Toon posts:

[3D] Lichteffect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik ben begonnen met rhino 3d, en ik probeer dingen na te maken, en nu kwam ik een wallpaper tegen met een of ander lichteffect. Dit is hier te zien.

Mijn vraag is hoe ik dit hele witte in het midden maak, net alsof er een flinke lamp op de camera staat te schijnen (ik heb dus ook al geprobeerd om een flinke lamp op de camera te laten schijnen (d0h), maar het werkt niet).

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-08 21:11

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/hoogstrate/lensflare.jpg
Met het effect "lens flare" in Corel Photo Paint of iets gelijkwaardigs in een programma zoals Adope Photoshop.

edit:

Oh.. wacht, dat is je vraag niet... je wilt het namaken... dan zou ik een lamp die heel breed straalt doen.

(Ik vind mijn plaatje met lens flare wel mooier dan het origneel)

[ Voor 43% gewijzigd door Johnny op 27-05-2003 17:57 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 17:46:
Hey,

Ik ben begonnen met rhino 3d, en ik probeer dingen na te maken, en nu kwam ik een wallpaper tegen met een of ander lichteffect. Dit is hier te zien.

Mijn vraag is hoe ik dit hele witte in het midden maak, net alsof er een flinke lamp op de camera staat te schijnen (ik heb dus ook al geprobeerd om een flinke lamp op de camera te laten schijnen (d0h), maar het werkt niet).
Het is waarschijnlijk een omni die het licht alle kanten uit straalt met een folume fog. Ik weet niet of rhino dit ondersteund. Dan zou ik eerder kiezen voor 3ds max om dit te maken.

@Johny:Ik ben bang dat rhino een lens flare effect niet ondersteund. Die cirkels zijn namelijk een post process die er later pas inkomt.

http://hawvie.deviantart.com/

Verwijderd

Johnny schreef op 27 May 2003 @ 17:54:
(Ik vind mijn plaatje met lens flare wel mooier dan het origneel)
lens flare in ps is zoooo not done :)

• MrE
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-09-2025

MrE

Sugardaddy take me home..

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 18:23:
[...]

lens flare in ps is zoooo not done :)
En waarom niet? niet om te flamen, maar just for the info.

the -<::::::::::D is mightier than the <:::::::::[=@

Verwijderd

MrE schreef op 27 May 2003 @ 18:28:
[...]

En waarom niet? niet om te flamen, maar just for the info.
iemand die langer met ps werkt ( en nu wil ik niet tof doen ofzo ) die ziet heel snel dat er basic filters gebruikt zijn. zo'n lensflare is daar 1 van. meestal krijg je er dan een 'ach, leuk geprobeerd' gevoel bij :)

dit soort dingen zijn alleen echt leuk als ze ( vooral ) met mate en goed worden toegepast. in het plaatje hier boven ziet t er niet verkeerd uit though.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 18:43 ]

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
In het plaatje in de link is idd waarschijnlijk een volume fog of volume light of zoiets gebruikt en dat ondersteunt Rhino volgens mij niet.

Overigens is hiet voor het effect ook nog een overshine-layer aan toegevoegd in een programma als Photoshop. Dit houdt in dat de lichtste stukken van het plaatje geselecteerd worden, gecopieerd naar een nieuwe layer die op lighten wordt gezet en dan geblurred.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Topicstarter
Thanx guys. Ik ben weer wat wijzer geworden. Ik gebruik flamingo 1.1 om te renderen, maar ik ben benieuwd of opties als volume fog of volume light daarbij zitten. Ik zal eens even kijken...

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Het maken van het "witte in het midden" zou je met een paar layers over elkaar kunnen doen, met een witte vorm die geblurd was, opacity mode Color Dodge. Het zelf maken van lensflares is niet zo'n toer - het zijn gewoon meerdere lagen over elkaar met bepaalde vormen erin.

Wat er zo bezwaarlijk is aan flares is het volgende : Iedere cameraman en fotograaf probeert ze vrijwel ten allen tijde te voorkomen. Waarom zou jij als graficus ze er dan juist in willen duwen? Een mooi lensflare-filtertje voor PS is Knoll's Lensflare pack, maar dat gebruik ik zelf dan juist weer om niet in 3d-scenes te integreren, maar om er achtergronden mee te genereren.

In 3dsmax zijn flares en fog peanuts. Ik denk dat Flamingo eerder realistischer effecten nastreeft zoals focal blur en radiosity. Maar succes ermee :).

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1