[PHP] online site bewerken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje.

Ik heb een mooi CMS gemaakt met een WYSIWYG editor zodat ik mijn websites mooi kan aanpassen in een admin sectie.

Dit werkt erg goed, alleen wil ik meer B)

Nu heb ik alleen sommige "professionele" CMS-en gezien waarmee je in de pagina, door het toevoegen van /edit aan de url een editor te zien krijgt boven de pagina waar je staat.

Die editor is het probleem niet (MSHTML) maar hoe roep ik die editor op in PHP en hoe krijg ik de HTML in die editor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Die editor is het probleem niet (MSHTML) maar hoe roep ik die editor op in PHP en hoe krijg ik de HTML in die editor?
Met een conditional statement misschien ?
Het is me alleen niet geheel duidelijk wat je precies wilt, zou je misschien iets duidelijker/concreter kunnen zijn in wat je nou precies wilt realiseren?

Er loopt trouwens ook een leuk topic over cms'en:
[cms - interface] wat is gebruikersvriendelijk ?

Trouwens: Welkom op GoT :)

[ Voor 6% gewijzigd door DeverauX op 27-05-2003 10:08 ]

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34

Eijkb

Zo.

Met welke WYSIWYG editor kan je ook de logica erachter maken? Als je schrijft: "ik heb een mooi CMS gemaakt" dan neem ik aan dat je doelt op de layout annex opmaak maar ook op de logica erachter, dus het stuk code dat daadwerkelijk de taken uitvoert welke je CMS moet kunnen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel met online editen zoiets:

http://flashpoint.nl/diensten.php en dan de demo

Dit is eigenlijk wat ik wil gaan maken. Mijn huidige CMS voldoet prima maar dit is wel erg cool en wil zelf ook zoiets maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Dit is eigenlijk wat ik wil gaan maken. Mijn huidige CMS voldoet prima maar dit is wel erg cool en wil zelf ook zoiets maken.
Wat houdt je tegen? Gewoon aan beginnen ! :)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[foutje nasadaq]

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha :)

Ben ook bezig, maar mijn probleem is dus hoe krijg ik in hemelsnaam die editor boven in mijn browser door /edit achter een url te zetten :)

Nogmaals die editor is het probleem niet (staat uitleg op de MSDN site

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:34

Eijkb

Zo.

Dat ziet er inderdaad mooi uit! Lijkt een beetje op een WYSIWYG editor als je het mij vraagt ;) Waarom dan niet een site bouwen en dreamweaver erbij leveren? Nee, als je dat kan maken dan petje af hoor! En je moet de lat altijd hoog leggen he.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij doel jij op hetzelfde verhaal als url + /source, wat je naar een PHP pagina brengt die de source laat zien van je url. daarvoor moet je iets aan apache configgen.
bekijk eens de functie highlight_file() in de PHP manual, daar leggen ze uit hoe je apache configureert voor een dergelijke functionaliteit.

ik hoop dat het je lukt, post ook de oplossing, ik vindt het een erg goed idee. ga ik dan ook gebruiken voor mijn 'CMS'-en, maar ik heb er ff geen tijd voor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad bijna wat ik zoek.

Alleen moet /edit achter de totale url komen en in het voorbeeld op php.net komt het na het domein en dan het path waar het script staat.

Hoe kan ik apache zo gek krijgen dat ongeacht waar ik /edit achter zet hij het bestatand edit opent wat in de root staat?

zit nu te testen met <Files></Files> maar wil nog niet echt lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

mulder

ik spuug op het trottoir

url rewriten bedoel je volgens mij

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar kan elke gebruiker dan edit tikken?
Is het niet beter gewoon in te loggen als admin
en als je dan naar een url surft
ishet inplaats een label een textbox!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeverauX
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

maar kan elke gebruiker dan edit tikken?
Dit is natuurlijk afhankelijk van welke restricties je aan deze functionaliteit koppelt.
Ik zou het in ieder geval met url-rewriting doen i.c.m. if-statements om het bestand met de code voor het editen te includen :)
Daarnaast kan je natuurlijk ook met enkele cond. statements deze functionaliteit limiteren tot personen die hier toegang tot mogen hebben.

Quincy Jones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 11:54:
Alleen moet /edit achter de totale url komen en in het voorbeeld op php.net komt het na het domein en dan het path waar het script staat.
tut tut ik heb nog ideetje! wat denk je van het volgende:

als je typt:
htp://www.domain.com/members/34665
dan krijg je de info van member met db id 34665. das simpel. we gebruiken apache multiviews (standaard volgens mij) en apache brengt ons dus op de PHP pagina members.php. In $_SERVER['PATH_INFO'] staat dan "/34665".
de PATH_INFO trim()-en en explode()-en we tot een array met alle 'parameters' dus daarom genereren we een pagina met member info van member ID 34665.

PHP:
1
2
3
4
5
6
if (isset($_SERVER["PATH_INFO"])) {
  $_PARAMS = explode('/', trim($_SERVER["PATH_INFO"], " /"));
}
else {
  unset($_PARAMS); // of wat voor default je ook wilt, eventueel een leeg array
}

als je nu typt:
http://www.domain.com/members/34665/edit
doe we gewoon precies hetzelfde! alleen, ons script ziet dat de laatste 'parameter' de waarde "edit" is dus....
sturen we gewoon een header("location: XXX"); met als waarde voor XXX bijvoorbeeld: "/admin/members.php?edit=34665" ! :Y)
PHP:
1
2
3
4
if ($_PARAMS[count($_PARAMS)-1] == "edit" && ($id = intval($_PARAMS[0])) > 0) {
  header('Location: /admin/members.php?edit='.$id);
  exit;
}

de admin is natuurlijk gewoon met een login scherm beveiligd, dus eerst krijg je een login scherm, daarna stuurt het login scherm ons gewoon door naar die ene admin pagina.

dus: voor elke pagina op de site die enigzins editable is (news article, event info, memberinfo, etc. etc.) moet je dus een check+header inbouwen die ons even redirect naar de juiste admin pagina. bingo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt me toch erg tegen.

Heb nog de volgende problemen open staan:

- het /edit deel, maar daar heb ik nog bijna geen tijd in gestoken
- hoe ik de editor boven een site krijg met daarin de data
- Hoe ik aan kan geven welk stuk van de site ik mag editten (editable content)

Het grootste probleem is nu in eerste instantie om die editor boven mijn site te krijgen, zit al bijna heel de dag te klooien met die MSHTML editor, en die editor heb ik wel aan de gang, maar krijg met geen mogelijkheid daar data in die van "buitenaf" komt (laat staan hoe ik die ooit weer kan opslaan).

http://msdn.microsoft.com.../editing/mshtmleditor.asp

Heeft iemand hier ervaring in/mee?

Sorry, weer de verkeerde login

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Ja. Ik heb alleen maar slechte ervaringen met mshtmleditor; valt niet fatsoenlijk te gebruiken jammer genoeg. Waarom denk je dat die html editors VS.NET e.d. zo brak zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan een ander alternatief?

Ik weet dat eem editor ook op een veel simpellere manier kan, en zo'n CMS heb ik al, maar dit vind ik gewoon een erg mooie manier van een online editor.

Zit echt ff op een dood spoor ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Bosmonster

*zucht*

MSHTML is prima te gebruiken.. maar het vereist wel een flinke berg DHTML kennis.

Enige echte nadeel aan dat ding is dat het opmaak van buitenaf overneemt. Dat kost je bergen script als je daar iets aan wilt veranderen. (Copy/Paste en Sleep/Pleur zeg maar :)

[ Voor 56% gewijzigd door Bosmonster op 27-05-2003 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Ik vraag me af wat nou precies het probleem is en wat er allemaal niet goed gaat. Ik heb nog geen enkele concrete vraag gezien in dit topic. Zorg daar even voor, ajb ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wustenveld
  • Laatst online: 07-07 13:36
Ik heb met dat MSHTML ook nooit echt problemen ondervonden. Op http://www.sanisoft.com/ofwysiwyg/ of http://richtext.sourceforge.net/ vind je editors die gebruik maken van MSHTML en dat werkt best goed. Voordat omzetten van externe opmaak (zoals vanuit word) is best wel wat te doen, zoals ik het opgelost heb is voordat het geplakt wordt in de editor dat ie geplakt word in een textarea, daar komt nooit opmaak in te staan waarna ik hem plak in de editor (is alle opmaak dus weg) voor de enters heb ik gewoon een js functie nl2br gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:54

Bosmonster

*zucht*

wustenveld schreef op 28 mei 2003 @ 12:16:
Ik heb met dat MSHTML ook nooit echt problemen ondervonden. Op http://www.sanisoft.com/ofwysiwyg/ of http://richtext.sourceforge.net/ vind je editors die gebruik maken van MSHTML en dat werkt best goed. Voordat omzetten van externe opmaak (zoals vanuit word) is best wel wat te doen, zoals ik het opgelost heb is voordat het geplakt wordt in de editor dat ie geplakt word in een textarea, daar komt nooit opmaak in te staan waarna ik hem plak in de editor (is alle opmaak dus weg) voor de enters heb ik gewoon een js functie nl2br gemaakt.
Das wat omslachtig, je kunt het klembord namelijk al direct pasten als plain text ;)

Nadeel aan beide methodes is dat je intern, dus binnen de editor, ook niet meer kunt knippen/plakken. En dat is erg vervelend...

[ Voor 9% gewijzigd door Bosmonster op 28-05-2003 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theguide
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 11:48
Heb je deze editor al eens gezien?
http://www.fredck.com/fckeditor/

Deze is GPL en heeft een 3 mogelijkheden (knopjes) tot het plakken van gekopieerde content:
- paste
- paste as plain text
- paste from word

Hier kun je 'm live effe bekijken:
http://www.fredck.com/fckeditor/demo/

Fuck me if I'm wrong, but isn't your name Gretchen?

Pagina: 1