[bsd] ftp install, freeSCO router werkt niet mee

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Tenminste, ik denk dat het aan de router ligt, want anders weet ik het ook niet meer. Ik kom dus tot dit venstertje op deze pagina van het handbook, en krijg telkens (in een fractie van een seconde (?)) een unable to resolve [vul een willekeurig ftp site in uit de lijst].

Dit zit (duh) natuurlijk ergens in m'n instellingen, maar ik snap het niet meer want volgens mij zit het allemaal goed. M'n host (hier mag ik toch gewoon een naampie neer mikken?) is eliza.inet, domain is inet, ipv4 gateway 10.0.0.1 (kwam ie zelf mee, dhcp van de freeSCO bak), name server ook 10.0.0.1, ipv4 address is 10.0.0.4 en de netmask is 255.255.255.0. Verder heb ik een of ander vaag merk van een netwerk kaart dat me verwijst naar de realtek drivers, in de bsd install ziet ie em ook als een realtek, maar specifiek zo'n naam stond niet tussen de beschikbare drivers dus heb ik er eentje gepakt... kweet alleen eventjes niet meer wélke het nou was. Ik weet wel dat ik gewoon de novel wilde nemen, maar dat gaf panics. Vandaar het 'proberen' van andere drivers en de eerste de beste meest logische daarna ging wel...

Ik zit dus nu een beetje met een dilemma, want ik heb geen brander oid (beschikbaar, hij zit in de machine die bsd moet gaan krijgen) dus ik kan niet ff een isotje binnenhalen, bakken, en van de cd af werken. Ik wilde wel via een nfs gaan doen (vanaf deze win2000 machine) maar ik kwam er niet uit wat ik dan allemaal moest binnenhalen van de ftp servers en vervolgens moest delen. Dus als iemand niet weet hoe het probleem op te lossen, maar me wel kan vertellen dat ik bijvoorbeeld gewoon zo'n iso moet delen (en dat dat werkt...?) of bepaalde dirs compleet moet binnenhalen, vind ik dat ook best. Want dit is irritant...

Spolap: Interactive webcomic

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

wacco schreef op 26 mei 2003 @ 02:04:
Dit zit (duh) natuurlijk ergens in m'n instellingen, maar ik snap het niet meer want volgens mij zit het allemaal goed. M'n host (hier mag ik toch gewoon een naampie neer mikken?) is eliza.inet, domain is inet, ipv4 gateway 10.0.0.1 (kwam ie zelf mee, dhcp van de freeSCO bak), name server ook 10.0.0.1, ipv4 address is 10.0.0.4 en de netmask is 255.255.255.0.
Of deze instellingen juist zijn hangt af van je netwerk (met daarin als voornaamste element je Freesco bak). Vergelijk deze instellingen anders met de (via DHCP verkregen) instellingen op andere PCs.

Het gaat fout bij het resolven, en je nameserver staat op 10.0.0.1: Draait je Freesco bak wel een nameserver, en heeft die als IP 10.0.0.1?
Verder heb ik een of ander vaag merk van een netwerk kaart dat me verwijst naar de realtek drivers, in de bsd install ziet ie em ook als een realtek, maar specifiek zo'n naam stond niet tussen de beschikbare drivers dus heb ik er eentje gepakt...
Er zijn een redelijk aantal (vooral no-name of onbekende) kaartjes met realtek chipsets, dus dat kan wel kloppen. Bovendien, als de FreeBSD installer allerlei gegevens van je DHCP server krijgt, dan zal de netwerkkaart wel werken ;)

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Mijn idee... en m'n instellingen kloppen (ik heb die freeSCO bak ook zelf geconfigd), heb ze al zitten vergelijken (beter safe than sorry). Ik dacht; nou ja, dan maar nfs style en heb de complete 4.8 release map naar m'n schijf gekopieerd (heel handig; in die map zit een link naar diezelfde map dus m'n ws_ftp was op driekwart voor de tweede keer alles binnenhalen voordat ik daar achter kwam) maar werken, ho maar. :(
Hij kan die andere pc niet vinden (lappie), want schijnbaar zit er wéér (of nogsteeds) een fout in dat ene venster. Ik heb het idee alsof ie het niet eens probeerd, want hij is er razendsnel van overtuigd dat het niet gaat lukken. :/

-edit-
Ik weet het echt niet meer (maar ja, het is ook al laat :P) en het enige wat ik me nog kan bedenken is dat ik iets 'speciaals' moet invullen in de 'Extra options to ifconfig:' maar wat... daar is weer nergens ook maar _iets_ over te vinden.
M'n host klopt, domain klopt, ipv4 gateway, name server (die twijfel ik nog een beetje over... maar dat moet volgens mij gewoon m'n freeSCO bak zijn) en ipv4 address + netmask kloppen... dusss... ...helluppie ;(...

[ Voor 28% gewijzigd door wacco op 26-05-2003 03:46 ]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ps. het moet voor 8 uur s'ochtends allemaal werken want dan moet ik er officieel weer uit om naar school te gaan :P

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

stomme vraag, maar heb je bij media-type wel gekozen voor passive-ftp :?

Dat zou ook het probleem kunnen zijn.

probeer anders:
-het ipadres wat je opgeeft bij de netwerkinstellingen van freebsd te pingen vanuit een andere pc in je lokale netwerk.
-een aandere nameserver op te geven.

Eeuwige n00b

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Pingen geeft timeouts :/ (waarom deed dhcp het dan wel in de eerste plaats?)
andere nameserver, geen idee welke ik dan moet invullen. Ik heb al wel de nameserver van m'n provider (dus die achter de router) geprobeerd, maar zonder resultaat.

passive ftp is een beetje zinloos want de router heeft wel een firewall, maar dat ding is zo bagger geconfigureerd dat ik er typisch nooit last van heb. Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar het resultaat is hetzelfde.

-edit-
Nog iets; zat nog wat te klooien, en ik deed via proxy http (die er niet is) en dat had ik al eens eerder gedaan, dus daar stond nog steeds 'meeuw' (de naam van de freeSCO bak). Na dat eruit gelazerd te hebben en weer wat menuutjes door gespit te hebben kreeg ik geen unable blablabla maar een error/fail met code 0 (whatever that may be, kan ik niet vinden :/), daarna kreeg ik weer telkens unables :(

btw: moet ik niet ergens een werkgroep invullen? Of is dat een typisch iets van windows?

[ Voor 39% gewijzigd door wacco op 26-05-2003 04:19 ]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Na hevig zoeken in documentjes kwam ik een 'werk-er-om-heen' tegen; geef een url op en tik gewoon het ip in (dahh... had ik ook kunnen bedenken). Alleen krijg ik nou 'No route to host' dus we gaan even nog passive proberen, en dan weet ik het (weer) niet meer.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Moggûh mensjes, na een drie uurtjes slaap moet ik naar school enzow... dat laatste wat ik ging proberen werkte dus ook niet en ik heb weet ik veel wat nog allemaal meer geprobeerd, en dat werkte ook niet :)
Als er iemand nog ideeen heeft hoor ik ze graag.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

wacco schreef op 26 May 2003 @ 04:11:
Pingen geeft timeouts :/ (waarom deed dhcp het dan wel in de eerste plaats?)
Je kunt je FreeBSD bak gedurende de hele install dus niet pingen?
Het is al weer een tijd geleden dat ik FreeBSD geinstalleerd heb, maar biedt de installer misschien geen mogelijkheid om een shell te spawnen, zodat je zelf even kunt debuggen (met ifconfig en ping bijvoorbeeld)?
Meldt het dhcpd log op je Freesco bak wel dat de FreeBSD bak DHCPt?
btw: moet ik niet ergens een werkgroep invullen? Of is dat een typisch iets van windows?
Werkgroepen zijn een onderdeel van het SMB protocol, en hebben verder dus niks met TCP, IP of FTP te maken.
wacco schreef op 26 mei 2003 @ 04:39:
Na hevig zoeken in documentjes kwam ik een 'werk-er-om-heen' tegen; geef een url op en tik gewoon het ip in (dahh... had ik ook kunnen bedenken). Alleen krijg ik nou 'No route to host' dus we gaan even nog passive proberen, en dan weet ik het (weer) niet meer.
Ja, het resolven lukte blijkbaar niet omdat de FreeBSD installer nergens (?) bij kan. In dat geval helpt het IP geven niet veel, dat helpt namelijk alleen als alleen het resolven niet wil lukken.

Het is hier trouwens niet gewenst je topic zo vaak te kicken. Wil je daar voortaan op letten? Dank je :)

[ Voor 5% gewijzigd door deadinspace op 26-05-2003 14:21 ]

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ehm... jah, sorry. Maar het was 4 uur in de ochtend en er was geen ziel, dus een reactie achter elkaar plakken had niet veel 'impact' op bovenaan staan op de frontpage ;)

En ik ben het shell spawnen niet tegen gekomen, ik weet niet of er zowiezo zoveel ruimte was op die twee floppies voor zulke tools. Ook hier zegt de manual helemaal nix noppes nada over.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

wacco schreef op 26 May 2003 @ 14:48:
Ehm... jah, sorry. Maar het was 4 uur in de ochtend en er was geen ziel, dus een reactie achter elkaar plakken had niet veel 'impact' op bovenaan staan op de frontpage ;)

En ik ben het shell spawnen niet tegen gekomen, ik weet niet of er zowiezo zoveel ruimte was op die twee floppies voor zulke tools. Ook hier zegt de manual helemaal nix noppes nada over.
Nog wat hintjes dan:

Met alt-F(1-6) kun je naar de verschillende consoles waarvan de eerste (Alt-F1) degene is waarvan sysinstall draaid en volgens mij komen er op de tweede console allerlei meldingen van fdisk en disklaben en het fetchen van bestanden en zo.. :)

de rest van de consoles heb je dan vrij om alle instellingen te controleren (zoals deadinspace al zei: ifconfig, ping en zo) dit is volgens mij wel wat beperkt vanwege de floppy's.

lees vooral Het FreeBSD handboek eens door om te kijken bij de netwerk setup.

_/-\o_ FreeBSD handbook _/-\o_

Eeuwige n00b

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Laat ik jullie dan maar ff een update geven: de consoles had ik al gevonden, de instellingen had ik al in de emergency console gecontroleerd en ik volgde het handbook tijdens m'n install. Niet dat het nu nog uitmaakt, nadat ik op m'n w2k laptop een ftp servertje had opgezet en gewoon intern ging installeren via netwerk.
Ondertussen is m'n BSD bak bekeerd en zit ik lekker te irc-en met irssi :) Nu nog een xfree86 + blackbox en dan wordt het helemaal een geile bak ;)

Pagina: 1