Toon posts:

W98 email router/vpn blok

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb onlangs voor een bekende een netwerkje mogen aanleggen.
deze bekende heeft 4 pc's
1 w98 pc met svec netwerk kaart waar oorspronkelijk tiscali mx stream modem opzat via ethernet met speed touch home isdm modem (unmodded)
1 w2k pc met ethernet aansluiting
1 w2k laptop met wireless (linksys) verbinding
1 wXP pc met wireless usb (linksys) verbinding

1 wireless linksys router met 4p (wap11s als ik me niet vergis)

na wat kleine instelling problemen (gateway ip adress toevoegen en op XP norton internet security uitzetten) was alles verbonden via een linksys wireless router.
de w98 pc en de w2k pc waren direkt met kabel verbonden aan de router, de xp en laptop machine waren wireless verbonden.
de router zelf is via PPTP met correcte inlog gegevens aangesloten op de speed touch home isdn mxstreem modem (van alcatel) aangesloten.
de PC's kunnen elkaar zien via het netwerk, delen gaat ook goed.
WWW browsen lukt ook met allen goed en met allen op 1 na lukt email ook goed.

nu het probleem. op de w98 machine wil alles werken , behalve email UPloaden... ontvangen gaat goed maar bij verzenden werkt het niet.
de drivers zijn correct (en als ik de rest ermee kan lijkt het me er niet aan te liggen) en up to date. ik heb ze voor alle zekerheid verwijderd en herinstalleerd zodner succes, ik heb vpn weggehaald zonder succes, ik heb op de w98 pc tijdelijk het gateway adress toegevoegd zonder succes, ip heb norton internet security correct gedeinstalleerd op de w98 machine wwederom zonder succes. (sterker nog norton was alles behalve schoon gedeinstalleerd want er vroeg nog veel naar)
het email account is correct ingesteld zover ik weet en met een 2e account die op een andere pc op hetzelfde netwerk zit te gebruiken op de w98 pc was ook geen succes.

ik kan WEL pop.tiscali.nl pop3.tiscali.nl en internet adressen pingen zonder problemen. smtp.tiscali.nl wil niet altijd 100% kunnen worden gepinged (time out) maar heb ik ook op de andere netwerk pc's last van maar heeft geen invloed op hun werking. ik kan niet 10.0.0.150 of 10.0.0.138 pingen op de w98 machine (ik dacht dat dat toch moest kunnen) . persoonlijk had ik allang het systeem geformateerd en herinstalleerd, maar helaas mag dat niet (argh).

als iemand mij kan uitleggen wat het probleem is waardoor alleen op eht w98 systeem email verzenden niet mogelijk is, maar wel ontvangen kan dan zou dat geweldig zijn. kan norton internet security dit hebben veroorzaakt.

Momenteel heb ik vpn herinstalleerd en de mxstream modem weer terug moeten hangen op de w98 machine en werkt email dan weer perfect.... is het mogelijk ook iets vreemds in de linksys wireles (wap11 4p als ik me niet vergis) wat ik over het hoofd zie ?!

bij voorbaat dank voor alle hulp!