[ROUTERING] Automatisch rerouten als router uitgevallen?

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Geen idee of dit nou hier hoort of in WOS, maar ander moet er maar even een verhuizing plaatsvinden. Vraag is als volgt.

Op mijn werkplek heb ik globaal gezien 2 manieren om internet op te komen. De 1e is via de lokale proxy en de lokale router rechtstreeks het internet op. De 2e manier is mijn IE-instellingen zo aanpassen dat ie via de 512k lijn naar onze hoofdlocatie gaat, daar de proxy pakt, en die koppelt vervolgens via een andere verbinding met internet. Aangezien er hier bij ons 2mbit ligt voor internet (met redelijk wat gebruikers, en de 512k lijn niet echt zo druk is, maakt het qua snelheid weinig uit. Beide internetaansluitingen zijn overigens vaste verbindingen.
Alleen wil de lokale proxy / internetverbinding om de 1 of andere reden nog wel eens uitvallen. Mijn vraag is dan ook: kan ik ergens (gebruik NT4 ws) instellen dat als de ene proxy uitvalt, de andere genomen moet worden? M.a.w., kan ik het verkeer automatisch laten rerouten? (en zo ja, hoe dan natuurlijk ;) )

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:05
RIP?

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Op een NT workstation?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Misschien is het interessanter om de bandbreedte te bundelen, en dan 1 centrale proxy te maken. Dan kun je optimaal gebruik maken van je lijnen, en je hebt een fault tollerance van 50%

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

The_Eagle schreef op 27 mei 2003 @ 18:50:
quote:
------------------------------------------------------------
Vinnienerd schreef op 27 May 2003 @ 16:12:
RIP?
------------------------------------------------------------
Op een NT workstation?
Silent RIP for IP Available for Windows NT Workstation

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Leuke oplossingen allemaal, en als ik zelf systeembeheerder was zouden ze misschien nog wel mogelijk zijn ook. Maar het enige dat ik kan is het maken van instellingen op mijn workstation. Wat ik dus feitelijk wil is op mijn werkstation al aangeven dat er voor een andere route gekozen moet worden. Dus bijv met een route-commando in een batch-file ofzo. Het enige dat het ding hoeft te doen is een andere proxy pakken namelijk

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Jammer voor je, maar M$ schijnt nog steeds niet dynamisch een IP-adres te kunnen veranderen zonder een reboot. Met Linux is dat (natuurlijkj) geen probleem. Voor jouw situatie zou ik zeggen: ram er een 2de NIC in, met een IP-adres/default GW voor de 512K verbinding. In geval van uitval hoef je dan alleen maar je kabel om te steken.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
In XP (en volgens mij ook 2000) hoef je alleen maar de interface down en weer up te doen om hem de nieuwe IP-instellingen te laten gebruiken, in tegenstelling tot wat The_Jester zegt hoef je dan niet te rebooten. In NT4 wellicht wel, maar als je maar 'gebruiker' bent mag je ook nog eens niet aan de IP-instellingen zitten, of wel?

Je zegt dat de lokale proxy/internetverbinding wel eens uitvalt. Het is de vraag of de proxy uitvalt of de internetverbinding. Iedere (iedere!) organisatie met meerdere IP-adressen op meerdere locaties komt in aanmerking voor een BGP identificatienummer, als het de verbinding is die wegvalt dan kan je je systeembeheerder overhalen tot het gebruik van BGP (border gateway protocol geloof ik). Moet het systeembeheer van het hoofdkantoor wel meewerken.

[ Voor 9% gewijzigd door rollebol op 28-05-2003 09:28 ]

Verwijderd

The_Jester schreef op 28 May 2003 @ 09:17:
Jammer voor je, maar M$ schijnt nog steeds niet dynamisch een IP-adres te kunnen veranderen zonder een reboot. Met Linux is dat (natuurlijkj) geen probleem. Voor jouw situatie zou ik zeggen: ram er een 2de NIC in, met een IP-adres/default GW voor de 512K verbinding. In geval van uitval hoef je dan alleen maar je kabel om te steken.
Wat versta jij onder dynamisch ?

In XP is het gewoon mogelijk een IP adres te wijzigen zonder te rebooten.
Daarnaast is in XP ook mogelijk een alternatieve IP settings in te voeren. Wellicht is dit een mogelijkheid ?

• The Jester

The Jester

BGP is leuk, maar wellicht een tikkie te zwaar. Bovendien is het meer de vraag of je provider BGP wil advertizen. Wellicht dat EIGRP wat gemakkelijker te realiseren is.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
The_Jester schreef op 28 May 2003 @ 09:17:
Jammer voor je, maar M$ schijnt nog steeds niet dynamisch een IP-adres te kunnen veranderen zonder een reboot. Met Linux is dat (natuurlijkj) geen probleem.
Jaaaa! Laten we hier lekker een Windows/Linux discussie van maken :(

Er stond ergens een opmerking in de FAQ over dat kinderachtige M$ in plaats van MS

Gevonden:

Het bedrijf waar Steve Ballmer CEO is heet Microsoft en kort je af met MS. Termen als M$ en Mickeysoft zijn enkel kinderachtige verbasteringen en voegen niets toe. Dus ajb niet doen. Ditzelfde geldt ook voor Linsux etc. Een gefundeerde discussie over pro en cons mag natuurlijk, maar dit is enkel flamen.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@rollebol: Da's een goed idee, althans als ik er een variant op maak. Ik ken die jongens op netwerkbeheer van centraal wel, en kan ook goed met de lokale systeembeheerder overweg. Kan natuurlijk eens vragen of de lokale systeembeheerder de bordermanager zo in kan stellen dat als de internetverbinding uitvalt, de WAN-koppeling gepakt wordt. Alleen moet ik er dan wel de ICT-afdeling bij betrekken, en die zullen wel moeilijk gaan doen over het feit da ik het WAN voor oneigenlijke doeleinden wil gebruiken...dus hou het nog het liefst lokaal op mijn ws.
Is het zelf rerouten (bijv alles buiten de 172.16.x.x range moet normaal via 172.16.12.x, en bij uitval via 172.16.68.x (waar x het ip van de proxy completeert, routers doen de rest) dan echt niet mogelijk, dmv het route commando?

• The Jester

The Jester

Als je de ICT er buiten wil laten, vraag dan aan je sysadmin of 'ie Winroute bij je wil installeren.

• verba092
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-03 11:13
Ik heb niet direct een oplossing voor je, maar ik weet wel dat je geen BGP in je locale netwerk wil draaien. Mogelijk is het makkelijk om op het locale netwerk een ander dynamisch routeringsprotocol te gebruiken (OSPF, RIP, IGRP of EIGRP).
Mogelijk dat je meer een schema van het netwerk kan geven?

http://www.tweakers.net/gallery/71604/sys

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:18

Predator

Suffers from split brain

Ik zie hier toch niets wat met routing te maken heeft.

Je zegt zelf dat je de proxy moet veranderen.
Je gaat nog mogen routen wat je wilt, maar het is die proxy instelling die je moet aanpassen.

Als het om dezelfde proxy, maar via een ander netwerkpath, ging, dan viel er wat te fixen :)

Misschien dat je squid lokaal kan draaien, en de proxy's als parent proxy gebruiken.
Ik hoop dat squid wel de mogelijkheid heeft om meerdere parent proxy's te gebruiken en te switchen bij uitval van een proxy.

[ Voor 28% gewijzigd door Predator op 28-05-2003 10:27 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Een quick and dirty oplossing is een alternatieve browser installeren (Netscape, oid) en die met de alternatieve proxy-instellingen laten werken.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 12:29
Lijkt me dat je het wel in een batch kan doen. Heb geen tijd om het helemaal voor je uit te zoeken maar lijkt me dat je het als volgt kan doen:

1) pskill iexplore.exe (download pskill van sysinternals.com)
2) Verander HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings\ProxyEnable door een 1 of juist 0 neer te zetten (er zijn van die DOS based regedit tooltjes, weet alleen de naam ff niet)
3) iexplore weer starten.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@charlie23: Da's een goeie oplossing, ik denk dat ik daar maar voor ga

@Predator: Lokaal proxy draaien zou idd ook nog een oplossing zijn, zoals TheJester zegt.

Tot slot @ DaPoztMaster: Die ondertitel, dat mocht je willen. Ik mag het eerste gedeelte iig wel voeren :) Denk persoonlijk wel dat je signature een beetje teveel van het goede is.

Iedereen thanx voor de reacties!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:02

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Woei al die mensen die bgp roepen begrijpen er niet echt veel van. Er valt namelijk een service weg, nl de proxy. De gebruiker wil dan automatisch overschakelen naar een andere proxy. Alle routerinsprotocollen werken op laag3 van het OSI en weten niks van proxy srvers. Oplossing weet ik niet, maar zoals ik het lees valt er geen router weg maar een service!

zie ook predator off course :( ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TrailBlazer op 28-05-2003 16:31 ]

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 11:59
rollebol schreef op 28 May 2003 @ 09:27:
Je zegt dat de lokale proxy/internetverbinding wel eens uitvalt. Het is de vraag of de proxy uitvalt of de internetverbinding. Iedere (iedere!) organisatie met meerdere IP-adressen op meerdere locaties komt in aanmerking voor een BGP identificatienummer, als het de verbinding is die wegvalt dan kan je je systeembeheerder overhalen tot het gebruik van BGP (border gateway protocol geloof ik). Moet het systeembeheer van het hoofdkantoor wel meewerken.
Eigen BGP AS nummers krijg je niet zomaar, daar heb je minstens een eigen C-klasse range voor nodig. Met eigen bedoel ik dan niet een C-range van UUnet (oid), maar echt een eigen C range. Heb je overigens pas echt wat aan als je die eigen range middels twee providers over 2 verbindingen gaat koppelen. Wel mooi redundant op die manier.

Wel is het bij sommige providers mogelijk om twee lijnen redundant uit te voeren, mits je beide lijnen op die provider aansluit. Dit hoeft niet op dezelfde POP, dus nauwelijks minder redundant dan de bovenstaande BGP oplossing, mits de provider zelf een redundant net heeft. Dit kan middels de meeste routingprotocollen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Geef de lokale proxy 2 peers.
1 peer op de hoofdlokatie over de 512k lijn, en 1 peer bij de provider van je 2mbit.

Geef de 2 mbit een hogere voorkeur, en voila, als de ene peer down gaat dan wordt vanzelf de andere gebruikt.

Op die manier heb je op de clients maar 1 config nodig.
Pagina: 1