Goedkoop SMS-versturen via script op Linux/Unix PC

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik wil mijn mail-server graag uitbreiden met SMS-features. Daarbij moeten zowel SMS-jes ontvangen als verzonden worden. Over het verzenden heb ik een aantal vragen.

Het systeem: Aan de mail-server hang ik een oude Nokia 5110, die via de seriële poort communiceert. Een programma dat op de server draait kan binnenkomende SMS-jes inlezen en verwerken. De bedoeling is dat je naar die telefoon SMS-jes met commando's kunt SMS-en. Het SMS-je wordt geïnterpreteerd door de software en de commando's uitgevoerd of geregistreerd in een agenda. Je kunt bijvoorbeeld aan het systeem vragen hoeveel mailtjes er zijn binnengekomen en van wie. Het systeem SMS't terug met een antwoord. Ook moet het mogelijk worden om met één commando-SMS een aantal in de toekomst uit te voeren bevelen te geven: Bijvoorbeeld een week lang elke avond doorgeven hoeveel mail er is, en van wie. Of de subjectline SMS-en indien er mail is van persoon X.
Mogelijkheden zat, omdat ik mij te vaak op plekken bevind waar ik mijn mail niet kan lezen 8)7

Inkomende SMS-jes inlezen en verwerken is geen probleem..daar is software voor en het interpreteer-gebeuren programmeer ik zelf.

Het verzenden van SMS via het systeem, daar ben ik niet helemaal uit. Ik kan via de software de telefoon SMS laten versturen, maar dat is erg duur. Als ik in die telefoon een prepaidkaart stop (de goedkoopste oplossing), dan kost het mij al gauw 22 cent per bericht. Dat vind ik veel te gek.

Op internet heb je echter diverse voorzieningen om gratis SMS te sturen, of liever gezegd HAD. Er zijn echter ook voorzieningen om voor weinig geld veel SMS te versturen, bijvoorbeeld O2 sms4sale, http://o2.gadzillo.com/sms4sale/index.php
Je koopt dan een bundel in die je via internet kunt versturen voor een veel lagere prijs. Ik heb ooit andere services gevonden op internet.

Bij de service die ik gebruik moet het echter mogelijk zijn om het SMS-en aan een programma over te laten. Dit dat je vanuit een programma doorgeeft wat er verstuurd moet worden, in plaats van tikken en klikken op een website. Met de search ontdekte ik een verhaal over Genie waarbij je via e-mail kunt SMS-en: lekker gemakkelijk, dat is simpel te realiseren vanuit een programma, maar Genie bestaat niet meer.

Wie weet gechikte SMS-services voor mijn plan, zo goedkoop mogelijk? En wie weet hoe ik dan vanuit een programma (Linux/Unix C) SMS kan laten verzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Heb je enig zicht op het aantal sms'jes wat je gaat versturen per maand (of week) ?

Als dit namelijk best grote aantallen zijn, dan zal er ongetwijfeld met een provider (of er zijn nog andere externe partijen) iets te regelen zijn. (van heb ik het wel over 5000 of meer sms'jes per maand).

Bij dit soort grote aantallen sms'jes gaat het meestal via een apart sms-centrale nummer, dus dan is het gewoon mogelijk om je gsm eraan te hangen met de code die je al heb natuurlijk, je bent dan alleen minder geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
[Airwolf] schreef op 27 mei 2003 @ 11:53:
Heb je enig zicht op het aantal sms'jes wat je gaat versturen per maand (of week) ?

Als dit namelijk best grote aantallen zijn, dan zal er ongetwijfeld met een provider (of er zijn nog andere externe partijen) iets te regelen zijn. (van heb ik het wel over 5000 of meer sms'jes per maand).

Bij dit soort grote aantallen sms'jes gaat het meestal via een apart sms-centrale nummer, dus dan is het gewoon mogelijk om je gsm eraan te hangen met de code die je al heb natuurlijk, je bent dan alleen minder geld kwijt.
Nou 5000 of meer per maand zal het echt niet zijn.

Hoeveel hangt af van de prijs.. als ik voor gemiddeld 1 cent per bericht (noem maar een voorbeeld, gratis diensten met 1 sms per dag + enkele betaalden) berichten kan versturen, worden het er misschien wel 5 per dag = 150 per maand gemiddeld. Maar als het wat duurder is, dan houdt het waarschijnlijk op bij 30 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01 20:37
zoeken met google op term: sms gateway

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boiert
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
met icq kan je ook gratis sms-sen, misschien kan je daar iets mee doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:03
Aleen jammer dat ICQ SMS_jes niet aankomen bij nederlandse providers. Niet zover ik weet tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jongentje schreef op 27 May 2003 @ 12:37:
Aleen jammer dat ICQ SMS_jes niet aankomen bij nederlandse providers. Niet zover ik weet tenminste.
Niet meer nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nitpicker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 14:28

nitpicker

uNF

Mijn vriendin kan mij wel sms-en via ICQ, maar ik haar niet... allebei O2.. rara...

enige verschil, zij heeft een oude sim en ik een vrij nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 19:14
svdmeer schreef op 27 May 2003 @ 11:58:
[...]
Nou 5000 of meer per maand zal het echt niet zijn.

Hoeveel hangt af van de prijs.. als ik voor gemiddeld 1 cent per bericht (noem maar een voorbeeld, gratis diensten met 1 sms per dag + enkele betaalden) berichten kan versturen, worden het er misschien wel 5 per dag = 150 per maand gemiddeld. Maar als het wat duurder is, dan houdt het waarschijnlijk op bij 30 per maand.
Dat is zo goed als kansloos; de operators berekenen al meer dan 1 cent/SMS. Reken eerder op 10 cent/SMS, plus vastrecht. - voor 1,50 to 3 euro/maand ben je bij lange na niet interesant. De huidige gateways mikken zuiver op de zakelijke markt.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utopist
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 11:37
misschien kun je iets met het programma Diafaan

werkt wel met dial up, maar is denk ik wel erg goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
MSalters schreef op 27 May 2003 @ 22:05:
[...]

Dat is zo goed als kansloos; de operators berekenen al meer dan 1 cent/SMS. Reken eerder op 10 cent/SMS, plus vastrecht. - voor 1,50 to 3 euro/maand ben je bij lange na niet interesant. De huidige gateways mikken zuiver op de zakelijke markt.
Dat weet ik.

Daarom vroeg ik ook naar webbased SMS-diensten en hoe ik het technisch kan realiseren dat vanaf een applicatie (via HTTP?) die SMS-jes stuur.

Die grote providers zijn voor bedrijven, ik ben een hobbyist die een leuk projectje wil uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk hier eens: http://www.smsitaly.com/eng/prices.asp

Werkt best leuk, werkt via een HTTP interface, je moet de smsjes wel kopen, maar is niet zo duur. Laatste keer dat ik ze probeerde werkte het goed naar de Nederlandse netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wou sms berichten uit een NOKIA 5110 trekken?

Die heeft toch geen AT modem erin zitten... :S
Volgens mij heb ik dat vroeger ook eens geprobeerd.

In de 6210,6310,7110 zit wel een modem.

Succes
Pagina: 1