Toon posts:

processor downclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn Intel PIII processor downclocken, omdat hij niet meer stabiel is.
Hij draait op een MSI 6198. In de manual staat dat het kan met behulp van een switch op het moederbord, maar die instellingen veranden pas de "Core/Bus ratio" niet "fixed" is.
Nu worden mijn veranderingen dus niet doorgevoerd. Dus zal die core/bus ratio fixed zijn.
Mijn vraag ik nu hoe ik hem niet fixed maak. Het staat niet in de manual en in de bios staat er ook niets over in. Kan ik dat uberhaupt wel wijzigen?

Verwijderd

meestal met een jumper ergens op je mobo. soms met het eerste schakelaartje van je dip-switch

Verwijderd

Topicstarter
welke jumper zou dat dan moeten zijn? want het staat niet in de manual :s

• Burner13
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10-2024
website van msi cheken, en google'en

Verwijderd

Anders softfsb.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
misschien niet wat je wil horen, maar weet je wel zeker dat het je cpu is? Wat vaker voor komt is dat geheugen niet meer stabiel is (op een bepaalde snelheid/instellingen).
Een CPU instabiel onder normale omstandigheden is voor mij een zeldzaam iets.

Verwijderd

Topicstarter
het geheugen is al grondig getest. Ik weet dat het de cpu is, omdat het systeem opnieuw opstart (kenmerk van een brakke cpu) en als de processor een 100% load krijgt stop hij ermee

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Bus is niet gelocked, dus die zal je echt wel kunnen terugklokken.

Ik hoop echter dat je mobo kleine stapjes toelaat, want de 66 MHz FSB betekend wel dat je zo 33% inlevert.

* Delerium raadt echter extra zoeken op, want een 100% CPU die crashed is meestal geen bewijs dat de CPU the usual suspect is.

[ Voor 26% gewijzigd door Delerium op 27-05-2003 18:50 ]

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:25
lijkt me eerlijk gezegt meer op een versleten voeding...

Verwijderd

Topicstarter
ik weet zeker dat het mijn processor is. Het enige probleem dat ik heb is dat ik mijn processor core/bus ratio unfixed moet hebben. Ik kan ook kleinere stappen terugclocken

• Burner13
  • Laatst online: 09-10-2024
zijn de temps wel o.k. ? of is dit niet zo'n slimme vraag?

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 10:57

DaRoot

Some say...

Gezien het aantal kapotte Intel-processoren die we bij ons op de zaak hebben gehad (1 of 2 in 4 jaar tijd), acht ik zelf de kans klein dat je CPU kapot is. Denk toch echt dat je ergens anders moet zoeken... Instabiel moederbord denk ik zelf eerder nog.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Goku33
  • Laatst online: 17:16

Goku33

Ownage!

weet je zeker dat je koeling goed geregeld is?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 18:50:
ik weet zeker dat het mijn processor is. Het enige probleem dat ik heb is dat ik mijn processor core/bus ratio unfixed moet hebben. Ik kan ook kleinere stappen terugclocken
Ahum, heb je wel de Technische PMG FAQ en Frequently Asked Questions DOC (laatste update 20-05-03) bekeken :?

Bij alle Intel CPUs vanaf de Deschutes core (P2-333) is de multiplier gelocked. Daar kun je dus niets aan doen. Wat wel makkelijk kan is de FSB terug schroeven. Het staat nu op 100 of 133MHz (want je hebt een P3)- dat kan naar 66MHz of 100MHz. _IEDER_ So370 mobo kan dat.

Maar goed, je post hier bijzonder weinig info over je hardware (wat voor P3 CPU bjivoorbeeld, of waarom je zo zeker bent dat dit aan je CPU ligt) dat wij er bijster weinig mee kunnen. Dit graag lezen eer je post

Voeg daaraan toe dat het er dik inzit dat je vastlopers een andere oorzaak hebben, dan kun je beter hier kijken: Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

/faq/specs/verkeerde forum-dicht

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.