Met Debian kan ik aardig omgaan, en nu wil ik graag libranet eens uitproberen. Libranet is een distro gebaseerd op Debian, die newbie vriendelijk zou moeten zijn (kant-en-klaar, automatische hardware detection enzo...). Probleem is dat de Libranet-mensen hun OS willen verkopen, en ik geen zin heb om er geld aan uit te geven.
Libranet is GPL software, en dat moet ook aangezien ze de Linux kernel en Debian in hun produkt hebben opgenomen. De 2.0 release is wel te downloaden van verschillende locaties (zoek maar eens met google), maar 2.8 is al uit en daar moet voor betaald worden.
Begin nou alsjeblieft niet over het verschil tussen free speech en free beer, want ik ben niet compleet nieuw... Maar ik lees in de GPL:
Wat wordt er bedoelt met "to be licensed as a whole at no charge"?
Voor mij klinkt dit alsof je GPL'd software wel mag verkopen, maar dat je, ALS je programma afgeleid is van een ander stuk GPL-software, het OOK gratis ter beschrikking moet stellen (licensed at no charge).
Kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd begrijp? Want het lijkt er voor mij op dat het verkopen van GPL software, waarbij die verkoop de enige manier is waarop je het verspreid, alleen toegestaan is als het geen derived work is van een ander stuk GPL software.
Naja, dan maar de essentie: Aangezien je GPL-software gratis mag verspreiden: Wie zet zijn Libranet >2.0 iso op het internet, zodat ik en de rest van de community 't gratis kan downloaden? Of weet iemand al een locatie?
[edit: dit verhaal is natuurlijk niet alleen van toepassing op Libranet, maar bijvoorbeeld ook op Lindows]
Libranet is GPL software, en dat moet ook aangezien ze de Linux kernel en Debian in hun produkt hebben opgenomen. De 2.0 release is wel te downloaden van verschillende locaties (zoek maar eens met google), maar 2.8 is al uit en daar moet voor betaald worden.
Begin nou alsjeblieft niet over het verschil tussen free speech en free beer, want ik ben niet compleet nieuw... Maar ik lees in de GPL:
The Program is in dit geval dus de Linux kernel, Debian software, etc. etc., en de modification is Libranet.2. You may modify your copy or copies of the Program or any portion of it, thus forming a work based on the Program, and copy and distribute such modifications or work under the terms of Section 1 above, provided that you also meet all of these conditions:
* a) (......)
* b) You must cause any work that you distribute or publish, that in whole or in part contains or is derived from the Program or any part thereof, to be licensed as a whole at no charge to all third parties under the terms of this License.
* c) (......)
Wat wordt er bedoelt met "to be licensed as a whole at no charge"?
Voor mij klinkt dit alsof je GPL'd software wel mag verkopen, maar dat je, ALS je programma afgeleid is van een ander stuk GPL-software, het OOK gratis ter beschrikking moet stellen (licensed at no charge).
Kan iemand me uitleggen wat ik verkeerd begrijp? Want het lijkt er voor mij op dat het verkopen van GPL software, waarbij die verkoop de enige manier is waarop je het verspreid, alleen toegestaan is als het geen derived work is van een ander stuk GPL software.
Naja, dan maar de essentie: Aangezien je GPL-software gratis mag verspreiden: Wie zet zijn Libranet >2.0 iso op het internet, zodat ik en de rest van de community 't gratis kan downloaden? Of weet iemand al een locatie?
[edit: dit verhaal is natuurlijk niet alleen van toepassing op Libranet, maar bijvoorbeeld ook op Lindows]
[ Voor 4% gewijzigd door milouny op 27-05-2003 00:24 ]
AMD 386 DX/DXL 40MHz - 20MB 32-pins edo RAM - 100MB Conner en 160MB Conner Harddisks - OAK Otivga VGA 1MB