[WC]5€ oc zomerkoeling

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.265 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61986

pff man, kap nou is met je kewle clocks en koeling :9~

ik sta hier echt van te kijken hoe je dit flikt! :/ en dat zelfs met zelfgemaakte spul (en gebruikte ouwe spul dat cheap is maar goed werkt :) )

doe dit maar ook met je GPU :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2024
Mijn gpu is ook maar een budget kaartje ;(
met een herculles 3d prophet 9000 (non pro) zal dat niet veel uithalen ,die kan je zo wie zo al niet oc en door de stomme beveiliging ,van ati op de r9000 non pro kaartjes :(
Al heeft er nu toch iemand een betrouwbare manier gevonden om dit te omzijlen ,heb het geprobeert en het werkt wel degelijk ,moet ik dus nog eens verder mee experimenteren,iemand geinteresseert in de methode soms ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84104

Duracell schreef op 01 June 2003 @ 18:03:
[...]

Een Watt is per definitie per seconde (1Watt= 1 Joule/seconde)
:?

[muggenziftmode]

Watt is eerder per definitie per uur, namenlijk 3600 seconden lang 1 Joule per volle seconde (kon het zo kort voor het nachtrusten niet zo snel nog onduidelijker formuleren, sorry)!

[/muggenDingsdamode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:36
Anoniem: 84104 schreef op 02 June 2003 @ 00:19:
[...]

:?

[muggenziftmode]

Watt is eerder per definitie per uur, namenlijk 3600 seconden lang 1 Joule per volle seconde (kon het zo kort voor het nachtrusten niet zo snel nog onduidelijker formuleren, sorry)!

[/muggenDingsdamode]
euhhh... weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar volgens mij is de eenheid van Watt ook gewoon PER seconde. namelijk 1 Watt= 1 Joule PER seconde...
in SI-eenheden: 1 Watt = 1 kg * m2 / s3

dus tis dus de hoeveelheid energie die je per seconde 'verbruikt'...

misschien dat dit een en ander kan verhelderen voor je..

[ Voor 9% gewijzigd door NewbieNeo op 02-06-2003 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Schaam je NewbieNeo!

1 Watt = 3600 Joule

Een lamp van 60 Watt gebruikt dus elke seconde 60 Joule zodat hij na een uur (uur = 60 minuten; minuut = 60 seconden; uur = 60x60 = 3600 seconden) 60 Watt = 60x3600(J) = 216000(J)

Snap het het nu NewbieNeo?

Wel goed opletten tijdens de natuurkundeles hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83803

wat een onzin!

1 watt = 1 joule/seconde

jij bedoelt misschien 1 wattUUR, net als kilowattUUR

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 83803 op 02-06-2003 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tip: even nadenken over wat het verschil zou kunnen zijn tussen een Watt en een Joule?

Gaat er nu een lampje branden?

Nogmaals: Een Watt is gedefineerd per uur, een Joule per seconde.

60 Watt staat voor een verbruik van elke seconde 60 Joule. En een uur is 3600 seconden.

Daarom staat 60 Watt ook gelijk aan 60 J/s

Je moet alleen nog dat ene uur naar die 3600 seconden omrekenen. Moet te doen zijn.

Zeer grote Edit:

Meneer_E gaat zelf eens nadenken over het verschil tussen Watt en Watt/h en zich tevens een beetje schamen. Mijn Excuus voor de eerdere berichtgeving.

offtopic:

Mijn naam is E
De E van Eigenwijs
De E van Erg
De E van Erg Eigenwijs
Maar gelukkig ook de E van Excuseert U mij a.u.b.
Opdat die E niet voor Ergerlijk komt te staan...

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 02-06-2003 12:16 . Reden: Watt/h AARGHH!!! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'Nogmaals: Een Watt is gedefineerd per uur, een Joule per seconde.'

Een joule is een eenheid die een hoeveelheid energie aangeeft en zeker niet per tijdseenheid!

1 watt = 1 joule/seconde,
1 wattUUR = 3600 joule => namelijk 1 joule * 3600 seconden

als je gewoon even je BINAS ofzo nakijkt dan kan je het zelf zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm, ik moet helaas bekennen dat ik nu toch wel begin te twijfelen of ik inderdaad Watt en Watt/h door elkaar heb zitten te halen. Een oprecht excuus hiervoor!

Edit: Zie Edit in mijn bovenstaande post!

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 84104 op 02-06-2003 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

als er nog iemand uit de buurt van arnhem dit ook wil proberen: ik heb hier nog een koelkast staan met een kapot vriesvakdeurtje en een lekkent deurrubber...verder is ie nog prima...mag je zo meenemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

:*)

maakt niet uit, we zijn hier om van elkaar te leren toch? ;)

en om even te miereneuken: het is wattuur en niet watt PER uur

het is inderdaad een beetje een vreemde eenheid, vind ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53253

Smollys schreef op 01 juni 2003 @ 21:27:
het verschil wordt wel een beetje onevenredig groter hoe hoger je overclockt .
Mijn cpu draait dan op 2500 mhz met een vcore van 2.075 v ,dat genereert een hitte waar water van 15 °C zelfs last mee heeft ,+ dat er dan ook nog eens bijkomt dat er een hele hoop antivries in het water zit ,6 l op 15 l water,dus de warmteopname van dat mengsel is al veel minder dan met gewoon demiwater.
En als laatste komt er nog eens bij dat het huidige blok nog niet is geisoleerd en dus ook nog eens een deel van de kamertemp moet afvoeren (29.4 °C hierbinnen op het ogenblik)
Vind dat een streseed temp van 37°C nog meevalt voor een xp @2500 mhz met een watertemp van 15°C(dat is nu nog niet bepaald een echt lage watertemp moeten we denken he)

Vroeger met een rad en de cpu een pak lager kwam ik met hetzelfde blok ook wel ongeveer aan uw temperatuurveschillen,cpu was ook ongeveer 10 °C hoger dan de watertemperatuur.
Ik draai nu 2586 mhz, 1.85 vcore. Voor het inbranden had mijn arme procje een 2.25 volt over zich heen lopen. Maar na verloop van tijd kan de vcore omlaag, en dus ook je temp. Maar zelfs met mijn 2.25 vcore werd het water niet warmer als 40 graden en m'n cpu niet veel warmer als 50 graden. Nog steeds 10 graden verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 53253 schreef op 02 June 2003 @ 12:37:
[...]

Ik draai nu 2586 mhz, 1.85 vcore. Voor het inbranden had mijn arme procje een 2.25 volt over zich heen lopen. Maar na verloop van tijd kan de vcore omlaag, en dus ook je temp. Maar zelfs met mijn 2.25 vcore werd het water niet warmer als 40 graden en m'n cpu niet veel warmer als 50 graden. Nog steeds 10 graden verschil.
Met men vorig moederbord (8kha+) en de 1800+ waren de verschillen tussen water en cpu temp ook veel kleiner dan met dit 8kha3+ bordje .

Met de 1800+ op 2500mhz op de 8kha+ met water van 10°C kwam die stressed ook maar aan 26°C
Nu met de amd 2000+ en de Epox 8rda3+ op 2500mhz geklokt geeft de cpu een temp aan van boven de 35°C stressed met hetzelfde waterblok er op ,en ongeveer dezelfde Vcore van 2.075v
Weet niet echt welke oorzaak dit zou hebben .
Geeft dit bord nu gewoon hogere temps aan voor de cpu of zou er mischien toch iets mis zijn met de plaatsing van het waterblok,heb het al een keer terug geplaatst maar gaf ook geen verschil in temps ,ofwel moet de pasta ertussen nog wat aanpassen aan het blok en gaat het na verloop van tijd beteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:36
offtopic:
hihihi, koppigheid is gelukkig maar in 't leven vaak genoeg een goede eigenschap om te hebben he... :D

[ Voor 14% gewijzigd door NewbieNeo op 02-06-2003 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-12-2022
ef iets over dat verhaal van > dat klopt nie!! Met die aantal watts kun je nooit een bak van zoveel liter koelen naar - blablabla.

Er moet een ding duidelijk zijn. We hebben het hier over een compressor die zoveel watts nodig heeft niet over het hele systeem.
Je kijkt toch zeker ook niet naar the aantal watts een fan verbruikt die op je luchtgekoelde cpu zit. En dan gaat zeggen van > dat klopt nie.
Er komen veel meer dingen bij kijken>bij mijn vb de lucht die de fan verplaat, die weer de warmte wegneemt.
Bij zijn koelkast is het nie anders,> in principe wordt hier de cpu ook gewoon de de lucht gekoeld> maar wel doormiddel van een ander systeem.
Of waar denk je waar die warmte naar toe gaat?? Wordt echt niet weggenomen door het pompje wat zelf ook warm word.

By the way > wel late reactie > maar ik moest het echt nog ef kwijt

[ Voor 10% gewijzigd door datkanveelbeter op 06-07-2003 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeneerKrab
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 21:41
Dit is ziek. Hoeveel stroom verbruik je per jaar???

Ik zou mijn moeder al horen als ik dit ging doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:28
kHeb het topic niet helemaal gelezen dus maby ben je er al uit, maar als we toch lkkr simpel bezeg zijn zou ik een tijdklok nemen. Die dingen die je in het stopcontact steekt als je op vakantie gaat zodat de lampen aangaan als het donker wordt.

Heel simpel en doeltrefffend :9 . Net zoals het project "koelkast koeling" :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

datkanveelbeter schreef op 03 July 2003 @ 01:44:
ef iets over dat verhaal van > dat klopt nie!! Met die aantal watts kun je nooit een bak van zoveel liter koelen naar - blablabla.

Er moet een ding duidelijk zijn. We hebben het hier over een compressor die zoveel watts nodig heeft niet over het hele systeem.
Je kijkt toch zeker ook niet naar the aantal watts een fan verbruikt die op je luchtgekoelde cpu zit. En dan gaat zeggen van > dat klopt nie.
Er komen veel meer dingen bij kijken>bij mijn vb de lucht die de fan verplaat, die weer de warmte wegneemt.
Bij zijn koelkast is het nie anders,> in principe wordt hier de cpu ook gewoon de de lucht gekoeld> maar wel doormiddel van een ander systeem.
Of waar denk je waar die warmte naar toe gaat?? Wordt echt niet weggenomen door het pompje wat zelf ook warm word.

By the way > wel later reactie > maar ik moest het echt nog ef kwijt
|:(

Dat aantal watts wat erop staat is niet het stroomverbruik maar het aantal watts dat ie bij nominaal gebruik kan wegstoken en wordt door de fabrikant bepaald.

Bij phase change is het niet zoals bij waterkoeling dat het in principe net zo goed luchtkoeling is want bij deze manier wordt er wel echt energie weggehaalt bij de proc ipv alleen getransporteert, alleen de overhead die je daaraan hebt (samendrukken van spul is zwaar voor de compressor dus die wordt heet) moet je wegwerken met een radiator eventueel, maar hoeft ook niet altijd.

Natuurlijk is het zo dat de energie uiteindelijk aan de lucht wordt afgegeven, waar wou je het anders laten :?

Over stroomverbruik: Dat valt best mee, hoeveel stroom denk je dat een 500 watt voeding slurpt? (het antwoord op deze retorische vraag is niet 500 ook al zijn er mensen (ik zal geen namen noemen maar datkanveelbeter) die misschien anders menen te denken)

Zo'n compressortje valt allemaal best mee zeker als je em niet constant laat draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 53253 op 03-07-2003 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Anoniem: 53253 schreef op 03 July 2003 @ 11:07:
[...]

|:(

Dat aantal watts wat erop staat is niet het stroomverbruik maar het aantal watts dat ie bij nominaal gebruik kan wegstoken en wordt door de fabrikant bepaald.

Bij phase change is het niet zoals bij waterkoeling dat het in principe net zo goed luchtkoeling is want bij deze manier wordt er wel echt energie weggehaalt bij de proc ipv alleen getransporteert, alleen de overhead die je daaraan hebt (samendrukken van spul is zwaar voor de compressor dus die wordt heet) moet je wegwerken met een radiator eventueel, maar hoeft ook niet altijd.

Natuurlijk is het zo dat de energie uiteindelijk aan de lucht wordt afgegeven, waar wou je het anders laten :?

Over stroomverbruik: Dat valt best mee, hoeveel stroom denk je dat een 500 watt voeding slurpt? (het antwoord op deze retorische vraag is niet 500 ook al zijn er mensen (ik zal geen namen noemen maar datkanveelbeter) die misschien anders menen te denken)

Zo'n compressortje valt allemaal best mee zeker als je em niet constant laat draaien.
Ik heb net het hele topic doorgelezen en verbaas me dat een aantal mensen eea niet geloven. Maar bovenstaande verhaal is de verklaring hiervoor.

Niet de compressor moet genoeg vermogen hebben om de warmte af te voeren, maar de radiator van de oude koelkast die in de buitenlucht hangt.
De compressor pompt de vloeistof alleen maar rond.
Als je een ventilator op de radiator zou zetten zou je zelfs nog beter kunnen koelen. (TIP!)

-Dat verhaal met die fan zou ik nog even uitbreiden:
Als je een proc hebt die 80 watt verstookt, daar zet je een ventilator op, dan heeft deze toch geen vermogen nodig van 80 watt om alle warmte af te voeren? Deze heeft maar 1 watt ofzo nodig om voldoende koude lucht langs het koelblok te sturen. Het koelblok moet daarintegen wel voldoende groot zijn om die 80 watt af te voeren.
De ventilator kun je in dit geval vergelijken met de compressor en het koelblok met de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Die tip over de fan op het rad zal ik zeker onthouden ,is het proberen waard ,tot nu toe haalt het systeempje redelijk goed -18 °C water.
Maar zal bij wijze van test er eens een grote kamerfan op mikken en kijken of de watertemperatuur nog naar beneden gaat hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:13
Smollys schreef op 03 July 2003 @ 13:30:
Die tip over de fan op het rad zal ik zeker onthouden ,is het proberen waard ,tot nu toe haalt het systeempje redelijk goed -18 °C water.
Maar zal bij wijze van test er eens een grote kamerfan op mikken en kijken of de watertemperatuur nog naar beneden gaat hoor.
De minimum temp gaat denk ik niet zozeer naar beneden, maar de temp zal vooral sneller zakken.
Maar ik hoor de resultaten graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ha ,dat klinkt logisch ,want met de afgelopen weken een kamertemp te hebben hier van bij de 28°C duurde het wel wat langer om het water een paar °C te laten dalen dan voorheen.
Dus uw theorie klopt al wat meer dan de speculaties over de capasiteit van de compressor.
Had het vroeger ook al eens heel even aangehaald dat ik dacht dat niet de compressor bepaalend is maar de groote van de warmte avoer van het rad.
Daarmee zat ik dus blijkbaar in de goede richting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

heb je inmiddels alles al geisoleerd enzo??

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wmeester schreef op 03 July 2003 @ 12:03:
[...]

Ik heb net het hele topic doorgelezen en verbaas me dat een aantal mensen eea niet geloven. Maar bovenstaande verhaal is de verklaring hiervoor.

Niet de compressor moet genoeg vermogen hebben om de warmte af te voeren, maar de radiator van de oude koelkast die in de buitenlucht hangt.
De compressor pompt de vloeistof alleen maar rond.
Als je een ventilator op de radiator zou zetten zou je zelfs nog beter kunnen koelen. (TIP!)

-Dat verhaal met die fan zou ik nog even uitbreiden:
Als je een proc hebt die 80 watt verstookt, daar zet je een ventilator op, dan heeft deze toch geen vermogen nodig van 80 watt om alle warmte af te voeren? Deze heeft maar 1 watt ofzo nodig om voldoende koude lucht langs het koelblok te sturen. Het koelblok moet daarintegen wel voldoende groot zijn om die 80 watt af te voeren.
De ventilator kun je in dit geval vergelijken met de compressor en het koelblok met de radiator.
De compressor pompt niet hoor (er wordt zelfs niets gepompt bij een koelkast) de compressor drukt het gas samen tot een vloeistof wat dan vanzelf door de buizen stroomt en verdampt. Verdampen kost energie, deze onttrekt het gas aan de omgeving en dus aan de CPU.

Die grote radiator achterop heeft amper oppervlakte en is alleen gemaakt om de compressor wat beter zijn werk te laten doen.

Stel je hebt een proc van 80 watt
en je zet er een heatsink + fan op
dan kan deze koelingcombinatie bij een CPU temp van 50 graden de energie efficient genoeg afgeven aan de lucht waardoor je CPU niet warmer zal worden.

Het energie verbruik (van bijvoorbeeld 1 watt) van de fan heeft helemaal compleet niets te maken met de energie afvoer mogelijkheden.

Ik denk dat je phase change en water koeling door elkaar haalt, bij waterkoeling is het wel hetzelfde als normale luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Mooi werk, Smollys, en fraaie resultaten! Ik geloof je i.i.g. :)

Waarom is er niemand die het ook eens probeert zodat we resultaten kunnen vergelijken? Oude koelkasten vind je gewoon langs de weg!

(Ik doe voorlopig even niet mee, want ik woon driehoog achter en heb geen schuurtje, dus zou ik zo'n koelkast twee trappen moeten opsjouwen en in de woonkamer moeten ontmantelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:46
ja, ik vind het een verrekt leuk experiment om ook zelf te doen, maar mijn selfmade WC is nog lang niet af (ben de blokken aan het boren).

Het is ook niet moeilijk om te maken zo te zien

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787 schreef op 05 July 2003 @ 13:21:
Mooi werk, Smollys, en fraaie resultaten! Ik geloof je i.i.g. :)

Waarom is er niemand die het ook eens probeert zodat we resultaten kunnen vergelijken? Oude koelkasten vind je gewoon langs de weg!

(Ik doe voorlopig even niet mee, want ik woon driehoog achter en heb geen schuurtje, dus zou ik zo'n koelkast twee trappen moeten opsjouwen en in de woonkamer moeten ontmantelen).
Jupiler is ermee bezig (wel wat krachtigere compressor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
[quote]

Die grote radiator achterop heeft amper oppervlakte en is alleen gemaakt om de compressor wat beter zijn werk te laten doen.

./quote]

Yea right. Amper oppervlakkte. Of ik ben naar de verkeerde pic. aan het kijken of mijn inschattings vermogen is niet meer wat het geweest is.
Die radiator heeft wel degelijk oppervlakte > deze wordt niet voor niks HEET.
Omdat hij hier warmte kwijt moet omdat hij hier het gas samenperst > waar dus warmte word geproduceert(omgekeerde effect dus).
Dus met andere woorden haalt hij energie op bij het water in de koelbox(wat weer lang de cpu wordt geleid) en raakt deze energie weer kwijt bij de radiator.
Die weer gekoelt word door de LUCHT.
Correct me if i am wrong. :>

[ Voor 7% gewijzigd door datkanveelbeter op 05-07-2003 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

Ik ben van plan om dit te gebruiken
http://www.kijkshop.nl/on...%5Fid=31757&variant%5Fid=
is dit nix ?

[ Voor 14% gewijzigd door tweak_freak op 06-07-2003 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 53253 schreef op 04 July 2003 @ 17:01:
[...]

De compressor pompt niet hoor (er wordt zelfs niets gepompt bij een koelkast) de compressor drukt het gas samen tot een vloeistof wat dan vanzelf door de buizen stroomt en verdampt. Verdampen kost energie, deze onttrekt het gas aan de omgeving en dus aan de CPU.

.
De compressor pompt wel hoor! Er wordt van alles verpompt in een koelkast namelijk warmte! De compressor perst heetgas onder hoge druk de condensor in. Daar condenseert dit tot vloeistof en wordt weer ingespoten in de verdamper waar het koudemiddel weer verdampt tot gas en de cyclus weer opnieuw begint.
Dit is mijn vak dus misschien klopt dit wel . Dan het volgende nog als het vermogen van de compressor iets van 90watt is bij -30 dan is dat bij -10 ongeveer 300 watt daarom geloof ik best dattie zijn water op -18 krijgt . leuk project overigens' en goed dat je je leidingen niet hebt geknikt met demonteren van alles. Hier nog een tip voor je schakeling op hoge temperaturen .Plak je voeler eens tegen de inspuitleiding en isoleer hem daarna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:57

EntonoX

Team leider

idd dat is nix :Y)... het maakt gebruik van een peltier element, en als je een peltier wilt gebruiken om direct op je CPU te zetten dan heb je minimaal een 172 Watt peltier nodig + een flinke voeding. wil je er water mee koelen zal dat ook niet gaan omdat het vermogen simpelweg te klein is.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38
edit:

#$^%@, vergeten pagina twee te lezen voor te antwoorden op de laatste post van pagina 1, sorry.
Maar ik wil het jullie toch niet onthouden:

Voor het afkoelen van 20C naar 0C:
Q = m * c * dT, oftwel opgenomen/afgegeven vermogen (Q) = 20 (kg) * 4180 x 10^3 (J/kg*K) * 20 (C)= 1,7 GJ ==> 1,7 GJ / 3000 s = 557 KW vermogen !?

Bevriezen van water van 0C:
Q = m * C, oftewel (Q) = 20 (kg) * 334 x 10^3 (J/kg) = 6,7 GJ

Waarin:
c = soortelijke warmte van water.
C = smeltwarmte van water.

Enzoverder! Dus hier klopt ergens iets niet!
Zoek ik nog na, en kom ik op terug!!!

[ Voor 31% gewijzigd door baexem op 06-07-2003 20:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
Veeeeeeet idee, ik heb net hetzelfde koelkastje staan, es vragen als ik hem mag slopen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
baexem schreef op 06 July 2003 @ 20:22:
Dit is dus de energie die je KWIJT moet raken.
Je ontrekt namelijk energie uit het water(warmte).Zodat deze kouder wordt.
Deze energie raak je dus KWIJT door de radiator.
Snap je het nouw? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
Ik snap dat wel!
Maar om 1,7 GJ energie uit het water te halen op die 50 minuten, moet je 1,7GJ / 3000s = 557 KW aan energie afvoeren! Knap als jij een koeling in huis hebt met een vermogen van ca. 2GJ per uur = ongeveer 600 KW...
Op de berekening wil ik niet terugkomen, ik kan er géén fout in ontdekken!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_freak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

tweak_freak

#######->

dat koelkastje gebruik ik niet om mijn cpu direct te koelen maar om mijn case temp te verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
baexem schreef op 07 July 2003 @ 20:10:
Ik snap dat wel!
Maar om 1,7 GJ energie uit het water te halen op die 50 minuten, moet je 1,7GJ / 3000s = 557 KW aan energie afvoeren! Knap als jij een koeling in huis hebt met een vermogen van ca. 2GJ per uur = ongeveer 600 KW...
Op de berekening wil ik niet terugkomen, ik kan er géén fout in ontdekken!
Je berekening geloof ik wel. mmm
ok > zullen we het om draaien. Ik zit hier bv in een kamer van 3mx4mx6m=72 vierkante m. aan lucht. > Stel mijn begin temp. van mijn kamer = 15c.
Hoe warm = mij kamer dan, als de radiator die warmte(Gj) af heeft gestoten aan de lucht die in de kamer zit? Als hier een reeel getal uitkomt, kan het toch kloppen ofnie?
Je er wel rekening mee houden dat we dan de fentilatie verwaarlozen.
En we hebben nog een probleem > ik ben niet zo goed in natuurkund > dus > wil je ef?? Anders doe ik het later we ef (over een dag of 4)
Volgens mij wordt het dan best wel warm ofnie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
Q = m * c * dT
Q = 1,7 GJ
m = Dichtheid * Volume = 72 m3 * 1.293 kg*m3 = 93 kg
c = 1000 J/kg*oC
dT = onbekend

dT = m * c * Q
dT = 93 * 1000 * 1700 kJ
dT = 1,6 oC = Temperatuurstijfging van de kamer! Lijkt mij best wel acceptabel.
Ik zit alleen ff in de knoei met de nul-etjes, heb nu geen tijd, maar cjek het later nog ff na (vanavond mischien)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84120

baexem schreef op 06 juli 2003 @ 20:22:
edit:

#$^%@, vergeten pagina twee te lezen voor te antwoorden op de laatste post van pagina 1, sorry.
Maar ik wil het jullie toch niet onthouden:

Voor het afkoelen van 20C naar 0C:
Q = m * c * dT, oftwel opgenomen/afgegeven vermogen (Q) = 20 (kg) * 4180 x 10^3 (J/kg*K) * 20 (C)= 1,7 GJ ==> 1,7 GJ / 3000 s = 557 KW vermogen !?

Bevriezen van water van 0C:
Q = m * C, oftewel (Q) = 20 (kg) * 334 x 10^3 (J/kg) = 6,7 GJ

Waarin:
c = soortelijke warmte van water.
C = smeltwarmte van water.

effe nakijken: dT = 20 (20-0), m is 20kg, c != 4180x10^3 maar 4.18*10^3
dus Q = 1672000Joule, das 1.6MJoule, nog niet de helft van een kWh (1 kWh is namelijk 3.6*10^6 Joule)

Het water word niet bevroren want er zit antivries in. Daardoor is die 4.18*10^3 zowiezo fout, want er zit ander spul doorheen.

Hetb kan zijn dat ik het verkeerd zie. Maar ik HEB EEN BINAS, IK HEB NATUURKUNDE 1 en 2, en ben de beste van de klas...

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 08-07-2003 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• datkanveelbeter
maakt nie uit of de berekening niet klopt > die dT=1,6 is goed (mits hij de zelfde factor gebruikt > wat hier het geval is) en zeer aannemelijk.
Dus het = volgens mij gewoon bewezen dat het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baexem
Anoniem: 84120 schreef op 08 juli 2003 @ 13:52:
[...]

effe nakijken: dT = 20 (20-0), m is 20kg, c != 4180x10^3 maar 4.18*10^3
dus Q = 1672000Joule, das 1.6MJoule, nog niet de helft van een kWh (1 kWh is namelijk 3.6*10^6 Joule)

Het water word niet bevroren want er zit antivries in. Daardoor is die 4.18*10^3 zowiezo fout, want er zit ander spul doorheen.

Hetb kan zijn dat ik het verkeerd zie. Maar ik HEB EEN BINAS, IK HEB NATUURKUNDE 1 en 2, en ben de beste van de klas...
Als ik fout zit, dan geef ik dat graag toe! En ik zat inderdaad fout... (#$^#@$)
Wat jij stelt, klopt als een bus! Excuses voor eventuele paniek en rumour.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geeft nie man... We zijn hier om elkaar te controleren, en die factor 1000 zien we zo over het hoofd. Die fouten heb ik zelf ook wel eens gemaakt bij een PW (en dat was de eenigste fout... Vond het al zo raar 8)7 ) :X

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 08-07-2003 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-06 09:02

Blord

Hello Kitty !

Ik heb ook een koelkast gesloopt en warempel de bare bone werkt ook nog :). Nu heb ik de koperen buis naar de verdamper ( de vriesgedeelte ) nog niet verbogen, maar heeft iemand een tips hoe dit best gedaan kan worden ? De loodgieters gebruiken zo'n buigapparaat om koperen buizen te vervormen, maar dat ding heb ik niet.

En nog iets, er is maar 1 buis naar de verdamper. Hoe moet het gas terugstromen ? Sorry hoor, maar ik ben maar een noob op phase-change gedoe.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/koelkast.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 11-07-2003 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Blord schreef op 11 juli 2003 @ 00:12:
Ik heb ook een koelkast gesloopt en warempel de bare bone werkt ook nog :). Nu heb ik de koperen buis naar de verdamper ( de vriesgedeelte ) nog niet verbogen, maar heeft iemand een tips hoe dit best gedaan kan worden ? De loodgieters gebruiken zo'n buigapparaat om koperen buizen te vervormen, maar dat ding heb ik niet.

En nog iets, er is maar 1 buis naar de verdamper. Hoe moet het gas terugstromen ? Sorry hoor, maar ik ben maar een noob op phase-change gedoe.

[afbeelding]
In die ene buis naar de verdamper zit nog een dunnere buis (cap tube genaamt) waardoor het vloeibare gas naar de verdamper gaat ,de dikke buis zelf is de zuiglijding ,hierdoor gaat het verdampte gas terug naar de compressor.
Ik heb die lijding gewoon heel voorzichtig gebogen met de hand ,dit ging vrij gemakkelijk.
Sucses zou ik zeggen,je bent goed bezig :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Blord schreef op 11 July 2003 @ 00:12:

ik zie op je foto 2 leidingen, die dikke is zuigleiding en die dunne is persleiding

en verder heb je het netjes uitgebouwd, als je iets wild buigen neem dan iets ronds [fles], dan buig je de leiding om de fles heen zo dat hij niet knikt

veel succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53287

Wat ben je van plan om er mee te doen? Ga je er je reservoir in zetten? of leg je je rad er in?

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/h.slegers1/pasware/overclocking/compressorkoeling.gif
^^^^ of ga je van dat vriesvak je reservoir maken? ^^^^

[ gebeurt er toch eindelijk weer is iets leuk in dit topic... (na al die saaie berekeningen waar ik toch nx van snap... :? :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Laatst online: 29-06 09:02

Blord

Hello Kitty !

Ik ga eerst een passende isoleer waterbak zoeken. Dat valt niet mee. Ik ben al in 3 zaken geweest, zo'n grote supermarkt Carrefour, Brico, Auto5, maar niets wat erop lijkt. Daarin wordt de verdamper ingezet. Dat houdt het water "chilled". De rad zal ik niet meer gebruiken denk ik. Als alle onderdelen kompleet zijn dan kan het samen worden gebouwd. Nu is het allemaal zo'n loshangende onderdelen.

Hierboven schema moet iets gewijzigd worden. Het gas gaat van "condensor" (zwarte traliewerk) rechtstreeks naar "evaporator" ( koelelement) via een capilaire tube ( dunne buis ). Het gaat dus niet voor de tweede keer terug in de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Je kunt ook zelf een plastic bak met piepschuim inpakken: http://www.overclockers.com/tips1061/

Of zoek naar een 'koelbox' (frigobox ;) ) zonder elektrische koeling.

Nog een mooi ding: een vrachtwagen-koelkastje:
Afbeeldingslocatie: http://www.rkg-rijkevoort.nl/images/danfoss%20bd35f.jpg
(Helaas slechts 35 watt) site

offtopic
Mag je in België trouwens winkelwagentjes mee naar huis nemen? 't Is in Nederland strafbaar! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ben net terug van vakantie,dus tijd om effe verder te werken aan men waterkoeler ;)
Ik had dus in en rond de sokket en het voledige waterblok geisoleert .
De achterkant van het mobo ook.
Ik dus testen door men XP 2000+ op 2200 mhz geklokt te laten lopen en met de compressor aangeschakeld.
Heb zo de watertemperatuur stillaan laten dalen van 15 °C naar -11°C,maar daar aangekomen viel de pc plotseling uit en starte niet meer op :(
Na controle bleek de achterkant van het mobo nog kletsnat te worden omdat ik een te kleine opervlakte geisoleerd had ;)
Na afdrogen en beter isoleren ben ik terug bezig met experimenteren ,hoop dat het nu goed komt tot -15°C ofzo ,je hoord er nog wel van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88470

Maar wat pomp er nou door je blok heen?
En het lijkt me wel vet, maar wat als je gaat lannen ofzo? moet je dan dat hele ding gaan leeghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 787 schreef op 11 July 2003 @ 19:40:

Of zoek naar een 'koelbox' (frigobox ;) ) zonder elektrische koeling.

Nog een mooi ding: een vrachtwagen-koelkastje:
[afbeelding]
(Helaas slechts 35 watt) site

**** ;)
Ik zie enkel dat het stroomverbruik 35 W is op die info pagina .
Kap water in die bak die achter die compressor zit en zet er een pomp in ,en je hebt gegarandeerd kouder water dan mogelijk is met een gewoon WC rad in de zomer ,daar ben ik zeker van .
Dat vrachtwagen koelkastje zal wel niet echt veel capasiteit hebben maar volgens mij moet het gewoon werken als je niet al te veel verlangt hoor.

Alleen het probleem is dat dat ding veel te veel kost ,voor 700 € heb je een mooie vapochil ofzo ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Smollys op 13-07-2003 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
baexem schreef op 08 July 2003 @ 12:21:
Q = m * c * dT
Q = 1,7 GJ
m = Dichtheid * Volume = 72 m3 * 1.293 kg*m3 = 93 kg
c = 1000 J/kg*oC
dT = onbekend

dT = m * c * Q
dT = 93 * 1000 * 1700 kJ
dT = 1,6 oC = Temperatuurstijfging van de kamer! Lijkt mij best wel acceptabel.
Ik zit alleen ff in de knoei met de nul-etjes, heb nu geen tijd, maar cjek het later nog ff na (vanavond mischien)
Volgens mij zit er nog een klein foutje in deze berekening. Het is al een tijdje geleden dat ik natuurkunde heb gehad, maar ik kan me vaag nog iets herinneren van formule driehoekjes.

Volgens mij moet de volgende regel:

dT = m * c * Q

worden veranderd in

dT = Q / (m * c)

dT = 1700000 / 93000 = 18,28 Graden

Dit is dan de temperatuur waarmee de lucht in je kamer zou stijgen wanneer je in 50 Min 1.7GJ aan je setup zou onttrekken :X

offtopic:
niet fijn als je op een zolderkamertje zit in de zomer, maar je zou weer een airco in je kamer kunnen gebruiken om je kamertemperatuur weer af te laten koelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ja wadde ,heb mijn geisoleerd blok nu al een keer of 6 proberen te monteren .
Heb in de soket voedig geisoleerd ,de achterkant van het mobo ,de soket ingesmeerd met vaseline ,de processor bovennaan naast de core voledig bedekt met vaseline en op de core Artic silver .
Ik zie zichgtbaar geen enkel spoor meer van condensatie ,en alles werkt perfect met water van - 10 °C door het blok stromend ,maar als het water - 12 berijkt loopt heel den boel vast en start de pc niet meer tot alles terug is opgewarmt.
Blijkbaar wordt er toch nog ergens iets nat ofwel verdraagt men cpu gewoon geen lagere temps ,ikweet het niet meer.
Enigste wat volgens mij nog kan nat worden zijn de pinnetjes van de processor die in de soket steken en daar binnenin condenseren ,Ik weet het niet meer .
Heeft iemand met een promhetia daar ook al problemen of een oplossing voor ?
die komen in ieder geval nog veel kouder dan hier met die ijskastkoeler ,en die werken toch ook zonder probleem op zo een lage temperatuur ?
Waarom hier dan niet zou je zeggen he .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YoupY schreef op 13 juli 2003 @ 14:09:
[...]

Volgens mij zit er nog een klein foutje in deze berekening. Het is al een tijdje geleden dat ik natuurkunde heb gehad, maar ik kan me vaag nog iets herinneren van formule driehoekjes.

Volgens mij moet de volgende regel:

dT = m * c * Q

worden veranderd in

dT = Q / (m * c)

Dit is dan de temperatuur waarmee de lucht in je kamer zou stijgen wanneer je in 50 Min 1.7GJ aan je setup zou onttrekken :X

offtopic:
niet fijn als je op een zolderkamertje zit in de zomer, maar je zou weer een airco in je kamer kunnen gebruiken om je kamertemperatuur weer af te laten koelen
Lees voortaan alles, we waren er al achter dat die 1.7GJ fout berekend was, en dat 1,7 MJ een stuk realistischer is.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupY
  • Laatst online: 08-06-2024
Anoniem: 84120 schreef op 16 July 2003 @ 17:14:
[...]

Lees voortaan alles, we waren er al achter dat die 1.7GJ fout berekend was, en dat 1,7 MJ een stuk realistischer is.... 8)7
Heb wel alles gelezen, 't ging mij niet over dat de 1.7GJ niet klopte, maakt verder ook niet zoveel uit. Alleen die andere formule werd een beetje verkeerd gehanteerd, dus vandaar eventjes mijn reactie erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YoupY schreef op 16 July 2003 @ 17:19:
[...]

Heb wel alles gelezen, 't ging mij niet over dat de 1.7GJ niet klopte, maakt verder ook niet zoveel uit. Alleen die andere formule werd een beetje verkeerd gehanteerd, dus vandaar eventjes mijn reactie erbij ;)
dan si het goed, maar U vertelde wel dat U in 50 minuten 1.7GJ aan je water wou ontrekken... En dan komen er wel niet erg realistische getallen uit de goede forumules, da klopt 8)7
YoupY schreef:
Dit is dan de temperatuur waarmee de lucht in je kamer zou stijgen wanneer je in 50 Min 1.7GJ aan je setup zou onttrekken

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 84120 op 17-07-2003 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Om de reden dat ik mijn vorig waterblok met de ijskastkoeler niet voldoende kon isoleren ben ik dan maar weer begonnen aan een nieuw blokje dat mooi luchtdicht is verpakt.

Wie niet al te veel materiaal heeft kapt zijn blokje tog effe uit met een aangescherpte schroevedraaier natuurlijk :*)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/2.JPG

Hier alle onderdeeltjes klaar om te solderen

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/6.JPG

Dichtsolderen doe ik op de kookplaat ,geen geknoei met branders hiero hoor

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/8.JPG

En met in totaal een uurtje of 3 werk was ie weer af zonder isolatie weliswaar.
Bwa,voor 3 uurtjes werk valt ie best nog mee.het had lelijker gekunt :P

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/10.JPG

Effe testen of ie ijs wil laten zien ;)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/12.JPG

En ja hij doet het goed ,ijs alom ,dan maar isoleren met zelfklevende strippen isolatiemateriaal

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/DSC_0002.JPG

en nadien nog even een bevestiging voorzien ,hiervoor heb ik eens een nieuwe techniek voor geprobeerd ,namelijk met gesmolten plastiek in warm water een omhulsel vormen voledig om het blok met de isolatie strippen er opgeplakt en zo nog eens een extra isolatie te creeeren ,en wel zo dat ik aan 2 zijden een bredere flap heb om de mountingholes met draadstangen er door vast te maken.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/DSC_0003.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/DSC_0005.JPG
Heel die operatie is nog redelijk goed gelukt en zal zijn doel niet missen denk ik.ook al kan je zien dat ik niet bepaald een beeldhouwer ben :)

En hier nog even een iets betere pic van heel het ingepakte blok ,met op de achtergrond een toepassing die ik de waterkoeler tijdterwijl laat doen ;)
Ik laat em namelijk wat AC voor de kast spelen tot ik het waterblok kan monteren :9

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/Wblokmaken/AircoPC/DSC_0012.JPG

Zo dat is dan weer wat betreft mijn vorderingen,Tips om het mobo nog te isoleren zijn altijd welkom moest nog iemand goede raad hiervoor hebben hoor.

Hoop dat ik met dit blok toch al 1 probleem heb opgelost en dat het echt condens vrij is nu .pfff

[ Voor 42% gewijzigd door Smollys op 19-07-2003 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Ow ja ,en als ik dit projectje tot een goed einde kan brengen kwa isoleren en dergelike staat men volgende al klaar,Ik heb namelijk goedkoop een nog wijnig gebriukt koelgroepje van Danfoss kunnen kopen.Echt aan de oud ijzer prijs zullen we maar zeggen.
Ik denk wel dat die zwaar genoeg is om eens wat anders mee te proberen;)
Heb dus plannen om er eens een prom cloontje van te gaan maken ,met de hulp van een vriend (koeltechnieker) gaat dat wel lukken denk ik .
Ik het evap blokje maken en hij zorgen dat dat blokje very koud wordt :)
En dan ik er een kastje voor maken en we zijn weer een stapje verder in de goede richting he :)
Dit is em

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelgroep/DSC_0006.JPG
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/smolly/koelgroep/DSC_0007.JPG
Dit ziet er in ieder geval al wat zwaarder uit dan de ijskastkoeler ,daar wil ik mijn energie nog wel eens insteken ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Smollys op 19-07-2003 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35043

Smollys schreef op 19 juli 2003 @ 02:15:

Wie niet al te veel materiaal heeft kapt zijn blokje tog effe uit met een aangescherpte schroevedraaier natuurlijk :*)

pfff
Door al dat weg kappen van materiaal is nu de onderkant van het koelblok nog wel mooi vlak :? Want ik heb zelfs mensen gezien die de onderkant deden polijsten om een mooi vlak blok te krijgen zodat deze een beter contact oppervlak had met de processor.

Verder ziet t er wel leuk uit suc6 ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
Anoniem: 35043 schreef op 19 July 2003 @ 10:21:
[...]

Door al dat weg kappen van materiaal is nu de onderkant van het koelblok nog wel mooi vlak :? Want ik heb zelfs mensen gezien die de onderkant deden polijsten om een mooi vlak blok te krijgen zodat deze een beter contact oppervlak had met de processor.

Verder ziet t er wel leuk uit suc6 ermee.
Het blok is op het raakvlak perfect vlak en gepoliert hoor.Dit is zowat een basisregel voor alle koelblokken.
Als je zelf een koelblok maakt en je zou dat over het hoofd zien kan je er beter niet aan beginnen denk ik ;)

Wat ik nog wou vragen is of ik gebruik kan maken van vaseline om de tussen de processor en de soket te smeren ,daar waar de pinnetjes van de cpu in de soket gaan bedoel ik ,want ik denk dat er zich nog altijd condens vormt op de pinnetjes van de cpu binnen in de soket zelf.
Al de rest is perfect geisoleerd nu en toch begint de pc uit te vallen als het koelwater - 12 °C begint te worden.
Volgens mij komt het door condens binnen in de soket zelf ,maar dat kan ik niet zien zonder de soket open te breken dus ,voor de rest ziet de isolatie er perfect uit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhadum
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 22:38

Zhadum

Folding & Einstein@home

Ziet er goed uit.

Kon ik maar zoiets in elkaar zetten. Helaas beschikt deze mannetje over weinig tools en een oude koelkast.

Misschien is het handiger voor minder tweakers onders ons om een koelblok te kopen. Minder risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Thorry's verhaal gaat inderdaad alleen op als het een pelt betreft die direct het water afkoelt :). Dat is inderdaad niet erg haalbaar.

Ik ga ook maar ergens oude zooi slopen, toch al vast bedrag voor de elektriek hier >:).

Ik heb al vaak aan dingen zoals dit egdacht maar stuitte inderdaad tegen dezelfde gedachte die thorry had :). Bij deze dus uit de weg geruimd :P

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Ik zie in dit topic een heleboel gereken van mensen die wat natuurkunde hebben gehad en op gigantische vermogens uit komen. Bij een koelsysteem zoals deze heb je echter te maken met zoals dat genoemd wordt "de koudefactor".
De koudefactor geeft de verhouding weer tussen het afgevoerde vermogen en het benodigde vermogen ofwel Q/W.
Deze factoer is ook te berekenen met e=T1/(T2-T1) waarbij T1 de temperatuur van de koude kant is en T2 de warme kant. (in Kelvin)
Stel T2= -15 grC = 258 K en T1 is 30gr C = 303 K dan is de koudefactor e = 258 / (303-258)= 5,7 .
Dus om bijvoorbeeld 550 W aan energie af te voeren moet je er 550/5,7=96 W _/-\o_ aan energie instoppen. Dit is een theoretische waarde waarbij de mechanische verliezen van het systeem nog moet worden opgeteld.
Dus waardes van 600kW zijn niet echt aan de orde. Denk dat de meesten hier dat ook wel kunnen inschatten als het om een koelkastje gaat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 11-08-2003 07:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
je kunt je verdamper of condensor vervangen maar dan moet je hem vacuumeren en vullen met freon en dan nog een probleem welke soort freon er zijn meer dan 8 soorten freon (veel meer) ik heb het geluk dat mijn pa koelmonteur is
maar ik haal met een 3/4 pk compressor nog maar - 15 :| hoe kan ik hem nog koeler krijgen??

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Smollys schreef op 19 July 2003 @ 03:12:
Ik denk wel dat die zwaar genoeg is om eens wat anders mee te proberen;)
Heb dus plannen om er eens een prom cloontje van te gaan maken ,met de hulp van een vriend (koeltechnieker) gaat dat wel lukken denk ik .
Ik het evap blokje maken en hij zorgen dat dat blokje very koud wordt :)
Dat denk ik ook ja. Mooi apparaatje :)
Als dit oorspronkelijke ding een R22 unit is, doe dan een oliewissel inaar POE olie, en gebruik R507 als koudemiddel. De -50C moet je met gemak kunnen halen dan..
AMD 64 schreef op 11 augustus 2003 @ 13:30:
maar ik haal met een 3/4 pk compressor nog maar - 15 :| hoe kan ik hem nog koeler krijgen??
Ik haal met een 1/4 .. 1/3 pk compressor < -40C. Wat meer details mogen wel: welke compressor, welk koudemiddel, hoe zit je verdamper in elkaar, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb een 3/4 compressor van het merk aspera type: 144 da 0.2 en hij is gemaakt voor R 12
maar er zit een vervanger van R12 in (freon soort)
de verdamper is gewoon een kopere leiding en die is opgerold en hangt in een bak met water
de emmer waar hij inhangt zitten 2 lagen isolatie materiaal om
wat hij koelt is ongeveer: 3 liter water, 1 liter spiritus, halve liter antivries
en er komt een hele rare laag ijs op de verdamper maar hij gaat nie verder dan -15 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ijs = niet goed.
Neem eens 2.5 liter spiritus en 2 liter water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
maar hoe krijg ik hem dan verder onder nul?? ik heb het hier wel over een water chiller
een grotere compressor mischien? (dan is mijn pa nie blij met de stroom rekening)
mijn vader probeert nog wel aan een 134A compressor te komen mischien is dat beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
vraagje, kanje ipv water ook droge koude (airco) lucht van misschien onder 0 door die leidingen blazen? ik wil ook een beter koelsysteem, maar wil eigenlijk niet met water aan de gang, maar meer met koude lucht.. (geen stikstof hoor :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ja dat wil ik eigenlijk ook proberen om lucht koud te laten maken dmv het water (spritus ,antivries) en dan zo naar de voeding te laten blazen en de rest van de pc word door de waterchiller gekoeld dus geen fan's meer in de kast :9 , mijn compressor heeft capaciteit genoeg lijkt me :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-04 14:07
ja! alleen dan alles in een waterkoeling 'behuizing' dus gewoon een water blok+leidingen, alleen ipv water, gewoon kouwe lucht dat je uit een mini airco haalt ofzo of een andere manier waarop je lucht heel koud kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD 64 schreef op 11 August 2003 @ 16:25:
maar hoe krijg ik hem dan verder onder nul??
Ijs isoleert vrij goed. Zorg er eerst voor dat je geen ijsvorming krijgt.
ik heb het hier wel over een water chiller
een grotere compressor mischien? (dan is mijn pa nie blij met de stroom rekening)
3/4pk is erg, erg stevig... Dat is 2-3x mijn compressor.
mijn vader probeert nog wel aan een 134A compressor te komen mischien is dat beter
Een R12 compressor kan prima; gebruik anders R22, of eventueel propaan (R290).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
kan R22 of R290 daar wel in?? ik weet dat verschillende soorten freon ook verschillende soorten drukken hebben kan mijn compressor dat wel aan dan
wat zijn jou temp`s??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
owja de freon die er nou inzit is fx 59 of zo iets (vervanger van R12) aan R290 kan mijn pa nie kome, en wat voor vloeistof gebruik jij om rond te pompen? puur spiritus of antvries

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD 64 schreef op 11 August 2003 @ 18:35:
kan R22 of R290 daar wel in?? ik weet dat verschillende soorten freon ook verschillende soorten drukken hebben kan mijn compressor dat wel aan dan
Geen garantie natuurlijk, en officieel kan het ook niet. Maar ik zie het zelden niet werken. Er zijn vele mensen die een R12 compressor met R22 of R290 draaien. Sommigen gebruiken zelfs R502.

Zelf gebruik ik een R134a compressor met R507; dat is nog extremer dan R22 in een R12 compressor.
wat zijn jou temp`s??
laagste wat ik gehaald heb is -42C vloeistof. Heb mijn bak nog niet op mijn proc gehad; ik heb mijn verdamper om zeep geholpen, dus nog even sleutelen.

Hier staat een complete lijst met metingen aan het systeem. Inmiddels is de performance wat beter, na een goede isolatiebeurt.
owja de freon die er nou inzit is fx 59 of zo iets (vervanger van R12) aan R290 kan mijn pa nie kome, en wat voor vloeistof gebruik jij om rond te pompen? puur spiritus of antvries
R290 = propaan. Kun je bij elke campingwinkel krijgen. Ook dat werkt officieel niet omdat het niet zuiver genoeg en te vochtig zou zijn, maar in de praktijk werkt het prima als je een nieuw en ietsjes groter filerdrogertje monteert. Maar R22 is een prima keus, en presteert een procent of 10 beter dan propaan.

Ik gebruik nu ongeveer 70/30% methanol/water als vloeistof. Calciumchloride was bedoeld als vervanger, maar dat molde dus mijn verdamper :(

Kan ik weer fijn 10cm piepschuim+PUR weg gaan halen, de verdamper repareren, en overnieuw isoleren. En dara heb ik toch al zo'n hekel aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik zag op jou site een schema maar nou snap ik niet waarom jij dat water gedeelte net na de compressor hebt gemaakt (pomp,resv) kan jou condensor de warmte nie aan ofzo??
of is het gewoon om de freon nog koeler te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79579

Haha ik vind het echt vet gedaan jonge! :D BE PROUD !! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AMD 64 schreef op 12 August 2003 @ 11:19:
ik zag op jou site een schema maar nou snap ik niet waarom jij dat water gedeelte net na de compressor hebt gemaakt (pomp,resv) kan jou condensor de warmte nie aan ofzo??
Inderdaad, bij het starten word er vrolijk 500-600W in de condenser gedumpt, en dan houd die de condensatietemperatuur niet beneden de 32 graden. Het water helpt dan even tijdens het starten; deze waterloop is dan ook niet voorzien dan een radiator oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik wil de chiller in een andere ruimte zetten, het enigste onderdeel wat dan in mijn pc nog geluid maakt is de voeding dus ik dacht ik zet mijn voeding gewoon bij de chiller en maak de draden ongeveer 3 meter zodat de voeding van mijn kamer is, maar is dit mogelijk? geeft die lengte niet teveel weerstand zodat de stroom omlaag gaat en sommige onderdelen niet meer werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zou ik niet doen; de weerstand word idd te hoog zo.

Maareuh: waarom start je niet even een nieuw topic over je chiller + problemen? Het gaat goed offtopic zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smht
  • Laatst online: 05-05 11:32
ehm.... er werd toch koelvloeistof gebruikt......... anders hebben we het over een negatieve water temperatuur en zo'n pompje daar kun je vast geen ijs mee rondpompen.

Iig, koelvloeistof koelt minder goed dan water, zou dat het probleem kunnen zijn? Maar wat heb je nu precies nodig om laten we zeggen een XP 2500+ Barton te kunnen koelen met een oude koelkast. Dus hoeveel watt per onderdeel? Ik heb namelijk nog een koelkast met vriesvak staan en waar ik werk zijn er misschien nog een paar.

En is die koelkast van mij niet groot genoeg loop ik naar onze Bosch Classic uit 196x.
"Oh pa, de koelkast doet het niet meer...... volgens mij is dat zwarte vaatje en dat rekje op de achterkant verdwenen"

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Met elke willekeurige oude koelkast kan je meer vermogen afvoeren dan je voeding kan leveren.
Pagina: 1 2 Laatste