dolby pro logic in auto (v70) what use?

Pagina: 1
Acties:
  • 776 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 17:09
Hoorde vandaag een Dolby set in een Volvo. best weg geinig zo'n ingebouwde set, maar ik dacht dat DPL alleen voor film was. Welke toegevoegde waarde geeft het aan muziek?
(klonk goed ondanks dat mijn thuiservaringen van muziek via DPL slecht zijn)

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Welke toegevoegde waarde ?

Waarschijnlijk de zelfde toegevoegde waarde die debielen vinden in een DVD speler + scherm in de auto, of een Playstation voor de kinderen (in de auto dan wel te verstaan hè).

[ Voor 10% gewijzigd door Red op 26-05-2003 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

JT

VETAK y0

Niks voor muziek iig. Leuk als je op je vakantie onderweg een pauze van 2 uur gaat houden 8)7 Kan je een film kijken met 120dB 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 26-05-2003 22:21 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-06 17:33

CAP-Team

XBL: CAPTeam

(jarig!)
Misschien voor SACD kan ik me nog een toepassing bedenken.. maar verder.. audio cd's zijn stereo, en worden nooit meer dan dat.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

CAP-Team schreef op 26 May 2003 @ 22:40:
Misschien voor SACD kan ik me nog een toepassing bedenken.. maar verder.. audio cd's zijn stereo, en worden nooit meer dan dat.
SACD en CD...denk jij dat je het verschil hoort als je met je BMW met 140 over de weg raast ? Uberhaupt als je rijd ? Denk het niet :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 21:49
JT schreef op 26 May 2003 @ 22:41:
[...]

SACD en CD...denk jij dat je het verschil hoort als je met je BMW met 140 over de weg raast ? Uberhaupt als je rijd ? Denk het niet :P
In een dikke 7 wel hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37396

Ik heb genoeg aan mijn autoradio mp3 cd speler & de 12 mp3-cd's van de milenium top 2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Nikkezz schreef op 26 mei 2003 @ 22:45:
[...]

In een dikke 7 wel hoor!
Dan heb jij geen idee van wat een omgeving met je geluid doet. Plus dan nog de windruis en het motorgeluid.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

JT schreef op 27 mei 2003 @ 00:17:
[...]

Dan heb jij geen idee van wat een omgeving met je geluid doet. Plus dan nog de windruis en het motorgeluid.
die je in zo'n auto vrijwel niet hoort :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Als je in sommige auto's het verschil tussen een el-cheapo radio/speakerset en een dure radio/speakerset hoort en ervan kunt genieten, waarom zou je dan niet kunnen genieten van meer-dan-2-kanaals audio? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dreeke schreef op 27 May 2003 @ 00:18:
[...]

die je in zo'n auto vrijwel niet hoort :)
Ik kan je uit ervaring dat je de motor vaak wel hoort. Rijden in een auto, welke dan ook, is nooit geluidloos. Verre van zelfs.
TripleM schreef op 27 mei 2003 @ 00:20:
Als je in sommige auto's het verschil tussen een el-cheapo radio/speakerset en een dure radio/speakerset hoort en ervan kunt genieten, waarom zou je dan niet kunnen genieten van meer-dan-2-kanaals audio? :?
Omdat dat er bijna niet is en een film kijk je niet onder het rijden. Daarnaast moet je je gedachten bij het rijden houden, dat maakt ook dat een hoop effect verloren gaat.

[ Voor 52% gewijzigd door JT op 27-05-2003 00:30 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

JT schreef op 27 May 2003 @ 00:29:
[...]

Ik kan je uit ervaring dat je de motor vaak wel hoort. Rijden in een auto, welke dan ook, is nooit geluidloos. Verre van zelfs.
En 80% van het geluid wat je hoort komt van de banden die in contact staan met het asfalt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

JT schreef op 27 May 2003 @ 00:29:
[...]

Jawel, maar als je het geluid wat harder zet blijft er weinig van het motor geluid over :)
Ik ken iemand die had een BMW helemaal vol gebouwd met geluid, in de auto stond het keihard en buiten de auto hoorde je haast niks. Die dingen zijn echt goed geisoleerd.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4rtijn
  • Laatst online: 22:18

M4rtijn

Spinnin' around

Bla bla SACD bla bla
En daarbij is een SACD vaak multichannel, en dát verschil hoor je zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dreeke schreef op 27 mei 2003 @ 00:31:
[...]

Jawel, maar als je het geluid wat harder zet blijft er weinig van het motor geluid over :)
Ik ken iemand die had een BMW helemaal vol gebouwd met geluid, in de auto stond het keihard en buiten de auto hoorde je haast niks. Die dingen zijn echt goed geisoleerd.
Mjah, ik vind SACD nou al niet zo geweldig veel beter en ik denk niet dat je, dankzij het extra lawaai en wat je ook vergeet, de akoestiek van auto's die ronduit waardeloos zijn en de inrichting en daarmee de waardeloze plaatsing (staan de middentoners en tweeters bij jouw op je oor gericht ?), het verschil erg zal horen. Vooral omdat het verschil hem in het detailniveau zit en om details goed te horen, moeten de tweeters goed gericht staan. Wijken ze wat af, dan hoor je het vaal al niet (meer). Des te hoger de frequentie, des te belangrijker dat je speakers goed geplaatst staan, omdat je anders er veel minder tot niks extra van hoort en zo gaat ook het voordeel van het hogere frequentiebereik in lucht op.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:29
Dolby Pro Logic is nog de voorloper van Dolby Digital (wat nu DE standaard is bij DVD film). Bij Pro Logic word het achterkanaal nog uit het gewone analoge signaal gefilterd, niks digitaals dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

overbodige pats als je het mij vraagt...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:34

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

De enige keer dat ik iets heb gemerkt van Dolby ProLogic in onze (volvo) S80 is toen we de auto net hadden en het bijgeleverde demo cd'tje hebben gedraaid... :o (klonk wel ok trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

JT schreef op 26 May 2003 @ 22:21:
Niks voor muziek iig. Leuk als je op je vakantie onderweg een pauze van 2 uur gaat houden 8)7 Kan je een film kijken met 120dB 8)7
Stop jij voor de gein eens de CD 'G Spot' van Speedy J in een DVD speler (die dan weer aan een Dolby Pro Logic versterker hangt uiteraard) en dan zie je de versterker ineens van 2 ch. stereo omspringen naar Dolby Pro Logic!

Meneer Jochem Paap aka Speedy J heeft hier echt mooi gebruik van gemaakt, de muziek wordt meer dan alleen verdeeld over 4 speakers, de samples en geluiden worden specifiek geplaatst.

* JumpStart viel om van verbazing toen hij dat voor het eerst hoorde...

(Heb zelf geen Dolby Pro dinges versterker, noch 4 speakers, dus ik hoorde dit pas jaren later, toen ik de CD een keer in een thuisbioscoop afspeelde, bij een goeie vriend.)

Dolby Pro Logic wordt -als ik me niet vergis- gewoon meegegeven aan een normaal analoog stereo kanaal en kan dus gewoon gebruikt worden op audio CDs.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51600

Prologic kan zeker verschil maken bij muziek,
sommige mensen vinden het niks, sommige mensen vinden 't fantastisch.
Ik vind 't bij sommige muziek inderdaad fantastisch.

Stop 's een goede psychedelic-dub/trance cd erin (Shpongle ofzo) en zet prologic aan - Je hoort sommige samples aan de voorkant blijven terwijl anderen naar achter vliegen.
Mooi effect : Een voice-sample die front wordt afgespeeld terwijl de echo langzaam naar achter verplaatst.

En ik moet zeggen, in de volvo van m'n pa hoor je zelfs met 160 amper iets van de buitenwereld dus ik kan me voorstellen dat 't in de auto ook gewoon heel lekker kan klinken.

Dus voor muziek-liefhebbers die prologic soms wel kunnen waardeeren is 't gewoon een toevoeging, dus niet overbodig.

(Kijk, voor sommige mensen is een cd-speler in de auto al overbodige luxe - the more power to them, maar ik zou niet zonder willen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60446

in een volvo v70 full option zit wel meer waar sommige het nut niet van in zullen zien, maar wat wel heel leuk is.
Afbeeldingslocatie: http://media.nbs.volvocars.se/nbs20/img/cars/large/y04_m285_e52_sv93_c45200_r000532.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

JumpStart schreef op 27 mei 2003 @ 11:43:
[...]

Stop jij voor de gein eens de CD 'G Spot' van Speedy J in een DVD speler (die dan weer aan een Dolby Pro Logic versterker hangt uiteraard) en dan zie je de versterker ineens van 2 ch. stereo omspringen naar Dolby Pro Logic!

Meneer Jochem Paap aka Speedy J heeft hier echt mooi gebruik van gemaakt, de muziek wordt meer dan alleen verdeeld over 4 speakers, de samples en geluiden worden specifiek geplaatst.

* JumpStart viel om van verbazing toen hij dat voor het eerst hoorde...

(Heb zelf geen Dolby Pro dinges versterker, noch 4 speakers, dus ik hoorde dit pas jaren later, toen ik de CD een keer in een thuisbioscoop afspeelde, bij een goeie vriend.)

Dolby Pro Logic wordt -als ik me niet vergis- gewoon meegegeven aan een normaal analoog stereo kanaal en kan dus gewoon gebruikt worden op audio CDs.
toon volledige bericht
Ja, en noem jij nog is meer cd's met DPL :X Heb er zelf ook maar 1 liggen en voor de rest nooit 1 gezien.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Gaat het om een (oud) Dolby Pro Logic systeem of een (nieuwer) Dolby Pro Logic II systeem ??

http://www.dolby.com/ht/co.br.0107.PLIIListenersGuide.html
A Listener's Guide To Pro Logic II

Almost everyone has experienced the enveloping, electrifying effect of 5.1-channel surround sound in the cinema and at home. Surround sound is addictive. Once you get used to it, you'll never want to go back to plain stereo sound. And now you don't have to.

Pro Logic II from Dolby Laboratories gives you multichannel surround sound from any stereo source—CDs, tapes, videocassettes, TV broadcasts, AAC files, you name it. No matter if you're listening to Stravinsky, the Stones, or a Schwarzenegger movie, you'll get the realistic, involving sound you'd expect from a 5.1-channel system.

[...]

Pro Logic II in the Car

Pro Logic II's natural surround sound makes it perfect for use in car audio systems. Whether you're listening to FM radio, digital radio, cassette, CD, or downloaded digital music files, Pro Logic II's five channels wrap you in sound as you drive.

Placement of Pro Logic II speakers in an automobile.

With Pro Logic II in the car, manufacturers can add a center speaker to provide a solid, natural-sounding center image for both front-seat passengers. You get a sound that's more like a stage full of musicians sitting in front of you, instead of hearing only the speaker next to you, as you would with most car audio systems.

If the car includes Pro Logic II's controls for Center Width, Dimension, and Panorama, you can optimize the sound specifically for your car, your music, and your taste.

Pro Logic II is available in standalone processors that can be added to existing car audio systems, or as a feature built into OEM and aftermarket car audio systems.

Pro Logic II brings all of your old audio software into the 21st century, giving you many of the benefits of Dolby Digital from ordinary stereo software. With its elegantly simple circuitry and the smoothest steering logic ever, it's a very rare processor indeed—the kind you'll want to leave on all the time, so you can always enjoy surround sound, no matter what the source.
toon volledige bericht
Als ik dit goed begrijp is DPL-II dus ook in staat om met bestaande niet-bewerkte analoge stereo opnames te werken en (op de gok, door analyse van echo/galm/delay) meerkanaals geluid te reconstrueren... En dat maakt het zeker de moeite waard dan, als er DPL-II in die volvo zit.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't maakt gewoon gebruik van phase-shifts tussen de stereokanalen,
dus ja,
het werkt ook op gewone cd's.

Da's nou juist de grap ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Het is gewoon DPL I niet II. zo'n vette speaker midden op je dashboard!
verder in totaal 9 luidsprekers.
Zelf heb ik 2 cd's met DPL/dolby surround
DPL II in een auto of bijv Q-sounds QMSS gaat idd veel verder en heeft een duidelijke functie maar wat ik thuis met DPL hoor(de) is dat muziek doffer klinkt dit hoorde ik niet in de auto. Wat hebben ze dan toegepast? is het alleen dat je drie(5 in de V70) front speakers hebt en de soundstage beter voor je ligt en dat de rear werken met een vertraging?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Het gaat dus puur om muziek en niet om film!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

technopeuter schreef op 27 May 2003 @ 14:31:
...
en dat de rear werken met een vertraging?
Vertraging ? Waarom vertraging ?
Dat lijkt me nou niks want kan krijg je een enorm hol geluid / echo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 51600 schreef op 27 mei 2003 @ 14:35:
[...]

Vertraging ? Waarom vertraging ?
Dat lijkt me nou niks want kan krijg je een enorm hol geluid / echo.
Dat ligt er maar net aan hoe groot de vertraging (engels: Delay) is.

Als je weet dat de snelheid van het geluid bij ruwe benadering ongeveer 300-330 meter per seconde is, en je hebt achter je een muur, op 3 meter afstand, dan is geluid dat van voren komt, achter je reflecteert en dus vertraagd en afgezwakt alsnog aankomt, ongeveer 6 meter langer onderweg geweest en dus zal het 6/300ste van een seconde later klinken, 0,02 sec dus.

Een grote(re) ruimte heeft bijvoorbeeld links en rechts van het luisterpunt muren op 10 meter, dat is dan heen-en-terug 20 meter extra, is 20/300 = ongeveer 6 honderdste van een seconde vertraging.

Door dus te spelen met meerdere delays en de daarbij behorende afzwakking, en verschillende delays tussen links en rechts, kan je dus ook uit 2 speakers al een 3D beeld maken. Maar omdat de delays zo kort zijn ervaar je dit nog niet als galm/echo.

Pagina: 1