Toon posts:

Celly 566 boot niet GVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He lui,

vanmiddag op de HCC ff een Celeron 566 gekocht voor op me Abit ZM-6... kom ik net thuis, pleur dat ding in de socket, power on, gebeurt er niks! Apparaten gaan aan, LEDjes branden, maar geen signaal naar monitor, geen piepjes, niks. GVD, denk ik, ik heb vantevoren ook hier voldoende info ingewonnen... en meerdere luitjes zeiden dat die Celly 566 goed op de ZM-6 past. Ik heb de nieuwste BIOS (QU). In het BIOS kun je gewoon kiezen voor Intel Celeron op 566/66 en 600/66 MHz. Het voltage kan omlaag tot 1.3v in stapjes van 0.05 V, dus hij kan perfect op 1.70v. Zou niks aan de hand moeten zijn, maar dat is er dus wel! Iemand een idee wat er aan de hand is? Want ik baal dus flink nu, zeker aangezien hij het met m'n ouwe proc (366) gewoon doet. Je zou haast denken dat die Celly toch niet op m'n plank past...

Verwijderd

Heb je hem al in een ander mobo geprobeert?
Laten testen op de HCC?
Anders terug voor geld of een ander, lijkt me het mkklijkst idg

Verwijderd

Waarom *wil* je eigenlijk een Celly 566, die is gewoon langzamer dan je 366@550...

Of kan die 566 naar 850 Mhz? Lijkt me sterk.

• FUBAR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-08 19:59

FUBAR

F*ed up beyond all recognition

ik weet dat je zei dat je het al gecheckt had, maar weet je zeker dat je moederbord een FCpga chip chip kan hebben ipv Ppga?

(ik ken verder de ZM-6 ook niet, dus misschien is het wel een Fcpga socket bordje)

To be, or not to ...ehh.... what was the question?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 november 2000 18:53 schreef tommie het volgende:
Waarom *wil* je eigenlijk een Celly 566, die is gewoon langzamer dan je 366@550...

Of kan die 566 naar 850 Mhz? Lijkt me sterk.
Dat was wel de bedoeling hé. Ik heb vorig jaar die 366 ook _alleen_ gekocht om over te klokken... net als deze proc, ik heb nog nooit een 566 gezien die de 850 niet (minstens) haalde.

Ennuh ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de processor het wel doet... zoveel kan er toch niet kapot aan zijn? Hij is de hele dag veilig in z'n hoesje/piepschuim gezeten, geen statische shit of wat ook, core niet afgebrokkeld :)... het probleem is dat ik niet echt in de gelegenheid ben om in een ander mobo te proberen :(

Fubar, ik weet zélf niet zeker of het bord een FC-PGA kan hebben... op de site van Abit staat alleen "Socket 370 Intel Celeron processor, 300MHz and above". Dan maar ff mailtje naar Abit :(

• smokey
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-02 23:05
celeron1 550 langzamer dan een celeron2 566? laat me niet lachen. benchmarks!! wil ik zien
volgens de intel benchmarks is het namelijk het tegenovergestelde (logish)

Verwijderd

Topicstarter
Een 566@850 (of hoger >:)) is natuurlijk sneller als een 366@550. Maar daar gaat het hier niet om.

De eerste keer dat ik vroeg of die Celly op een ZM-6 paste, waren er verschillende mensen die zeiden dat het wilde, nu is mijn vraag, hoe weten jullie dat? Uitgeprobeerd? En is er hier eigenlijk iemand die een Celly 566-600 op een S370 plank (BM/ZM6) heeft?

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-08 07:14

klaaz

it's me!

Op de Abit site zeggen ze dat er alleen PPGA processors inpassen. Een van de oudere borden die ik ken en geschikt zijn voor de FCPGA processors is de BE6/BH6. Deze zijn niet afhankelijk van de socket daar je deze in geval van FCPGA moet vernieuwen door een FCPGA -> Slot converter.

Ik vrees het ergste.|:(

Weet je zeker dat je de FCPGA versie hebt van de celeron? Er bestaat nml ook een PPGA versie. Wellicht kun je nog ruilen. :)

Verwijderd

Tsja waarschijnlijk ondersteunt je mobo alleen Celeron 1 (PPGA) Processoren en geen Celeron 2 (FCPGA) Processoren. |:(

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

Nare, ik deel je triestheid mee

en hij zat nog zo lekker in je borstzakje ;)

Maar, voltage niet wat hoger zetten? je proc iets underclocken?
Hij was wel van week42, dus sja zoals die anderen zeggen, ondersteunt je mobo FC-PGA

anders moet je maar ff Abit wat rammen geven, of die PLC computers...

Haje het bonnetje nog?

• WarPuppy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 21:39

WarPuppy

Electronic Technology

[Dubbelpost]

• Nukubu
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb zelf de Abit BM-6(voorloper van de ZM-6) en daar draait de 566@850 perfect op. Volgens mij moet het op een ZM-6 ook werken getuige het onderstaande stukje text wat ik net effe van de Abit site heb gehaald. (Bios Update ZM-6)Er staat namelijk in dat de de Celeron 566 en 600 worden ondersteund en de 600 mhz is er volgens mij alleen in de FCPGA versie. Ik denk dat of je processor brak is of je hem mischien niet helemaal goed hebt aangedrukt.

(Volgens mij heeft Flippo Dealer ook een ZM-6 met een 566 erop dus mischien weet hij nog wat meer.)

http://www.abit.nl/english/download/bios%20update/bios-zm6.htm

Filename: ZM6QU.EXE
Date: 05/22/2000
ID: QU

NOTE:

Fixes the incorrect memory capacity issue under Linux
Fixes the ACPI issue under W2K.
Improves the power on function by the mouse right/left button after shutting down the system under Win98SE
Supports Celeron 533a(66) ,566(66) and 600(66)MHz CPUs

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-08 07:38
Op vrijdag 24 november 2000 18:59 schreef nare man het volgende:

... het probleem is dat ik niet echt in de gelegenheid ben om in een ander mobo te proberen :(
je mag op mijn bord (be6-2) wel ff die proc proberen.

zutphen-enschede is ongeveer een uur met de trein

Verwijderd

Op de meeste ZM-6 planken wordt de Celeron FC-PGA herkent en daarbij op het standaard voltage van 1.5v ingesteld tijdens het booten. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, zo zijn er verhalen van lui die hun overgeklokte P-PGA verwisselden voor een FC-PGA in de veronderstelling dat het mobo de cpu zou herkennen en 'm automatisch in zou stellen op het juiste voltage, maar dit gebeurde dus niet en de Celeron bootte op 2.2V en zei naar een paar seconden "PANG" Dan kun je dus fluiten naar je processor.

Wat je kunt doen is je oude Celeron weer in je mobo planten en die laten draaien op de standaard freq van 366MHz. In je BIOS zet je vervolgens het voltage op 1.7V. Save je BIOS en laat daarna de Celeron 366 een paar seconden booten waarna je je pc uitzet en de nieuwe Celeron FC-PGA erin zet .. nu boot je Celeron FC-PGA dus op 1.7V en kun je in het BIOS je cpu instellen op Celeron 566 of gelijk overklokken .. dit alles op EIGEN risico.

Bij de kwestie of je FC-PGA Celeron's kunt gebruiken blijkt het revisienummer van je moederbord (vind je tussen de ISA sloten) een rol te spelen, voor het merendeel van de ZM-6 moederborden met revisienummer 1.1 en hoger is dit geen probleem.

edit:

Desnoods heb ik nog wel een ZM-6 plank voor je voor weinig.

Verwijderd

Een Celeron 2 566 is dus echt wel sneller dan een Celeron 550. 8-)

Greetz

---------------------------------------------

Celeron 2 667@950 - 1.85 V - 192 MB RAM - TNT2 32 MB

Verwijderd

Celeron 566 is op standaard snelheid op een enkel front langzamer dan een overgeklokte Celeron @550 ... de overgeklokte P-PGA heeft een grotere geheugen bandbreedte (100MHz FSB) tegen de Celeron FC-PGA 566 die draait op een manke 66MHz FSB. Dit verschil merk je goed in bijvoorbeeld Quake3.. qua rekenkracht is de Celeron FC-PGA 566 echter weer sneller en het kan profiteren van SSE support.. correct me if i'm wrong :D

Maar wie koopt er nou een Celeron 566 om op default snelheid te draaien, overklokken die handel !! :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat een reacties, krijg er een brok van in me keel ;)

ISA?, op dat stukje op de Abit-site had ik mijn ideeën dus ook gebaseerd... volgens Intel is er geen verschil tussen de oude en nieuwe Celerons. Intel noemt ze ook _nooit_ Celeron II. Als je op Intels site kijkt, zie je dat er gewoon wordt aangegeven, dat de Celerons verkrijgbaar zijn in 533A, 533, 566, 600, enz, en "supported by Intel 810, 810E, 440BX, 440EX, 440ZX." Dus volgens Intel moet het kunnen. Ik zal iig ff revisie van m'n mobo checken en posten.

Sowieso is er nog één nieuwere BIOS, maar die fikst alleen maar iets met de Numlock ofzow, dus dat zal weinig uitmaken :(

Kzal ff dat truukje met de 366 op 1.7v zetten, proberen. Hoewel volgens mij, als je je CMOS cleart, gaat-ie altijd automatisch terug naar de standaard instelling voor de processor (in dit geval 8.5x66), en mun plank ondersteund tot 9.0X...

[edit]
Hm, ff nieuwste BIOS geflest, en nu kan ik multipliers kiezen tot 12.0X... dat lijkt me niet voor niets, waarom zouden ze een 12.0X multiplier ondersteunen als ze maar CPU's tot 8.0X (533 - de snelste "oude" PPGA) ondersteunen?

en anders maandag ff belluh met die luitjes >:)

Trouwens nog iets: volgens mij maakt het niet uit of je Celeron een Plastic PGA of een Flip-chip PGA is. Kijk, bij een Coppermine FC-PGA maakt het verschil, omdat de pin-layout niet overeen komt met een Socket370-layout. Maar de pin-layout van de FCPGA Celerons is (volgens mij) precies hetzelfde als die van de PPGA Celerons. En het mobo hoort toch niet te weten of het een PPGA of een FCPGA is? Dat maakt toch alleen verschil voor de fabricage van de chip (en de warmteafvoer?)

Verwijderd

FF voor de duidelijkheid : De Celeron II (ook wel Celermine) is er vanaf 533 Mhz. De PPGA Celeron is er tot en met 533 Mhz. ALLE Celerons boven de 533 Mhz zijn dus FC-PGA.

Nare man : Het bovenstaande verhaal van jou klopt volgens mij niet helemaal, er is wel degelijk een verschil. Het is niet voor niks dat er PPGA -> Slot 1 converters & FC-PGA -> Slot 1 converters zijn.

Ik verwacht eigenlijk dat je met dat nieuwe bios de 566 wel zou kunnen draaien...
Wij wachten in spanning af op nadere berichtgeving :)

Verwijderd

Waarschijnlijk is je CPU kapot.
Ik heb namelijk bijna het zelfde probleem gehad, mijn Celeron 566 had ik over geplaatst van mijn oude ABIT BH6 naar mijn nieuwe ABIT BX133 RAID moederplank.
Daarna werkte nix meer:'( (ook getest op andere moederplankies en deed helemaal nix)
Maar ik had de cpu nog maar een maand, dus ik ben ermee terug gegaan en heb een nieuwe gekregen en hij draait nu SUPER stabiel op 850 Mhz >:)
Dus haal een nieuwe cpu..
Je moederboard kan het wel aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 november 2000 20:53 schreef HaTeWaY het volgende:
Het is niet voor niks dat er PPGA -> Slot 1 converters & FC-PGA -> Slot 1 converters zijn.
Inderdaad, die zijn er zodat je je Celeron (II) op een Slot-1 plank kunt draaien, bv. de BE6-II of vergelijkbaar. Heb nu net mail binnen van Intel, en volgens hun is de pin-layout van de Celly II precies hetzelfde als de oude. Dus het zou moeten. Processor is dus gewoon gebrekt, iig bedankt voor alle reacties!

Verwijderd

hmm ik dacht dat een voltage bump (1.3V - 1.85V) alleen kon door pin VID0 en VID1 met VSS te verbinden, maar blijkbaar is het de reviewer gelukt om het bekende BIOS truukje ook op de ZM-6 toe te passen .. moet ik toch maar is proberen!! :)

[update]

WOEHOEEEEEE !!! het is gelukt, ik kan nu tot 1.9V op de ZM-6 :):) :):) Ik ga nu m'n 600 verder omhoog duwen (staat nu op 945 1.7V)}:O :)
[/update]

Verwijderd

Rock on! Ik wil binnenkort eens een fatsoenlijke slocket gaan halen zodat ik wat hoger dan 1.8 volt kan gaan met mijn celeron 566...

Verwijderd

Topicstarter
Mmm, ik dacht dat dat solderen alleen moest als je een P3-FCPGA wilde draaien op je S370 plank! Demmit...ben niet vies van solderen, maar ik ben maar een arme student, dus ik moet wel ff _zeker_ weten dat het nodig is voor ik misschien de boel verneuk! :(

Flippo-dealer: Jij hebt dus een ZM-6 met die 566 erop, zonder eraan gesoldeerd te hebben? Of mis ik nou ergens iets? ;)

Verwijderd

Het solderen lijkt mij niet het ergstedat pinnetje eruit roppen vind ik niet zo boffen... Ik ga denk ik eens proberen of dat voltage truukje ook op een MSI BX-Master werkt, je weet maar nooit. Ik kan nu maar tot 1.8 volt :(

Verwijderd

nare man dat <a href="http://www.hardocp.com/articles/intel_stuff/bumpvoltage.html">soldeertruukje</a> is ervoor zodat je ZM-6 een hogere spanning kan leveren aan de processor. Ik heb zelf een Celeron II 600 direct op het moederbord, dus zonder converter. Ik ben nog aan het tweaken maar hij loopt nu stabiel op 990MHz/1.85V :)

Verwijderd

lekka lekka flippo-dealer

Verwijderd

Die pinnen zijn wel anders hoor: Intel heeft de Reset pin van plaats veranderd. En als je de FCPGA CPU in een PPGA slot zet gaat je CPU dus niet werken. Daarom heb je dan ook verschillende converters.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-08 23:35
Jezus zeg, er zijn hier echt een aantal mensen die absoluut niet weten waar ze het over hebben. Een Abit ZM6 kan geen FCPGA cellys aan zonder aanpassing. Je kunt je mobo aanpassen door er op te gaan lopen solderen. Wat je ook kan doen is het kopen van een FCPGA --> PPGA convertor van Powerleap. <a href="http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=10263">Hier</a> kun je een review vinden. Waar je ze kan krijgen weet ik niet, ik kan ze niet in de Prcewatch vinden. <a href="http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11953">Hier</a> kun je vinden hoe je je mobo aanpast zonder een convertortje te kopen...
Maar om eerlijk te zijn vind ik het nogal STOM om een CPU te kopen zonder dat je zeker weet of ie op het mobo past... Maarja...:)

Succes in ieder geval !

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 november 2000 16:01 schreef Martijn het volgende:
Jezus zeg, er zijn hier echt een aantal mensen die absoluut niet weten waar ze het over hebben. Een Abit ZM6 kan geen FCPGA cellys aan zonder aanpassing. Je kunt je mobo aanpassen door er op te gaan lopen solderen. Wat je ook kan doen is het kopen van een FCPGA --> PPGA convertor van Powerleap. <a href="http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=10263">Hier</a> kun je een review vinden. Waar je ze kan krijgen weet ik niet, ik kan ze niet in de Prcewatch vinden. <a href="http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=11953">Hier</a> kun je vinden hoe je je mobo aanpast zonder een convertortje te kopen...
Maar om eerlijk te zijn vind ik het nogal STOM om een CPU te kopen zonder dat je zeker weet of ie op het mobo past... Maarja...:)

Succes in ieder geval !
Ik weet ook niet zeker of-ie erop past zonder solderen, Martijn! Daarom had ik vantevoren de vraag ook al vaker gesteld, en telkens werd me gezegd dat het zonder problemen kan. Dus daar ga ik dan vanuit. En als Flippo-dealer, en anderen met hem, letterlijk zeggen dat ze de Celly II (FCPGA) zonder solderen op de ZM-6 hebben, waarom zou ik ze dan niet geloven? Tenminste, ik ga er ff vanuit dat men hier eerlijke antwoorden geeft, en niet iets beweert om stoer te doen, of om zomaar een reply te kunnen posten...zal maandag Comptechworld wel ff bellen (heb daar me mobo gehaald)

Verwijderd

flippo dealer -> hoe heb jij die pinnen aan de 'vss' verbonden?

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde!!!

Celly700 gekocht op HCC, heb ook een ZM-6, boot ook niet, dat voltage trucje ga ik 's proberen. Een nieuwe bios helpt helaas niet...

Hij moet echt werken!!! zie abit site:
Supports Celeron 533a(66) ,566(66) and 600(66)MHz CPUs
op http://www.abit.nl/english/download/bios%20update/bios-zm6.htm

Nare man, laat me ff weten als je de zooi hebt gefixed

Verwijderd

Hateway> Ik heb de pinnen niet gesoldeerd, het Abit BIOS truukje was voldoende... maar de soldeermethode van HardOCP staat <a href="http://www.hardocp.com/articles/intel_stuff/bumpvoltage.html">hier</a>.

Martijn> Ik dacht eerst ook dat het niet mogelijk was zonder converter, ik heb toen rondgezocht op het AnandTech forum en daar werd beweert dat het wel kon (er waren meerdere mensen met Celeron FC-PGA op zowel BM6 als ZM6 planken zonder converter). Hierna heb ik besloten een Celly 600 FC-PGA aan te schaffen. Ik heb hem gewoon recht in het mobo geprikt en hij draaid nu prima. Ik ga hier niet verder over discusseren aangezien het niet 100% vast staat dat de combinatie zonder converter werkt (zoals eerder aangegeven in de thread).

NOGMAALS HET BIOS TRUUKJE IS ALLEEN VOOR HET VOLTAGE, HET HEEFT NIETS TE MAKEN MET DE COMPABILITEIT VAN DE ZM6 EN DE CELERON FC-PGA!!

Verwijderd

Trouwens, wat ik ook maf vind is dat ie d'r op twee manieren in kan... Op 1 manier gaat ie stinken!!! :?

Ik (en jij dus ook) hebt 'm niet gemold, want ik heb 'm vandaag op de hcctest bank laten testen en hij werkt nog... :) Terwijl ik 'm gister in m'n mb had gemarteld....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 26 november 2000 16:39 schreef ---X2--- het volgende:
Trouwens, wat ik ook maf vind is dat ie d'r op twee manieren in kan... Op 1 manier gaat ie stinken!!! :?
Dat lijkt me vrij leip! ;)

Hij past er volgens mij maar op 1 manier in hoor! Er missen aan twee kanten 1 pin af, maar als je hem er een kwartslag gedraaid in doet, zit er aan de andere kant een pin in de weg...dat is niet voor niets.

Wat mij een beetje een doorn in het oog is, is dat sommige mensen zeggen dat het wel wil, sommige niet. Mijn gezond verstand zegt dat het wel wil - dit word ondersteund door a) BIOS (kan tot 12.0X... zouden ze dat doen als er maar maximaal 533MHz CPU's ondersteund worden?)
b) Intel site over de Celeron en de 443ZX chipset.

Nog verwarrender word het doordat er 2 soldeertruukjes zijn - ééntje voor die voltagebump, en ééntje om je FC-PGA Pentium III in een S370 plank te laten werken. Volgens Flippo-dealer moet het dus kunnen, bij hem werkt het. Ik heb die ZM6 nog helemaal niet zo lang, het is revisie 1.12, en volgens mij is dat de laatste revisie. Morgen probeer ik die CPU ff in een ander bordje, dan horen jullie wel offie gebrekt was ofniet.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 31-08 23:35
Flippo-dealer --> dan heb jij waarschijnlijk een van de laatste revisies van de ZM6. De eerste versies kunnen het ZEKER niet, aangezien dat PPGA bordjes zijn. het kan zijn dat Abit het in de nieuwere versies gefixed heeft...

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 15:56
Die Celeron is nog heel.....--X2-- is een maat van mij, we hebben hem naar de testbank gebracht op de HCC waar hij vandaan komt. >:)
Zij zeiden dat hij het perfect deed!

Verwijderd

Het komt er op neer dat niet elke Zm-6 met de celly2 werkt... Ik zie de bomen door bos niet meer, ik koop wel een CPU converter en pleur 'm maar op m'n BH6.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja jij kunt dat! Ik heb waarschijnlijk ook een van die ZM-6 plankies waar het dus niet in wil... vuile schijtzooi :( en ik heb ook geen andere plank... ja, een Intel 440EX :( Ik breng gewoon die proc terug, en ik wil ff geen rottige tegoedbon, anders vallen er klappen! Dan maar gewoon tweedehands Athlon 700 ofzow... kijk, zo jaagt Intel dus klanten weg, als ze nou gewoon ff normaal hadden gedaan, telkens weer een ander formaat maken... honden!

Verwijderd

Inderdaad, AMD is ook nooit naar socket7, daarna naar slot-a en daarna naar socket-a gegaan. En nu is het Intel's schuld dat jij niet genoeg research hebt gedaan? Je had die plank nl. ook ff mee kunnen nemen in je rugzak, die proc kunnen kopen en dan naar de testbank KUNNEN gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Mja, had gekund, hele PC ff uit elkaar slopen en het thuisfront een hele dag zonder Unreal Tournament achterlaten :) en ff een geeltje lappen voor die testbank om te concluderen dat het toch niet past? Tsja... volgens mij is alles hierover nu wel gezegd, dus voor het verzand in een welles-nietes-discussie, laten we er maar over ophouden.

Verwijderd

Sgoed, we moeten tenslotte geen ruzie krijgen :) Ik hoop dat er nog een positief einde aan dit verhaal komt.

Verwijderd

Voor de opheldering: Een Abit ZM6 kan een celly 533A/566/600 (FCPGA dus) aan zonder iets anders te doen dan de laatste of de op een na laatse bios erin te zetten.
Mijn 566 zoemt sinds een paar dagen op 850 MHz en op 1.65 volt. (33 graden C!) Hoger kan, maar hoeft niet. op 110 MHz FSB gaat het allemaal een beetje knarsen...
Ik heb wel een ander probleem: Ik krijg mijn IDE spelers niet aan de praat... Kijken of hij nieuwe drivers nodig heeft.... Mischien iemand een idee? De bios moet dat toch detecteren?

Tjarco
Pagina: 1