Toon posts:

Clients krijgen geen ip van DHCP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Bij ons bedrijf zitten we met het volgende probleem. Er draait een DHCP server. Deze heeft altijd goed gewerkt, alles kreeg netjes een ip toegewezen.

Nu is dit van de een op de andere dag zonder aanwijsbare reden foutgelopen. Een stuk of 12 pc's, verspreid over het hele bedrijf, krijgen ineens geen ip meer via dhcp. Wordt er een vast ip ingesteld, dan werkt alles probleemloos. Stellen we de clients in op dhcp dan kent windows het default 169.254.*.* adres toe..
En dit terwijl het gros van de pc's nog gewoon netjes een dhcp adres krijgt, dus de dhcp server werkt... anyone :?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Nieuwe switches of hubs geinstalleerd?

Misschien een switch/hub die rot begint te raken?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tsjah, wat heb je zelf al geprobeerd om het probleem op te lossen?
Zomaar iets wat me te binnen schiet:
- Kijk eens in de logfiles van de DHCP server of de request uberhaupt aankomt
- Ga eens op de DHCP server sniffen of daar de request aankomt
- Gooi de PC eens static in de IP range en kijk of hij wel verkeer heeft
- Kijk de kabels, drivers en hardware tussen de DHCP server en de clients na.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Toevallig 2e dhcp server aangezet op een of andere machine (per ongeluk misschien, door een of andere gebruiker) ?.

• Dennis
  • Laatst online: 12:09
En welk OS draait die dhcp server?

Ik heb ooit eens gehad een Win2k server waarvan de dhcp opeens niet meer authorized was in de AD. Hoewel dat me in dit geval sterk lijkt omdat sommige pc's nog wel een IP krijgen. Of zitten die misschien niet in het domein/ander domein :?

• blackd
  • Niet online
Of misschien zit de DHCP pool wel vol :?

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

het zou met andere woorden handig wezen Eyghon alks je de FAQ had doorgelezen en relevante INFO HAD NEERGEZET ...

om maar een antwoord te geven op je probleem ..

- lees Eventlog
- lees de FAQ hier
- lees de boeken die bij het OS horen ..

M.A.W RTFM (Read The Fine Manuals)

en als je dat gedaan hebt kunnen we je uiterraard verder helpen .. ;)

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
vso schreef op 27 mei 2003 @ 13:20:
het zou met andere woorden handig wezen Eyghon alks je de FAQ had doorgelezen en relevante INFO HAD NEERGEZET ...

om maar een antwoord te geven op je probleem ..

- lees Eventlog
- lees de FAQ hier
- lees de boeken die bij het OS horen ..

M.A.W RTFM (Read The Fine Manuals)

en als je dat gedaan hebt kunnen we je uiterraard verder helpen .. ;)
relax babe dat hebben we echt wel al allemaal gedaan hoor, maargoed die relevante info daar hebben jullie dan weer wel gelijk in, komtie:

switches: dell powerconnect 3024 (5 stuks) op 2 backbone switches (dell powerconnect 5024)
Vorige week is er een powerconnect 3024 vervangen (dinsdag) en vrijdag is het gesodemieter begonnen.. dit zou te verklaren zijn doordat de leases donderdagavond / vrijdagochtend verliepen.
De dhcp server draait op een novell machine.. log info hebben we niet volgens sysbeheerder.. hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft, anders vraag maar raak!

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Lekkere sys-admin....
Kijk eens even naar de configuratieverschillen en/of de firmware versies van die twee snol ^H^H^H dellen. Het ligt nogal voor de hand dat die nieuwe de boosdoener is, dus er MOETEN wel verschillen in de software c.q. routering zijn.

Oh ja: is die sys-admin wel in staat om te sniffen ??
Zo niet: laat dan je baas even een advertentie plaatsen in de Telegraaf onder de rubriek ICT-personeel gezocht.

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

• vso
  • Niet online

vso

tja...

(samenvatting)

- dus 12 pc's door het hele bedrijf heen hebben geen IP ?
- je dhcp server draait op een novel bak
- geen logs van de dhcp server
- 1 switch vervangen ?

vragen
- heb je al de 12 pc's of een deel daarvan terug geleid of het allemaal op 1 switch uitkomt ?
- is het allemaal het zelfde OS ? (die 12 pc's ?)
- is er m.a.w iets algemeens tussen die 12 pc's wat de rest niet heeft ?
- een pc die wel een IP krijgt .. geswitcht (fysiek) met een PC die het "niet doet" ?

Tja vanalles

Verwijderd

De netwerkkaart van de dhcp gecontroleerd??

• vso
  • Niet online

vso

tja...

The_Jester schreef op 28 May 2003 @ 10:55:
Lekkere sys-admin....
Kijk eens even naar de configuratieverschillen en/of de firmware versies van die twee snol ^H^H^H dellen. Het ligt nogal voor de hand dat die nieuwe de boosdoener is, dus er MOETEN wel verschillen in de software c.q. routering zijn.

Oh ja: is die sys-admin wel in staat om te sniffen ??
Zo niet: laat dan je baas even een advertentie plaatsen in de Telegraaf onder de rubriek ICT-personeel gezocht.
dat laatste ben ik met je eens .. maar dat mag zoiezo .. :P

maar ik ben er niet overtuigt dat het die switches zijn .. daarvoor is wel weinig informatie geweest..

maaruh .. de oplossing is dat de DHCP-relay / broadcasts niet naar die clients toe komen...
Wordt er een vast ip ingesteld, dan werkt alles probleemloos.
werkt wel ..
Stellen we de clients in op dhcp dan kent windows het default 169.254.*.* adres toe..
werkt niet...

hmm broadcast v.d. dhcp server :? :? :? komt niet naar de clients ??

zucht niemand zag dit . :Z .. (ja ik zag dit wel .. )

maar ja het kan ook nog de client wezen ..

O-)

Tja vanalles

• DaMoUsYs
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:23
ik heb hiero precies hetzelfde probleem alleen dan met w2kas
ik hoop dat er nog een oplossing komt
bij mij hebben die computers wel gewoon gewerkt van te voren en ik heb niks nieuws geinstalleerd of vervangen

[ Voor 1% gewijzigd door DaMoUsYs op 15-06-2003 00:36 . Reden: typo ]

Check dit en help mee!

• blackd
  • Niet online
DaMoUsE schreef op 14 June 2003 @ 20:25:
ik heb hiero precies hetzelfde probleem alleen dan met w2kas
Mjah.
Lees het topic eens door.
Lees de tips in de verschillende posts eens door.
Ga daar eens mee aan de slag...
Post je bevindingen hier, want hier kunnen we helemaal niets mee.

• Dennis
  • Laatst online: 12:09
Misschien is opeens je dhcp server unauthorized geworden, had ik ook opeens (had ook niks veranderd).

• DaMoUsYs
mijn dhcp server is gewoon authorized want er zijn andere clients die wel gewoon een IP adres krijgen

Check dit en help mee!

• SED
  • Laatst online: 14:04

SED

Hoe groot is je scope, is je scope niet vol, heb je ras geinstalleerd, werken de probleem pc's allemaal via dezelfde switch, enz enz..

Copyright and left by SED...

• blackd
  • Niet online
DaMoUsE schreef op 15 juni 2003 @ 00:35:
mijn dhcp server is gewoon authorized want er zijn andere clients die wel gewoon een IP adres krijgen
Geef nu eens een antwoord op alle vragen in het topic?

• DaMoUsYs
ik RAS wel geinstalleerd en als ik bij bindings ga kijken zie ik eerst mijn interne NIC staan daarna mijn extern NIC en daarna komt RAS en DHCP zie ik daar niet staan of hoeft dat ook niet. beide NICs in de server zijn static. en ik heb 2 switchen 10/100 en het gebeurd op alle 2 de switches dus daar kan het dan niet aan liggen. ik heb de pc's onderling al verwisseld.
op 1 pc heeft hij het al wel ooit gedaan. de scoop is groot zat (van 192.168.100.0 - 192.168.100.254 met exclusion reeks 192.168.100.1 - 192.168.100.100
er is 1 client die goed werkt en de andere drie die doen ut niet waarvan er 1 het wel altijd gedaan heeft.

ik hoop dat ik nu genoeg info gegeven heb

Check dit en help mee!

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik ga met VSO mee, waarschijnlijk komt de aanvraag van de client niet bij de server aan, of kom het antwoord van de server niet meer bij de client aan.

Dit komt omdat de switch waarschijnlijk je broadcast adressen tegen houd.
Aan gezien DHCP verstuurt/ontvangt op 0.0.0.0 en 255.255.255.255.

Ik zou als ik jou was de handleiding doorlezen en in het management menu (web of telnet, standaart ip adres is te vinden in de handleiding, gebruikersnaam en wachtwoord ook btw) deze opties aan/uit zetten.

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• DaMoUsYs
asusk7m550 schreef op 15 June 2003 @ 20:01:

Ik zou als ik jou was de handleiding doorlezen en in het management menu (web of telnet, standaart ip adres is te vinden in de handleiding, gebruikersnaam en wachtwoord ook btw) deze opties aan/uit zetten.
heb jij het hier nu over die switch ??uhm
nou ik kan echt niet in die switch komen hoor
tis een .........uhm kan geen merk vinden maar ik dacht dat het een e-tech was

Check dit en help mee!

• SED

SED

op 1 pc heeft hij het al wel ooit gedaan. de scoop is groot zat (van 192.168.100.0 - 192.168.100.254 met exclusion reeks 192.168.100.1 - 192.168.100.100
Grappige scope... 254 adressen uitgeven en 100 reserveren ;)

Die Ras hoeveel adressen heeft die in gebruik?

Verwijderd

Heb je geen switch achter switch achter switch enz. Dan ziet ie wellicht te ver weg.

• DaMoUsYs
die RAS is er voor NAT en heeft dus geen ip adressen nodig in de DHCP
en het maakt niks uit achter welke switch hij zit want 2 pc's zitten op de 1e switch en de 2e pc zit op de 2e switch die aan de eerste hangt en bij alle twee de switchen is er wel een die het goed doet

Check dit en help mee!

• DaMoUsYs
schopje

Check dit en help mee!

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

wat bedoel je met 'leases liepen donderdag/vrijdagochtend af' ?
Het is toch wel érg toevallig dat die vrijdagochtend 'het gelazer begon'.

Het enige wat is gewijzigd is 1 van de 5 switches.
Nu hoop ik dat je patch-kast met de aanduiding op de wanddozen 1-op-1 loopt.

Wat je standaard zou vermoeden is dat de 12 (of meer) pc's die aan die ene vervangen switch hingen, dat alleen die géén ip-nr krijgen toegewezen (bij dynamic).

Dat het pc's kris-kras door het bedrijf zijn kan dan zijn volgens mij ( let wel: ik heb er nooit voor geleerd,en reageer voornamelijk omdat je schopt) door:
- onvolkomenheden in de patching, waardoor het lijkt dat het niet uitsluitend de 12 pc's aan die ene switch zijn;
of
- die nieuwste switch is identiek ingesteld als één van de andere 4, op een punt waar juist het verschil (voor herverdeling ip-nrs ?) moet zijn ingesteld ?.

[ Voor 3% gewijzigd door Brothar op 17-06-2003 17:40 ]

eagle

• DaMoUsYs
ik heb geen manageble switches hoor brothar
en IK heb geen switchen vervangen dat was de TS

Check dit en help mee!

Verwijderd

zonder alle post hierboven te lezen. Stel die clients opnieuw in dat ze bij een domein horen en reboot

• DaMoUsYs
daar had ik ook al aangedacht maar dat werkt niet
helaas

Check dit en help mee!

Verwijderd

Heb dat laatst ook eens gehad met m'n Win2k3 test servertje. Ding een reboot gegeven en toen deelde ie weer netjes IP's uit. Geen idee wat het was/waar het door kwam. Stond ook niks in de eventlog. Heel weird.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Check anders met een sniffer eens op de clients of ze wel goed hun broadcastjes versturen, check op de DHCP of er uberhaupt iets aankomt, check je adrespool.
Check of je vanaf de clients die niet via de DHCP werken wel kunt tracen naar de DHCP Server, check waar alle 12 PC's op zitten (aka welke switch).
Check hoe die switch is ingesteld. Gooi er eens wat ping's tussen door en check eens of die je server goed bereiken.
Maar ga eerst eens ff lekker sniffen en analyseer die captures eens op wazigheden.
Dat geldt voor zowel de TS als DaMouse.

DaMouse --> kun je ff een tekening (ASCII Art) neergooien met je switchen / dhcp-server / clients, en hoe die onderling geconnect zijn.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

DaMouse,
Wat Raven voorstelt,een complete reboot ? (dus - even in mijn leken-taal - de DHCP-server én de switches allemaal uit, en dan herstarten, 1 na 1). En dat in het weekend / vrijdagavond uiteraard. Had je dat al geprobeerd ? (kan me niet voorstellen van niet, maar ja, om ook dat uit te sluiten ....)

eagle

• DaMoUsYs
@brothar en raven dit heb ik al gedaan idd
code:
1
2
3
server-------switch---------------------switch
                         |                    |
             3pc's (1werkend)     3pc's geen 1 werkend

die ene pc heb ik ook al op de andere switch gehad en daar deed hij het ook gewoon
en ze hebben het allemaal gedaan op een winXP netwerkje
en de 3 pc's op de 1e switch hebben ook altijd op de w2kas gewerkt (nu werkt er nog maar een van)

Check dit en help mee!

• DaMoUsYs
*schop*

Check dit en help mee!

• SED

SED

Staat op die switch broadcasting disabled?
DHCP doet een dhcpdiscover over de switch via een broadcast, als dat tegengehouden wordt kan de dhcp server zijn client niet vinden en dan werkt het toekennen van een vast adres wel.

wat erg langdradig maar kijk hier eens:
http://www.cisco.com/warp/public/473/100.pdf.

• SED

SED

Sorry, bij teruglezen gezien dat dit idee al een paar keer geopperd is maar dat damouse daar niets mee doet.
Hoe zit het nu?

Dit is er aan de hand:
Lease verlopen dus nieuwe aanvraag voor dhcp.
dchpdiscover komt niet over switch dus geen dhcp
vast dhcp werkt zonder broadcast dus komt wel over switch.

De oplossing voor je rpobleem staat dus al meerdere malen in dit topic maar je doet er niets mee of laat niets daarover weten.

TC!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik heb het altijd met die cisco`s dat

Spanning-Tree Port Fast niet aanstaat waardoor de netwerk verbinding nog niet up is. Of net wel

Waardoor je soms wel een ip krijg en soms niet. Heel vaag

Maar spanning-tree port fast aan zetten en je ben klaar (is bij cisco wel een per port settings)

• DaMoUsYs
ik doe daar wel iets mee mensen maar ik KAN niks instellen in die switchen

Check dit en help mee!

• DaMoUsYs
schop

Check dit en help mee!

• SED

SED

schop je systeembeheerders maar dat ze met je switch aan de gang gaan. Hier kunnen we niets voor je doen!

• DaMoUsYs
dat heb ik toch al gezegt met die switches KAN NIEMAND iets doen omdat ze NIET manageble zijn

Check dit en help mee!

• SED

SED

merk en type dan graag...

Verwijderd

Volgens mij hebben de TS en DaMoUsE een heel ander probleem. Ik zou niet weten hoe ik de TS moet helpen maar voor DaMoUsE heb ik wel een idee maar ik weet het niet zeker, kijk eens na hoe je licenties voor clienten ingesteld staan zijn het er voldoende? Daar kon het volgens mij ook aan liggen als hij namelijk niet op hotseat staat onhoud hij alle machines die ooit op het netwerk gezeten heeft en kom je op een gegeven moment vol te zitten maar dit geeft hij geloof ik ook in de logboeken weer.
En ik zou toch controleren of je DHCP nog geauthoriseerd is binnen je AD, dit gaat vaker fout en dit wil niet zeggen dat je hele netwerk plat gaat dus dat andere machines het nog wel doen zegt in mijn ogen niet altijd iets controleer het maar ff das niet zoveel werk.

Ik ben nog een beetje een W2K network beginner dus ik kan er net zo goed mijlenver naast zitten hoor dus correct me if i am wrong.

• DaMoUsYs
de licensie zitten goed ik heb er 200 en ik heb 10 pc's dus
de DHCP is echt geauthorizeerd in de AD

Check dit en help mee!

• DaMoUsYs
tis helemaal perfect weer hiero
de firewall blokte al het interne verkeer
dus bedankt voor jullie hulp