Toon posts:

[Car] HU aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zo, dit weekend ff aan het klussen geweest in mn auto. Speakers in de voordeuren gemaakt, en in de hoedenplank. Eindelijk 4 kanaals geluid via een leuke versterker. Klinkt allemaal prima!

Probleem is alleen de radio. Daar zit een high-output op. Op de versterker zit een high-input, dus dat matched. Uit de HU komen 8 draden, maar daarvan zitten er 2x2 op dezelfde pin. RR+ en FR-, en RL+ en FL-. Dan houdt je er dus 6 over, wat weer overeenkomt met de versterker. Daar zitten 6 pinnen als high-input.

Pinnen op de AMP
code:
1
2
R1 R2 R L L2 L1
 +  + - -  +  +

De radio:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
RR- Blauw zwart
RR+ Blauw
FR- Blauw
FR+ Zwart Rood

RL- Zwart
RL+ Groen zwart
FL- Groen zwart
FL+ Groen

Ik heb me nu niet laten hinderen door enige kennis, en heb de boel als volgt aan elkaar geknoopt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
HU  Kabel   AMP
RR- Bl. zwt R-
RR+ Blauw   R+2
FR- Blauw   R+2
FR+ Zw.Rood R+1

RL- Zwart   L-
RL+ Gr.zwt  L+2
FL- Gr.zwt  L+2
FL+ Groen   L+1

Resultaat: geluid linksvoor en rechtsachter. Wat mij logisch lijkt is de RR- en FR- samen de amp in te laten gaan. Wat dan weer minder logisch is, is dat FR- samen met RR+ uit de radio komt. Hetzelfde geldt voor links natuurlijk. Hoe sluit ik dit aan?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

wat ik deed was de minnen van voor en achter uit de HU aan elkaar knopen.
that should do the trick..

dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
radio     amp
RR- R-
RR+ R1
FR- R-
FR+ R2

RL- L-
RL+ L1
FL- L-
FL+ L2

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 25-05-2003 23:26 ]

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Dat leek mij in eerste instantie ook de oplossing, tot ik er achter kwam dat FR- en RR+ op dezelfde pin de radio uitkomen. Met jouw schema zou ik dan FR-, RR- en RR+ op R- in de amp aansluiten. Volgens mij zet m'n radio de boel in serie bij een 4 speaker setup. Kan het kwaad om 2 speakers aan te sluiten (op R- en R1, L- en L1) en dan R1 met R2 te verbinden?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Heeft je radio een fader instelling? Het lijkt idd alsof er gewoon 4 speakers op 2 uitgangen zitten.

Jouw oplossing volgens mij geen kwaad; zolang je maar geen + met - verbind enzo :P . Op de amp kan je dan het geluidsniveau van front en rear instellen.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal t vanavond es proberen... Hoe zit het eigenlijk met weerstand, ohmage en vermogen enzo als je speakers aansluit zoals ik dat wil doen? Ik gebruik de 2 speaker setup uit de radio, en verbind dan R1 met R2.