Toon posts:

hoe krijg ik 2 dezelfde kleuren in een site gelijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
probleem: ik heb een website waarbij ik in een tabel een backgroundimage heb verwerkt dat grotendeels over de hele pagina getoond wordt en de achtergrondkleur van deze image is lichtbruin/beige. Dit plaatje is dus dermate gemodificeerd dat het niet echt handig is om deze images apart te gaan gebruiken, ik hou het liever allemaal binnen 1 groot bg-image.

Nu wil ik over de resterende body dezelfde achtergrondkleur laten gelden zodat de kleuren mooi doorlopen, alleen als ik dezelfde kleur van de bgimage gebruik in een 1x1 pixel-jpg/gif dat ik als body bgimage gebruik, dan krijg ik toch een heel ander kleurtje. Weet hier iemand een passend oplossing voor mijn probleem?

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 22:08
Misschien :)

Het lijkt me niet geheel onverstandig even een URL te vermelden waar we even e.e.a. kunnen bekijken.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik op dit moment op mijn werk ben, probeer ik vanmiddag een url te plaatsen van de situatie, bedankt!

Verwijderd

Misschien heb je het 1x1 bg image websnap (216 kleuren) opgeslagen, waardoor-ie (photoshop?) de werkelijke kleur slechts benadert ipv exact weegeeft?

Verwijderd

Topicstarter
wat betreft websnap, deze instelling moet ik even bekijken, bedankt voor de tip, ik gebruik photoshop, het beste is om deze 1x1 file gewoon in jpeg op te slaan?

• Willem
JPG is meer een bestandsformaat voor foto's e.d.
Als het een achtergrondplaat betreft met 1 of weinig kleuren zou ik .GIF aanraden :)

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-08 21:48

BoAC

Memento mori

Misschien ligt het aan je kleurdiepte van je scherm (16-bits of 24 bits)

Daar had ik op mijn site ook last van. Probeer maar eens uit met de onstaande link.
Wanneer je de site bekijkt met 16-bits kleuren valt de licht-blauwe kleur van mijn titelbalk weg.

Verwijderd

Kleurdiepte van het scherm lijkt me niet de oorzaak. Als zijn scherm de achtergrondkleur van het voorgrondplaatje kan produceren moet hij dat ook in het achtergrondplaatje kunnen nietwaar?

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:32

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

JPEG is doorgaans lossy, zodat je kleuren een beetje reageren zoals op een verkeerd waspoeder, niet 100% accuraat dus. Zoals willem dus al zei: liever GIF (ik weet eigenlijk niet hoe het staat met de ondersteuning van het superieure PNG in browsers).

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

met het programma colorpicker kun je van elke pixel op je beeldscherm de kleurwaarde opvragen. reuzehandig.
edit:
ik had je openingspost wat beter mogen lezen maar hoop dat je er toch wat aan hebt

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 09:20 ]

• Kama
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 12:00

Kama

Aritifical Intelligenticus

En ik zou geen 1x1 plaatje nemen. Zo'n plaatje wordt door de browser automatisch herhaald en moet "ingetekend" worden. Een groter plaatje rendert gewoon sneller.

Niels

• Willem
Dat trekt ik ten zeerste in twijfel :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Kama schreef op 26 May 2003 @ 09:25:
En ik zou geen 1x1 plaatje nemen. Zo'n plaatje wordt door de browser automatisch herhaald en moet "ingetekend" worden. Een groter plaatje rendert gewoon sneller.
Dat heb ik mij dus altijd afgevraagd, maar eigenlijk nooit getest. Ik kan me voorstellen dat moderne browsers een kleine tile toch wel zo kunnen optimaliseren dat ie sneller rendert dan een tile van grotere plaatjes...

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 09:16:
Kleurdiepte van het scherm lijkt me niet de oorzaak. Als zijn scherm de achtergrondkleur van het voorgrondplaatje kan produceren moet hij dat ook in het achtergrondplaatje kunnen nietwaar?
Waarom bij mijn logo wel de kleur dan weergeven bij 16-bits en bij de rest van de titel-balk dan niet terwijl dat gewoon een gecropt deel is van het logo :( :(

In 24-bits / 32-bits gaat het wel goed kijk maar.

• MaDDoG
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

MaDDoG

De brakste schakel

Websafe colors gebruiken (die 216). Is geloof ik de enige manier om op elk systeem met elke kleurendieptje de zelfde kleur te behouden.... of is dat alweer achterhaalt? Als je exotische kleuren gebruikt (#A7B93D) kan er altijd een klein verschil in komen bij het renderen van de browser.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pacman affected us as kids,
we'd all run around in a darkened room munching pills and listening
to repetitive music."

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:03

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

jpeg is zelfs met compressie op het laagste niveau (dus 100%) nog steeds niet kleursafe, sterker nog, per matrix (8x8pixel vlak) worden de opgeslagen afhankelijk van elkaar bepaald tot 256 waardes; en dit per 3 kleurlagen (in RGB, ofwel 4 voor CMYK-jpeg, al is dat niet voor webtoepassing),

enkel is het inderdaad mogelijk enkel 1 pixel op te vragen en op basis hiervan een kleur te bepalen (dus je doorlopende kleur door de jpeg-lossy-afwijking te laten bepalen);
JPEG heeft echter een ongewoon Artificial-Intelligent-talent om de meeste gore kleuren binnen het spectrum op te zoeken.

het is overigens dat de afwijking binnen jpeg-compressie enkel getoond wordt op 16-bits, JPEG is zelf 24-bits (althans RGB-JPEG) en erop gebaseert de afwijking voor het menselijk oog te verbergen en toch optimale bestandsgrootte te halen, binnen het nauwelijks visuele spectrum zit vaak de afwijking, ga je terug naar 16-bits zal je scherm de afwijking zelf moeten berekenen en dit functioneert als een soort van vergrootglas over de kleurafwijking heen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-08 12:30

André

Analytics dude

Waarom word er uberhaupt een 1x1 plaatje als achtergrondplaatje gebruikt ???????

Zet gewoon de kleur van de achtergrond in je stylesheet met de rgb-waarden: background-color: rgb(100, 100, 100);

Verwijderd

BoAC schreef op 26 May 2003 @ 09:38:
[...]

Waarom bij mijn logo wel de kleur dan weergeven bij 16-bits en bij de rest van de titel-balk dan niet terwijl dat gewoon een gecropt deel is van het logo :( :(

In 24-bits / 32-bits gaat het wel goed kijk maar.
Ik heb even gekeken naar je site maar ook op 32bits kleur diepte valt op dat je logo een andere achtergrondkleur heeft dan de balk (amper zichtbaar maar het is ECHT een andere kleur).

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Kama schreef op 26 May 2003 @ 09:25:
Uhmm... hoe lomp denk jij dat de programmeurs van webbrowsers zijn ?

die zijn écht níet zo lomp als jij daar beschrijft hoor :P
Dan zouden ze imho gelijk een schop moeten krijgen en lekker in vb gaan programmeren ofzo

Stop uploading passwords to Github!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 15:36:
[...]

Ik heb even gekeken naar je site maar ook op 32bits kleur diepte valt op dat je logo een andere achtergrondkleur heeft dan de balk (amper zichtbaar maar het is ECHT een andere kleur).
Als ik het controleer hier met Conqueror kloppen de kleuren gewoon (R248,G250,B253). Opera 6.12 hetzelfde verhaal dus...

Ik had die problemen trouwens alleen met IE 5.5 met kleurdiepte 16 bits. Hoger geen probleem.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 22:14

Bosmonster

*zucht*

Papa Eend schreef op 26 mei 2003 @ 15:41:
[...]

Uhmm... hoe lomp denk jij dat de programmeurs van webbrowsers zijn ?

die zijn écht níet zo lomp als jij daar beschrijft hoor :P
Dan zouden ze imho gelijk een schop moeten krijgen en lekker in vb gaan programmeren ofzo
Nee hoor.. hij heeft hier helemaal gelijk :) Vaak is het ook een stuk sneller om een 2x2 gifje te gebruiken als een 1x1. Vooral in oudere browsers (een NS4 bijvoorbeeld) was het opbouwen van de tiles erg goed zichtbaar.

Voor herhalende achtergronden is het altijd aan te raden minimaal 2 pixels te gebruiken (dus als je een lijn gebruikt die zich herhaalt, maak hem dan 2x hoog). Dit scheelt behoorlijk in de opbouw van een pagina, vooral op wat langzamere computers. Het systeem zal toch voor iedere 'tile' de image naar het beeld moeten schrijven. Nu wordt dat in moderne browsers wel gebuffered uiteraard, maar in een NS4 bijvoorbeeld was dat niet het geval.. daar zag je netjes de gifjes over de achtergrond rennen :P

[ Voor 15% gewijzigd door Bosmonster op 26-05-2003 16:14 ]

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bosmonster schreef op 26 mei 2003 @ 16:09:
[...]

Nee hoor.. hij heeft hier helemaal gelijk :) Vaak is het ook een stuk sneller om een 2x2 gifje te gebruiken als een 1x1. Vooral in oudere browsers (een NS4 bijvoorbeeld) was het opbouwen van de tiles erg goed zichtbaar.

Voor herhalende achtergronden is het altijd aan te raden minimaal 2 pixels te gebruiken (dus als je een lijn gebruikt die zich herhaalt, maak hem dan 2x hoog). Dit scheelt behoorlijk in de opbouw van een pagina, vooral op wat langzamere computers. Het systeem zal toch voor iedere 'tile' de image naar het beeld moeten schrijven.
effe hypothetisch:een plaatje van 1x1 met die kleur, maar dan "stretchen" op 100%x100% lijkt mij het snelst en kost het "minste" ruimte ;) Hoewel het verschil in aantal bytes waarschijnlijk te verwaarlozen is. Neemt niet weg dat ik gewoon een background color zou zetten...

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 26-05-2003 16:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
hier even nog een interessant detail, in IE geeft ie de kleuren wel hetzelfde weer, in Opera is er een groot verschil tussen beide en binnen Netscape een kleiner verschil dan Opera maar nog steeds zichtbaar, de bg-image is gewoon in jpg opgeslagen, de 1x1 image als gif, maar geen websnap of iets dergelijks. ik zie het niet meer.

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 23:42

FongWan

The Stormrider ...

@ TS

ehhh ik zou gewoon het advies van deze twee gebruiken .... (ik heb ze onder mijn eigen advies ge-quote)

Met colorpicker de RGB of hex code zoeken en dit in een style sheet of body bgcolor code dumpen, wat jij maar wilt.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. En dat scheelt een hoop geklooi met controleren of je pixel wel goed wordt weergegeven in de verschillende browsers.
Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 09:19:
met het programma colorpicker kun je van elke pixel op je beeldscherm de kleurwaarde opvragen. reuzehandig.
edit:
ik had je openingspost wat beter mogen lezen maar hoop dat je er toch wat aan hebt
André schreef op 26 May 2003 @ 15:36:
Waarom word er uberhaupt een 1x1 plaatje als achtergrondplaatje gebruikt ???????

Zet gewoon de kleur van de achtergrond in je stylesheet met de rgb-waarden: background-color: rgb(100, 100, 100);

[ Voor 7% gewijzigd door FongWan op 27-05-2003 20:34 ]

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• Mr_Kite
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-08 20:50

Mr_Kite

Alles van waarde is weerloos

het lijkt mij in elk geval bijzonder onverstandig om in 2 verschillende bestandsformaten op te slaan!!!! GIF kan maar 256 kleuren aan, JPG veel meer, het kan heel goed zijn dat er bij de conversie naar GIF iets niet helemaal precies gaat.
Blijft staan dat ik het met FongWan eens moet zijn :)

• GrimaceODespair

GrimaceODespair

Mr_Kite schreef op 28 May 2003 @ 12:41:
GIF kan maar 256 kleuren aan, JPG veel meer
Niet weer verwarring zaaien. TS wil graag kleuren overeen laten komen. Dan moet je JPG alleszins mijden.

Pagina: 1