Toon posts:

[car audio] installatie headunit: wirwar van draden, help!

Pagina: 1
Acties:
  • 1.121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wilde vandaag een autoradio (Pioneer) inbouwen, maar nu ik de draden die uit mijn auto komen zie, wilde ik het toch even zeker weten. Wat aan wat aansluiten?

Dit is de huidige situatie

[img]carhifi/foto1.jpg[/img]

Het gaat om een Golf 3 met extra ingebouwd door de vorige eigenaar: een versterker en 2 boxen in de hoedenplank. Hoe dit is gebeurd met welk materiaal kabel, is onbekend. Ook de dealer waar ik de wagen vandaan heb, wist niet 100% gegarandeerd te melden wat wat is.

--
KABELS naar VERSTERKER
--
[img]carhifi/foto2.jpg[/img]

Ik geloof dat ik nog cinch-connectors mis aan elk uiteinde vd dikke blauwe draden (bij die veertje). Welke kopen en tussentijds: isoleren?
Waar dient de C-vormige ring eigenlijk voor en waar zet ik deze vast? Hij heeft een blauwe dunne kabel (vertakking van de dikke blauwe) en een zwarte die het dashb. in verdwijnt.

--
KABELS gekoppeld aan ISO-connector 1 (zwart):
--
[img]carhifi/foto3.jpg[/img] [img]carhifi/foto4.jpg[/img]

1) BRUIN (dik) ::> T-split: overlopend in ZWART/ROOD, richting ISO-connector ::> bij ISO-connector weer BRUIN (dik)
1A) Vertakking op punt 1) op T-split: ZWARTE kabel (dik), afgeknipt aan het eind.
2) ROOD (dik) ::> T-split: overlopend in ROOD (dik)::> bij ISO-connector weer ROOD (dik)
2A) Vertakking op punt 2) op T-split: RODE kabel (dik), afgeknipt aan het eind.
3) blauw/wit (dun): afgeknipt
4) rood/bruin (dun): afgeknipt
5) blauw/wit (dun) ::> overlopend in ROOD (Dik), kabel aan het eind gestript (mogelijk is dit de verbinding om de Radio aan/uit te zetten bij aan/uitzetten van contact)

[img]carhifi/foto5.jpg[/img]

Bij de zwarte connector is een
- wit/blauwe afgeknipt (pin 1)
- andere plug/kabel is weg (pin 4)
- wit/blauwe ook afgeknipt/losgerukt (pin6):
[img]carhifi/foto6.jpg[/img]

--
KABELS gekoppeld aan ISO-connector 2 (bruin):
--
Deze lijkt origineel. Is niet mee aan de hand op het eerste gezicht:
[img]carhifi/foto7.jpg[/img]

--
Pioneer koppelstuk
--
Hier de image van waar de ISO-connectors op de Pioneer moet worden ingeplugd.
[img]carhifi/foto8.jpg[/img]

Elke kant heeft een rode draad (met label ACC) en is gekoppeld via een krimp-stukje metaal(?). Zoals ik het begrepen heb, moet deze draad worden aangesloten op een kabel uit de auto om de radio aan/uit te laten zetten als dit ook met het contact wordt gedaan. Ik heb het vermoeden dat draadje 5) is (zie stukje hierboven (ISO-conn. zwart))

Gezien bovenstaande: wat moet ik aan wat aansluiten / vervangen (losgeknipte draden) om mijn radio, evt. met versterker/rearboxen aan de praat te krijgen, gezien de volgens mij niet meer originele vw-setup?

PS. doordat dit nogal specifiek is en gezien de lostgeknipte draden en waarschijnlijk niet-originele vw ISO-blokken , heb ik op google/tweakerssearch niets kunnen vinden voor bovnstaand probleem... hooguit dingen die me verder op weg hebben geholpen maar nog geen 100% zekerheid geven. Daarnaast ben ik niet echt electro-begaafd en durf ik niet het risico te nemen zonder voorkennis wat draadjes aan elkaar te pluggen/draaien, maar ben ik wel Tweaker genoeg om het zelf te WILLEN (en niet uit te laten besteden aan extern)!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 22:27 ]

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
het is een lang verhaal, en vrij lastig om zo in theorie even te vertellen welke kabels je nodig hebt...
Maar ik zou zeggen: Die twee draden naar je zwarte ISO blok zijn + en - van je radio, die bruine ISO connector is voor je voorspeakers, en die zit goed.
De versterker heeft + en - en een connector voor het contact (heet geloof ik P connector of remote) dat is die met het kabelschoentje.

Het enige wat je nu nog mist voor muziek is contact.. Maar die kan ik zo niet vinden.. Kan je niet meten?

<edit>
Zou wel even een iso connector naar draadjes kopen, is zonde om in je pioneer bekabeling te knippen.
</edit>
<edit2>
Meet wel voordat je wat aansluit!!!! En ik ben niet verantwoordelijk als er rook uit je nieuwe radio komt :)
</edit>

[ Voor 22% gewijzigd door Archie_T op 25-05-2003 20:58 ]

Verwijderd

Volgens mij hoef je met de meeste draden niets te doen. Ik zou ff op je versterker kijken of die blauwe draden daar aangesloten zitten. Er staat altijd iets bij wat het is. Ik denk idd dat het de uitgang van je radio naar de ingang van je versterker is.

De meeste draden die er nu zitten zijn om je speakers rechtstreeks op je radio aan te sluiten, maar dat doe je niet als je een versterker gebruikt.

Om je radio aan te krijgen heb je in principe maar 2 draden nodig: aarde en 12v permanent. Netter is om ook een schakeldraad te gebruiken. In de handleiding van je radio vindt je wat waar moet op je radio. De draden in je auto kan je volgen naar de zekeringkast, en kijken wat het is. Vaak staat er wel iets op (12v sw is schakeldraad). Zelfs bij m'n Kadett uit 86 kon ik het uitvogelen.

Verwijderd

Topicstarter
@ Archie_T: dank je voor de snelle reactie.

wat bedoel je met contact en waar ligt dit normaal gesproken? een kabeltje zoals de blauw/zwarte met kabelschoen, en komt deze uit de dash?
het enige wat ik niet apart heb gefotografeerd, is de antennekabel .

ik heb iig geen multimeter o.i.d. tot mijn beschikking :(

wb. je edit1: de foto toont slechts 1 uiteinde: de andere uiteinde heeft een conn. die op de pioneer headunit past. Ik denk dat dat wel goed zit.

Probleem ligt dus als ik het zo goed begrijp nog in
- de zwarte ISO-connector / draden
- contact dat er niet is (?)

@elguapo: ja, de blauwe draden zijn verbonden aan de versterker. thx, ik zal eens kijken

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 21:20 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:10

Sick Nick

Drop the top!

ik zou toch ergens een multimeter scoren, zonder meter moet je op de gok dingen aansluiten en heb je best veel kans dat je zekeringen opblaast, je speakers onder stroom zet, je stroom over je versterker laat lopen (dus de speakeruitgangen onder stroom), enz.

Ik heb hetzelfde gezeik gehad in mijn auto, die stekkers klopten voor geen meter. Heb alles losgemaakt en doorgemeten. Daarna is het een koud kunstje om de boel aan te sluiten.
Kleine tip, schrijf op je iso stekkers van de auto welk draadje waarvoor is voor het geval je later een andere radio erin wilt hangen :)

Verwijderd

Topicstarter
Sick Nick schreef op 25 May 2003 @ 21:16:
ik zou toch ergens een multimeter scoren, zonder meter moet je op de gok dingen aansluiten en heb je best veel kans dat je zekeringen opblaast, je speakers onder stroom zet, je stroom over je versterker laat lopen (dus de speakeruitgangen onder stroom), enz.

Ik heb hetzelfde gezeik gehad in mijn auto, die stekkers klopten voor geen meter. Heb alles losgemaakt en doorgemeten. Daarna is het een koud kunstje om de boel aan te sluiten.
Kleine tip, schrijf op je iso stekkers van de auto welk draadje waarvoor is voor het geval je later een andere radio erin wilt hangen :)
ok.. dan moet ik maar even wat regelen..
enne.. bedankt voor de tip!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 21:11:
@ Archie_T: dank je voor de snelle reactie.

wat bedoel je met contact en waar ligt dit normaal gesproken? een kabeltje zoals de blauw/zwarte met kabelschoen, en komt deze uit de dash?
het enige wat ik niet apart heb gefotografeerd, is de antennekabel .
Dat zou em kunnen zijn, ik bedoel dus +12v geschakeld (als je contact aanzet gaat je radio aan) maar ook hiervoor zou ik zeggen, eerst meten.... Dus toch idd een metertje scoren.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:48
Archie_T schreef op 25 May 2003 @ 22:43:
[...]

Dat zou em kunnen zijn, ik bedoel dus +12v geschakeld (als je contact aanzet gaat je radio aan) maar ook hiervoor zou ik zeggen, eerst meten.... Dus toch idd een metertje scoren.
Die heeft ie dus niet en daarom zal een lampje van 12V hem ook goed kunnen helpen ;)

Verwijderd

http://www.12vhifi.nl/isoconnectors.html daar staat de preciese uitleg van welke functie wel draadje heeft. De versterker moet idd een remote hebben, dat is dat draadje bij die blauwe kabel aan, waar je gewoon trouwens weer 2 vergulde tulpstekkers aan kan zetten (die kosten niet veel). Om te meten kan je ook zo'n prikpen halen, daar zit knijpertje aan en een lampje in. Liggen vaak in van die aanbiedingbakken. Het blok voor de spanningen heeft het clipje aan de zijkant zitten, en die voor t geluid middenin, zo kan je ze goed uit elkaar houden. Wat ik op je foto's kan zien is die van het geluid helemaal gaaf. Ik evt nog wel nieuwe isostekker

Verwijderd

Topicstarter
die url was ik idd al tegengekomen! werd er niet wijzer van, maar na alle info vandaag lijkt het me toch mee te vallen.... ik denk op basis van alle info hierboven, dat de +12V de rode draad is op de zwarte iso-stekker. zie 12vhifi.nl, waar staat aangegeven dat het VAG-concern de A4 en A7 stekker zijn omgewisseld.... maar voor de zekerheid ga ik alles nog een keertje doormeten en hopen dat alle draadjes die los zijn gerukt, ook terecht zijn losgerukt ;)

Verwijderd

die blauw/witte draad die losgerukt is is van de snelheidsmeter en is alleen voor dat duitse syteem geloof ik dat als je harder rijdt het volume ook harder gaat.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 01:22

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Even een mi. zeer zinvol tipje, haal het handschoenenkastje weg! Zijn maar twee schroeven (middelste mag blijven zitten!) waarna je hem er zo uittrekt Sorry, ik heb me iets vergist, je moet wel degelijk het compartiment onder het handschoenenkastje loshalen, da's dus al 5 schroeven. Dan nog 3 boutjes die te vorschijnkomen en als laaste nog die twee eerder genoemde schroefjes. Ok, het is dan wel wat meer werk, maar vervolgens kun je overal véél beter bij, is ook makkelijk om dan de iso blokken naar beneden te drukken aangezien er straks achter je radio zeer waarschijnlijk geen ruimte meer voor is.

Verder zat er in mijn golf III ook géén geschakeld contact. Wel waren ook de originele draden losgeknipt en ik herken jouw geval dus ook nogal. Ik heb zelf even een geschakelde draad getrokken 'rechtstreeks' vanuit de draadjes direct uit het contactslot. Daar zitten een aantal (ik meen gele) geschakelde draden waar je zonder moeite een scotchblokje (ook bij de halfords of de gamma te krijgen, pic en zo even bij conrad opgezocht) op kunt drukken et voila een geschakeld contact.

Tip die hier boven al genoemd is om er achter te komen wat wat is: een 12V lampje met een draad naar de 0 op de accu en dan stuk voor stuk langs de contactjes bij het slot gaan. Als hij gaat branden contact verbreken en de lamp moet uitgaat. Let er wel op dat je het lampje niet op je mat legt, want dan heb je dus zo maar ineens een schoeiplek in je mat :X :X

suc6!

* hufkes heeft gvd net vandaag zijn radio moeten verwijderen omdat het kreng kapot is gegaan! Nou ja, zit nog garantie op, maar toch weer een hoop gezeik en te veel werk en de komende 3wkn zonder radio rijden.... 7(8)7

[ Voor 39% gewijzigd door hufkes op 26-05-2003 19:04 ]

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Topicstarter
@hufkes: bedankt voor de tips! het lijkt steeds ingewikkelder te worden :| . Maar iig tips van mensen met hetzelfde probleem, ik zal eens kijken wat ik zelf kan doen, als het het elektr. circuit weer op orde is...

/me veedub heeft bij het maken van de foto's waarschijnlijk kortsluiting veroorzaakt of de draden zijn inelkaar gaan zitten. hierdoor is de cv/alarm en het elektrisch circuit gaar en heeft hij voor het eerst de anwb ingeroepen :(

• hufkes

hufkes

Verwijderd schreef op 27 May 2003 @ 22:59:
@hufkes: bedankt voor de tips! het lijkt steeds ingewikkelder te worden :| . Maar iig tips van mensen met hetzelfde probleem, ik zal eens kijken wat ik zelf kan doen, als het het elektr. circuit weer op orde is...

/me veedub heeft bij het maken van de foto's waarschijnlijk kortsluiting veroorzaakt of de draden zijn inelkaar gaan zitten. hierdoor is de cv/alarm en het elektrisch circuit gaar en heeft hij voor het eerst de anwb ingeroepen :(
mmm, wat was er mis dan, waren er niet gewoon een stel zekeringen door? Een tijdelijke kortsluiting kan toch echt niet zomaar een blijvend probleem opleveren omdat gewoon een zekering er uit klapt.... Kijk even na of alles idd netjes nergens contact mee maakt, ook niet met een component in de auto, en dan zou je eventueel een zekering moeten wisselen.

De zekeringenkast zit links onder het stuur, druk op de twee goene knopjes en je haalt de deksel er zo vanaf. De omschrijving van welke zekering waarvoor is en hoe sterk moet zijn staat op dat plaatje dat je nu in handen hebt, de radio is zekering 22, de allerlaatste rechts dus. Moet overigens rood en dus 10 zijn.

---

Verwijderd

Topicstarter
klopt, de zekeringen waren doorgebrand (?), anwb heeft 3x een nieuwe ingeplugd, allemaal geknald (?) . nu heb ik dus zwakke dashverlichting, geen werkende schuifdak, geen cv, geen alarm....

anwb heeft de blauwe nr. 21 (ena laatste van rechts, tussen 2 rode) eruit gehaald (ik geloof dat er 15 op stond) en die klapte dus er elke keer uit.
zo... even in het instr.boekje nagezocht: bovenstaande klopt helemaal. 21 brandt elke keer door...

maar goed, de garage gaat er volgende week naar kijken.... en daarna hoop ik eindelijk mijn radiootje in te kunnen bouwen. hoop dat ik geen extra draden hoef te trekken om de radio met het contact mee uit te zetten en niet nog eens kortsluiting maak (als ik het zelf al was... zou best kunnen dat de draden contact maakten ofzo!)

Verwijderd

Topicstarter
zoo... gister de draden doorgemeten, maar nee hoor... geen enkele waarde die ik heb gemeten! zwarte pin op de zwarte draad (gestript) geplaatst, rode pin vd meter op diverse draden... no result. Misschien kan het zijn dat de bruine een min is, maar die is volledig in de iso geplaatst en is niet gestript (en ga ik niet strippen). anyways, vanavond snel even mjin radiootje aansluiten om te testen. int weekend ga ik het pas in bouwen.

de rode draad volgens 12vhifi moet bij vw de +12V geschakeld zijn, zoals ik het nu zie heb ik geen constant +12V (geel) om het gehuegen van de radio te bevoorraden van stroom.... veel gelezen over zelf trekken van zo'n kabeltje vanaf weet ik veel waar, maar ik probeer het inbouwen/uittesten maar eerst

anyone een tip waarvandaan ik een +12 constant van kan aftappen??

• hufkes

hufkes

Verwijderd schreef op 05 June 2003 @ 13:31:

anyone een tip waarvandaan ik een +12 constant van kan aftappen??
sigarettenaansteker is in de golf III constant geloof ik, kan je even testen. Is overigens wel lastiger bijkomen dan de stuurkolom, en daar komt natuurlijk ook keurig ongeschakeld contact binnen

---

• Tijmen
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 07:58
Waarom trekt je nergens een acculader of accu vandaan.
Dan maak je de schakeling ff in het klein. Dus niet in de auto zelf.

Kan je nooit veel verneuken aan de rest van de electronica in je auto. En het werkt een stuk makkelijker. Daarna kan je even een schema tekenen van de aansluitingen en MERK ALLES! ;)
Daarna zal het vrij eazy moeten zijn om het in te bouwen.
Alleen is de ruimte wat groter.

Tis maar een tip ;)

Verwijderd

Topicstarter
@hufkes: dus van de stuurkolom ishet mákkelijker dan de sigarettenaansteker? (laatste veroorzaakte trouwens de eerdergenoemde kortsluiting , not my fault >:) !)

hmmm... dashboard uitbouwen dus of alleen het bakje onder de passagiersairbag uitbouwen?

• hufkes

hufkes

Verwijderd schreef op 06 June 2003 @ 13:50:
@hufkes: dus van de stuurkolom ishet mákkelijker dan de sigarettenaansteker? (laatste veroorzaakte trouwens de eerdergenoemde kortsluiting , not my fault >:) !)

hmmm... dashboard uitbouwen dus of alleen het bakje onder de passagiersairbag uitbouwen?
bij je stuur zit gewoon een leuk klepje met twee kleine schroefjes aan de onderkant daarvan. Die los en je hebt zo twee losse delen in handen, en je ziet het contactslot netjes en gemakkelijk berijkbaar voor je. Van daaruit kun je ook heel makkelijk een draadje naar je radio frutten zonder nog extra onderdelen te moeten verwijderen.
Om het stuk van je sigarettenaansteker los te kunnen halen zodat je er ook een beetje bij kan moet er heel wat meer los volgens mij....

Verder kan ik niet precies zo op afstand beoordelen of het voor jou ook nodig is om het handschoenenkastje los te halen, mijn radio is dusdanig diep dat er aan de achterkant gewoon geen ruimte over was om de draden / isoblokken troep kwijt te kunnen. Eea moest dus echt naar beneden gedrukt worden wilde de radio er in passen. Na zeer lang kloten eindelijk maar bedacht om ook het handschoenenkastje los te halen en mezelf vervolgens vervloekt dat ik dat niet eerder gedaan had.

---

Verwijderd

Topicstarter
hmmm. ... ik had het even uitgeprobeerd...

1. minpool accu losgemaakt.
2. radioslede los in de auto geplaatst (nog niet in de rack en helemaal niet in de din-schacht)
3. pioneer-iso koppelstuk geplaatst op radio
4. bruine vw-isoblok geplaatst op pioneer koppelstuk (laatste foto hierboven)
5. zwarte vw-isoblok geplaatst op pioneer koppelstuk.
6. antenne aangesloten
7. accu minpool aangesloten (shit, dat ding vonkte toen ik de pool met de klem aanbracht!)
8. headunit opgepakt en contact op on gezet (niet gestart)
9. headunit op aan gedrukt (src-knopje op de pioneer 5530mp)
10. geen response. :'(

ik heb stappen 1 t/m 10 nog een keer gedaan, maar nu met de gele en rode draden van het pioneer koppelstuk gekruist. dit staat nl. in de pioneer handleiding dat indien er geen ACC stand op de auto is, dus alleen off-on-start ipv off-contact-on-start, je dit zou moeten doen om ervoor te zorgen dat je radio constant stroom krijgt. maar dit werkte dius ook niet.

Op de foto's kun je zien dat Pin 7 de rood/witte (overgaand in rood) is en pin 8 de bruine is (overgaand op zwart) (op de zwarte iso connector uit mijn auto). volgens 12vhifi.nl is de bruine de massa, en volgens http://www.vwforum.nl/led...e77a6c7603&threadid=10284 ook.
Tevens staat er dat de geel/rood van het koppelstuk moeten worden gekriust, zoals mijn 2e poging.

iemand nog een laatste hint, voordat ik naar de hifi-store ga om het te láten maken (want die versterker zooi dat had ik nog niet eens geprobeerd...)?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2003 13:12 ]

Pagina: 1