Toon posts:

Laptop voor videobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Al enkele weken zoek ik voortdurend op internet (GoT, google, kieskeurig e.d.) om een antwoord te vinden op mijn vraag, maar ik wordt steeds maar weer van mijn gedachten afgebracht door "personen".

Kan _iemand_ mij een goed (en eenduidig) antwoord geven op de volgende vraag ?

Ik ben op zoek naar een laptop van max. € 2.269,- (PC Prive)

Ik wil hem gaan gebruiken voor videobewerking en hij moet vrij draagbaar zijn.

Ik kom meestal uit om een Acer TM 800 of zo met 512 MB en dan eventueel een externe harddisk. Maar als ik andere weer hoor kan ik toch beter gaan voor een Acer TM 6xx welke dan weer zwaarder is maar wel sneller. Ook Promedion komt steeds de hoek om kijken maar dat lijkt me niks, of is dat veranderd de laatste jaren ?

Heeft dus iemand ervaring met videobeweriing op laptops en kun je me wat raad geven ?

Verwijderd

Ga gewoon voor de laptop met meeste processing power... Ook geheugen en harde schijfruimte niet geheel onbelangrijk bij videobewerking... En de juiste videokaart misschien? Lijken me toch de belangrijkste zaken... En jah... merk, maakt dat zoveel uit? Toch allemaal B-merken die eringestopt worden... Bij welke fabrikant dan ook...

Verwijderd

Een grote hardeschijf (> 60GB) en flink wat intern geheugen (512) is het enige wat je nodig hebt voor videobewerking.
De snelheid van de processor is niet mega belangrijk.. net als een videokaart.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
hoho, zolang je firewire gebruikt wellicht eenvoudig maar als je dat niet gebruikt (bijvoorbeeld van analoge source wilt capturen) zit je met een laptop toch niet echt makkelijk. Je moet natuurlijk de boel wel kunnen capturen! Aangezien er geen pci kaarten in laptops kunnen moet je dus een externe oplossing gebruiken. Dat zal dus firewire of USB 2.0 worden. Alleen ken ik geen externe video-input / converter die dit voor je gaat doen (wellicht bestaan ze wel).

voor rendering en realtime preview heb je wel degelijk een rappe processor nodig, alsmede een fatsoenlijke videokaart voor de overlay / mpeg decoding (als je mpeg gebruikt dan). Een videokaart is tegenwoordig niet echt een probleem, een goeie Ati kaart gaat prima. De processor is een ander verhaal; met speestepping technologieen etc. kun je problemen krijgen, ik zou dat sowieso uitzetten (als dat mogelijk is) een nadeel is dat je batterij dan snel leeg is (stopcontact dus wel aan te raden).

nog even wat vragen:

- wat voor een video is je origineel en wat voor een kwaliteit wil je houden/uitvoeren
- welke inputs heb je nodig?
- welke software ga je gebruiken?
- wil je dvd's maken?

ik zou eerder voor een DELL gaan, die kunnen worden geleverd met een rappe hardeschijf (veel notebooks hebben een 5200 rpm schijf...)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik weet niet hoe goed een Apple presteerd met videobwerking, maar anders is een iBook met Final Cut Pro 4 misschien een optie? Voor iets meer dan jouw budget heb je er eentje met een 15" scherm en een superdrive waarmee je films direct op DVD kunt zetten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Johnny schreef op 27 May 2003 @ 16:36:
Ik weet niet hoe goed een Apple presteerd met videobwerking, maar anders is een iBook met Final Cut Pro 4 misschien een optie? Voor iets meer dan jouw budget heb je er eentje met een 15" scherm en een superdrive waarmee je films direct op DVD kunt zetten.
uit een test van Computer Totaal bleek dat Adobe Premiere op de PC sneller en beter werkte dan op de nieuwe Mac. Maar ik neem aan dat Final Cut Pro wel beter presteerd op de mac :)

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
we hebben het wel over een laptop, ik heb nog geen tests gezien voor zowel de Ibook als de Laptop (PC) mbt videobewerking. zoal ik hierboven ook al zei is de computer niet zozeer het probleem als wel de capturehardware en output.

• Sn3akz
BuG2FiX schreef op 27 May 2003 @ 16:40:
de computer niet zozeer het probleem als wel de capturehardware en output.
Dan zou ik idd sneller voor een Mac gaan. Die zijn daar al compleet op geend.. De gemiddelde moderne notebook heeft ook wel fireWire aan boord, maar er zijn er nog bijzonder weinig met superdrive (Hoe zit dat eigenlijk bij de mac?? Zit het daar al in?)

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Gaaf icon heb je 8)7

• Sn3akz
offtopic:
Dank je.. wil je weten hoe ik um gemaakt heb??

www.heineken.nl, wallpapper 1600*1200 gedownen, croppen, photoshoppen, en verkleint... Dat JIJ nu net weer met dezelfde wil pronken.... ;)

Maar serieus.. Ik heb hem zelf gemaakt..

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

Heeft wel iets weg van die van mij ;) als je goed kijkt

Maar ik wilde ook nog even laten weten dat ik leuk heb geedit op een Dell Latitude PIII450 met 256mb en 12GB hd. Niet professioneel maar het ging wel prima.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er alleen digitaal mee gaan caputuren (USB2 en FireWire). Analoge is dus niet van toepassing.

Ik wil het wel bij een PC houden aangezien ik nog enkele PC-apps wil blijven gebruiken (en een emulator geen optie is).

Is een centrino 1,3 een optie met 512MB of 1024MB intern geheugen ?
Of kan ik dan toch beter gaan voor een P4-2,6 met 512 ? (geen mobile)

Verwijderd

een MAC :) Powerbook
dat lijkt mij de beste ivm videobewerking
www.apple.nl

Verwijderd

Processor echt maakt niet zoveel uit... zoals ik al eerder vertelde :)
Mijn ouders hebben een Thunderbird 1400 icm 2x40 gb in raid, draait prima.

Vorige week een "laptop" voor iemand gekocht, 2,66 Ghz icm een 80 gb schijf. Draait prima.
Het is trouwens niet echt een laptop, daar is hij te groot voor.

Heb ook nog een PIII800 Mhz icm 40gb SCSI schijf. Draait prima.

Het enige wat echt belangrijk is is de grootte van de hardeschijf, 40gb voor de film op DV kwaliteit is echt het minimum. Het operating system moet het liefst op een apparte schijf.
512 intern is een must, anders duurt het laden van de film erg lang.

Snelheid van de processor maakt niet zoveel uit, heb je alleen nodig als je hem moet "renderen". En dan maakt het niet uit of hij 5 minuten langer moet rekenen.

Een DV camera kun je alleen via firewire aansluiten, USB 2.0 bestaat niet. De firewire poort van de laptop moet wel aan de OHCI specificaties voldoen !

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 May 2003 @ 13:00:
Het enige wat echt belangrijk is is de grootte van de hardeschijf, 40gb voor de film op DV kwaliteit is echt het minimum. Het operating system moet het liefst op een apparte schijf.
512 intern is een must, anders duurt het laden van de film erg lang.
dus als ik het goed begrijp kan ik met een centrino 1,3GHz, 1GB intern en ee externe harddisk (via USB2.0) met 7200 rpm volstaan de eerste jaren ?

Verwijderd

Ik heb op de mijne (compaq 2520 2,66ghz...) een film van 53 minuten gemaakt met windows moviemaker 2 en hij had vor het renderen een goed uur nodig, dus dat vond ik vrij acceptabel.
Mss een ideetje?
Prijs is 1900 EUR
40gig hd
512 ram

Verwijderd

Topicstarter
Wat zijn de beste schermen voor videobewerking eigenlijk ? Ik neem aan dat je toch echt een 15" moet nemen.
Veder zal ik toch ook wel verschil zitten in de schermen qua kwaliteit.
Is het zo dat bijv. een Jewel het dan laat afweten tov een ASUS of Acer ?

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Kijk bij laptopschermen alleen naar de resolutie, afmetingen zijn minder belangrijk. Een 15" met 1600x1200 is voor veel programma's en multitasking een stuk prettiger werken dan een 15" met 1024x768.
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 15:32:
Veder zal ik toch ook wel verschil zitten in de schermen qua kwaliteit.
Is het zo dat bijv. een Jewel het dan laat afweten tov een ASUS of Acer ?
Verschil in kwaliteit is er IMHO bijna niet. Werk zelf al ruim een jaar met een Promedion met 1400x1050 15" TFT en daar heb ik nog geen problemen mee gehad. Toshiba (toch niet de minste) heeft ongeveer 90% uitval op zijn 6100 (zie TU/e laptop topics...)
Zomaar roepen dat merk A goed is en merk B slecht slaat dan ook nergens op.

[ Voor 61% gewijzigd door GA!S op 30-05-2003 15:38 ]

de betaler vervuilt

• Sn3akz
Verwijderd schreef op 30 May 2003 @ 11:23:
Ik heb op de mijne (compaq 2520 2,66ghz...) een film van 53 minuten gemaakt met windows moviemaker 2 en hij had vor het renderen een goed uur nodig, dus dat vond ik vrij acceptabel.
Mss een ideetje?
Prijs is 1900 EUR
40gig hd
512 ram
Ik wil niet flamen.. MAAR!!

Compaq met Windows Movie maker?? *proest* :D

We hebben het over video-editing hoor.. niet knippen en plakken

Verwijderd

Topicstarter
Ff samenvatten dan:

1) de processorsnelheid is alleen aar van belang bij renderen....dus wel handig;
2) een snelle harddisk met veel ruimte is nodig. Liefste een aparte (externe);
3) een display met veel pixels is ook echt nodig;
4) 512 MB is echt het minimum.

Nou...als ik dit bij elkaar zie staan kom ik denk ik met de Acer TM800 niet echt ver (punt 1 en 2 :( )

Als ik dus kies voor een Jewel zit ik weer met de service waarvan ik hoor dat deze geregeld slecht is. Deze optie lijkt het dus ook niet te worden.

Misschien een ASUS L5-serie ? Is dan wel geen mobile, en is wat zwaarder (3,2 kg meen ik), heeft eeen Ati M7........... toch de Asus dan misschien ?
Ik slaap er denk ik nog maar eens een nachtje over...

Verwijderd

Als ik dus kies voor een Jewel zit ik weer met de service waarvan ik hoor dat deze geregeld slecht is. Deze optie lijkt het dus ook niet te worden.
Verwacht je dan veel problemen te hebben met je laptop?? Ik hecht persoonlijk niet zoveel waarde aan service mogelijkheden...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 13:50:
Ik ben op zoek naar een laptop van max. € 2.269,- (PC Prive)
kijk eens in de pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68
Welke voldoen hieraan? moet met zo'n budget toch lukken? zou zeker niet mer voor een 1.3GHz CPU gaan. Je hebt al een Asus L3800C voor minder dan 1700 eur en dan heb je nog niet eens de snelste of die met het meeste geheugen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2003 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er langzaam aan over aan het dubben of ik maar voor de ASUS L3800C ga met een P4-M 2,2GHz em 1Gb intern.
Kan alleen iemand mij zeggen of er USB 2.0 of USB 1.1 op deze laptop zit ? HJeb nl. echt een 2.0 nodig ivm externe harddisk (firewire hang op dat moment mijn camcorder aan)

Verwijderd

ik denk dat het usb 1.1 zal zijn, want als je op de site van asus kijkt, staat er gewoon 2X usb. Kijk je dan naar het centrino platform --> 2X USB 2.0

Verwijderd

Topicstarter
das balen :'(
Wordt dus geen Asus L3.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 17:46:
das balen :'(
Wordt dus geen Asus L3.
je hebt ook PC-cards waarmee je USB2.0 op een laptop kunt hebben die het standaard niet heeft !

Verwijderd

sluit dit topic maar ik heb de oplossing voor je :D

Ga naar Computerland.
Vraag daar naar de 2780 met
* 15" XGA tft scherm
* Radeon 9000 mobility
* lan modem/ Wireless lan voorbereid.
* digitale aansturing van het scherm!!!
* amd xp2400 MOBILE!!
* 512MB ddr/333 (apacer)
* 40 gb hdd /4200r!!!
* COMBO Burner 24x8xxxxxxx
* met of zonder Windows XP eigen keuze.

lijkt mij duidelijk :D!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 18:33:
[...]

je hebt ook PC-cards waarmee je USB2.0 op een laptop kunt hebben die het standaard niet heeft !
hmm wist ik niet..
http://www.google.nl/sear...2++%22for+notebook%22&lr=
de 1e meteen: http://www.siig.com/products/usb/
Jammer van die Asus, de L3800c bevalt prima, zeer stabiel.

• Sn3akz
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 18:38:

* 512MB ddr/333 (apacer)
* 40 gb hdd /4200r!!!

Mij niet :|

- 512 MB is te weinig / net aan
- Waarom in godsnaam uitroeptekens achter een 40 GB schijfje? :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 18:38:

Ga naar Computerland.
* 15" XGA tft scherm
* Radeon 9000 mobility
* amd xp2400 MOBILE!!
* 512MB ddr/333 (apacer)
* 40 gb hdd /4200r!!!

Nee,

Ten eerst kom ik vele negatieve reactie tegen van Jewel-gebruikers op GoT.
Daarnaast is een AMD i.c.m. videobewerking niet de beste oplossing (intel scoort op dit punt toch beter volgens de benches)

Ben dus nog steeds aan het dubben of de Asus L3800C icm een USB 2.0-PCMCIA en externe harddisk (7200 rpm dus) de "beste" oplossing is....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 12:15 ]

Verwijderd

of je wacht effe tot Asus met USB standaard op zijn laptop komt.
Die externe HD kan altijd nog.
In eerste instantie was ik ook voor een goedkoper merk gegaan, maar als je dan zag wat ik erbij moest kopen aan andere hardware
- externe com ir poort voor een Polar moest dan door een usb type vervangen worden
- vaak een externe floppy drive
- sommigen een externe accu
- standaard 256 MB geheugen (sept-okt 2002)
- standaard geen brander
Telde ik de extra's op, dan was het verschil met de Asus heel klein... kortom die beslissing was toen niet zo moeijlijk meer te nemen.
Soms moet e wat geduld hebben...
wat me ook opvalt, en mij vast niet alleen: het barst nu van de laptop aanbiedingen vanwege vakantiegeld/winstuitkering..../13e maand/bonussentijd??? ....
De 2e golf komt net voor sinterklaas/kerst. Wat dat betreft zijn de tussenliggende maanden over het algemeen iets minder gunstig. Speelt misschien iets minder als je via een pc-privé koopt, maar zelfs dan: meer waar voor je geld.
Dus als je geen "haast" hebt....

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 13:22 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 June 2003 @ 15:53:
[...]
kijk eens in de pricewatch: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68
Welke voldoen hieraan? moet met zo'n budget toch lukken? zou zeker niet mer voor een 1.3GHz CPU gaan. Je hebt al een Asus L3800C voor minder dan 1700 eur en dan heb je nog niet eens de snelste of die met het meeste geheugen.
hij had het over een centrino 1,3 deze is een stuk sneller nog als een p4 op 2ghz als ik mij niet vergis

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:28:
[...]
hij had het over een centrino 1,3 deze is een stuk sneller nog als een p4 op 2ghz als ik mij niet vergis
vergissen is gelukkig menselijk .... maar exacte data spreken mij toch iets meer aan. De topicstarter kan zelf zo'n vergelijk uitvoeren.
Als http://www.intel.com/engl...nology/centrino/index.htm
en dan rechtsonder: Compare Performance
Dit is dan voor een 1.7 GHz centrino icm een P4@2.5GHz.
Dan "wint" de centrino in overal performance net 195 versus 174. De batterij gaat wel veeeeel langer mee. t' is maar net wat je wilt. Bovendien een vergelijk door de maker: ook niet onafhankelijk dus...
Dus beter uitzoeken door de topicstarter dus, lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 13:55:
[...]
De topicstarter kan zelf zo'n vergelijk uitvoeren.
ik doe niks anders....vandaar dat het zo lastig is.
Dan "wint" de centrino in overal performance net 195 versus 174.
in overal perfomance heb je gelijk, maar als ik echt naar de multimediale performance kijk dan laat de centrino heel wat steekjes vallen. Die overalperformance komt nl. mede door de cache van 1MB, en bij multimedia heb je toch wel echte paardenkrachten nodig.....

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 juni 2003 @ 18:38:

Ga naar Computerland.
* 15" XGA tft scherm
* Radeon 9000 mobility
* amd xp2400 MOBILE!!
* 512MB ddr/333 (apacer)
* 40 gb hdd /4200r!!!

Wat moet ik me hierbij voorstellen :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 June 2003 @ 17:21:
[...]

ik doe niks anders....vandaar dat het zo lastig is.

[...]

in overal perfomance heb je gelijk, maar als ik echt naar de multimediale performance kijk dan laat de centrino heel wat steekjes vallen. Die overalperformance komt nl. mede door de cache van 1MB, en bij multimedia heb je toch wel echte paardenkrachten nodig.....
het was vooral ghost_nl die gecharmeerd was van die centrino en die 1.7 haalt het maar net tov de 2.4 p4, dus een 1.3 zal vast minder zijn, zeker in pk's.
De centrino's zijn blijkbaar echte pure mobile cpu's, de p4 mobile lijkt meer een aangepaste normale p4.
Mijn voorkeur ligt ook bij de p4. En als je perse die usb 2.0 wilt hebben is het die externe oplossing of wachten (of is er nog een andere laptop met vergelijkbare specs maar dan met usb 2.0). Als je geen haast hebt, zou k wachten, immers haastige spoed.... Het zijn ook geen paar euro's.....
Pagina: 1