prestaties tv-out Radeon t.o.v Matrox Gx50

Pagina: 1
Acties:

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-07 21:25
Op dit moment heb ik een matrox G450 en ben bijzonder te spreken over de tv-out van deze kaart. Op de 2e uitgang de tv, in de settings deze op DVDMax en klaar. Altijd, ongeacht hoe de primairy monitor op welke resolutie staat, heb ik beeld op de tv zodra ik een film start.

Nu denk ik er over om een radeon 9500 pro te kopen omdat de matrox in games hopeloos verouderd is. Nu heb ik er al e.e.a. over gelezen in de faq etc. maar ik kom er niet uit.
Ik krijg het idee dat als ik een film met die kaart wil kijken, ik de refresh rate eerst moet terugschroeven naar 60 hz, de resolutie niet boven een bepaalde waarde mag zijn, je de computer moet herstarten etc. etc. etc.

Nu kan ik daar nog wel mee leven, maar het moet ook makkelijk zijn voor mijn vriendin. Filmpje starten en kijken.

Wat is waar, kun je met de Radeon net zo makkelijk de tv out activeren of moet je eerst een aantal handelingen verrichten voordat je kunt kijken?

signature

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

1) hang de tv-kabel aan je kaart
2) start op
3) als het goed is staat je desktop nu op 60hz (hij heeft de TV-out kabel ontdekt en schakelt beide schermen als primairy; pakt automatisch 60hz want hoger kan de TV niet aan)
4) Ga naar beeldschermeigenschappen/geavanceerd/displays
hier zie je 4 displays, links-boven is je monitor, links onder de TV. Het enige wat je hier doet is het 2de incoontje naast je TV aanvinken. Nu is je TV secundairy en je Monitor primairy.

Je kan nu onafhankelijk van elkaar de res instellen, net zoals met je Matrox.
Het enige verschil is de overlay. Dat doet matrox net ff iets beter (geen zwarte rand TV) terwijl Ati wel de boel opblaast, maar je wel met 2 zwarte randen blijft zitten (boven/onder) of genoegen moet nemen met verlies aan beeld (links/rechts). Tenzei je breedbeeld natuurlijk :)

Oja, onder de TAB overlay kan je "theater mode" aanvinken. vink ik zelf wel handig. Dan geeft je TV pas beeld zodra je een film start en kan je het programma op de pc gewoon minimaliseren en verder browsen terwijl je vriendin de film kijkt.

dit alles hoeft maar 1 keer, dus zo erg is het allemaal niet.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• brooks123
mmm, breedbeeld heb ik niet, maar een 16:9 film geeft bij mijn matrox ook randen boven/onder. Een 4:3 is wel geheel beeldvullend.

Bedoel je dat een Ati alleen bij 16:9 rouwranden weergeeft of ook bij een 4:3 ?

Anders is het allemaal nog niet zo erg en zekers te doen, als ie maar geen randen bij 4:3 heeft

signature

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Wie heeft hier iets gezegd over 16:9 dan? Madrox bedoelt iets heel anders, namelijk dat je geen windows desktop te zien krijgt, maar dat hij pas beeld geeft zodra er iets beweegt (film gestart). Bevalt mij ook best wel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

De ATi geeft rouwranden, ook bij 4:3. Dit kan je oplossen door het beeld uit te zoomen. hierdoor verlies je wel beeldinfo, alle zijden worden tenslotte opgerekt waardoor er links/rechts beeld "verdwijnt" (zoals bijv. deels je ondertiteling).
wil je alles in beeld, heb je boven/onder dus zwarte randen. Hier heeft de Matrox-series geen last van dankzei de automatische overlay en de betere TV-chip.

en ja, die Theater-overlay heeft de Matrox ook. Iig als je puur naar de Tv-out kijkt, is Matrox nog steeds de betere keus. Ati is goede tweede.

[ Voor 17% gewijzigd door Madrox op 27-05-2003 00:08 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• brooks123
oke thx, ik begrijp het. Mmm, moeten ze alleen nog mobo's gaan verkopen met 2 AGP sloten, 1 voor de gamekaart en 1 voor tv-out. Al kan dat natuurlijk worden opgelost door een hollywood pci kaartje en co's.
Hopelijk dat Ati dit nog een keer "upgrade" naar het matrox niveau, al kan ik met de theater-overlay denk ik wel leven

signature

Pagina: 1