PXE boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• wigwam
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 18:46
Ik heb met in.tftpd & PXE een PXE server opgezet onder RH9. Op de cd staat een map met de benodigde bestanden. Alles werkt goed hij krijgt netjes een ip van de DHCP server hij zoekt netjes naar de PXE server ik krijg alleen nog een fout van

Trying to load: pxelinux.cfg/default

terwijl er wel een /tftpboot/pxelinux.cfg/default bestaat.

default file
LABEL test
KERNEL vmlinuz
APPEND initrd=initrd.img
IPAPPEND 1

De log files bieden ook geen uitkomst

dhcpd

host client {
filename "pxelinux.0";
server-name "linda";
hardware ethernet 00:01:02:B0:B6:16;
fixed-address 192.168.0.4;
}

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:21

Predator

Suffers from split brain

NT -> NOS

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• wigwam
Dit is toch een netwerk onderdeel of niet ......

Verwijderd

Hier kunnen we zo echt niets mee. Weet je zeker dat pxeboot.cfg/default geladen moet worden, ipv pxeboot.cfg of default? Tevens, als je met een protocol analyzer (ala {t}ethereal) naar de pxe requests gaat kijken, zie je dan nog nuttige dingen? Wat zijn de permissies van de configfiles?

(Als je network services moet debuggen, zijn sniffing tools (ala tcpdump en ethereal) veelal een stuk informatiever dan logfiles ...)

• wigwam
pxe.boot.cfg is een directory(dus die zal hij niet laden) . En default kiest hij als er geen andere keuze is en er is geen andere keuze :).

[ Voor 12% gewijzigd door wigwam op 28-05-2003 18:22 ]

Verwijderd

is het nu pxe.boot.cfg of pxelinux.cfg ?

• wigwam
sorry pxeboot.cfg is een directory

Verwijderd

Wat ik dus raar vind he, .cfg duid meestal een file aan. Heb je uberhaupt geprobeerd om pxeboot.cfg/default te renamen naar pxeboot.cfg (dus dat pxeboot.cfg een file word ipv een directory). Tevens mis ik nog steeds protocol analyzer output. Daarin moet je als het goed is ook kunnen achterhalen welke file precies opgevraagt word.

• wigwam
Ik heb even met ethereal een dump gemaakt. Die is te vinden op
http://wigwam.ath.cx/ether

192.168.0.2 is de client
192.168.0.10 is de PXE server

[ Voor 25% gewijzigd door wigwam op 30-05-2003 13:16 ]

• wigwam
r3b00t had jij die dump nog bekeken...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

wigwam schreef op 27 May 2003 @ 16:34:

host client {
filename "pxelinux.0";
server-name "linda";
hardware ethernet 00:01:02:B0:B6:16;
fixed-address 192.168.0.4;
}
Met deze config gaat het nooit werken.

Ik mis

- allow booting
- allow bootp
- een option space waarin je noodzakelijke PXE opties opgeeft
- een PXE class met daarin een 'next-server x.x.x.x' statement

Om te beginnen : http://syslinux.zytor.com/pxe.php

[ Voor 5% gewijzigd door igmar op 01-06-2003 14:31 . Reden: tags edit ]

• igmar

igmar

ISO20022

Verwijderd schreef op 29 May 2003 @ 10:50:
Wat ik dus raar vind he, .cfg duid meestal een file aan.
In dit geval niet. Het is een directory met configfiles, met de naam hetzelfde als (een deel) van het macadres, eindigend op .cfg. default.cfg is een fallback voor het geval er geen andere matchende config aanwezig is. Zowat iedereen gebruikt alleen de fallback overigens :)
Heb je uberhaupt geprobeerd om pxeboot.cfg/default te renamen naar pxeboot.cfg (dus dat pxeboot.cfg een file word ipv een directory). Tevens mis ik nog steeds protocol analyzer output. Daarin moet je als het goed is ook kunnen achterhalen welke file precies opgevraagt word.
Kan ik erg kort over wezen : Geen. In de DHCP scope moet je de PXE stack vertellen waar ie de config vandaan moet halen, en vertellen dat de client bootp mag gebruiken. De statements onbreken allemaal in de dhcpd.conf vat de TS.

[ Voor 9% gewijzigd door igmar op 01-06-2003 14:37 ]

Verwijderd

Hier zijn wel wat configuratie voorbeelden te vinden: :)
http://ws9.jobnegotiator.com/html/netboot.html

• wigwam
ik had die optie's in dhcpd.conf wel staan want anders krijgt hij ook geen IP adres :) (was het alleen vergeten erbij te zetten....

• igmar

igmar

ISO20022

wigwam schreef op 02 juni 2003 @ 12:46:
ik had die optie's in dhcpd.conf wel staan want anders krijgt hij ook geen IP adres :) (was het alleen vergeten erbij te zetten....
Dan is je dhcpd.conf zowiezo niet goed. allow booting / allow bootp heeft niks met het wel / niet een IP adres verkrijgen te maken.

Verwijderd

igmar, dat hoeft nog niet te zeggen dat z'n dhcpd.conf niet goed in mekaar zit. Hij krijgt een ip. In de ether dump van wigwam zie ik duidelijk de discover / offer / request / ack dhcp pakketten.
Wat ik echter wat minder vind is dat ik nergens 192.168.0.2 een tftp request zie doen. Sterker nog, afgezien van 4 dhcp pakketten zie ik niets dan dns, msn, kazaa (of was het nou dc++) en samba broadcasts.

offtopic:
wigwam, een tip voor de volgende keer, doe dingen zoals msn en kazaa eruit filteren. Ik ben totaal niet geintereseerd in de data, maar iemand anders mischien wel....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 18:10 ]

Pagina: 1