Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu al een tijdje met een vraag over differentiaal rekenen in de wiskunde. Ik weet dat voor het bepalen van de afgeleide van een functie de volgende formule gebruikt word.

df/dx = f(a+h) - f(a) / h

we nemen x = a en laten h de 0 naderen

ik kan me nu voorstellen dat df correspondeerd met f(a+h)-f(a) en dx met h. Ik heb echter ook formules gezien die bijvoorbeeld de vorm

d^2f/dx

hebben wat moet ik me hierbij voorstellen is dat (f(a+h)-f(a))^2. Is dit een versnellende versnelling :?.

Hoe zou ik met dit soort formules moeten rekenen.

Verwijderd

d2f/dx heb ik nog nooit gezien. d2f/dx2 wel en dat is gewoon de dubbele afgeleide dus:
d(df/dx )/dx

Verwijderd

Topicstarter
De d is dus een variabele waar gerekend mee kan worden. Ik dacht altijd dat de d symbool stond voor een oneindig klein interval(nadert nul).

Wat is de waarde van d dan?

Of word in dit geval de f tot de tweede macht verheven. Net als machten in sinusen en cosinusen geschreven worden kwadraat voor de x (f(x) = cos2x )

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-01 20:19

GeeBee

Oddball

Over de d en de 2
Dat kun je gewoon zien als een notatiekwestie. Hoewel je later best met de d kunt rekenen, geeft het vooral aan dat het om oneindig kleine delta's gaat.
Lim delta x -> o, of in jouw definitie Lim h -> 0

PS:
Als je vertelt over welk niveau wiskunde je het hebt, help dat wel :)

Over je eerste post
Als f(x) een plaats-tijd functie is, dan is df/dx een snelheidsfunctie en d2f/dx2 een versnelllingsfunctie. Daar heb je gelijk in en heeft het ook een redelijke dagelijkse betekenis.
Als f(x) al een snelheidsfunctie is, dan is df/dx de versnellingsfunctie en d2f/dx2 een functie die de verandering van de versnelling aangeeft.
Etc...

[ Voor 10% gewijzigd door GeeBee op 27-05-2003 00:06 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

dnf(x)/dxn is simpelweg een afkorting voor d/dx (dn-1f(x)/dxn-1).

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

die 'd' staat voor een 'differentiaal', een oneindig klein verschil/lengte. Daar kan je mee rekenen. Om steeds al die limieten te ontwijken hebben we het meestal over 'afgeleide' ed. En dan is het idd op te vatten als gewoon de 2e afgeleide.
Pagina: 1