Suse FTP install krijgt geen verbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
goed, het probleem is als volgt:

Ik probeer al een paar dagen een Suse 8.2 installatie te doen via ftp.
Maar ik krijg geen connectie met de server(s), wat ik ook doe. De computer die ik wil gebruiken hangt achter een sitecom router
die alle pc's in het netwerk via dhcp van een ip voorziet. Ik gebruik @home, en mijn router heeft dus de hostnaam cp******-a
Eigenlijk zou het dus allemaal vlekkeloos moeten werken, maar de connectie timed steeds uit.

Ik kan gewoon zonder problemen de juiste module voor mijn netwerkkaart installeren en bij de dhcp test krijg ik ook geen foutmelding.
Mijn router ziet de pc wel gewoon en geeft hem een ip adres, maar meer gebeurt er ook niet.

dingen die ik al geprobeerd heb:
geef dit bij de bootprompt in linux install=ftp://ftp.mirror.ac.uk/sites/ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.2/

Na enig wachten werkt de Alt-F9 functie, probeer dit meerdere malen tot het werkt :) ... Dit is het voordeel van Multi-tasking Linux, want hier kan je commando's invullen. Vul in:

dhcpcd -i @Home -I CC-nummer eth0

(het CC nummer verschilt per persoon let op de hoofdletters)

Nu kan je weer terug naar console 1 met ALT F1, en nu moet je wachten tot de DHCP failed (omdat de hostname nog niet goed was), dan kies je OK in linuxrc, twee keer English (of een andere taal naar keuze ;)). Vervolgens kies je Start Installation/System -> Network -> FTP, nu moet je zeggen dat hij DHCP moet gebruiken. Vul als ftp server in ftp.mirror.ac.uk, en dan twee keer no (anonymous en geen http) en dan als directory: /sites/ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.0
Bovenstaande verhaal heb ik geprobeerd met, en zonder de router ertussen
Handmatige dhcp configuratie met de router als gateway > Foutmelding: Error:Probably your network card was not recognized by the kernel
Handmatige dhcp configuratie met de @home gateway en dns servers> zelfde foutmelding.
In het debug menu dhcp instead of bootp ingesteld.> geen verschil.

DHCP op de router uitgezet, en bij de installatie de ip adressen handmatig ingeven (router ingesteld als gateway&dns)

De netwerkkaart is wel in orde. Om te kijken of het daaraan lag heb ik een net-install van debian geprobeerd.En dat lukte zonder problemen waarbij debian automatisch de goede (dezelfde als suse) drivermodules selecteerde.

Ik gebruik voor de servers gewoon de ip adressen en zou dus geen dns problemen moeten hebben.

Hier zijn wat topics die ik al doorgespit heb op Got, maar die geen oplossing boden.
[rml][ SuSE 8.1] ftp install (beginner)[/rml]
suse 7.3 ftp install
[rml][ SuSE 8.0 Install] Netwerk probleem[/rml]
Vraag over ftp install van Suse 8.1

De knowledgebase van Suse geeft maar 3 hits, en die hebben alledrie niets te maken met mijn probleem.
http://sdb.suse.de/sdb/en...e_suselinux_internet.html dit is zo;n beetje het enige wat ik daar kon vinden wat zou kunnen helpen, maar helpen deed het niet.

Ik hoop dat iemand ziet wat ik fout doe, want ik heb toch echt het idee dat ik alles geprobeerd heb.

Het is me trouwens al wel eens gelukt met Suse 8.0, maar toen ging de verbinding via een Windows bak met ICS. Maar eigenlijk zou dit toch geen verschil moeten maken omdat dit hetzelfde werkt als een router (nat), toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:10
DHCPCD lukt je wel. Kan je wel pingen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Niet online
DiedX schreef op 27 May 2003 @ 20:44:
DHCPCD lukt je wel. Kan je wel pingen?
Ja als ik hem vanaf een andere Pc ping, dan krijg ik gewoon antwoord.

Wat ik ook raar vind: Als ik een adres van een server ingeef dan duurt het echt 5 minuten voordoet ie een time out geeft. Maar geef ik een ander adres op ( bv een intern adres van het netwerk) dan krijg ik gelijk een foutmelding dat ie niet kan connecten.

Zou het met port/passive te maken kunnen hebben? Ik moet namelijk vaker passive inloggen bij ftp servers om een directory listing te krijgen
edit:
hmmmz, maar waarom lukt het met Debian dan wel?

[ Voor 5% gewijzigd door Fantomas op 27-05-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Misschien omdat Debian standaard de 'passive' FTP-optie gebruikt :?

Hoe dan ook: heb je op jouw server wel de IP connection tracking opties aanstaan (voor het FTP-protocol)? Dat wil ook nogal helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Niet online
Nou nee.
Ik ben die optie nergens tegengekomen. Ik boot dus van een iso van 20 mb, zit die optie er dan eigenlijk wel in?Want ik kan het zo 1-2 -3 niet vinden.

Er wordt in ieder geval in de installatiefaq en de knowledgebase van Suse met geen woord over gerept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 17:10
Fantomas schreef op 27 May 2003 @ 20:50:
[...]

Ja als ik hem vanaf een andere Pc ping, dan krijg ik gewoon antwoord.

Wat ik ook raar vind: Als ik een adres van een server ingeef dan duurt het echt 5 minuten voordoet ie een time out geeft. Maar geef ik een ander adres op ( bv een intern adres van het netwerk) dan krijg ik gelijk een foutmelding dat ie niet kan connecten.
Dit klinkt als een DNS probleem. Als je vanuit die bak pingt naar het IP-Adres van de server, lukt het dan wel?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Niet online
ping 195.129.111.8
ping: command not found
Dat werkt dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat zegt ifconfig? Heb je een ip gekregen?

Ach, de SuSE server is tamelijk brak, vaak lukt het na enkele keren proberen wel... Probeer ook eens een van de vele mirrors...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantomas
  • Niet online
ifconfig doet ook niets. Maar als ik op mijn router inlog kan ik daar wel zien dat ie wel een ip heeft gekregen. En hij reageert wel op pings.

Ik had al meerdere servers geprobeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Fantomas op 27-05-2003 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Niet online
Als ifconfig niets aangeeft heb je dus toch geen IP-adres gekregen. Verder moet de gateway toch nog goed worden ingesteld ? Kun je met ander machines wel op internet?
Met
code:
1
install=ftp://195.129.111.8//pub/linux/suse/i386/8.2

zou het eigenlijk moeten lukken. Let wel op de dubbele slash achter het IP-adres. IP-adres is van ftp.nl.uu.net .

[ Voor 44% gewijzigd door marcelk op 27-05-2003 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:56

zomertje

Barisax knorretje

marcelk schreef op 27 May 2003 @ 22:58:
Als ifconfig niets aangeeft heb je dus toch geen IP-adres gekregen. Verder moet de gateway toch nog goed worden ingesteld ? Kun je met ander machines wel op internet?
Met
code:
1
install=ftp://195.129.111.8//pub/linux/suse/i386/8.2

zou het eigenlijk moeten lukken. Let wel op de dubbele slash achter het IP-adres. IP-adres is van ftp.nl.uu.net .
geeft ifconfig dan niet gewoon een 0.0.0.0 adres aan maar wel een eth0? hij zegt dat ie wel de module voor de kaart kan laden.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1) start een willekurige machine op die wel werkt op die poort, en noteer daarvan :
IP adres
Netmask
Gateway
DNS server

2) Download van ftp.suse.com of een mirror de CD Boot (Install) CD image voor Suse8.2 en brand die
ca. 20 Mb groot geloof ik, hij staat alleen op hun servers en meestal niet op de mirrors.
Hier wel ;)
ftp://ftp.uniroma2.it/Lin...se/i386/8.2/boot/boot.iso

Overigens ligt de Suse FTP server er even uit nu....

3) start daarmee op en kies manual install, ftp install
NIET met "linux install=fpt" etc...

4) kies de driver voor jouw netwerkkaart, vul geen parameters in (load modules)

5) kies NIET voor DHCP maar Static IP
"hij" vraagt daarna gewoon die IP Netmask Gateway en DNS info, vul dus in wat je hebt opgeschreven.

Daarna gewoon de ftp server kiezen ;)
IP nummer gebruiken enzo, geen naam.
Je vindt dat IP gewoon met PING Naampje.blabla
(werkend systeem, geen HTTP://www etc.)
Zoek wel uit wat het goede pad is dat leidt naar de bestanden tot en met "suse8.2".

b.v.
HTTP://194.109.6.22 (adres voor de XS4all ftp server)
/pub/mirror/suse/i386/8.2 (pad naar de bestanden)

Nou, succes ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 12:21 ]

Pagina: 1