Beste programmeertaal om te interfacen met Word?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 53041

Topicstarter
Hallo,

In verband met standarisatie wil ik gaan werken met invulformulieren voor Word, waar kan ik dit het beste in schrijven ??

Er moet een soort box verschijnen waar ik velden (verplicht) kan laten invullen. Nadat deze velden zijn ingevuld moeten ze worden doorgevoerd op vooraf bepaalde plekken in het word document (1 malig aangemaakt document)

We hebben vaak dezelfde documenten maar ze moeten toch klant specifiek gemaakt worden

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 10:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Word kent afaik templates, welke je kan aanmaken. Verder kan je macro's gebruiken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-07 22:55
Macro's?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:51

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Programmeer vraagje
duh, dit is een programmeurs forum... Een iets duidelijkere titel mag wel, bijvoorbeeld eentje die ook daadwerkerkelijk je probleem weergeeft.

Verder denk ik dat Visual Basic of VBA (macro's in word) het beste te gebruiken is hiervoor

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.oisyn schreef op 25 May 2003 @ 23:49:
[...]

duh, dit is een programmeurs forum... Een iets duidelijkere titel mag wel, bijvoorbeeld eentje die ook daadwerkerkelijk je probleem weergeeft.

Verder denk ik dat Visual Basic of VBA (macro's in word) het beste te gebruiken is hiervoor
zijn hier ook voorbeeld scripts van te vinden ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 53041 op 25-05-2003 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:51

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Vast wel, zoek eens op de site van microsoft, of met google

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 10-07 10:16

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

http://www.hccnet.nl/kenn...rsus.cfm?cursus=36&page=9

zoekwoorden zijn vba macro word inputbox

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 25-05-2003 23:54 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 09:33

_Thanatos_

Ja, en kaal

In theorie is iedere gewenste taal te gebruiken. In praktijk wordt je alleen gelimiteerd door de OLE-support van een taal.

Als je een ingebouwd script wilt, zit je vast aan VBA, maar anders kun je praktisch iedere non-fossiele programmeertaal gebruiken. Op MSDN staat dan wel hoe je met Word kan praten enzo.

日本!🎌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Als je in Word ALT + F11 drukt, kom je in de VBA editor. Hier kun je ook volledige schermen maken met onder andere textboxen, knoppen etc. Dit lijkt me ideaal voor de wens die jij hebt. Op deze manier zit je inderdaad niet met OLE, maar kun je met een installatie van Office altijd vooruit met je document.

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Met VB ben je 3 keer zo snel klaar als met iedere andere taal, en met VBA nog eens dubbel zo snel als met VB. En dan ga ik nog uit van perfecte beheersing van die 'iedere andere taal', in C++ zonder perfecte kennis van de taal zelf en COM is dit zelfmoord.

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

En vergeet niet dat Delphi zeer vergelijkbaar werkt als VB op dat gebied en dus ook goed gebruikt kan worden. :) Maar zoals velen denk ik dat je beter met VBA aan de gang kan gaan.

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koli-man
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 13:32

koli-man

Bartender!!!!

LordLarry schreef op 26 May 2003 @ 11:50:
En vergeet niet dat Delphi zeer vergelijkbaar werkt als VB op dat gebied en dus ook goed gebruikt kan worden. :) Maar zoals velen denk ik dat je beter met VBA aan de gang kan gaan.
Als ik het goed heb, wat ik me nog kan herrineren dan, dan ging dat met Shellexecute(in Delphi 4 dan) , dus zou je aspiraties hebben om met Delphi te werken kun je hier eens op zoeken.

Hey Isaac...let's go shuffleboard on the Lido - deck...my site koli-man => MOEHA on X-Box laaaiiiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27771

VBA: Visual Basic for Applications.

Heel simpel en kort uitgelegd:

Maak een Word document met de huisstijl van de zaak.
Voeg op die punten waar eventueel tekst moet komen een bookmark toe.

Maak een formulier (ALT-F11 doet wonderen in Word) en maak hier de nodige tekstboxen en command-buttons.

Ga op zoek naar code die het volgende doet:

Zorg bij het opstarten van dit formulier dat het formulier tevoorschijn komt (auto_exec, auto_open etc etc).

Verplaats de invoer van de tekstboxen naar de bookmarks in het document.

Je moet dus naar een bookmark, en de inhoud van een tekstbox hier schrijven. Hier heeft Word uitstekende hulp voor en al helemaal vanaf de XP versie.

Daarna maak je er een sjabloon van (.dot document) en hiermee voorkom je meteen dat ze het document overschrijven.

Zoals ik al zei: dit is heel kort omschreven....

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 27771 op 26-05-2003 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

koli-man schreef op 26 mei 2003 @ 13:26:
Als ik het goed heb, wat ik me nog kan herrineren dan, dan ging dat met Shellexecute(in Delphi 4 dan) , dus zou je aspiraties hebben om met Delphi te werken kun je hier eens op zoeken.
Nou, met shellexecute kan je een programma starten of het programma openen dat geassicieerd is met een bepaalde extensie. Het verdere besturen van Word gaat via iets heel anders, genaamd OLE Automation (COM/ActiveX). Ook in Delphi 4 :). Zie http://www.djpate.freeserve.co.uk/Automation.htm

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-06 18:17
Anoniem: 27771 schreef op 26 May 2003 @ 13:46:
VBA: Visual Basic for Applications.

Heel simpel en kort uitgelegd:

Maak een Word document met de huisstijl van de zaak.
Voeg op die punten waar eventueel tekst moet komen een bookmark toe.

Maak een formulier (ALT-F11 doet wonderen in Word) en maak hier de nodige tekstboxen en command-buttons.

Ga op zoek naar code die het volgende doet:

Zorg bij het opstarten van dit formulier dat het formulier tevoorschijn komt (auto_exec, auto_open etc etc).

Verplaats de invoer van de tekstboxen naar de bookmarks in het document.

Je moet dus naar een bookmark, en de inhoud van een tekstbox hier schrijven. Hier heeft Word uitstekende hulp voor en al helemaal vanaf de XP versie.

Daarna maak je er een sjabloon van (.dot document) en hiermee voorkom je meteen dat ze het document overschrijven.

Zoals ik al zei: dit is heel kort omschreven....
En dit werkt als een tierelier! Ik doe dit al een hele tijd zo en het gaat perfect!
Met ODBC heb ik er meteen het klantenbestand aan gekoppeld. Dan kun je de klant uit een pull-down menu selecteren en dan vult VBA de rest voor je in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

offtopic:
Kaandorp, doe je medeforumgebruikers een plezier en quote alleen de relevante onderdelen van een post ipv ~10 keer zoveel te quoten als je toevoegt... leest erg irritant

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 26-05-2003 14:58 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de info

ik zal proberen of ik me VB eigen kan maken (zal niet meevallen)

is het trouwens mogelijk om zo'n box te editten later ?? ik heb namelijk van iemand een document gekregen met zo'n box erin
het probleem is dat ik niet weet of ik de code kan bekijken

ps: beter goed gejat dan slecht bedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

De manier uit mijn eerdere post is ook de manier om zoiets te vinden en eventueel aan te passen: druk ALT + F11 in Word en je krijgt de editor waar alle zaken staan die daarmee te maken hebben.

Aan de linkerkant zie je een lijst met onderdelen (Microsoft word-objecten | Formulieren | Verwijzingen), daar zal de box ook wel staan.

My personal website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syllaz
  • Laatst online: 11-07 09:15
Misschien is het een idee om webbased zoiets op te zetten? Met ASP/VB kun je allerlei bestandsformaten generen ... en het voordeel is dat het centraal op een server staat.
Kunnen de werknemers ook lekker 's avonds doorwerken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:09

Qwerty-273

Meukposter

syllaz schreef op 28 May 2003 @ 12:26:
Misschien is het een idee om webbased zoiets op te zetten? Met ASP/VB kun je allerlei bestandsformaten generen ... en het voordeel is dat het centraal op een server staat.
Kunnen de werknemers ook lekker 's avonds doorwerken ;)
VB.NET is hier prefect voor (volgens MS)

Hier getest een keer met een simpel programma, simpel dingetje als test deze in VB.NET geschreven en op een ASP.NET omgeving gepublishd. geen enkele omzetting nodig zover ik begreep. De .NET omgeving zette het perfec tom en het werkte ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

// hier stond obsolete info //

edit2:

Deze code werkt:
Private Sub cmdAdd_Click()
Selection.GoTo wdGoToBookmark, , , "Naam"
Selection.TypeText txtName.Value

Selection.GoTo wdGoToBookmark, , , "Adres"
Selection.TypeText txtAdres.Value

Selection.GoTo wdGoToBookmark, , , "Woonplaats"
Selection.TypeText txtWoonplaats.Value

Unload UserForm1
End Sub
Hier moet de TS ook wel ver mee komen. :)

edit3:

Hoe laadt je een form met het document mee?

[ Voor 151% gewijzigd door tweakerbee op 28-05-2003 14:18 ]

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb net even geprobeerd om het voorbeeld te bekijken, zit helaas een wachtwoord op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

Weet je wel hoe je een form kunt autoloaden? Dan ben je klaar ('k wil dan wel een voorbeeldbestandje sturen)...

You can't have everything. Where would you put it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Of je zet in de code van het worddocument in de Load de code om je form te starten... |:(
Sorry hoor, maar da's wel erg basic knowledge.

My personal website

Pagina: 1