Toon posts:

[Win2K-Server] Active directory is DNS nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 348 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Windows 2000 Server. Deze geinstalleerd met active directory? Er komen Win95, Win98 en Windows 2000 machines in het netwerk.

Bij het promoveren van de server naar domain controller, moet ik dus kiezen dat hij compatable moet zijn met andere machines dan win2k. (dit klopt?!!)

DNS: is dit perce nodig? Als ik dit niet installeer of de-installeer wat zijn de gevolgen?

Ik installeer de boel met DNS en stel als DNS forwarder de DNS server van de ISP. Hoe stel ik de werkstations in? Er wordt geen gebruik gemaakt van DHCP. (Het IP van de server als DNS server?) of helemaal niets bij DNS?

Ik heb hier al een hoop over uitgezocht en getest. Maar ik kan nergens vinden waarom iets wel of niet gebruikt moet worden en waarom het de ene keer wel en de andere keer niet gebruikt wordt en soms wel / soms niet werkt?!

Verwijderd

dns is nodig AD werkt niet zonder dus gewoon installeren

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het toch wel een keer zonder DNS aan de praat gekregen?!?! Of zou dit te maken kunnen hebben met "het compatable zijn" met oudere sturingssystemen als Win95 en Win98?!?! Dat je Windows 2000 werkstation op de "oude" manier aanlogt op het win2k domein?

• PrutsGoeroes
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-04 16:06
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 15:21:
dns is nodig AD werkt niet zonder dus gewoon installeren
En je moet dan de DNS instellingen van je server naar zijn eigen IP laten verwijzen. Als hij dan iets niet kan vinden, dan gaat hij automatisch zoeken bij de DNS van je ISP.

I wish there was a button on my monitor to turn up the intelligence. There's a button called 'brightness', but it doesn't work...

Verwijderd

Topicstarter
127.0.0.1 (localhost) mag dat ook? Voordelen nadelen? Kan niemand vertellen waarom iets nodig is?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Zonder DNS werkt AD totaal NIET. AD is compleet afhankelijk van je DNS server dus je zult DNS wel degelijk moeten installeren en goed moeten configureren.

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Topicstarter
Goed configureren? Is een automatische configuratie voldoende? Of hoe installeer ik deze goed? Automatische configuratie + Instellen DNS Forwarder naar je ISP? Is dat goed configureren?

Stel de server wordt geinstalleerd met 1 netwerkkaartje, alles is volledig geinstalleerd....later komt hier een netwerkkaartje bij? Heeft dit gevolgen voor DNS? Moet ik de tabellen vernieuwen?

2: Ik wijzig een IP adres van een netwerkkaartje in de server...heeft dit gevolgen voor DNS?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 15:48 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:08
Waarom wil je deze nog gaan veranderen, oftwel waarom zorg je niet gewoon meteen voor een goede opzet?

Als je verder een DHCP gebruikt kun je de DNS adressen automatisch in Windows in laten voeren waardoor je dus eenvoudiger kunt wijzigen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 15:18:
Bij het promoveren van de server naar domain controller, moet ik dus kiezen dat hij compatable moet zijn met andere machines dan win2k. (dit klopt?!!)
Die vraag gaat erover of je nog andere dan Windows 2000 servers gaat gebruiken, windows NT4 bijvoorbeeld.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Zonder DNS geen AD!
DNS naar ip nummer server laten verwijzen of 127.0.0.1
Alles automatisch laten installeren via wizard is het gemakkelijkst.

Copyright and left by SED...

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:38

McMiGHtY

- burp -

Misschien toch is een keer een paar tutorials doorkijken voordat je een Win2k domain opzet lijkt me best handig.

Linkje: http://support.microsoft....kb/articles/q260/3/62.ASP

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• drecaise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
even kort hoe het zit:

- Active directory is primair een ldap directory server. Dit is een database met een structuur ala de directory structuur op je file system (zie maar aan de mappen in AD Users en computers). Een ldap server is minder geschikt voor grote veranderingen in de database en met name geschikt om snel antwoord te geven als je 'm een query stuurt.

- DNS server is om ipaddressen in namen om te zetten EN om bepaalde informatie op te zoeken, zoals welke mailserver er is voor een domein (mx record), bij dit rijtje valt ook de mogelijkheid om te vragen wie de domein controller is van een domein e.d. Omdat je clients dat soort info uit de dns moeten halen moeten ze dus het ipadres van je server hebben. (Dat betekent ook dat je je dnsserver op meer dan alleen op 127.0.0.1 moet laten luisteren voor connecties. Anders kunnen je clients er nog niets mee).

Probeer voor de grap eens om met je dns server service op stop een computer in een domein te hangen (zul je zien, dit gaat dus niet)

enne.... Lees die tutorials eens ;o)

pizzaguys get all the pussy

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik begrijp de functies wel, maar zie in de praktijk dat het vaak niet werkt......rare fouten en vroeg me af waar dat nou kon liggen.

Verwijderd

in de praktijk werkt het perfect, maar wat je in de praktijk wel vaak ziet is een slecht opgezette dns... bijna alle problemen met AD hangen daarmee samen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 15:41:
Ja, ik begrijp de functies wel, maar zie in de praktijk dat het vaak niet werkt......rare fouten en vroeg me af waar dat nou kon liggen.
Welke praktijk bedoel je hier? Bij bedrijven die een AD hebben ingericht? Of een inelkaargeprutste zolderkameromgeving?

Ik ken zo gauw geen omgevingen waar de basis van een Windows 2000 ( de DNS en Active Directory) niet werkt.

Dat de inrichting van de Active Directory soms wel eens niet zo handig is, tja, dat ligt niet aan DNS.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-03 15:48

mutsje

Certified Prutser

ik denk dat TS eerst maar us documentatie moet gaan lezen..... anders wordt het een helpdesk verhaal hiero met complete implementatie traject er bij.

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-04 12:10

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik den k dat ik wel weet wat er fout gaat (althans iets waar ik regelmatig tegen aan loop).
Op het moment van dcpromo is er nog geen DNS. AD wil een DNS hebben en vraagt of DNS mee geinstalleerd moet worden.
Vervolgens wordt DNS geinstalleerd (als service), maar NIET geconfigureerd. Gevolg de boel werkt nog niet.
Wat eigenlijk altijd werkt;
eerst dns installeren en de host zelf met de hand toevoegen (volledige domainnaam) en daarna AD installatie starten. De dns is aanwezig. De localhost had je al toegevoegd... en dan werkt het wel in 1 keer goed.
Vervolgens kan je dan gaan kiezen om de dns AD integrated maken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Pagina: 1