[Gentoo/Linux] Twee Realtek kaarten werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025
(jarig!)
Ik had al een tijdje een kaartje met een Realtek 8139 chipset die ik gewoon kon gebruiken om mee te internetten. Vandaag pleurde ik nog een dergelijk kaartje in mijn PC (Windows herkent m als 8139), maar ik zie het kaartje niet. Hoe kan ik instellen dat ie mijn tweede kaartje gaat herkennen?

Rustacean

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

lspci -vv

zie je em daar wel? voor de rest geef je totaal geen info waar we iets aan zouden kunnen hebben.. of wat je zelf al allemaal geprobeerd hebt

leest u maar

It seemed like a good idea at the time

• djc
(jarig!)
Ik heb ook niet echt veel ervaring met Linux... Ik had wel gekeken in ifconfig, maar daar stond de kaart in ieder geval niet bij. Mijn Gentoo installatie wilde zelfs helemaal niet meer booten met het tweede kaartje erin, maar met die LiveCD (waarmee je Gentoo kan installeren) kon ik wel booten, maar toen kwamen er wel allemaal fouten bij het modproben van de 8139 drivers.

Bij lspci -vv zie ik wel twee keer een Realtek 8139 staan en INIT blijft hangen op "Bringing eth0 up...".

[ Voor 13% gewijzigd door djc op 26-05-2003 23:55 ]

Rustacean

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Manuzhai schreef op 26 May 2003 @ 23:48:
Ik heb ook niet echt veel ervaring met Linux... Ik had wel gekeken in ifconfig, maar daar stond de kaart in ieder geval niet bij. Mijn Gentoo installatie wilde zelfs helemaal niet meer booten met het tweede kaartje erin, maar met die LiveCD (waarmee je Gentoo kan installeren) kon ik wel booten, maar toen kwamen er wel allemaal fouten bij het modproben van de 8139 drivers.
ergens in /etc/ staan de instellingen voor je netwerkkaarten, weet niet precies waar in Gentoo. Als je weinig van Linux afweet is het btw raadzaam een meer user-friendly distro te kiezen zoals SuSE, Mandrake, enz. Met 'ifconfig eth1 192.168.0.100' kan je overigens snel ff een ip toekennen aan kaart 2, als deze herkent wordt, maar dat had je natuurlijk allang gelezen in de manpages en howto's... :Y)

verder zou het wellicht handig zijn als je ons de fouten geeft die optreden bij het modproben ..

[ Voor 13% gewijzigd door Stacium op 26-05-2003 23:57 ]

It seemed like a good idea at the time

• djc
(jarig!)
De installatiemanual van Gentoo is anders erg user-friendly. :D En ik vind het wel leuk/nuttig om een beetje barebones distro te pakken, dat je er nog wat van leert. Ik heb wel eens Mandrake geinstalleerd, maar dat is nog makkelijker dan Windows installeren, en daarna weet je nog niets.

Ik had toevallig wel ifconfig eth1 192.168.0.1 255.255.255.0, maar toen kreeg ik een fout, iets met SCIOblabla ofzo. Maar goed, ik zal die fout bij het modproben eens overschrijven.

Rustacean

• djc
(jarig!)
Ik heb net gekeken, maar ik kon wel ifconfig gebruiken (binnen de LiveCD) om de tweede netwerkkaart te installeren. Als ik gewoon ifconfig eth1 192.168.0.1 deed gooide ie eth0 eruit (die via DHCP troep van Chello krijgt), maar als ik braaf ifconfig 192.168.0.1 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0 doe heeft ie ze side-by-side. Ik heb ook nog de config-file gevonden in /etc/conf.d/net, maar nu blijft de vraag hoe ik in de installatie kan booten?

Rustacean

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb hier ook een machine met twee Realtek NICs.
Die wil alleen booten als 8139too in de kernel zit.
Als module ->: hangen bij initieren van networking.

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Dat is toch vreemd, want je kan een in-je-kernel-gebakken module toch echt maar 1 keer gebruiken.
Wil je dezelfde module twee keer gebruiken moet je hem inserten.

Actions speak louder than words

• djc
(jarig!)
Hm, maar met de LiveCD zijn die dingen sowieso al als module gecompileerd enzo... Maar als ik nu naar mijn install boot werkt dhcpcd niet echt meer, om een of andere reden, hoewel ik de interne eth1 wel aan de praat kan krijgen.

Maar ik moet die module dus uit de kernel trekken en als module compileren?

Rustacean

Verwijderd

1 van de 2 in een ander slot hangen?

• djc
(jarig!)
Ik heb de driver nu als module gecompileerd en die evenals eth1 netjes toegevoegd aan de init scripts, maar dhcpcd doet nog steeds helemaal niets...

Rustacean

Verwijderd

Heb je uberhaupt wel gecontroleerd welke kaart eth0 is geworden, of ga je er soms vanuit dat je moederbord wel bijhoudt dat die en die netwerkkaart nieuw is en dat dit deze dus automatisch eth1 wordt in Linux :?

Verwijderd

Anders één van die kaartjes in een andere PCI bank prikken...
Ik heb dit probleem ook welleens gehad met een oude PC. En als dat niet werkt even één ander type NIC erin dan gaat het zeker werken. of er moet iets niet goed zijn met je mobo.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Heb hier twee van die kaartjes in een gentoo bak. Exact hetzelfde. Met 8139too als module. Geen probleem.

Wat zou kunnen, is dat je nieuwe kaartje eth0 is geworden en je oude kaart nu eth1 is. Dan staat de dhcp shite verkeerd ingesteld. Kijk daar eens naar.

• djc
(jarig!)
Die suggestie van omwisselen was wel vrij nuttig, inderdaad. :o Ik had zomaar aangenomen dat Linux de eerste wel zou bewaren als eth0, of dat de bovenste in mijn kast eth0 zou zijn... Maar omwisselen hielp nogal. :D

Manuzhai vs. Linux, next match: iptables. :S

Rustacean

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hey Manuz.. normaal gesproken als je de 8139too module laadt, vindt hij beide kaarten zonder problemen. Het enige probleem wat ik hiermee wel eens tegenkwam, was dat er verschillende revisies van de 8139 chipset bestaan (A, B en C). Het is heel belangrijk dat wanneer je 1 module gebruikt, dat beide kaarten van dezelfde revisie zijn. Anders willen ze niet :)

Maar goed, het werkt blijkbaar al :D

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• stunn0r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 10:18
wat ook handig is om te onthouden is dat als een netwerk kaart niet geconfigureerd is hij ook niet tevoorschijn komt in ifconfig

voortaan kan je beter even in je dmesg kijken of hij twee netwerkkaarten heeft gevonden.

dit kan je snel doen met het commando dmesg | grep eth
dit laat alle regels met de term "eth" erin zien.

[ Voor 48% gewijzigd door stunn0r op 27-05-2003 18:21 ]

Pagina: 1