WinXP neemt pauze bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-09 16:47
Bij het opstarten van win xp pro krijg ik binnen enkele seconde met bureaublad te zien. Maar dan wordt het na wat geratel stil en kan ik haast geen programma's opstarten. Na een minuut of misschien soms wel langer gaat me pc ineens flink dingen laden en dan zie ik bijvoorbeeld ook ineens me virusscanner en me firewall actieveren. Daarna pas kan ik connectie met internet maken en andere programma's openen.
Dit probleem heb ik nooit op gelijke systemen gezien, en me systeem is toch niet echt heel erg traag (AMD Athlon XP 1700+ 512 MB DDR ram)
Weet iemand hier raad mee? :?

Verwijderd

Defrag, BootVis al gedraait en logs al nagelopen?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11:31
verwijder autoexec.bat en config.sys en zet met msconfig alles uit.
Kijk eens hoe je pc dan opstart.

Verwijderd

Bootvis is hier de aangewezen tool voor, maak echter wel even een restore point van tevoren (kan in help & support).

autoexec.bat en config.sys is bij winXP geen sprake van (toch?)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 03:10:
Bootvis is hier de aangewezen tool voor, maak echter wel even een restore point van tevoren (kan in help & support).

autoexec.bat en config.sys is bij winXP geen sprake van (toch?)
Idd, wel een autoexec.nt en config.nt, maar die staan niet in de root

Verwijderd

autoexec.nt en config.nt worden imo alleen gebruikt voor de command line en niet voor de GUI (waar TS het probleem mee heeft).

autoexec.bat en config.sys zijn depreciated sinds Windows 95 en worden eigenlijk sinds Windows ME ook niet meer gebruikt.

Volgens mij is het gewoon de virusscanner (Norton meestal) die de boel ophoudt, maar zoals gezegd: BootVis is daarvoor dé tool - naast je (performance)logs.

Start -> Uitvoeren: msconfig
is een inderdaad een goede manier om tijdelijk programma's uit te schakelen van automatisch starten.

Als je een switch/router hebt: kijk eens of je netwerkactiviteit hoger is tijdens die "bevriezing" - het kan zijn dat hij onnodig het netwerk afloopt op instellingen/shares etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 06:02 ]

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Idd met Bootvis kijken wat er zo vertraagd en vervolgens de startups en services induiken om e.e.a. uit te schakelen.

Kijk ook eens in je sys logs of je rare (terugkerende) foutmeldingen ziet. (Start --> Config Scherm --> Systeembeheer --> Logboeken). Verder gebruik ik startup.cpl om alles wat opstart te checken (en uit te zetten)!

Afbeeldingslocatie: http://www.mlin.net/media/StartupCPL.png

Wees consequent, maar niet altijd

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
draait er Norton Antivirus en/of Firewall? die willen de boel nogal eens vertragen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb je een netwerkkaart in je systeem hangen? Vaak duurt het langzaam omdat XP het netwerk afzoekt naar een DHCP server om automatisch een IP adres te krijgen (als je dat heb ingesteld bij je TCP/IP settings). Schakel anders voor 1 keer je netwerkkaart uit via je apparaatbeheer en kijk of XP dan nog traag opstart... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• G33rt
XceeD schreef op 27 May 2003 @ 09:16:
Heb je een netwerkkaart in je systeem hangen? Vaak duurt het langzaam omdat XP het netwerk afzoekt naar een DHCP server om automatisch een IP adres te krijgen (als je dat heb ingesteld bij je TCP/IP settings). Schakel anders voor 1 keer je netwerkkaart uit via je apparaatbeheer en kijk of XP dan nog traag opstart... :)
netwerkkaarten die niet gebruikt kan je natuurlijk altijd op 127.0.0.1 binden :+

of je wijst ze een ander statisch ip toe, dan kan het wel :)

• serialkiller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-08-2023

serialkiller

Rare jongens die pc's....

Laatste tijd nog hardware toegevoegd? zoals een cd rom speler of dvd speler? en master/slave goed gezet?

Samsung S8 | | leukste tweak: 2x512 ADATA PC3200 11-3-2-2@2,8v |

Verwijderd

lijkt mij op het probleem met de NIC, dat ie gegevens gaat ophalen van de DHCP server, en dat duurd ff geloof ik, ik heb het zelf opgelost om gewoon te kijken wat je IP e.d. is als je je gegevens van DHCP heb opgehaald, en dit toen als vaste waardes ingesteld... geen problemen meer :)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

G33rt schreef op 27 May 2003 @ 09:20:
netwerkkaarten die niet gebruikt kan je natuurlijk altijd op 127.0.0.1 binden :+

of je wijst ze een ander statisch ip toe, dan kan het wel :)
Grrr... dat was stap twee, je loopt op de zaken vooruit :P

Laat de topicstarter maar eerst even alle bovengenoemde optie's proberen (virusscanner, bootvis, netwerkkaart) en weer nieuwe input geven :)

Ook zal een overzichtje van zijn hardware en opstartlijstje welkom zijn..

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

pi0d: Hmmmzzzz xp doet bij mij dan een hardware scan mijn geval:

IDE1: CDROM - LS120
IDE2: CDRW - NIETS

Ik heb dus ide2 de slave uitgeschakeld:

Zet bij apparaatbeheer (winvlaggetje+pause/break knop tabblad hardware knop apparaatbeheer). Ga dan naar ide ata/atapi controllers daar ziet men staan (mogelijk)

Primair
Secundair

Pak van bijde de eigenschappen en zet onder tabbald geavanceerde instellingen bij de hardware die nog op automatische detectie staat op geen. Maar wees er wel zeker van dat hier geen hardware aan hangt! Zodra dit er wel aan zit dan zal windows zelf trachten een pi0 of dma in te stellen. Zet men deze uit dan scheelt dit bij mij ongeveer 20 sec bij het booten.

Verwijderd

Lijkt me nogal Norton antivirus, die dat veroorzaakt..
Heb je die draaien?

• Blaz0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 22:45

Blaz0r

:)

Ik heb hetzelfde en bij mij komt het door norton antivirus, ik ben nog aan het uitzoeken hoe deze wat sneller op te laten starten, maar ik heb het nog niet gevonden.

• G33rt
XceeD schreef op 27 May 2003 @ 09:33:
[...]
Grrr... dat was stap twee, je loopt op de zaken vooruit :P
:>

maar goed, een lijstje uit msconfig of bootvis zou inderdaad welkom zijn, evenals feedback op bovengenoemde tips :)

Verwijderd

Windows XP voert DHCP uit in een eigen thread, het totale bootproces wordt hier dus niet door vertraagd, hooguit door het feit dat er nog een andere taak op de achtergrond loopt.

De opvatting dat DHCP het opstarten tegenhoud, stamt uit het windows 98 tijdperk, maar is voor XP dus niet van toepassing. Dit zie je ook aan de foutmelding; je kunt best al 2 minuten ingelogged en aan het werk zijn voordat je de foutmelding krijgt dat hij de DHCP niet kon bereiken.

Daarnaast ga je natuurlijk geen IP binden aan een interface die je niet gebruikt. Je knikkert gewoon heel TCP/IP weg voor die interface. Waarom een stack etc. laten laden, welke hij toch niet gebruikt.

Mijn gok is de CD-rom spelers, of althans de initialisatie van het IDE-gebeuren. Maar daar geeft bootvis wel uitsluitsel over.

• Erik070
Wow, thanx voor alle reacties, kweet niet waar ik moet beginnen.

Ja ik heb Norton Antivirus en Firewall 2003,
deze starten inderdaad als laatst op, maar toen ik nog geen norton had deed hij dat ook al.
Dat van die DHCP en vaste ip enzo, dat kan het best zijn.
Ik heb 2 netwerkkaarten, 1 gaat er na dit verhaal sowieso uit (wordt niet meer gebruikt), maar ik krijg van wanadoo een IP adress toegewezen, dus niet een static ip. Kan je dit procces versnellen dan?

Verwijderd

Wel iets, door je IP statisch in te stellen. Dit zou ik echter niet doen, je wint er echt niet veel mee (hooguit 1 seconde oid) en kunt er wel problemen mee krijgen.

Het lijkt me echt het handigst dat je begint met het installeren en draaien van bootvis, deze kun je hier downloaden:
http://www.microsoft.com/...nce/fastboot/BootVis.mspx

Deze .exe kun je gewoon uitvoeren, daarna 'trace boot' oid selecteren uit het menu, en dan komt hij uiteindelijk met een grafiekje waarin precies staat waar je PC mee bezig is, en hoe lang. Je ziet dan dus direct waar het probleem zit. Al het andere wat in deze thread staat (msconfig etc) komt pas nadat je hebt vastgesteld waar het probleem zit.

Let wel: maar eerst een restore point aan voordat je bootvis gaat draaien! (kan in 'help en support' in je start menu).

• Erik070
Ik heb inmiddels me oude netwerkkaart eruit gehaald en me nieuwe even gedisabled, en bij opstarten is de vertragging verdwenen. Dus het ligt aan het wachten op IP gegevens als ik het goed begrijp

Verwijderd

Dat is imo te kort door de bocht. Het kan ook een combinatie van factoren zijn. Zo zou het kunnen dat het ophalen van het IP niet lang duurt, maar dat er een 'automatisch-update-tooltje' van de een-of-andere applicatie dan tijd gaat vragen. Zonder netwerk werkt die niet, en dus ook niet vertragend.

Waarom draai je bootvis niet? Instant antwoord...

• Erik070
ga ik doen, heb de prog al, maar ben even aan het kijken hoe het werkt

• Erik070
heb prog gerunt, niet echt iets vreemds gevonden (begreep ook niet echt alles, maar geen rare pieken aan het einde van de startup).
Heb alleen Nero Update check verwijderd, verder zag ik nog iets van C:\Windows\UpdReg.exe dat gelade wordt. Is dit normaal of kan dit weg?

Verwijderd

Daar is genoeg over te vinden hoor:
http://groups.google.com/...e&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl

kort samengevat: mag weg.

Waarsch. heb je je probleem nu wel opgelost, die update check en die updatereg hebben beide internet nodig. Op die manier kan een trage DHCP toch voor vertraging zorgen, omdat die twee processen wachten totdat de internet-verbinding werkt.

ik vermoed dan ook dat zodra je die twee uitschakelt, en DHCP weer aanzet, dat je probleem opgelost is.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 15:03 ]

• Erik070
Hoe zet ik DHCP aan of uit?

Verwijderd

Zou ik niet aan beginnen. Ik begreep dat je je netwerkkaart gedisabled had, die kun je nu weer enablen.

Wil je perse DHCP aan of uit zetten, dubbelklik dan op de TCP/IP welke bij je ISP aansluiting hoort en stel een vast IP in.

Verwijderd

startmenu==>settings==>network and dailup gevallen
Select je desbetreffende network
Neem de eigenschappen van tcp/ip protocol
Vink Automatisch een ip adres verkrijgen aan

Hij zal nu dhcp zoeken en vind ie die niet dan renderd ie een mooi vaag getal... als mij het goed zegt :P

• G33rt
Erik070 schreef op 27 May 2003 @ 15:21:
Hoe zet ik DHCP aan of uit?
Configuratiescherm -> netwerk -> eigenschappen van de adapter -> tcp/ip -> eigenschappen :)
Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 16:07:
startmenu==>settings==>network and dailup gevallen
Select je desbetreffende network
Neem de eigenschappen van tcp/ip protocol
Vink Automatisch een ip adres verkrijgen aan

Hij zal nu dhcp zoeken en vind ie die niet dan renderd ie een mooi vaag getal... als mij het goed zegt :P
ja, en als ie hem niet vind duurt het alleen maar langer :)

dat vage getal heeft iets te maken met een test ip ofzo, zal het even opzoeken found:

[quote]• 169.254.x.x / 255.255.0.0 (Automatic Private IP Adress) - In deze range krijgt een NIC die op DHCP staat een IP toegekend, als er geen DHCP-server beschikbaar is. (bij win98 vertraagd dit het opstarten, stel dus een vast ip in als je pc vaak geen netwerkverbinding heeft)

[ Voor 76% gewijzigd door G33rt op 27-05-2003 16:24 ]

• Erik070
Dus als ik een vast ip instel, desondanks dat ik later een ander ip adres krijg van me provider maakt niet uit?
In ieder geval kan ik nu niets checken, ben niet thuis meer.

Bedankt in ieder geval voor die vele reacties. Ik ga me best doen om hiermee de pauze eens en voor altijd werktijd te maken :)

Verwijderd

Veilige modus hetzelfde?
Zoniet --> Start, uitvoeren, MSCONFIG
Tabblad opstarten ALLES uit...
Tabblad services ALLE NIET MS services uit...
Toepassen, sluiten en testen...
Als ie dan OK loopt fine tunen met het aanvinken van nodige vinkjes...

• G33rt
Erik070 schreef op 27 May 2003 @ 16:28:
Dus als ik een vast ip instel, desondanks dat ik later een ander ip adres krijg van me provider maakt niet uit?
In ieder geval kan ik nu niets checken, ben niet thuis meer.
nee, als je een vast ip instelt krijg je natuurlijk geen ip van je provider (dhcp uit), maar je kan het als test gebruiken en daarna weer terug op dhcp zetten :)
Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 16:40:
Veilige modus hetzelfde?
Zoniet --> Start, uitvoeren, MSCONFIG
Tabblad opstarten ALLES uit...
Tabblad services ALLE NIET MS services uit...
Toepassen, sluiten en testen...
Als ie dan OK loopt fine tunen met het aanvinken van nodige vinkjes...
is dat niet een beetje omkeren van de bewijslast? het is slimmer om eerst de bekende dingen uit te zetten, werkt dat niet dan nog een dingetje en dan nog een, over het algemeen gaat dat wat makkelijker :)

[ Voor 40% gewijzigd door G33rt op 27-05-2003 17:53 ]

• Erik070
Heb naar vanalles gekeken, en geen oplossing gevonden.
Is het dan altijd zo dat als je een dynamisch ip adres heb dat windows die pauze heeft? Of kan dit verkeerd zijn ingesteld?
Ik heb bootvis nog een keer gedraaid (het probleem is alleen dat bootvis precies kijkt tot het moment dat alles een beetje begint te runnen, hij stopt vlak voor het laden van norton antivirus en firewall) en er zijn een aantal progs die me niet zeggen namelijk: osa.exe, ccapp.exe (wel vaker tegengekomen volgens mij normaal) en rcman.exe, idman.exe. Na osa.exe komt de pauze, tenminste dit is ge laatste wat hij laad.
Is er iemand bekend met osa.exe?

Verwijderd

Hoort bij Office. Is overbodig..
http://groups.google.nl/g...-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dnl
What Is the Osa.exe File?
The Office Startup Assistant (Osa.exe or OSA) is a program that improves the performance of Office XP programs. Office Setup places a shortcut to the Osa.exe file in the Windows Startup folder; the file is named "Microsoft Office".
Er wordt ook uitgelegd wat de voor- en nadelen van het draaien van de Office Startup Assistant zijn.

De meeste processen kun je zelf makkelijk achterhalen door gewoon de naam in te typen bij www.deja.com.
Ik heb bootvis nog een keer gedraaid (het probleem is alleen dat bootvis precies kijkt tot het moment dat alles een beetje begint te runnen, hij stopt vlak voor het laden van norton antivirus en firewall)
Je kunt bootvis vertellen dat hij langer moet monitoren geloof ik. Onder Tools --> Options --> Advanced. Heb het zelf nog niet kunnen proberen, omdat bootvis bij mij crashed. Dat doet hij bij jou duidelijk niet, en dan is het een handige tool.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 01:41 ]

Verwijderd

Probleem heb ik ook gehad met Norton antivirus + firewall (NIS2003)

Oplossing was om een pre-SP2 patch te draaien. Ik ben kwijt hoe die heet, maar heb ik destijds een topic over geopend. Daarin staat ook de oplossing.

/even gezocht

Je moet dus patch Q815411 installeren net zoals alle windows patches gewoon op je systeem met SP1. Helaas kun je deze patch niet downloaden van microsoft, je moet bellen.......maar natuurlijk ook makkelijk te vinden :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 21:19 ]

Pagina: 1