Informatie in barcodes

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 15:11
Hallo,

Ik vraag me af wat voor informatie zich in de barcodes bevindt die op harde schijven, moederborden, geheugen, .... terug te vinden zijn.
Hanteren alle/de meeste merken eenzelfde structuur en dezelfde info in de barcode ?

Als iemand wat meer informatie kan geven zou dit zeer welkom zijn ;)

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-09 10:25

Tjark

DON'T PANIC

Naar mijn weten zijn er een aantal barcode standaards (zoek maar eens op barcode fonts) en staan die barcodes meestal voor een (serie)nummer. Dat is handig bij RMA etc, hoeven ze niet een nummer in te typen, maar met zo'n portable scanner er 1x overheen te 'bliepen'.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjark op 25-05-2003 23:20 ]

*insert signature here

Verwijderd

Inderdaad serienummer lijkt me meest voor de hand liggend. Er zijn trouwens meerdere soorten barcode's. Dus meerdere standaarden cq fonts.

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-06 13:04

Nulnulnix

BOFH

Bij barcodes is er zeker een standaard...
De volgende info is er in verwerkt:
- landcode
- branchecode
- productgroepcode/productcode
- controlecijfer

Het controle cijfer is het laatste cijfer en wordt via een bepaalde berekening verkregen (o.m. een modulo 10).
Ik zal moeten testen of ik de formule goed onthouden heb... Volgt nog...

We have just one world, but we live in different ones...

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 23:21:
Inderdaad serienummer lijkt me meest voor de hand liggend. Er zijn trouwens meerdere soorten barcode's. Dus meerdere standaarden cq fonts.
Normailiter is er GEEN serienummer aanwezig in een barcode.
Theoretisch gezien zouden dan compleet verschillende apparaten dezelfde code kunnen hebben. En met dat doel is de barcode niet ontwikkeld.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09 09:42
In een barcode zit geen informatie, het is alleen een nummer.
als je een barcode scant dan kijkt een programma is de database met barcodes en zoekt daar een product/serienummer/whatever bij.

simpel voorbeeld:
je hebt een barcode van een krop sla afgehaald bij de super, vervolgens scan je die bij de gamma, en ziet de computer een schroevendraaier.
disclamer: de kans dat er in de database van de gamma daadwerkelijk iets aan die barcode zit is erg klein, tenzij er een bedrijf is dat bananen EN schroevendraaiers levert ;)

TheS4ndm4n#1919

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
(jarig!)
RocketKoen schreef op 25 May 2003 @ 23:30:
als je een barcode scant dan kijkt een programma is de database met barcodes en zoekt daar een product/serienummer/whatever bij.

simpel voorbeeld:
je hebt een barcode van een krop sla afgehaald bij de super, vervolgens scan je die bij de gamma, en ziet de computer een schroevendraaier.
disclamer: de kans dat er in de database van de gamma daadwerkelijk iets aan die barcode zit is erg klein, tenzij er een bedrijf is dat bananen EN schroevendraaiers levert ;)
Verdiep je dan wat beter in de materie een barcode kan wel degelijk informatie
(lees text) bevatten!... afhankelijk van de barcode soort natuurlijk

[ Voor 4% gewijzigd door avon op 25-05-2003 23:33 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:16

simpel voorbeeld:
Als je op een vleeswaren afdeling van een supermarkt komt (verse vleeswaren) zit er meestal een etiket op met datum, prijs/gewicht/whatever. De barcode eindigt dan met de prijs. Het eerste gedeelte ervan staat in de database, het laatste is random (prijs). Dus een barcode kan wel degelijk extra info bevatten :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nulnulnix schreef op 25 May 2003 @ 23:24:
Bij barcodes is er zeker een standaard...
De volgende info is er in verwerkt:
- landcode
- branchecode
- productgroepcode/productcode
- controlecijfer

Het controle cijfer is het laatste cijfer en wordt via een bepaalde berekening verkregen (o.m. een modulo 10).
Ik zal moeten testen of ik de formule goed onthouden heb... Volgt nog...
Dat is inderdaad met de EAN-codes op de meeste supermarktprodukten zo. Maar die nummers die je op harde schijven ziet staan zijn gewoon nummers volgens de standaard van de fabrikant (of gewoon het serienummer van het apparaat natuurlijk). Meestal zijn dit Code 39 of Code 128 barcodes, en de enige eis daarvoor is dat ze beginnen en eindigen met een sterretje. Wat je er verder in zet mag je zelf weten :)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Ok.
We nemen even code 4008496276882.
De 2 is het controlegetal en wordt derhalve niet meegenomen in de berekening.

De code waar ik van uit ga is dan 400849627688, waarbij de laatste 8 positie 1 (en dus oneven) is.

We tellen van ACHTER naar VOREN.
8+7+6+4+0+4=29 (oneven posities)
8+6+2+9+8+0=33 (even posities)

Nu wordt de uitkomst van de som van de even posities vermenigvuldigd met 3.
Dus 33 * 3=99

De uitkomsten worden bij elkaar opgeteld: 99+29=128

128 Mod 10 = 2

En daar heb je de controle ....

Oh ja, het is mogelijk dat een serie-/productnummer ook weergegeven wordt als barcode, maar dat is dan voor intern gebruik...

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Bigs schreef op 25 May 2003 @ 23:35:
[...]

Dat is inderdaad met de EAN-codes op de meeste supermarktprodukten zo. Maar die nummers die je op harde schijven ziet staan zijn gewoon nummers volgens de standaard van de fabrikant (of gewoon het serienummer van het apparaat natuurlijk). Meestal zijn dit Code 39 of Code 128 barcodes, en de enige eis daarvoor is dat ze beginnen en eindigen met een sterretje. Wat je er verder in zet mag je zelf weten :)
Ik doelde dus eigenlijk op algemene codes, dus voor gebruik in:
supermarkten, bouwmateriaal speciaalzaken, sportzaken, etc.....

Verwijderd

laten we ff toch het onderscheid houden tussen fabricant-specifieke barcodes en de gestandardiseerde EAN-code die gebruikt wordt als productidentificatie, voornamelijk uitlezen aan de kassa van supermarkt of winkel...

De topic-starter heeft het hier weldegelijk over die eerste soort van fabricant-specifieke codes.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 23:40 ]

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

simpel voorbeeld:
Hier vergis je je wel degelijk...
Land (van herkomst) en branchecode is wel degelijk informatie!!!
Op die manier wordt juist onderscheid gemaakt. En aan de gehele combinatie van de code wordt het product herkend!

• Bigs
  • Niet online
Nulnulnix schreef op 25 May 2003 @ 23:38:
[...]

Ik doelde dus eigenlijk op algemene codes, dus voor gebruik in:
supermarkten, bouwmateriaal speciaalzaken, sportzaken, etc.....
Jah maar de barcodes op mijn harde schijf zijn geen EAN-codes.. en dat is waar de topicstarter om vroeg :)

Je kunt ze ook vrij makkelijk herkennen trouwens:

Code 39
Afbeeldingslocatie: http://www.abri.com/barcod39.gif

EAN:
Afbeeldingslocatie: http://210.66.115.180/barcodew/barcode1.files/EAN-13.jpg
Afbeeldingslocatie: http://210.66.115.180/barcodew/barcode1.files/EAN-8.jpg

Verwijderd

moooi zo, terug bij de topic! :)

• Bigs
  • Niet online

simpel voorbeeld:
Die nummers zijn wel degelijk uniek.. als fabrikant registreer je een fabrikantcode en daar mag je dan je eigen produkten onder voeren. Dus in principe zijn alle EAN-codes uniek (je zult iig geen krop sla als een schroevendraaier scannen).

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 23:39:
laten we ff toch het onderscheid houden tussen fabricant-specifieke barcodes en de gestandardiseerde EAN-code die gebruikt wordt als productidentificatie, voornamelijk uitlezen aan de kassa van supermarkt of winkel...

De topic-starter heeft het hier weldegelijk over die eerste soort van fabricant-specifieke codes.
Natuurlijk hebben deze fabrikanten hun eigen codes, maar het principe blijft wel hetzelfde. Bovendien gaat het vooralsnog om productherkenning dmv de codes.
Dus zoveel verschil met de "winkel"codes is er niet...
Bijv. IBM fabriceert wel meer dan alleen harde schijven. Daarnaast zijn er tig typen harde schijven. Ook hier geldt dat de barcode dient ter herkenning van het product.

Verwijderd

Ja, maar EAN kan je gewoon op een database controleren om land en fabrikant te achterhalen (gestandardiseerde vorm en inhoud)
Bij de fabricant-specifieke codes ben je eigenlijk niets, zonder dat je weet wat de fabricant er in stak (gestandardiseerde vorm (zie image wat hogerop), maar niet gestandardiseerd qua inhoud)

Verwijderd

er zijn zelfs fabricanten die EAN vorm gebruiken om _volledig_ eigen en fabricant-specifieke informatie in op te slaan, maar met die EAN codes kan jij niets beginnen: ze zijn niet gestandardiseerd qua inhoud.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 23:48:
Ja, maar EAN kan je gewoon op een database controleren om land en fabrikant te achterhalen (gestandardiseerde vorm en inhoud)
Bij de fabricant-specifieke codes ben je eigenlijk niets, zonder dat je weet wat de fabricant er in stak (gestandardiseerde vorm (zie image wat hogerop), maar niet gestandardiseerd qua inhoud)
Die codes zijn dan ook eigenlijk niet bedoeld voor de consument...
Een fabrikant moet immers zijn eigen product kunnen herkennen. Bovendien is de eigen code van de fabrikant gerelateerd aan een specifiek pruduct, zodat via een database het product nagetrokken kan worden.
Nogmaals: het principe blijft hetzelfde! Het hoe en wat van de eigen code ligt weliswaar in handen van de fabrikant, maar ik verwacht ook hier wel een zekere standaard.

*off topic*
Goed en leerzaam topic trouwens! Heb er weer wat bijgeleerd.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 23:51:
er zijn zelfs fabricanten die EAN vorm gebruiken om _volledig_ eigen en fabricant-specifieke informatie in op te slaan, maar met die EAN codes kan jij niets beginnen: ze zijn niet gestandardiseerd qua inhoud.
Klopt, het is een EAN-vorm zoals je zelf zegt. Dus een variant op een standaard.
Deze codes worden dan ook niet in de winkel gebruikt lijkt me...

Verwijderd

Een barcode kan alles bevatten wat je maar wilt.
Normaal gezien is het gewoon een artikelnummer.
Maar je kan er ook datum/tijd/eeuw/land/winkel +2 inzetten.

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 00:03:
Een barcode kan alles bevatten wat je maar wilt.
Normaal gezien is het gewoon een artikelnummer.
Maar je kan er ook datum/tijd/eeuw/land/winkel +2 inzetten.
Deels mee eens...
Het hangt er maar van af met welk doel de code gebruikt zal gaan worden...
Maar het is zeker niet "gewoon" een artikelnummer (er is ook nog zoiets als productnummer).

En denk eens aan de streepjescode bij het serienummer van Win2k en WinXP, deze zal niet in de detailhandel gebruikt worden om, bij verkoop, in te scannen.
Je hebt er pas wat aan als je apparatuur/programmatuur iets met de code kan doen. De code op een harde schijf zal in de detailhandel (bij de computerboer op de hoek) geen bruikbaar resultaat opleveren, maar wel bij de fabrikant van de schijf.

Het gaat dus m.i. puur om het doel van de barcode. Op basis daarvan kan idd alles bevatten wat je maar kunt bedenken.

Toch vond ik de berekening leuker...

• ndedecke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 15:11
wow ik val 1 uurtje in slaap en nu al 22 replies... had ik niet verwacht.
Bedankt voor snelle replies, heb er veel van bijgeleerd.

Aangezien alle barcodes die ik hier maar kan vinden op moederborden, harddisks, vga kaarten, dvd-roms, enz allemaal hetzelfde type lijken te zijn, dacht ik dat er misschien ergens een algemene database kon zijn waar bvb productnaam, leverancier etc was in opgeslagen.
Zonet 2 latjes ram onderzocht met opeenvolgend serienummer (zelfde type en merk natuurlijk).
De barcode is in het begin identiek aan mekaar, maar het achterste deel ervan verschilt van mekaar. Dus serienummer zal er volgens mij wel in versleuteld zitten.
Zelfde fenomeen met 5 floppydrives met opeenvolgend serienummer, minieme verschillen in de barcodes.
Het zou wel handig zijn om bij verkoop direct het serienummer te registreren op de factuur.
Overpennen lijkt me een stuk trager :)

Alvast bedankt voor de info, ga het nog wat verder onderzoeken... meer nuttige info is altijd welkom natuurlijk.

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
voor de mensen die het willen weten.(werking barcode)
De barcode = gewoon een nummer.De cijfers die in de barcode staan, staan meestal ook er onder.
barcode kan bv uit 12 of 8 cijfer bestaan. (we pakken als voorbeeld de pics van Bigs, één van 12 en één van 8 cijfers)

Als we goed kijken zien we als eerste dat de barcode altijd begint en eindigt met 2 dunne strepen, in het midden staan ook altijd 2 dunne strepen.Verder staan elke 2 strepen voor een cijfer.
Hoe men deze techniek verder gebruikt, moet men zelf weten.(fabriek, winkel of een standaart code voor BV boeken > enz> )

Verwijderd

Een belangrijke toevoeging hieraan is nog het volgende: Je kan je streepjescode van links naar rechts in lezen, of vice versa! Maar hoe weet de scanner dat ?? Het is natuurlijk belangrijk dat te weten, want je wil bvb. 123 (de juiste code) niet als 321 gaan interpreteren!

Afbeeldingslocatie: http://www.barcodeisland.com/ean8-1.gif

De oplossing die gebruikt wordt is de volgende: (het duidelijkst bij EAN)
Zoals hierboven gezegd zie je steeds twee dunne streepjes: links, in 't midden en rechts. Die streepjes duiden het begin en einde van een blok aan. EAN bestaat dus uit 2 blokken, vlnr: 1e blok met landcode+fabricant en 2e blok met productID.
De scanner kan dus een EAN code inlezen als:
|| blok 1 || blok 2 || (dit is vlnr)
of als || 2 kolb || 1 kolb || (dit is vrnl)
(inderdaad, blok wordt klob als je inleest van rechts naar links)

Hoe vist de scanner nu uit of hij vlnr gelezen heeft dan wel vrnl?
Het antwoord zit hem in de code die een nummer krijgt.
Als je blok 1 beschouwdt, dan zal een cijfer 5 bvb. 0110001 zijn.
Maar voor diezelfde 5 in het 2e blok gebruikt men inverse codering, nl. voor een 5 in het 2e blok wordt dat dan: 1001110.
Bij het opstellen van de code is er gewoon voor gezorgd dat zowel de code als zijn inverse uniek zijn.

Dus: als de scanner een eerste nummer in inverse codering tegenkomt, weet hij dat hij de streepjescode zal inlezen als || 2 klob || 1 klob ||.
Wanneer hij eerst een niet-inverse codering tegenkomt, weet hij dat hij inleest als || blok 1 || blok 2||.

Dat principe van inverse codering kan je, als je goed kijkt naar de image wat hogerop, ook zelf vaststellen. (kijk bvb naar de 5, met 0110001 in het 1e blok, 1001110 in het 2e blok, 0=wit, 1=zwart)
Pagina: 1