Voor mijn studie ben ik bezig met een paar wiskunde vraagstukken. Deze dien ik met behulp van Maple 7 op te lossen. Dit lukt vrij aardig, maar op 1 punt loop ik telkens vast, en dat is het oplossen van een differentiaalvergelijking als het rechterlid niet nul is. Concreet:
DV2 := 750*`u''`+2121*`u'`+1500*u = 1000*t*e^(-1/2*t)-1000*e^(-1/5*t)
Nu wil ik deze graag oplossen, dus dacht ik:
dsolve(DV2);
Dan krijg ik onderstaande error:
Error, (in dsolve) expecting an ODE or a set or list of ODEs. Received 750*u''+2121*u'+1500*u = 1000*t*e^(-1/2*t)-1000*e^(-1/5*t)
Ik ben nu meer dan 2 uur aan het proberen geweest, heb internet af zitten stropen naar iets bruikbaars, maar ik snap echt niet wat Maple nu precies bedoelt met z'n ODE's. Ik heb wel de benodigde tools voor het differentiëren en partieel differentiëren geladen:
with(DEtools): with(PDEtools): declare(u(t), prime=t);
Weet iemand van jullie wat de (waarschijnlijk simpele) fout is die ik maak? Alvast erg bedankt voor het meedenken
Ps. Ook als je een ander beginpunt kiest, dus bijvoorbeeld u(0)=0.1 en u'(0)=0, krijg ik een foutmelding:
dsolve({DV2,u(0)=0.1,D(u)(0)=0},u(t)); ==========> Error, (in pdsolve/sys/info) not an ODE system with respect to the unknowns [u(t)]
DV2 := 750*`u''`+2121*`u'`+1500*u = 1000*t*e^(-1/2*t)-1000*e^(-1/5*t)
Nu wil ik deze graag oplossen, dus dacht ik:
dsolve(DV2);
Dan krijg ik onderstaande error:
Error, (in dsolve) expecting an ODE or a set or list of ODEs. Received 750*u''+2121*u'+1500*u = 1000*t*e^(-1/2*t)-1000*e^(-1/5*t)
Ik ben nu meer dan 2 uur aan het proberen geweest, heb internet af zitten stropen naar iets bruikbaars, maar ik snap echt niet wat Maple nu precies bedoelt met z'n ODE's. Ik heb wel de benodigde tools voor het differentiëren en partieel differentiëren geladen:
with(DEtools): with(PDEtools): declare(u(t), prime=t);
Weet iemand van jullie wat de (waarschijnlijk simpele) fout is die ik maak? Alvast erg bedankt voor het meedenken
Ps. Ook als je een ander beginpunt kiest, dus bijvoorbeeld u(0)=0.1 en u'(0)=0, krijg ik een foutmelding:
dsolve({DV2,u(0)=0.1,D(u)(0)=0},u(t)); ==========> Error, (in pdsolve/sys/info) not an ODE system with respect to the unknowns [u(t)]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 20:10 . Reden: tikfout ]