[Oude TV] Valt soms uit

Pagina: 1
Acties:

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Ik heb nog een oude 72cm Telefunken grootbeeld TV op de gang staan die ik wil verkopen. Punt is alleen dat beeld regelmatig uitvalt. Ik heb op marktplaats al gemerkt dat niemand op zo'n geval zit te wachten, dus denk ik erover hem uit elkaar te schroeven. Heeft iemand tips behalve dat het levensgevaarlijk is en dat ik het niet moet doen? Ik neem aan dat dit met contactpunten te maken heeft, welke zone kan ik proberen op te lappen?

Orange & Red

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Euh, jah ik weet niet hoe oud het beestje is maar opschroeven kan altijd. Vaak zijn die dingen zeer stoffig van binnen. Werk in een Elektronica zaak en zie er geregeld open staan bij de TD. Wat je kan doen is die dingen flink schoonmaken en zekeringetjes testen. Eventueel wat doormeten. Dit voor de niet expert dan. Oh jah let op met de beeldbuis :D
Geeft zo'n knal eh als je die laat vallen.. (spreek niet uit ervaring)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:49

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Friedchicken schreef op 27 May 2003 @ 12:48:
Euh, jah ik weet niet hoe oud het beestje is maar opschroeven kan altijd. Vaak zijn die dingen zeer stoffig van binnen. Werk in een Elektronica zaak en zie er geregeld open staan bij de TD. Wat je kan doen is die dingen flink schoonmaken en zekeringetjes testen. Eventueel wat doormeten. Dit voor de niet expert dan. Oh jah let op met de beeldbuis :D
Geeft zo'n knal eh als je die laat vallen.. (spreek niet uit ervaring)
Ook niet de zuignap van de beeldbuis lostrekken!

Je kunt hem gewoon openmaken, zorg wel dat de ondensatoren ook leeg zijn door hem aan te zetten terwijl de stekker er uit is (maar als jij al enkele weken in de gang staat zal dat niet hoeven).

Als zowel het beeld en het geluid uitvallen dan heb je een grote kans dat de aan/uit schakelaar kapot is, die kun je simpel vervangen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
De aan/uit schakelaar is tijdje geleden vervangen. De kleur was toen ook slecht (groen ontbrak geloof ik). Die kerel heeft dat toen gefixt door een hele rits contactpunten opnieuw te solderen. Ik zal wel eens in de buurt van die schakelaar een en ander solderen.

Orange & Red

Verwijderd

Oftewel, Collega GOTters, Als je een oude telefunken 72 cm tv krijgt aangeboden. Koop hem dan niet ! :P :9

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
als ie zomaar uitvalt dan is dat vaak te wijten aan het hoogspannings circuit. elco's kunnen brak zijn of de transistors schakelen niet helemaal soepel meer. hoor je geluiden als ie uitgaat? (hoge piepjes of geknetter)?

• C4M1

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 13:56:
Oftewel, Collega GOTters, Als je een oude telefunken 72 cm tv krijgt aangeboden. Koop hem dan niet ! :P :9
Lol. Ik heb het er wel eerlijk bijgezet hoor in de ad. Anders krijg ik ook weer last van mn geweten :D .
als ie zomaar uitvalt dan is dat vaak te wijten aan het hoogspannings circuit. elco's kunnen brak zijn of de transistors schakelen niet helemaal soepel meer. hoor je geluiden als ie uitgaat? (hoge piepjes of geknetter)?
Als het beeld uitvalt wordt het helemaal zwart en trekt het samen tot een witte streep in het midden. Hier hoor je wel wat geluid bij, lijkt op "zjieep". :+

Orange & Red

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
als die streep blijft staan dan is er een probleem met de afbuigplaten, blijft ie niet staan dan zal het wel de hoogspanning zijn die niet meer stabiel is of geen spanning vast kan houden (dure reparatie overigens). als je mazzel hebt is het alleen de aan/uit knop maar dat lijkt me sterk als ie het 'soms' doet.

Verwijderd

C4M1 schreef op 27 May 2003 @ 15:27:
[...]

Lol. Ik heb het er wel eerlijk bijgezet hoor in de ad. Anders krijg ik ook weer last van mn geweten :D .

[...]

Als het beeld uitvalt wordt het helemaal zwart en trekt het samen tot een witte streep in het midden. Hier hoor je wel wat geluid bij, lijkt op "zjieep". :+
Goedzo, je kunt er in ieder geval om lachen :)
Pagina: 1