PC doet raar: strepen op het scherm en spontane reboots

Pagina: 1
Acties:
  • 1.230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-08 08:57

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
Hallo,

Sinds afgelopen week gebeurt het wel eens dat er op mijn beeldscherm allerlei strepen komen, horizontale strepen, wel te verstaan. Weet niet of dat dat uitmaakt, maar toch.

Ik kan hem dan niet uitzetten, het enige wat ik kan doen is de stekker eruit halen.

In andere gevallen valt het beeld weg, of reboot hij plotseling.

Als ik hem probeer aan te zetten, start hij vaak niet op. Fans gaan wel draaien maar hd spint niet op ed.

Andere keren start hij wel op maar dan is het vaak na 5 à 10 minuten weer gedaan. Pas deed ie het gewoon weer een uur, terwijl ik aan het counterstriken was.

Ik heb alle fan's en mn UV-tje al afgesloten, zonder resultaat.

Ik dacht ook even dat het aan mijn hd lag (deze is beetje kapot aant gaan, moet ook maar ens terug voor garantie), maar na deze ook afgesloten te hebben was er hetzelfde resultaat.

Voor zover ik weet stopt hij er niet met bepaalde dingen mee, maar is het gewoon willekeurig.

De temperaturen liggen niet te hoog, dus dat is het probleem ook niet.

Dit is mijn configuratie:

AMD XP 1800+
ECS K7S5A moederbord
512 mb ddr pc2100 Dane Elec
Connect3d Ati 9500 (2 monitoren erop aan, 1 Hercules prophetview 720 en nog een crt (ik krijg op beide exact dezelfde strepen))
Western Digital 80 GB 8 mb cache
Hercules Muse 5.1 DVD (geluidskaart)
Ik dacht 400 watt voeding, maar kan ook 450 watt zijn.

verder is niet van belang, dacht ik.

Ik heb er de afgelopen tijd niets aan veranderd, het was plotseling zo.

Heeft er iemand enig idee waar het misschien (of hoogst waarscheinlijk) aan zou kunnen liggen?

Ik hoop het moederbord of videokaart.

moederbord: wou toch al de NF7-S kopen.
videokaart: deze was niet te modden naar de 9700, en als ik um inruil, krijg ik misschien wel een wel-modbare kaart >:)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:41
Wat betreft die strepen: Dat lijkt me aan je videokaart liggen. Toevallig koelpasta gemorst?
En wat betreft dat je hem niet kunt uitzetten: Lukt dat wel als je het knopje even vasthoud?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
en nee, heb geen koelpasta gemorst.

nee ook na vasthouden sluit hij niet af..

[ Voor 33% gewijzigd door wdekreij op 27-05-2003 15:55 ]

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 13:26
gaat aanzetten met de knop wel dan? of heb je dat niet kunnen testen omdat je hem aan/uit zet met de stekker.
probeer eens in de bios t volgende dan te veranderen: state after power failure: off. sla het dan op, stekker eruit, en na een 20/30 sec er weer in, en dan aanzetten met de knop, geen reactie? controlleer dan ff of de powerknop wel aan je moederbord vast zit.

grafische kaart wel proberen over te klokken? dat misschien oorzaak vd strepen?

edit:
typo...

[ Voor 4% gewijzigd door Elephtera op 27-05-2003 16:00 ]

“An elephant is a mouse with an operating system”

Verwijderd

XanderH schreef op 27 mei 2003 @ 15:52:
Wat betreft die strepen: Dat lijkt me aan je videokaart liggen. Toevallig koelpasta gemorst?
Volgens mij heb jij koelpasta op je icoon gemorst :P

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ik kan hem soms wel aanzetten, zodat hij opstart, soms gaan alleen de fans draaien, en soms blijft het errug stil.. (te stil..)

Even voor de duidelijkheid, die strepen komen niet over het bureaublad oid, maar dat is echt meteen weg, en je ziet gewoon strepen (je ziet dus nix herkenbaars van wat er vlak daarvoor werd vertoont).

Wat ik me nu bedenk:

Pas was het zo dat de boot-info (met de post ed) door elkaar stond.. letters stonden op andere plekken als waar ze hoorden te staan, en andere waren niet eens hele letters meer.

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 13:26
pas een bios update gedaan? zo ja, doe die dan ongedaan maken, zo nee, probeer eens te updaten.
en als niks hebt, test dan j videokaart+monitor in andere pc. en als die goed zijn, mobo laten testen/vervangen

“An elephant is a mouse with an operating system”

Verwijderd

Misschien een probleem met de resolutie / monitor frequentie instellingen in je drivers? Als je monitor(s) het niet aankunnen zullen ze waarschijnlijk vreemde dingen zoals voorgesteld weergeven. Als je in safe mode boot, krijg je dan ook strepen? En als dit niet het geval is, probeer dan even je resolutie en monitor frequentie lager te zetten.

• Xander
wdekreij schreef op 27 May 2003 @ 16:03:
ik kan hem soms wel aanzetten, zodat hij opstart, soms gaan alleen de fans draaien, en soms blijft het errug stil.. (te stil..)
Had ik ook een keer, was een los geschoten proc :r
Wat ik me nu bedenk:

Pas was het zo dat de boot-info (met de post ed) door elkaar stond.. letters stonden op andere plekken als waar ze hoorden te staan, en andere waren niet eens hele letters meer.
En dat zou dus weer op een kapotte grafische kaart kunnen duiden.

Disket schreef op 27 May 2003 @ 15:59:

[...]
Volgens mij heb jij koelpasta op je icoon gemorst :P
Welke van de 4? Hij's random :P

Verwijderd

Hmmm kan best zijn dat ie een beetje statisch is , meeste statische laading lopen wel tot 110 volt , dan kan je best zeggen dat het beesje ze eigenleven gaat leiden .............. kan niet uit gezet worden , raar beeld vormen ,enz

Misschien dat geaardstopcontact of een draadje naar je verwarming help .

Verder zou ik het niet weten veel suc6

Verwijderd

waarschijnlijk je videokaart... Je geheugen op je videokaart kan slecht zijn.Wat betref die spontane reboots, dit kan door windows komen (heb ik ook eens gehad) dus een cleane install proberen.... Dat je pc helemaal niet opstart is opzich wel vreemd mischien slecht contact ofzo of je schakelaar slecht (moet je eens doormeten) suc6

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Afgezien van dat je de fan's en je UV dingetje hebt afgesloten heb je volgens mij nog niet veel geprobeerd (althans, je hebt er geen melding van gemaakt). Lees deze eens Dit graag lezen eer je post en loop de troubleshooter eens door en post je bevindingen eens.

Overigens mag je ook wel wat creatiever zijn met topictitle's "pc doet errug raar" is naast fout Nederlands ook betrekkelijk weinigzeggend (heb 'm voor je aangepast).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Om even terug te komen op die strepen... hoe zien die er precies uit? Zijn het horizontale balken met allemaal mooie = rare kleurtjes en gekke tekens? Dan is het je videokaart... volgens mij dan.

Verwijderd

100% je videokaart...

• Mr Double B
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
wdekreij schreef op 27 May 2003 @ 15:50:
[...]

moederbord: wou toch al de NF7-S kopen.
videokaart: deze was niet te modden naar de 9700, en als ik um inruil, krijg ik misschien wel een wel-modbare kaart >:)
De 9500 Pro is sowieso niet te modden naar 9700 dat is alleen mogelijk met de 9500 NON-Pro

LG OLED77C16 | PIONEER PDP-LX6090 | Pansonic TX-P50ST50 | Marantz SR6008 | B&W 604 S2 | B&W LCR600 S3 | Acoustic Research Chronos W38

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
het zijn iig niet de resolutieinstellingen, of het bios.

Ik zal vanavond verder proberen als ik tijd heb.

En het is een 9500 non-pro.. hoe dat pro erachter kwam weet ik niet:?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
****UP-DATE****

Ik heb de afgelopen tijd weinig tot geen tijd gehad, maar vandaag kwam ik er weer even aan toe om aan mijn pc te "knutselen". Ik heb de videokaart in een ander systeem gestoken, en deze werkt perfect! Dus ik ging verder kijken, ik probeer die brede connector van voeding naar moederbord er even uit te halen; wat bleek nu, deze zat vast! Ik zag dat de bovenkant beetje zwart was dus hij zal warscheinlijk door kortsluiting aan elkaar gesmolten zijn..

ik heb nu de volgende vragen:

Hoe kan dit gebeuren (en hoe kan dit voorkomen worden??)

Ik ga sowieso een ander moederbord kopen, is het raadzaam om ook een andere voeding te kopen (zoja, nog hints voor een goede oc-voeding?)

offtopic:
hoe maak ik van die ronde balletjes voor een regel? net als in word?

[ Voor 8% gewijzigd door wdekreij op 07-06-2003 15:25 ]

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
_K_I_C_K_

• Xander
Wat we ook duidelijk niet op prijs stellen:
  • EXCEPTIONEEL HOOFDLETTERGEBRUIK. Een probleem neerleggen in de verwachting dat je begrepen wordt, en dat je wel eventjes (binnen 10 minuten) een (kant en klare) oplossing hebt. Waar vind/koop/huur/whatever ik [iets] vragen. Tweakers.net Vraag en Aanbod, de pricewatch, De Gouden Gids en andere sites zijn daarvoor. Te veel smilies gebruiken (of de 'verkeerde'). [b]Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen. [/b] Je probleem in meerdere subfora aan de orde brengen (crossposten / dubbelposten). Een thread is echt genoeg. Mensen erop wijzen dat er iets niet klopt aan de thread (searchvraag ed.) Zie ook: deze mededeling. Reacties die niets bijdragen aan een thread en/of die niet bijster constructief zijn.
Ik weet verder geen oplossing voor het probleem, zoals misschien wel meerdere mensen, dus geef ze even de tijd om na te denken...

[ Voor 9% gewijzigd door Xander op 07-06-2003 18:29 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zie XanderH .. Laat het dus niet meer gebeuren :/

Ontopic: jouw voeding is duidelijk op z'n bek gegaan. Ga eens na wat voor een merk het is. Is het niet toevallig een Q-Tec 450W?

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
nee het is een onbekend merk voeding.

Als je het denkt dat je het nodig hebt zal ik het voor je opzoeken welk merk het precies is(de pc is niet hier namelijk) maar het is iig een onbekend (geen a-) merk.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ojah. ik vraag niet echt wat het probleem zou zijn, dat lijkt mij nu wel duidelijk. Wat ik wél vraag, is of een nieuwe voeding kopen raadzaam is, naast een ander moederbord (die koop ik sowieso), of misschien zou de voeding nog heel zijn volgens deze mensen?

En hoe kan dit gebeuren.. of is het gewoon slijtage oid?

• Xander
wdekreij schreef op 07 juni 2003 @ 21:53:
ojah. ik vraag niet echt wat het probleem zou zijn, dat lijkt mij nu wel duidelijk. Wat ik wél vraag, is of een nieuwe voeding kopen raadzaam is, naast een ander moederbord (die koop ik sowieso), of misschien zou de voeding nog heel zijn volgens deze mensen?

En hoe kan dit gebeuren.. of is het gewoon slijtage oid?
In jouw geval zou ik zeker een nieuwe voeding kopen ja, een gesmolten voedingsconnector is sowieso niet goed :r
En btw, zie mijn vorige post over kicken, dit heet dus ook een kick want je had netzogoed het Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif knopje kunnen gebruiken.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
ik heb maar een voeding en moederbord besteld.

Ik ga ervan uit, dat het puur slijtage oid was van de voeding/moederbord (was ECS moederbord en een b/c-merk voeding), en dat je er nix aan kunt doen, of zit ik er dan erg naast?

• Xander
wdekreij schreef op 08 June 2003 @ 11:16:
ik heb maar een voeding en moederbord besteld.

Ik ga ervan uit, dat het puur slijtage oid was van de voeding/moederbord (was ECS moederbord en een b/c-merk voeding), en dat je er nix aan kunt doen, of zit ik er dan erg naast?
Het lijkt me het waarschijnlijkste dat het gewoon overbelasting van je voeding was. Bij overbelasting kan zo'n stekkertje best wel heet worden ;)

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
komt dat doordat de voeding te weinig watt had?

wat ik erg vreemd vind, is dat hij dus eerst af en toe stopte, en strepen ed. gaf. Waarom kapt ie er dan niet meteen in 1 x mee?

• Xander
wdekreij schreef op 08 June 2003 @ 11:26:
komt dat doordat de voeding te weinig watt had?
Kan, maar bij zulke dingen kun je nooit de echte oorzaak vinden, lijkt me.
wat ik erg vreemd vind, is dat hij dus eerst af en toe stopte, en strepen ed. gaf. Waarom kapt ie er dan niet meteen in 1 x mee?

Verwijderd

wdekreij schreef op 27 May 2003 @ 15:50:

In andere gevallen valt het beeld weg, of reboot hij plotseling.
Eigenschappen van deze computer > geavanceerd > opstart- en herstelinstellingen, daar uitvinken dat hij automatisch moet rebooten.

Voor als je XP hebt. Als je dit meteen had gedaan kon je de foutmelding van het blauwe scherm opschrijven en hiermee naar het probleem zoeken.

• wdekreij

wdekreij

Dubbelzinnig

Topicstarter
.1 ik kan de pc nie meer opstarten hor..t zaakje is doorgebrand

.2 en dat was het sowieso niet, want ik had automatisch rebooten al uitstaan, maar het was geen blauw scherm.
Pagina: 1