[VB6] Tekst uit tekstvak naar record in database

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
In Visual Basic 6 heb ik een formuliertje gemaakt met 3 tekstvakken (txtNaam, txtAdres, txtWoonplaats), een Button (cmdOK) en een Ado Data Control (dtaMain) die via ODBC verwijst naar een database met één tabel (Klanten). De tabel bestaat uit 3 velden (Naam, Adres, Woonplaats).

Als ik in de tekstvakken wat invoer (naam, adres en woonplaats) en op de opdrachtknop (cmdOK) klik, moet er een nieuw record aan de tabel 'klanten' worden toegevoegd. De inhoud van txtNaam moet worden ingevoerd in het veld 'Naam', txtAdres in 'Adres' en txtWoonplaats in 'Woonplaats'.

Voor de duidelijkheid, ik bedoel dus niet de tekstvakken via ado data control aan de database koppelen, maar echt eerst tekst, dat wordt omgezet naar de database als ik op de opdrachtknop klik.

Ik dacht zelf aan het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub cmdOK_Click()
    Dim sNaam As String
    Dim sAdres As String
    Dim sWoonplaats As String

sNaam = txtNaam.Text
    sAdres = txtAdres.Text
    sWoonplaats = txtWoonplaats.Text

dtaMain.Recordset.AddNew
    dtaMain!Naam = sNaam
    dtaMain!Adres = sAdres
    dtaMain!Woonplaats = sWoonplaats
    dtaMain.Recordset.Update
End Sub

Maar dit werkt dus niet. Krijg Run-time error '91' : 'Object variable or With block variable not set.'

[ Voor 5% gewijzigd door EmilneM op 26-05-2003 23:51 ]

Verwijderd

Normaal klinkt zoiets als dat je een object nog niet geinstanced heb zoals

Visual Basic:
1
Set objObject = New Object

Dus kan je dan misschien het dtaMain object instancieren of gaat hij ergens anders fout?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:17
Als je een error krijgt, druk dan eens op F1 op die error, of zoek eens op wat hij precies wil zeggen, en kijk dan eens naarje code, denk eens logisch na, en verbeter je code.

Succes.

https://fgheysels.github.io/

Dit topic is gesloten.