Toon posts:

Probs met radeon 9700. Warmte?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Club3D Radeon 9700 met 128m mb.
Het is die serie die standaart hoger is geklokt, tegen een pro aan ;)
Maar ik denk dat ik daar nu een warmteprobleem door heb. De kaart geeft na ongeveer 10 minuten tot een kwartier intensief gamen (1600*1200*32 bits) met Battlefield en Vietcong vlekken in het beeld, vooral op grote oppervlakken, zoals vloeren en muren.
Waarom denk ik aan een warmteprobleem:

Aan het begin van het gamen niets aan de hand, pas na ongeveer een kwartier.
Met de case open kan ik het iets langer rekken dan een kwartier.
Na een tijdje afkoelen werk alles weer 'vlekkeloos'
Boven een kaart heb ik zelf een temp sensor geplaatst, bij problemen zie ik een hoge temperatuur.

OKe, wat kan ik er aan doen?
Ten eerste vind ik het een beetje belachelijk (als het echt een warmte probleem is) dat ik een kaart koop die bij normaal gebruikt geen goede koeler heeft! :(
Maar goed, ik kan een extra case koeler plaatsen, boven of onder de kaart, die dan tegen de kaart aanblaast. Aan de zijkant kan trouwens ook nog.
Weten jullie welke kan van de kaart, boven of onder, de meeste koeling nodig heeft?

Of heeft iemand nog een andere oplossing? Ik kan natuurlijk terugklokken, maar ik vind dat een kaart gewoon de standaard fabriekswaarde aan moet kunnen.

alvast bedankt!! :)

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
heatsinks op de memory modules plaatsen, zalman passieve koeling, zo'n PCI ding dat onder de grafische kaart wordt geplaats om warme lucht die tss kaarten hangt af te voeren, ...

kies zelf maar

Een beetje verlies heb je altijd...

• Renumeration
  • Laatst online: 04-08 21:24
Ik heb precies het zelfde gehad.

Ik had ook een Club3D9700 (non-pro) met infinion geheugen. Liep bij mij ook standaar al op 324/297.

Ik heb me bios toen geflasht met warp11 en toen liep hiet gewoon zoals standaar 270/275.

En daarna met rage3d weer de snelheid verhoog.
Ik heb hem nu op 340/297 staat en loop helemaal stabiel nergens problemen mee.

Ik heb er trouwens wel z'n zalman passief koeling op.

Dus ik zouw gewoon net als mij je bios flashe van de videokaart en dan weer overclocken met rage3d of powerstip of iets dergelijks.

(ik haal nu 4996 in 3dmark2003) :9

Specs

Verwijderd

Topicstarter
PeGys schreef op 25 May 2003 @ 18:34:
heatsinks op de memory modules plaatsen, zalman passieve koeling, zo'n PCI ding dat onder de grafische kaart wordt geplaats om warme lucht die tss kaarten hangt af te voeren, ...

kies zelf maar
Oh, ja, moet ik nog even zeggen.
Ik was niet van plan zelf andere chipkoelers te gaan plaatsen ofzo. Ik koop een goede dure kaart, en dan verwacht ik zonder overklokken geen problemen met warmte te krijgen. Dus ik wilde een simpele oplossing, zoals een case koeler er onder of boven hangen. Maar ik weet niet wat de beste plaats is.
Of misschien heeft iemand ervaring met deze kaart en deze problemen en is er een andere oplossing....

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Test eens met een tafelfan gericht op je kaart ofzo, dan weet je iig zeker of het een warmteprobleem is :)

En als het idd een warmteprobleem is kan je 2 dingen doen:
- zelf voor extra koeling zorgen in de zin van meer airflow of de koeling op de kaart vervangen
- de kaart terugsturen aan de fabrikant / winkel, hij werkt immers op de standaard clocksnelheid niet naar behoren. Dan zullen die hem als het goed is omruilen en kan je hopen dat de nieuwe kaart beter is.

Ikzelf zou optie 1 nemen en de airflow verbeteren (dus niet de koeling van de kaart, daarmee verspeel je de garantie), daar heeft de rest van je pc ook voordeel bij en dat is zo gedaan. Omruilen kan een tijdje duren (alhoewel ik geen ervaring heb met de service van Club3D) :)

Verwijderd

Topicstarter
Weet trouwens iemand wat het beste is:
Case cooler aan de onderkant van kaart
Case koeler aan de bovenkant van de kaart
Case koeler aan de zijkant van de kaart.

maw, waar zitten de onderdelen die eventueel naast de GPU koeing nodig hebben??

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat is een kwestie van uitproberen, ligt er ook aan hoe de rest van de airflow in de kast is. Zijkant lijkt me een goede optie, dan worden zowel de boven als onderkant gekoeld. Maar uitproberen is de beste manier om daar achter te komen :)

• PeGys
  • Laatst online: 14-08 22:23
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 18:45:
Weet trouwens iemand wat het beste is:
Case cooler aan de onderkant van kaart
Case koeler aan de bovenkant van de kaart
Case koeler aan de zijkant van de kaart.

maw, waar zitten de onderdelen die eventueel naast de GPU koeing nodig hebben??
zijkant zou normaalgezien het beste effect geven aangezien je dan ook de memory aan de bovenkant van je kaart koelt.

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Topicstarter
oke, even een aanvulling:
ik heb een case fan aan de bovenkant geplaatst. Aan de bovenkant van de kaart zitten onderdelen die zo warm werden, dat ik ze niet langer dan 5 seconden kon aanraken.
Volgens mij heb ik nu geen vlekken meer in de games, en anders doe ik er aan de onderkant ook een, dan wordt de kaart gesandwiched door 2 koelers ;)
Pagina: 1