Loadbalancer : hoe verdeelsleutel verwerken in zone-file?

Pagina: 1
Acties:

• Drop
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2022
Ik heb een dns-server die het verkeer m.b.v. Round-Robin verdeelt over 3 servers die aan deze dns-server zijn geknoopt. Nu wil ik af van Round-Robin, want ik wil het verkeer nauwkeuriger verdelen dan de ruwe gelijk stukken wat Round-Robin doet. De 3 servers verschillen namelijk iets in performance en de 3 servers doen niet helemaal precies hetzelfde.

Ik wil dus overstappen naar ‘echte’ loadbalancing. Ik heb al voor elkaar dat de dns server om de paar minuten informatie ontvangt van de 3 servers. Op basis daarvan maakt de dns-server een nieuwe verdeelsleutel voor het verkeer naar de 3 servers. Maarrrr.. hoe verwerk ik deze verdeelsleutel in mijn zone-file, hoe verander ik dit? Ik heb Google, en Tweakers doorgespit, maar kon niet echt iets vinden. Kan iemand mijn hiermee helpen, heeft iemand hier ervaring mee? tnx.

• Spearhead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08-2025
Nu kan ik me vergissen, maar "echte" loadbalancers gebruiken die informatie over de load van achterliggende servers om de inkomende connecties zelf door te zetten naar de achterliggende server met op dat moment de laagste load.
Niet om dynamische aanpassingen in DNS te doen of iets dergelijks. Dat mechanisme is daar veel te grof voor, omdat niet voor elke request of zelfs maar elke client een DNS lookup op jouw server plaatsvindt. DNS info wordt immers overal ge-cached (client, DNS servers, http proxy servers etc.).