Toon posts:

[Access] Item toevoegen als het niet bestaat

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer in Access een systeempje te maken. Er is een hoofdformuler waar een aantal waarden ingevuld moeten worden. Om het geheel uniform te houden wrdt bij de waarde die je in een veld intoetst automatisch de betreffende waarde uit een tabel gevoegd. Wat echter als het niet bestaat in de database? Kun je er dan voor zorgen dat het record met een bepaalde id word aangemaakt en zo ja waar kun je dit instellen.

ik stel mezelf vor dat het een insert sql query moet worden maar heb geen idee waar in de access file dot moet zitten.

Ik heb de search en google gebruikt maak kon niets vinden, wellicht omdat het om een specifiek probleem gaat.

Verwijderd

Topicstarter
geen access goeroe's online?

Verwijderd

Uit de FAQ:

Wat we ook duidelijk niet op prijs stellen:

Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen.

Lees dat eerst eens door: Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

Verwijderd

misschien is een cursus programmeren in access voor beginners ook wel handig

Verwijderd

je bedoelt
bvb schermpje producten
met een textbox catagorie
volgens jou systeem zou je dan manueel je categorie invullen en als de categorie niet bestaat heb je een probleem?
volg ik zo?
dit kan je eenvoudig oplossen met een combobox en de waarden zo uit je database halen.
Er is een event voor je combobox dat zegt >> notintlist >> dit kan je gebruiken om de nieuwe waarde toe te voegen aan je tabel categorien

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 21:21:
je bedoelt
bvb schermpje producten
met een textbox catagorie
volgens jou systeem zou je dan manueel je categorie invullen en als de categorie niet bestaat heb je een probleem?
volg ik zo?
dit kan je eenvoudig oplossen met een combobox en de waarden zo uit je database halen.
Er is een event voor je combobox dat zegt >> notintlist >> dit kan je gebruiken om de nieuwe waarde toe te voegen aan je tabel categorien
Een keuzelijst met invoervak. Koppel deze aan de betreffende tabel kolom en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik dus ook gedaan echter de lijst met nieuwe waardes wordt dan niet ververst. Ook is het probleem dat de in list alleen werkt als ik de invoer beperk tot waarden uit de list. Als de list (opgebouwd door de categorie query) het item nietbevat krijg ik een melding , ook als ik de not in list propertie heb toegevoegd.

En hpe dat is natuurlijk het eerste wat ik had gedaan. Echter op de manier komen nieuwe catgeroieen niet in de categorie tabel.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 21:27 ]

Verwijderd

je kan die melding uitschakelen!
hoe weet ik niet juist meer

test anders eens of hij in je not in list komt
met msgbox "test" ofzo
dan gewoon query-ke runnen met update aka

if msgbox("weet u zeker dat u het nieuwe item wilt toevoegen",vbyesno) = vbyes then
runmyquery
end if

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 08:16

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Misschien kun je ons laten zien hoe je dit alles hebt opgebouwd. Ik kan maar geen beeld krijgen van de melding die jij krijgt en waarom je deze krijgt. Zoals ik dit lees denk ik aan een invoerveld die verplicht ingevuld moet worden. Als dat zo is dan moet je dit even uitzetten in de tabel.

Wat bedoel je eigelijk met verversen? Naar mijn weten komt alles wat je invoert meteen in de tabel terecht, deze gegevens zouden dan automatisch meegenomen moeten worden in een query.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• roberts
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-08 17:38
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 21:29:
je kan die melding uitschakelen!
hoe weet ik niet juist meer

test anders eens of hij in je not in list komt
met msgbox "test" ofzo
dan gewoon query-ke runnen met update aka

if msgbox("weet u zeker dat u het nieuwe item wilt toevoegen",vbyesno) = vbyes then
runmyquery
end if
ja zoiets

Private Sub Functie_NotInList(NewData As String, Response As Integer)
Response = acDataErrContinue
If MsgBox("Wilt u de dink '" & NewData & "' toevoegen aan de lijst?", vbQuestion + vbYesNo) = vbYes Then
Response = acDataErrContinue
CurrentProject.Connection.Execute "INSERT INTO TABLE1(Functie) VALUES ('" & NewData & "')"
Response = acDataErrAdded
End If
End Sub

Verwijderd

Topicstarter
Okee nog een poging om het duidelijk te krijgen

* Heb een invoerformulier

* Hierin staan een aantal velden.

* De waarden van deze velden worden uit verschillende tabellen gehaald.

* En zodra alle invoer klaar is met een druk op de knop in een verzameltabel weggeschreven. Op de verzameltable kunnen later query's draaien om mooie rapportjes te krijgen enzo.
* Een van de invoervelden is een product.
* Hierbij hoort een omschrijving, dus zodra een product is geselecteerd komt de omschrijving er door een macro automatisch bij
* Als het product echter niet bestaat dan werkt de macro ook niet en kunnen we niet verder.

* Als het product niet bestaat zou het moeten worden toegvoegd aan de tabel product zodat het wel geselecteerd kan worden , bij nieuwe producten hoort een standaard omschrijvng als bv nieuw. Na de invoer in de tabel zou dan makkelijk verder gegaan kunnen worden met de invoer van het formulier.

Echter het gaat nu dus fout als de query naar product niets oplevert.

Verduidelijkt dit het iets?

Verwijderd

Kijk hier eens in de MSDN Library, onder "Dynamically Add Items to a Combo Box".

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 10:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt dat ga ik proberen...
Pagina: 1