Toon posts:

[dualboot] Hoe zekerspelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb n dualboot met Windows XP en Debian.

Nu, gisteren wilde ik naar XP booten en kreeg ntoskernel..exe not found or corrupted. Nadat ik die file herschreef, kreeg ik nog errors over kernel DLLs. Enfin, uiteindelijk XP opnieuw geïnstalleerd, en met lilo terug bootmanager ingesteld.

Nu vraag ik me af: hoe kan ik in godsnaam er voor gezorgd hebben dat die file verdween? Hebben jullie ervaringen met het mounten van XP drives die nadien niet meer blijken te booten?

En 2e vraagje: wat is volgens jullie de meest zekere oplossing? Ik wil dus zeggen: mijn XP partitie is de belangrijkste, daar mag dus niks meer mee mislopen liefst.

Verwijderd

is die XP partitie NTFS? of FAT?

Verwijderd

Topicstarter
FAT

Verwijderd

Topicstarter
wat ik me dus ondermeer afvraag: met welk tooltje kan ik het best het bootproces van Windows XP veiligstellen?

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
het lijkt er eerder op dat je data corrupt is geworden door incorrect afsluiten.
lilo moet windows xp gewoon normaal kunnen booten. als alternatief zou je grub kunnen gebruiken

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 14:27:

En 2e vraagje: wat is volgens jullie de meest zekere oplossing? Ik wil dus zeggen: mijn XP partitie is de belangrijkste, daar mag dus niks meer mee mislopen liefst.
Van je mbr afblijven en de bootloader in een primaire partitie installeren (wel binnen de eerste 1024 cylinders).
Deze partitie moet dan als 'actief' staan.

Omdat ik op mijn systemen altijd een dualboot heb, gebruik ik altijd een /boot op /dev/partitie1 ter grootte van 7,8 megabyte (ruim voldoende voor een of meer kernel binaries en de bootloader).

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 13:12
Ik boot hier XP en 98 zonder problemen vanuit Grub (Triple boot 98-XP-RH 8.0). Je verhaal verbaast me. Inderdaad kun je lilo ook in je partitie zelf zetten. Alleen vraag ik me dan af hoe je Linux moet booten.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

Ik gebruik twee harde schijven, op de eerste staat windows met de bootloader in de mbr. Op de tweede schijf staat linux met aan het begin van die schijf lilo. Nu kun je dat eerste stukje van die schijf 'erafpulken' door het te copieren met dd. Dit bestandje zet je vervolgens in de root van je C:\ schijf en je zet een extra regel in boot.ini waarin je verwijst naar dit bestandje. et voila: je krijgt wel 2 bootloaders achter elkaar maar je hebt geen probs :)

Als je intersse hebt wil ik het exacte dd commando en de andere 'hier moet ik aan denken dingetjes' wel even voor je opzoeken.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Zou voor mij de ideale oplossing zijn denk ik.
Dit is mijn situatie:
/dev/hda1....Windows XP (/dev/hda5..6 andere FAT partities)
/dev/hdb1....swap
/dev/hdb2....linux boot/root (/dev/hdb3 andere FAT)

Ik veronderstel dat ik dan de /boot voor de swap moet verplaatsen? Zal ik best Debian opnieuw installeren met -achtereenvolgens- /boot /swap /root dan?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 14:41:
wat ik me dus ondermeer afvraag: met welk tooltje kan ik het best het bootproces van Windows XP veiligstellen?
Kan je ergens in WinXP doen...
En anders gebruik PowerQuest BootManager

offtopic:
Ik zou, als ik jou was, Linux op een EXTx Partitie zetten, dan werkt ie sneller... Maar kan je vanuit Windows niet meer op die partitie komen volgens mij, en vice versa ook

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 28-05-2003 14:19 ]

Verwijderd

offtopic:

Ik zou, als ik jou was, Linux op een EXTx Partitie zetten, dan werkt ie sneller... Maar kan je vanuit Windows niet meer op die partitie komen volgens mij, en vice versa ook
Dat kan wel, gewoon ext3 partities en onder windows mounten als ext2(dus geen reiserfs gebruiken).
Gebruik dan dit proggie: http://prdownloads.source...xt2fsd/ext2fsd-0.10a.zip?
en zet het dan een script in je opstart(start menu) directory.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-02 12:22

zomertje

Barisax knorretje

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Da, net wat zomertje aangeeft, waarschijnlijk is of de BOOT.INI verpest of de partitie indeling was veranderd. Die melding geeft namelijk aan dat de /WINDOWS/SYSTEM32 bestanden niet gevonden werden.

Oftewel wordt het tijd om je met de Rescue Console van de Windows XP Boot-CD vertrouwd te maken.. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 14:26 ]

Pagina: 1