Done.BJDI schreef op 27 May 2003 @ 17:12:
Kan je err ook ff bij zetten wat wat is?
[ Voor 96% gewijzigd door Interstice op 27-05-2003 17:20 ]
Proud member of Tacopsclan [CLS]
Naja begrijp je wel.
Maar de aansluitingen zijn ook gewoon molex connectors.
[ Voor 209% gewijzigd door Xavier op 27-05-2003 17:21 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Interstice op 27-05-2003 17:21 ]
Dan maak ik er een baybus van.Interstice schreef op 27 May 2003 @ 17:21:
Je hebt het wel over een fanbus....
Zo beter??
maak je icon eens
[ Voor 8% gewijzigd door Xavier op 27-05-2003 17:22 ]
Het zijn schakelaars van conrad. er zijn 3 aansluitingen achterop.Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 17:23:
Maar je kunt niet zo maar ergens 0V bij schakelen, je moet wisselschakelaars hebben.
Denk dat ie gewoon aan uit schakelaars bedoeltVerwijderd schreef op 27 May 2003 @ 17:23:
Maar je kunt niet zo maar ergens 0V bij schakelen, je moet wisselschakelaars hebben.
O_o dat zouden wel is aan-aan schakelaars kunnen zijn. En dat heeft dit dus geen nut. Dan staat er gewoon altijd stroom op je aansluitingenXavier schreef op 27 May 2003 @ 17:25:
[...]
Het zijn schakelaars van conrad. er zijn 3 aansluitingen achterop.
Of neee wat loop ik nou weer te zwammen. Dan moet je gewoon de middelste en 1 van de buitenste aansluiten dan moet het kunnen
[ Voor 18% gewijzigd door Interstice op 27-05-2003 17:27 ]
Ons speculeert der vrolijk op losVerwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 17:27:
Xavier, je bent niet echt royaal met uitleg...
Wat keurmerken enzo. Maar ik zal alles ff neertikken:
6A125-250VAC
1/8HP
zal proberen ze te vinden op conrad.
[ Voor 24% gewijzigd door Xavier op 27-05-2003 17:33 ]
Zo eentje is het.
Ik wil namelijk 1 aansluiting van mijn voeding erin. En dat ik er dan een helehoop uit kan halen en dan wel aan en uit kan schakelen.
Ik zit nu altijd te kutten dat ik 2 heb voor 5V en 2 voor 12V.
Ik wil gewoon over 5V en 12V op hebben en dat aan en uit kunnen schakelen.
Verwijderd
Welke goegevoegde waarde hebben die schakelaars daar in?
Is het schema zo duidelijker??Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 17:42:
Die schakelaars zijn het probleem niet, maar in je schemaatje staan alle fans op 7V.
Welke goegevoegde waarde hebben die schakelaars daar in?
De aansluitingen voor de fans zijn gewoon molex aansluitingen.
Zo hoef ik dus alleen een molex aansluiting op de fans te maken en de juiste pinnen erin te zetten om ze of 5V of 12V aan te sluiten.
Dit klopt idd.Interstice schreef op 27 mei 2003 @ 17:18:
Nee, je hebt nu 5 volt op je fan + nog 12 op je toerental meten draadje van je fan
De rode is +
de zwarte is -
en de gele is toerental
(
[ Voor 13% gewijzigd door BJD op 27-05-2003 17:59 ]
Wat heeft dat voor toevoeging aan dit topic als het hier niet daar over gaat???BJDI schreef op 27 May 2003 @ 17:55:
[...]
Dit klopt idd.
De rode is +
de zwarte is -
en de gele is toerental
Want dat wist ik zelf ook nog wel.
Verwijderd
Klopt helemaal.Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 18:32:
zie ik t nu verkeerd of zijn die bovenste je schakelaar en die onderste de molex stekkers die naar de fans gaan? Als dit het geval is klopt t niet helemaal. Dan zou t meer betekenen dat je de min alleen aan en uit aant zetten bent.
Als ik dan bijv een CCFL op de 12V zet en ik zet de - uit dan lijkt mij dat hij uitstaat. En als ik dan hem aanzet dat hij het gewoon doet.
Verwijderd
ahzo ik dacht dat je hiermee je fans wou kunnen switchen tussen 12 en 5 volt. Maar inderdaad dan zou dit zo werken.Xavier schreef op 27 mei 2003 @ 18:37:
[...]
Klopt helemaal.
Als ik dan bijv een CCFL op de 12V zet en ik zet de - uit dan lijkt mij dat hij uitstaat. En als ik dan hem aanzet dat hij het gewoon doet.
Voor me fans heb ik een rheobus:Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 18:49:
[...]
ahzo ik dacht dat je hiermee je fans wou kunnen switchen tussen 12 en 5 volt. Maar inderdaad dan zou dit zo werken.
Foto
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 23:05 ]
Als je nou gewoon het topic leest dan begrijp je het tenminste.Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 23:02:
Ik vind het toch maar een raar schema . Aansluiting naar de fan met 3 draaden zonder RPM meting STRANGE ??![]()
( Die eerste versie althans )
Lees voordat je blaat zeg!
Jemig. Ik wil helemaal geen fans schakelen.
Een echt TWEAKERS antwoord zeg.
[ Voor 17% gewijzigd door Xavier op 28-05-2003 08:52 ]
ja maar als er meer aanhangt dan je ccfl een flaps die bijv op 5 volt draait die je daar ok mee "uitzet" gan er gekke dingen gebuerenXavier schreef op 27 May 2003 @ 18:37:
[...]
Klopt helemaal.
dan gaat de spanning op app a zelfs omdraaien dus +5 kan zelfs -7 volt worden
Hangt een beetje af van beide apparaten wat het precies word . (wet van ohm)
dit gels ook voor een apparaat (e.g. Harddisk) dat de inwendige spaningen een beetje verkeerd kunnen gaan lopen

(Plaatje is verkleind)
moraal: niet de massa schakelen als je van plan bent om met meerdere spaningen te gaan werken.
Maar anders zou ik toch de plus schakelen ipv massa. is domweg netter en de rest in de buizing is ook vaak massa. dus het uit is heb je ook geen potentiaalverschil meer tov de rest van de behuizing
[ Voor 32% gewijzigd door Fish op 28-05-2003 09:36 ]
Maar als ik dan andere weerstanden in de schakeling zet en dat het dus op 5V draaid dan verander ik de pinnen bij de ledjes en niet in de baybus.
Maar netzoals Exter zegt. Het maakt niet uit of je voor of na wilt schakelen.
Verwijderd
bijvoorbeeld een HD is via de kast alsnog geaard, en de (-) onderbreken heeft dus geen zin!
Ledjes en een CCFL verder niks.Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 11:47:
xavier, ik weet niet wat je ermee aan of uit wil schakelen, maar 't is over het algemeen handiger om de voeding(+) uit te schakelen, dan om de ground(-) te onderbreken,
bijvoorbeeld een HD is via de kast alsnog geaard, en de (-) onderbreken heeft dus geen zin!
Verwijderd
het kan dus welVerwijderd schreef op 28 May 2003 @ 14:29:
Maakt niet uit, er kan toch geen stroom lopen en daar gaat het om.
als je hier dus iets (per ongeluk) aan hangt wat 5 en 12 gebruikt dan kan het wel degelijk misgaan
Nu nog er iets aanhangen.
Naja CCFL werkt al goed. Alleen die heb ik toch wat anders aangesloten.
Daar heb ik de converter etc. in het kastje gedaan. Achterkant dus alleen de CCFL aansluiten en werken die hap.
Verwijderd
Je moet gewoon zorgen dat er niks mis kan gaan, eerst ff denken en dan doen.fish schreef op 28 mei 2003 @ 19:31:
[...]
het kan dus wel
als je hier dus iets (per ongeluk) aan hangt wat 5 en 12 gebruikt dan kan het wel degelijk misgaan
Ben je het niet of wel met me eens danVerwijderd schreef op 28 mei 2003 @ 20:20:
[...]
Je moet gewoon zorgen dat er niks mis kan gaan, eerst ff denken en dan doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 28-05-2003 21:37 ]
Verwijderd
Anders zou er een stroom in de verkeerde richting kunnen gaan lopen door het 5V gedeelte.
Maar tot nu toe hangen er 2 CCFL's aan die 12V gebruiken. En vanmiddag zal er nog wel wat ledjes aan hangne voor de 12V.