Toon posts:

Data kwijt bij Raid-0 op HPT-370

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik het echt dringent hulp nodig van iemand die weet hoe ik hiermee het beste om kan gaan:

Ik starte dit weekend mijn PC op, en windows wou niet starten, ik kwam minuten lang tegen een zwart scherm aan te kijken. Na een paar keer rebooten sprong er een heftig knipperend scherm in mijn beeld dat er 1 van de schijven die in de raid-0 config hangt niet meer werkt.
Hij geeft het volgende aan: broken array in array 0. Daarnaast geeft hij geen melding van dat alle data nu kwijt is (wat ik nu wel begin te vermoeden).

Ik heb eens rond gezocht op een paar sites en in GOT en kwam de volgende tekst tegen op GOT.

"Wat ik altijd doe (ja ik doe het vaak ik heb IBM schijven)
1 delete de raid0 array
2 maak een nieuwe aan (exact dezelfde grootte)
3 run testdisk, en reconstruct je partitie
(4) als testdisk zeurde over mbr weg, dan gebruik DFSee om je mbr terug te schrijven (eerst fdisk typen dan newmbr ofzow)
5 je kunt nu w2k de disk laten scannen, die relocates de badsectors en je bent klaar. Eventueel krijg je bij de volgende boot weer hetzelfde gezeik, dan weer bij 1 beginnen"

Mij vraag is nu of hiermee mijn data behouden blijft die op mijn schijf staat.
Ik wordt nl erg droef als dit niet meer kan. Mij Afstudeer scriptie staat hier nl op, en zou volledig opnieuw moeten beginnen als dit niet meer kan.

Ps. het betreft hier niet mijn windows partitie.

Verwijderd

Als 1 schijf bij raid-0 kapot gaat ben je toch zowieso al je data kwijt of zie ik dat fout? Had je toch beter raid-1 kunnen nemen ;)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 19:31:
Mij vraag is nu of hiermee mijn data behouden blijft die op mijn schijf staat.
Ik wordt nl erg droef als dit niet meer kan. Mij Afstudeer scriptie staat hier nl op, en zou volledig opnieuw moeten beginnen als dit niet meer kan.
ik heb helaas de oplossing niet voor je, maar damn.... :/
dit soort voorbeelden tonen toch maar weer es aan hoe vergankelijk data is en hoe belangrijk backups of images kunnen zijn...

hoop echt voor je dat er een oplossing is waarbij je je data kan behouden...

offtopic:
bevestigd toch ook maar weer mijn twijfels over RAID-0 configs...
denk dat ik toch maar gewoon 2x80GB doe met belangrijke data dubbel op beide HDD's

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net nog eens de handleiding van mijn MB ter hande genomen. Daarin wordt melding van gemaakt dat je data na het verwijderen "corrupt" kan zijn.

Dit zou dus betekenen dat het perzee zo hoeft te zijn? en het hierboven staande commentaar dat ik in de search heb gevonden dus best wel eens kan werken. Ik durf het alleen nog steeds niet te proberen.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 20:04:
Ik heb net nog eens de handleiding van mijn MB ter hande genomen. Daarin wordt melding van gemaakt dat je data na het verwijderen "corrupt" kan zijn.

Dit zou dus betekenen dat het perzee zo hoeft te zijn? en het hierboven staande commentaar dat ik in de search heb gevonden dus best wel eens kan werken. Ik durf het alleen nog steeds niet te proberen.
Het is heel simpel. Als 1 schijf echt fysiek kapot is is het echt goodbye met je data.
Als de schijf wel werkt, zou je in theorie weer dezelfde raid moeten kunnen instellen (MET DUS EXACT DEZELFDE STRIPE SIZE ENZO !) en dan zou je je raid weer moeten kunnen benaderen. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken wat er nu precies aan de hand is met de kapotte schijf. Download eens een programma van de fabrikant, en kijk eens wat die zegt.

Ik hoop dat het je lukt, maar het spijt me wel, je weet dat je met RAID-0 2 keer zoveel kans loopt op dataverlies, en dan je afstudeerscipie erop zetten, is gewoon dom. Je kunt de schijven trouwens wel op je gewone ide controller zetten, en ze dan testen met het programma van de fabrikant.

Succes ermee, en probeer eens precies uit te zoeken wat er mis is :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dank.

Ik heb hem net los gehaald en dat check programma van seagate laten lopen, en beide schijven zijn nog ok.

Wat denk je dat die theoretische kans is, 50/50? of beter?

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 20:28:
Ok, dank.

Ik heb hem net los gehaald en dat check programma van seagate laten lopen, en beide schijven zijn nog ok.

Wat denk je dat die theoretische kans is, 50/50? of beter?
Ok, dat is mooi. Nu weet ik het echter niet meer. Als jij HEEL zeker bent hoe jij de vorige keer die raid gedefinieerd hebt, met die controller, dan zou je dat nu weer kunnen doen, en zou de raid moeten werkten. Als je het fout doet, ben je volgens mij alsnog je data kwijt. Het is nu even wachten op tweakers die er wel verstand van hebben :) Probeer anders eens te zoeken op internet, of bij promise of hierover wat staat uitgelegd op hun website. Mijn gok is dat je nu wel een redelijk grote kans hebt om je data terug te halen, je moet nu alleen geen dingen overhaast doen :Y)

Laat wel even weten of het gelukt is, ik ben wel nieuwsgierig 8)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wacht dan wel even af op meer reacties. Ik weet nu wel waarom de stripe gebroken was. De power connector zat er niet weer helemaal sjofel in toen in de HD loskoppelde om van IDE kabel te wisselen. Ik denk dat ik van geluk mag spreken dat de HD nog werkt na misschien een hele tijd met een scheve connector te hebben gezeten. Geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren..

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Afstudeer scriptie op een RAID-0...je vraagt hier wel om!!!

Mijn ervaring met schijven is dat ze het vaak nog net even lang genoeg doen om dit soort data eraf te halen.
Ik zou niet meteen je array weghalen, eerst je pc een tijdje uit (HD's afkoelen) en later nog een keer proberen.

Ow en een HD gaat niet kapot als de connector er half in zit.

[ Voor 12% gewijzigd door Gman op 27-05-2003 13:49 ]

• Major Carnage
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-03 18:52

Major Carnage

waki miko Reimu

Door het unpluggen van die kabel kan je alleen wat data kwijt zijn die je op dat moment aan het wegschrijven was. Als je hem weer aansluit dan moet je RAID BIOS hem weer herkennen aan de hand van een id die hij wegzet op die disk.

Specs | FFXIV: Maki Kato@Alpha

Pagina: 1