SATA Maxtors worden niet herkend op Asus P4G8X Deluxe

Pagina: 1
Acties:

• Proxyl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-11-2025
Heb eindelijk al mijn onderdelen binnen om mijn pc weer eens te upgraden.
Moederbord: Asus P4G8x Deluxe met P4 3.06Ghz 533MhzFSB
Geheugen: 4x 512Mb Kingston DDR266 PC2100 CAS2
Harddisks: 2x Maxtor 6Y120M0 120GB S-ATA
CD-writer: Plextor SCSI 12/10/32S

De hele zooi volgens de handleiding inelkaar geschroefd en geplugged maar werken ho maar :( .
De laatste bios (1005G) bij Asus vandaan gehaald en succesvol geflashed.
Probleem: Ik zie totaal geen herkenning van die harddisks. In de bios kan ik ze niet aangeven en ook op AUTO stand geen enkele sjoege. Wel kan ik allerlei SCSI, IDE, CD-roms, en zelfs INT-18 devices aangeven als boot-device maar geen S-ATA drives. Tijdens de POST zie ik echter wel de drives verschijnen als PM en SM door de Silicon Image RAID chip. Kan niets installeren doordat de drives niet door de Windows XP set up herkent worden. Ik weet dat je op F6 moet drukken om een 3rd party driver voor die drives te installeren tijdens de XP set up maar zover kom ik niet eens. MAXblast3 en PowerDiagnose van Maxtor werken trouwens ook niet van floppy. Ben bang dat of m'n moederbord of m'n harddisks of beide niet goed zijn, iemand enige ervaring met dit probleem?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Plus titelverduidelijking B)

edit:
Heb je wel in de RAID BIOS een array aan de harddisks toegewezen :? Anders gaat het (meestal) inderdaad niet werken :) Als het niet jouw intentie is om de schijven in RAID te gebruiken, dan zul je een aparte array moeten toewijzen aan elke schijf. Dit is wel afhankelijk van de merk/type controller. Bij Promise controllers moet je altijd een array toewijzen, ook al wil je de schijven single gebruiken. Bij Highpoint controllers worden de schijven ten allen tijde 'normaal' behandeld totdat je zélf een RAID array toewijst. Helaas weet ik niet hoe het zit met de Silicon Image controllers, vandaar ook deze vraag :)

[ Voor 89% gewijzigd door BalusC op 25-05-2003 22:49 ]

• Proxyl
Ik heb een automatische mirrored RAID aangemaakt. Een optie voor single heeft deze Silicon Image al niet in dit bios. Heb een vermoeden dat er toch iets niet helemaal goed zit.
Off topic, wat maken die standaard cpu coolers trouwens een kolere herrie zeg. Word denk ik toch maar een H2O setje bestellen als er weer wat centjes zijn.

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
En als je het bootdevice eens op scsi zet? Zo moet ik dat ook doen met mijn onboard raid.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-03 12:30
BalusC schreef op 25 May 2003 @ 22:36:
Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

<small>Plus titelverduidelijking B)</small>

edit:
Heb je wel in de RAID BIOS een array aan de harddisks toegewezen :? Anders gaat het (meestal) inderdaad niet werken :) Als het niet jouw intentie is om de schijven in RAID te gebruiken, dan zul je een aparte array moeten toewijzen aan elke schijf. Dit is wel afhankelijk van de merk/type controller. Bij Promise controllers moet je altijd een array toewijzen, ook al wil je de schijven single gebruiken. Bij Highpoint controllers worden de schijven ten allen tijde 'normaal' behandeld totdat je zélf een RAID array toewijst. Helaas weet ik niet hoe het zit met de Silicon Image controllers, vandaar ook deze vraag :)
Niet helemaal correct, ik heb sinds zaterdag een MSI 865PE met extra promise SATA controller en mijn raptor werkt perfect zonder eerst een array aan te maken.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zou best kunnen :) Ik heb enkel ervaring met de oudere Fasttrak66/100/133 series. Kennelijk is het nu ook niet meer nodig bij Promise controllers. Tnx 4 feedback :P

• Proxyl
Nou ik heb het voorelkaar gekregen hoor. Heb eerst gewoon een oude IDE drive als slave geinstalleerd om eventueel de set up bestanden te kopieren. Was niet echt nodig echter. Heb inderdaad gewoon een SCSI aanwijzing weer aangevinkt in de bios en nadat nu ineens wel de boot cd werkte ?? kon ik via een 3rd party driver wel de harddisk zien. Achteraf dacht ik dat de broadcom LAN ook niet werkte maar dat kwam omdat een van m'n USR8000 router ports zichzelf had opgeblazen. Mag joost weten hoe dat is gebeurd.
Heb geen RAID array maar gewoon lekker 2x 120giegs tot m'n beschikking
Pagina: 1