• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Tweakers...
Ik las net iets wat me niet echt lekker zit:
Wetenschappers willen op aarde kunstmatige zwarte gaten produceren om te onderzoeken hoe de kwantummechanica theorie en de algemene relativiteitstheorie gecombineerd kunnen worden. Beide theorieën beschrijven op betrouwbare wijze hoe de wereld om ons heen in elkaar zit, met name op sub-atomair niveau. In de kunstmatige zwarte gaten bevinden zich omstandigheden waar zowel de effecten van de kwantummechanica en de algemene relativiteitstheorie significant en meetbaar zijn.

De nieuwe Large Hadron Collider die binnen vijf jaar op het European Center for Nuclear Research (CERN) geactiveerd wordt, kan klompen protonen en antiprotonen met zo'n enorme kracht tegen elkaar aan laten botsen, dat er elke seconde een mini-zwart gat ontstaat met een enorm gravitatieveld. Hierop willen de wetenschappers metingen verrichten. De wetenschappers zeggen dat deze experimenten niet gevaarlijk zijn omdat ze de zwarte gaten goed onder controle kunnen houden.
Bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=29031

Hoe kun je iets dat hele sterren opslokt nou onder controle hebben?
Ik bedoel hoe klein ze ook zijn, als het een zwart gat is.. is de zwaartekracht zo enorm groot dat zelfs licht niet kan ontsnappen, zo'n zwart gat zou meteen alles in zijn omgeving opslokken.

Zelfs als het zwarte gat maar 0.000000000001 sec stabiel is, zal alles uit de omgeving al verwoest zijn, en wat als het zwarte gat in die tijd nou net genoeg materie kan opslokken zodat hij (misschien wel) stabiel wordt?

Wat denken jullie?

Verwijderd

Procyon for life schreef op 25 May 2003 @ 22:27:
Ik bedoel hoe klein ze ook zijn, als het een zwart gat is.. is de zwaartekracht zo enorm groot dat zelfs licht niet kan ontsnappen, zo'n zwart gat zou meteen alles in zijn omgeving opslokken.
Als onze zon bijvoorbeeld ineens een zwart gat zou worden is het enige wat je ervan merkt dat er geen licht meer komt voor de rest verandert er niets. Het zwarte gat heeft dezelfde massa als de zon dus dezelfde zwaartekracht.

Het is zelfs zo dat als het ze lukt in dit experiment zwarte gaten te maken dat, dat betekent dat er in onze atmosfeer constant kleine zwarte gaten gemaakt worden door kosmische straling. Dus ze doen eigenlijk niets nieuws.

Verwijderd

"But wait", I hear you say, "Has anyone considered that creating artificial black holes might not be the best idea?" The idea of creating black holes in the laboratory has to give one pause. I mean, how can anyone resist the urge to imagine future headlines like "Artificial Black Hole Escapes Laboratory, Eats Chicago" or some such thing? In reality, there is no risk posed by creating artificial black holes, at least not in the manner planned with the LHC. The black holes produced at CERN will be millions of times smaller than the nucleus of an atom; too small to swallow much of anything. And they'll only live for a tiny fraction of a second, too short a time to swallow anything around them even if they wanted to.

If it makes you feel any more comfortable, we're pretty sure that if the LHC can produce black holes, then so can cosmic rays, high-energy particles that smash into our atmosphere every day. There are probably a few tiny black holes forming and dying far above you right now. So I think we should all relax, fire up the Large Hadron Collider, and get ready for a view of the universe that we've never seen before.
Gerust gesteld :P

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

misschien dat we zo een heel stuk van het vuilnis probleem af kunnen komen?

Verwijderd

Ja, wat als zo'n mini zwart gat toch doorslaat als een sneeuwbaleffect??

Er kan een heel bos zo groot als Nederland afbranden, door een vonkje van 1 milimeter

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 22:59:
[...]

Ja, wat als zo'n mini zwart gat toch doorslaat als een sneeuwbaleffect??

Er kan een heel bos zo groot als Nederland afbranden, door een vonkje van 1 milimeter
Precies: massa trekt massa aan, doordat de massa groter wordt, wordt de aantrekkingskracht ook groter, waardoor er meer massa aangetrokken wordt enz..

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 22:42:
Als onze zon bijvoorbeeld ineens een zwart gat zou worden is het enige wat je ervan merkt dat er geen licht meer komt voor de rest verandert er niets.
Als onze zon een zwart gat wordt zal hij echt de aarde wel op gaan slokken. (gelukkig heeft onze zon daar veel te weinig massa voor)
Het zwarte gat heeft dezelfde massa als de zon dus dezelfde zwaartekracht.
Dezelfde massa = dezelfde zwaartekracht?
Waarom kan licht dan met gemak ontsnappen aan de zon?
Het is zelfs zo dat als het ze lukt in dit experiment zwarte gaten te maken dat, dat betekent dat er in onze atmosfeer constant kleine zwarte gaten gemaakt worden door kosmische straling. Dus ze doen eigenlijk niets nieuws.
Dat weet je niet zeker en dat is het probleem..
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 22:44:If it makes you feel any more comfortable, we're pretty sure that if the LHC can produce black holes, then so can cosmic rays, high-energy particles that smash into our atmosphere every day. There are probably a few tiny black holes forming and dying far above you right now. So I think we should all relax, fire up the Large Hadron Collider, and get ready for a view of the universe that we've never seen before.
Hieruit blijkt dat ook zij niets echt zeker weten..

[ Voor 7% gewijzigd door procyon op 25-05-2003 23:12 ]

Verwijderd

Procyon for life schreef op 25 mei 2003 @ 23:07:
Als onze zon een zwart gat wordt zal hij echt de aarde wel op gaan slokken. (gelukkig heeft onze zon daar veel te weinig massa voor)
Als iets een zwart gat wordt dan komt er niet meer massa bij maar wordt de massa in een kleiner volume gestopt. Ik weet ook wel dat de zon niet uit zichzelf een zwart gat wordt, maar een zwart gat met de massa van de zon slokt niet de aarde op.
Dezelfde massa = dezelfde zwaartekracht?
Waarom kan licht dan met gemak ontsnappen aan de zon?
Omdat de massadichtheid niet groot genoeg is. Als je alle massa van de zon in iets zo groot als een tennisbal zou stoppen zou je op de aarde geen verschil in zwaartekracht merken. Je merkt het alleen als je binnen de originele straal van de zon gaat zitten. Dan blijft de aantrekkingskracht groter worden naarmate je dichter bij het centrum komt. Als je er bijna bent is de aantrekkingskracht zo groot dat zelfs licht niet kan ontsnappen en dus heb je een zwart gat.
Dat weet je niet zeker en dat is het probleem.
Je weet niet zeker of je een zwart gat kunt maken. Wat je wel zeker weet is dat als je het niet kan maken er niets aan de hand is en als je het wel kan maken dat het dan ook constant in de atmosfeer gebeurt en dus ongevaarlijk is. Je weet dus niet zeker of het kan maar wel zeker dat het veilig is.

Verwijderd

Procyon for life schreef op 25 May 2003 @ 23:07:
[...]
Als onze zon een zwart gat wordt zal hij echt de aarde wel op gaan slokken.

[...]

Zij die er veel verstand van hebben weten eigenlijk dus niets zeker!
Punt 1.
Je hebt gelijk dat de zon de aarde dan op zou slokken. Als het zwaarder is geworden door de materie die er in is gevallen. Het is zeker zo dat de zwaartekracht van het zwarte gat in eerste instantie even groot is als dat van de zon. Wet van behoud van energie(massa). En ja hoe meer massa (in een klein gebied, grotere dichtheid dus) hoe meer zwaartekracht je hebt. Stop de massa van de zon in 1 atoom en voila zwart gat.

Punt 2.
Hey dat van mij is ook maar een quote. :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 23:53 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als je van de zon een zwart gat zou maken, gebeurt er niets (afgezien dat het donker wordt enzo ;) ) Onze zon slokt toch ook geen planeten op?waarom zou dezelfde massa, in een nota bene kleiner volume dat plotseling wel gaan doen dan?

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-01 11:06

tweakerbee

dus..?

De vraag is dus: Is de zwaartekracht die een object uitoefend recht evenredig met zijn massa?

You can't have everything. Where would you put it?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

Reptile209

- gers -

Zie ook Newton (http://zebu.uoregon.edu/~soper/Orbits/newtongrav.html):
F=G*M1*M2 / r2
De aantrekkende kracht tussen twee objecten (planeten...) is evenredig met de reciproke van de afstand in het kwadraat.

Ik wil niet zeggen dat we hier op aarde niets kunnen maken dat echt gevaarlijk is (zie ook Hiroshima :'( ), maar de deeltjesversnellers zijn voorlopig speelgoed vergeleken met wat de zon op ons loslaat. Dus een echt gevaarlijke situatie zal er niet snel optreden.
Een zwart gat dat kleiner is dan een atoom, kan geen atoom opslokken en is niet zwaar genoeg om licht te beïnvloeden. Toch?

[ Voor 60% gewijzigd door Reptile209 op 26-05-2003 01:29 ]

Zo scherp als een voetbal!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik blader dit zo ff door en ik vraag me af of er eigenlijk geen kritieke massa voor zwarte gaten is. IIRC is er IRL een object met een massa ter grootte van een vrij grote ster voor nodig om een zwart gat te creëren. Ik ben geen superster in natuurkunde, dus met al te lastige formules raak ik denk k de draad kwijt. (Wat hier boven staat begrijp ik wel hoor)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Maak je geen zorgen. Er gebeurt in de LHC niks wat niet ook al in atmosfeer gebeurt. Botsing van straling uit de ruimte met de atmosfeer hebben typisch een energie van 40 TeV in het center-of-mass systeem. De LHC kan maximaal iets in de orde van 1 TeV produceren. Dus er gebeurt daar niets wat niet ookal weet ik niet hoeveel keer per seconde in de atmosfeer van de aarde gebeurt.

Dit soort berekenning worden wel vaker gedaan bij baanbrekend onderzoek. Zo vroeg men zich tijdens de Manhatten Project af of als je op aarde een atoombom afliet gaan, of deze niet door een of andere ketting reactie bijvoorbeeld alle stikstof in de atmosfeer kon doen verbranden. Men achtte de kans hierop 1 op 50 miljoen. Dat is pas een risico.

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:48

Creesch

bla bla!

ok hier is in de wetenschap zelf ook al een hele discussie over geweest waarvan de betreffende onderzoekers zo schrokken (dat het mischien verkeerd zou kunnen aflopen) dat ze alles nog eens een keer hebben doorgerekent enzo en daaruit kwam dat de kans dat er iets ernstiges gebeurd bijna gelijk aan 0 is
btw er zijn idd vermoedens dat er om ons heen steeds mine zwarte gaten/wormgaten ontstaan , de oorzaak weet ik zo niet meer

Verwijderd

craze_ schreef op 26 mei 2003 @ 11:55:
btw er zijn idd vermoedens dat er om ons heen steeds mine zwarte gaten/wormgaten ontstaan , de oorzaak weet ik zo niet meer
Quantumfluctuaties van het vacuum.

Verwijderd

Een zwart gat is alleen een zwart gat omdat een bepaalde hoeveelheid massa is samengeperst tot binnen zijn Schwarzschild straal.

Waarom dit zwarte gat ook zwart is, is omdat alles dat BINNEN die Schwarzschild straal harder naar binnen wordt getrokken dan dat hij naar buiten kan. Ook licht dus. Daarom kan in princiepe niks ontsnappen uit een zwart gat (enkele uitzonderingen van deeltjes-antideeltjes paren daargelaten)

Dus als je van de zon een zwart gat maakt, veranderd er niks (donker, oke, maar qua opslokken), behalve dan dat als je je op minder dan de Schwarzschildstraal van de massa van de zon bevindt, dat je dan niet meer weg komt.

Wat ze dus doen is de massa van een aantal nucleonen op elkaar knallen, zodat ze compacter worden dan hun Schwarzschildstraal, maar aangezien er niks in de buurt is om ze te 'voeden' zullen ze langzaam (=heel heel snel omdat ze zo klein zijn) 'opbranden'. Geen gevaar voor de medemens dus.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 22:42:

Als onze zon bijvoorbeeld ineens een zwart gat zou worden is het enige wat je ervan merkt dat er geen licht meer komt voor de rest verandert er niets. Het zwarte gat heeft dezelfde massa als de zon dus dezelfde zwaartekracht.

ALS de zon een zwart gat word merken wij daar idd weinig van, aangezien wij de Helium-flits niet eens overleven.(Ik laat de uitdijing van de zon maar ff buiten beschouwing, maar tegen de tijd dat de zon zal sterven is het op planeten als jupiter & saturnus heerlijk strand weer waar het nu meer dan honderd graden onder nul is(in celcius). De aarde zal of opgeslokt worden, of als een verkoolde sintel door het leven gaan. ) Op het moment dat alle kernfusie gestopt is(we zijn dan al enige tientallen flitsen verder) en de kern met zijn inkrimping begonnen is word de mantel afgestoten in een grote explosie, die waarschijnlijk alles binnen een paar duizend AE verdampt.

Als we even van de theorie uitgaan en de zon een eenkeer tot een zwart gat maken, merken wij daar degelijk wel wat van. Ten eerste, alle naar buiten gerichte krachten van de zon(electromagnetische straling, zonnewind, neutrino's etc) vallen weg, waardoor er sowieso een netto aan aantrekkingkr8 overblijft. en we dus langzaam richting het zwarte gatje begeven. Binnen een week is het zo koud op aarde dat al het leven nagenoeg dood is, dus we merken niet eens als we 1000'en jaren opgeslokt worden....
Reptile209 schreef op 26 May 2003 @ 01:25:
Zie ook Newton (http://zebu.uoregon.edu/~soper/Orbits/newtongrav.html):

[...]

De aantrekkende kracht tussen twee objecten (planeten...) is evenredig met de reciproke van de afstand in het kwadraat.

Ik wil niet zeggen dat we hier op aarde niets kunnen maken dat echt gevaarlijk is (zie ook Hiroshima :'( ), maar de deeltjesversnellers zijn voorlopig speelgoed vergeleken met wat de zon op ons loslaat. Dus een echt gevaarlijke situatie zal er niet snel optreden.
Een zwart gat dat kleiner is dan een atoom, kan geen atoom opslokken en is niet zwaar genoeg om licht te beïnvloeden. Toch?
Er zijn zwarte gaten in voormalige dubbelstelsels ontdekt die met gemak hun buur ster langzaam leegzuigen.....

[ Voor 20% gewijzigd door Rey Nemaattori op 26-05-2003 16:34 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Rey Nemaattori
Procyon for life schreef op 25 May 2003 @ 22:27:
Tweakers...
Ik las net iets wat me niet echt lekker zit:

[...]

Bron: http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=29031

Zelfs als het zwarte gat maar 0.000000000001 sec stabiel is, zal alles uit de omgeving al verwoest zijn, en wat als het zwarte gat in die tijd nou net genoeg materie kan opslokken zodat hij (misschien wel) stabiel wordt?

Wat denken jullie?
We kenenn de mens inmiddels wel een beetje, na micro-singrulariteiten komen minisingrulariteiten, en voor je het weet heb je "per ongeluk"een zwarte gat gemaakt dat steeds meer op zuigt...

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 14:50:
Dus als je van de zon een zwart gat maakt, veranderd er niks (donker, oke, maar qua opslokken), behalve dan dat als je je op minder dan de Schwarzschildstraal van de massa van de zon bevindt, dat je dan niet meer weg komt.
Als je even alle andere dingen weglaat (aarde bestaat dan allang niet meer, wordt te koud e.d.), merkt de aarde er wel degelijk wat van. Aangezien er niets aan een zwart gat kan ontsnappen, wordt alle massa die voorbij vliegt opgezogen -> massa van het zwarte gat neemt toe. Daardoor neemt ook de zwaartekracht toe, waardoor uiteindelijk dus ook de aarde wordt opgeslokt.

Zelfde kan ik me voorstellen als er een klein zwart gat ontstaat. Deze kan eigenlijk alleen maar groter worden, aangezien er niets aan zijn zwaartekracht kan ontsnappen. Ik kan me dus voorstellen dat zo'n experiment ook gevaren meeneemt :)

[removed]

Verwijderd

Ik weet niet zeker of ik je hiermee kan tegenspreken: maar een zwart gat ter grootte van 'enkele' atomen kan toch ook planeten en andere sterren opslokken?
(misschien kan een Zwart Gat ter grootte van een atoom quarks opslokken, hiervoor zou dan wel ontzettend veel kracht nodig zijn...)
en ik vraag me af of er eigenlijk geen kritieke massa voor zwarte gaten is. IIRC is er IRL een object met een massa ter grootte van een vrij grote ster voor nodig om een zwart gat te creëren
Een ster moet minimaal 1.44 maal de grootte van De Zon hebben om een Zwart Gat te kunnen worden. (Chandrasekhar-limiet) Onze Zon is dus kansloos...
Zelfde kan ik me voorstellen als er een klein zwart gat ontstaat. Deze kan eigenlijk alleen maar groter worden, aangezien er niets aan zijn zwaartekracht kan ontsnappen.
Ale een Zwart Gat alleen maar kan groeien, wordt uiteindelijk dan heel het Heelal opgeslokt, of kan een Zwart Gat verdwijnen?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 18:52 ]

Verwijderd

redwing schreef op 26 May 2003 @ 16:52:
[...]
Als je even alle andere dingen weglaat (aarde bestaat dan allang niet meer, wordt te koud e.d.), merkt de aarde er wel degelijk wat van. Aangezien er niets aan een zwart gat kan ontsnappen, wordt alle massa die voorbij vliegt opgezogen ...
Alleen straling en materie die binnen de event-horizon vh zwarte gat komt, kan niet ontsnappen. Om binnen de event-horizon te komen moet je erg dicht in de buurt komen.

Als de zon een zwart gat wordt dan zal dat zwarte gat dezelfde massa als de zon hebben.

De event-horizon van dat zwarte gat zal relatief klein zijn (afaik kleiner dan de zon nu is); de planeten vh zonnestelsel bevinden zich daar ver buiten. Dus voor de planeten verandered er qua zwaartekracht die zij 'voelen' niets als de zon een zwart gat wordt.
De aarde merkt er dus niets van.

Bovendien is er bijzonder weinig materie voldoende dicht in de buurt vd zon dat die materie opgeslokt zou worden als de zon een zwart gat zou worden; niet de planeten vh zonnestelsel, en behalve de planeten en de zon is er iet veel massa in het zonnestelsel, zeker niet zo dicht in de buurt vd zon.
Tenslotte: de zon is een gemiddelde ster, te klein om een zwart gat te worden; als onze zon sterft zal het waarschijnlijk een rode of bruine dwerg worden, misschien een neutronen ster. Maar niet een zwart gat.

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Rey Nemaattori schreef op 26 mei 2003 @ 16:32:
[...]
Als we even van de theorie uitgaan en de zon een eenkeer tot een zwart gat maken, merken wij daar degelijk wel wat van. Ten eerste, alle naar buiten gerichte krachten van de zon(electromagnetische straling, zonnewind, neutrino's etc) vallen weg, waardoor er sowieso een netto aan aantrekkingkr8 overblijft. en we dus langzaam richting het zwarte gatje begeven.
Je denkt toch niet dat de stralingsdruk van de zon zo'n enorm grote tegenkracht biedt dat de aarde pardoes richting zon vliegt als de straling stopt :?
Ik neem aan dat de aarde misschien in een iets nauwere baan om de zon gaat draaien, niet er pardoes middenin vliegt.

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

redwing schreef op 26 May 2003 @ 16:52:
[...]

Als je even alle andere dingen weglaat (aarde bestaat dan allang niet meer, wordt te koud e.d.), merkt de aarde er wel degelijk wat van. Aangezien er niets aan een zwart gat kan ontsnappen, wordt alle massa die voorbij vliegt opgezogen -> massa van het zwarte gat neemt toe. Daardoor neemt ook de zwaartekracht toe, waardoor uiteindelijk dus ook de aarde wordt
welke massa vliegt er voorbij en wordt er opgezogen dan?Dezelfde massa die nu voorbij de zon vliegt kennelijk, hoe groot is die massa en waar bestaat zij uit?

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-12-2025

Eelke Spaak

- Vlad -

Rey Nemaattori schreef op 26 mei 2003 @ 16:32:
[...]

Als we even van de theorie uitgaan en de zon een eenkeer tot een zwart gat maken, merken wij daar degelijk wel wat van. Ten eerste, alle naar buiten gerichte krachten van de zon(electromagnetische straling, zonnewind, neutrino's etc) vallen weg, waardoor er sowieso een netto aan aantrekkingkr8 overblijft. en we dus langzaam richting het zwarte gatje begeven. Binnen een week is het zo koud op aarde dat al het leven nagenoeg dood is, dus we merken niet eens als we 1000'en jaren opgeslokt worden....
De voornaamste kracht die ervoor zorgt dat we rond de zon blijven cirkelen is de middelpuntvliedende kracht; de kracht veroorzaakt door straling is daarmee vergeleken uiterst miniem.

TheStreme - Share anything with anyone

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 18:48:
Ale een Zwart Gat alleen maar kan groeien, wordt uiteindelijk dan heel het Heelal opgeslokt, of kan een Zwart Gat verdwijnen?
Als er geen massa wordt opgeslokt dan krimpt een zwart gat door Hawking-straling. Hoe kleiner het zwarte gat hoe sneller het krimpt. Dus een klein zwart gat krimpt bijna altijd sneller dan dat het groeit. Hele grote zwarte gaten (die je bijvoorbeeld krijgt door supernova's) zenden maar heel weinig hawking straling uit. Ze verdampen pas na honderden biljoenen jaren.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:43
Verwijderd schreef op 26 May 2003 @ 23:00:
[...]
Als er geen massa wordt opgeslokt dan krimpt een zwart gat door Hawking-straling. Hoe kleiner het zwarte gat hoe sneller het krimpt. Dus een klein zwart gat krimpt bijna altijd sneller dan dat het groeit. Hele grote zwarte gaten (die je bijvoorbeeld krijgt door supernova's) zenden maar heel weinig hawking straling uit. Ze verdampen pas na honderden biljoenen jaren.
Kijk :) Dat wist ik dus niet, had altijd begrepen dat een zwart gat alleen maar kan groeien. Maar als ie door die straling weer krimpt zal er weinig aan de hand zijn. Ik ging er vanuit dat ie alleen maar kan groeien, en aangezien er altijd wel wat massa door de ruimte zweeft wat opgelokt wordt door een zart gat zou dan altijd uiteindelijk ook alle planeten in de buurt worden opgeslokt :) Maar dat probleem wordt dus weer opgelost door de straling :)

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op 26 May 2003 @ 23:05:
[...]

Kijk :) Dat wist ik dus niet, had altijd begrepen dat een zwart gat alleen maar kan groeien. Maar als ie door die straling weer krimpt zal er weinig aan de hand zijn. Ik ging er vanuit dat ie alleen maar kan groeien, en aangezien er altijd wel wat massa door de ruimte zweeft wat opgelokt wordt door een zart gat zou dan altijd uiteindelijk ook alle planeten in de buurt worden opgeslokt :) Maar dat probleem wordt dus weer opgelost door de straling :)
[fantasie-mode]
Maak je geen zorgen, we zullen niet ineens allemaal met al ons 'hebben en houden' in een puntje verdwijnen door een uit de hand gelopen experimentje in een labo. Stel je voor dat dit wel zou kunnen, zou toch ongelofelijk zijn?!!! 8)7 Zitten we daar dan met z'n miljarden in dat puntje, om nog maar te zwijgen van de aarde zelf, de fauna en de flora, allemaal samen gezellig in dat ene puntje :+
[/fantasie-mode]

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2003 00:46 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:48

Wildfire

Joy to the world!

Brrrr.... te bedenken dat ik onlangs "Earth" van David Brin heb gelezen waarin wetenschappers een kunstmatig zwart gat hadden gecreëerd dat vervolgens ontsnapte en de gehele Aarde dreigde op te slokken....

Leuk leesmateriaal... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rey Nemaattori
Vladimir G. schreef op 26 May 2003 @ 22:12:
[...]

De voornaamste kracht die ervoor zorgt dat we rond de zon blijven cirkelen is de middelpuntvliedende kracht; de kracht veroorzaakt door straling is daarmee vergeleken uiterst miniem.
Op een reuze-wipwap met aan iedere zijde 2 families die beide even zwaar zijn, is een mug al voldoende om de balans te verstoren...

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Rey Nemaattori schreef op 29 May 2003 @ 08:32:
[...]

Op een reuze-wipwap met aan iedere zijde 2 families die beide even zwaar zijn, is een mug al voldoende om de balans te verstoren...
Wel eens van stabiele en labiele evenwichten gehoord?Middelbare school natuurkunde.
De aarde bevindt zich in een stabiel evenwicht rond de zon, dat betekent dus dat hij niet direct op de zon dondert of richting alpha centauri schiet als hij een stootje van het een of ander krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door blobber op 30-05-2003 10:55 ]

Pagina: 1