Toon posts:

[MAC] Converten van Griekse Text

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier dus een griekse text, gemaakt op een Windows pctje.
Nou moet ik die griekse text op de mac hebben.
Ik heb wel een grieks font, maar als ik de text selecteer en dan een grieks font toewijs werkt dat niet.
Het enige wat ik zie is gekke tekens met een hoop tremas en dergelijke.

Nou heb ik het aan verschillende mensen gevraagd, mensen gebeld etc.
het schijnt te liggen aan de charsets van windows en mac. Die gaan schijnbaar niet helemaal samen.

maar hoe zorg ik er nou voor dat ik de griekse text kan lezen, in het grieks?

• TrJ
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-07-2025

TrJ

debian

misschien werkt het volgende: verander onder windows je griekse fonts in een meer ganbare (arial ofzo) en verander ze op je mac weer in je griekse fonts, klinkt erg dom maar wellicht werkt het

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dat werkt dus niet. Het griekse font op de windows pc is namelijk gewoon Arial, daarom werkt het converten op mac niet, die arial zit namelijk zo niet in elkaar en het griekse font snapt er ook niets van.

ik heb zon vermoeden dat het aan de ascii indeling van het lettertype ligt.
Als er dus een manier is om de windows text zo te coderen dat hij er op de mac ook goed uitkomt zou dat de beste oplossing zijn!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm volgens mij moet dat met Unicode gewoon kunnen.. zeker als je Office v.X op de Mac draait (en in Windows ook Office gebruikt). ASCII bestandjes overkopieeren zal inderdaad niet werken.

[ Voor 21% gewijzigd door Bigs op 27-05-2003 14:55 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:53
En als je in beide gevallen het lettertype Symbol gebruikt :?

Of denk ik nou weer te simpel ofzo...

Verwijderd

Topicstarter
nou het werkt allemaal nog steeds niet dus.

Ik heb van alles geprobeerd:

txt's converten in verschillende types (utf-7,utf8,unicode)
word documenten etc.
html document

Ook internet translators enzo werken niet op de mac. Ze geven gewoon niets weer, alleen maar vage tekens.
terwijl netscape en internet explorer op de mac toch unicode zouden moeten ondersteunen, of werkt dit zo niet?

Het zit namelijk zo, het gaat over de verpakking van een ijsje en daarop moet ook een griekse beschrijving staan!
Heel lastig dus als je alleen maar gekke tekens hebt! :'(

Als ik een oplossing vind laat ik het wel weten! Wie weet heeft iemand er nog iets aan ;)

Maar als iemand iets weet, ik houd me aanbevolen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

UTF-8 saven en dan openen in TextEdit (of andere unicode-aware app) _moet_ werken. Anders is er iets anders mis. Unicode is namelijk zeer uitgebreid, en zeer standaard.

In Netscape en IE moet je waarschijnlijk eerst Unicode (of UTF-8) selecteren in een van de menu's.

edit:

dit is er van uit gaande dat je Mac OS X gebruikt. Of IE en Netscape voor os9 ok Unicode ondersteunen weet ik niet zeker.

[ Voor 24% gewijzigd door CyBeR op 27-05-2003 21:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Kan je er geen PDF van maken?! en dat dan op de mac zetten?
of een plaatje?
Pagina: 1