[win98] installatie herkent geen schijf

Pagina: 1
Acties:

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-08 22:31
ik heb een systeem met 1 15 gig hdd (primair) en 1 30 gig hdd (secundair)
op mijn primaire schijf heb ik XP geinstalleerd, en wil op de secundaire schijf win98 installeren (om Oracle 7 op te zetten).
Nu start ik me pc op, win98se cd in me cdrom , doe autostart, maar als ik dan kies voor pc opstarten MET cd-rom's dan wordt de secundaire schijf niet gevonden (1e cdrom staat dan ook op D)
oftewel, mijn 2e hdd wordt niet herkend bij het beginnen van de installatie van win98SE .. hep iemand een idee waar dat aan kan liggen ??

• Blue_man
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05-2024
je moet een install van een os op een primaire partitie doen

[Edit]
Naar mijn mening kun je enkel een os plaatsen op een primaire schijf op een primaire partitie.

[ Voor 47% gewijzigd door Blue_man op 27-05-2003 15:36 ]

le·vens·moe (bn.)
1.genoeg van het leven hebbend, het leven als een last beschouwend.

• whitehouse
dat is toch niet helemaal waar ? hoe vaak heb ik geen win2k/xp systeem waar dit wel functioneert ??

[ Voor 109% gewijzigd door whitehouse op 27-05-2003 15:34 ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Win98 is gebaseerd op DOS, XP/W2K op NT... heel groot verschil mbt installatie mogelijkheden en limitaties.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• whitehouse
wat kan ik nu dan het beste doen ? C ontkoppelen ?

[ Voor 80% gewijzigd door whitehouse op 27-05-2003 15:40 ]

• Blue_man
Ontkoppelen? Dan kan je je xp niet meer opstarten :s
Maak gewoon met bv partitionmagic een nieuwe primaire partitie aan op je primaire hd, maak die actief en installeer een bootmanager. dan kan je kiezen met welk os je wil opstarten.

le·vens·moe (bn.)

• ramsho
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-09 11:41
Ik denk dat ik wel weet wat jij bedoelt.

Jouw windows 98 installatie herkent de xp partitie indeling niet en geeft daardoor ook maar 1 partitie weer, en dat is dan nu c geworden.
Kijk is of er wat opstaat. Waarschijnlijk is die c schijf gewoon je 30gb schijf.

(Mijn iRacing Profiel)

• whitehouse
ik doet nu dat dingetje van Blue man ..
maaruhm...als ik de nieuwe partitie nu activeer, wat gebeurt er met de Xp-partitie die nu nog actief is ?

• Blue_man
Als je een bootmanager gebruikt na de installatie doet dat er niet veel toe, maar voordat je dat hebt, moet je een partitie actief maken zodat je pc daarvan opstart (en je je os kan installen) snappie?

le·vens·moe (bn.)

Verwijderd

win98 zal je bootmanager van winxp overschrijven, zodat je die niet meer op kunt starten. Het beste dus werken met Bootmagic van Powerquest bijvoorbeeld. Of overnieuw beginnen en eerst win98 installeren, daarna win XP.

• whitehouse
ehm... als ik nou mijn C ontkoppel, mijn D -> C maak, dan WIN98 installeer op D, mijn huidige XP op secundair zet, en dan een XP-repair doe ?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dat je drive niet gezien wordt heeft hoogstwaarschijnlijk te maken dat die (of beide) in NTFS staat(n). Win98 is niet in staat om die te herkennen.

En de volgorde is een beetje raar, zonder de tussenkomst van een extra bootmanager moet je eerst 98 en dan XP installeren.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Als je nu eens:

1 - je XP-schijf ontkoppelt (zoals reeds is voorgesteld),
2 - daarna W98 installeert op je 2de schijf,
3 - je XP-schijf terug aankoppelt,
4 - je boot.ini aanpast van je XP (door een regel toe te voegen voor het opstarten van je W98 op de andere schijf),

dan lijkt me dat je probleem is opgelost.
Pagina: 1