In Visual Basic 6 heb ik een formuliertje gemaakt met 3 tekstvakken (txtNaam, txtAdres, txtWoonplaats), een Button (cmdOK) en een Ado Data Control (dtaMain) die via ODBC verwijst naar een database met één tabel (Klanten). De tabel bestaat uit 3 velden (Naam, Adres, Woonplaats).
Als ik in de tekstvakken wat invoer (naam, adres en woonplaats) en op de opdrachtknop (cmdOK) klik, moet er een nieuw record aan de tabel 'klanten' worden toegevoegd. De inhoud van txtNaam moet worden ingevoerd in het veld 'Naam', txtAdres in 'Adres' en txtWoonplaats in 'Woonplaats'.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus niet de tekstvakken via ado data control aan de database koppelen, maar echt eerst tekst, dat wordt omgezet naar de database als ik op de opdrachtknop klik.
Ik dacht zelf aan het volgende:
Maar dit werkt dus niet. Krijg Run-time error '91' : 'Object variable or With block variable not set.'
Als ik in de tekstvakken wat invoer (naam, adres en woonplaats) en op de opdrachtknop (cmdOK) klik, moet er een nieuw record aan de tabel 'klanten' worden toegevoegd. De inhoud van txtNaam moet worden ingevoerd in het veld 'Naam', txtAdres in 'Adres' en txtWoonplaats in 'Woonplaats'.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus niet de tekstvakken via ado data control aan de database koppelen, maar echt eerst tekst, dat wordt omgezet naar de database als ik op de opdrachtknop klik.
Ik dacht zelf aan het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Private Sub cmdOK_Click()
Dim sNaam As String
Dim sAdres As String
Dim sWoonplaats As String
sNaam = txtNaam.Text
sAdres = txtAdres.Text
sWoonplaats = txtWoonplaats.Text
dtaMain.Recordset.AddNew
dtaMain!Naam = sNaam
dtaMain!Adres = sAdres
dtaMain!Woonplaats = sWoonplaats
dtaMain.Recordset.Update
End Sub |
Maar dit werkt dus niet. Krijg Run-time error '91' : 'Object variable or With block variable not set.'
[ Voor 5% gewijzigd door EmilneM op 26-05-2003 23:51 ]