Toon posts:

Divx Bitrate Calculator onduidelijkheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs bij de Free Record Shop een dvd gekocht met een beeld
op het oude formaat 4:3.

Nu wil ik deze omzetten naar een divx, maar het bestand wordt te groot
ondanks de berekening van de bitrate calculator.

Nu heb je 3 types dvd :

- 4:3 formaat
- 16:9 formaat
- 2,35:1 formaat

Dat laatste zie je heel vaak bij de wat nieuwere films en leveren vaak zelfs
op een breedbeeld tv nog zwarte balken op.

Als ik de bitrate wil bepalen met de bitrate calculator welke formaat hanteerd
dit programma dan ? Het is overigens wel al opgevallen dat bij een 4:3 formaat
het bestand vaak groter wordt en bij 2,35:1 vaak kleiner.

Iemand suggesties ?

Verwijderd

De bitrate is niet afhankelijk van het formaat dat je gebruikt. Het kijkt naar de lengte van de totale film en deelt dat vervolgens door in welke grootte je de film wilt hebben (vaak 700MB of 2*700MB)
Bijvoorbeeld Film duurt 2 uur = 120 min = 7200 (s)
je wilt het op een cd van 700MB stoppen = 700 * 1024 * 1024 * 8 = 5872025600 bits
5872025600/7200 = 815559 bits/s = 815.56 Kbits
En dan nog eventueel het het aantal kilobits/s aan geluid eraf trekken en dan heb je het aantal beschikbare bits voor het beeld.
Dit geldt dan als je gebruik maakt van CBR, of 2-pass encoding.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat bestanden groter worden of kleiner zijn geworden door het beeldformaat. Als het goed is moet er niks veranderen, of er zit anders een bug oid in het programma ofzo

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 16:18

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik gebruik altijd Gordian Knot voor het back uppen van dvd's. www.doom9.net.

Alles in één programma, makkelijker kan het niet. Hoef je ook niet zitten te hannissen met die calculator.:)

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 17:23:
De bitrate is niet afhankelijk van het formaat dat je gebruikt. Het kijkt naar de lengte van de totale film en deelt dat vervolgens door in welke grootte je de film wilt hebben (vaak 700MB of 2*700MB)
Bijvoorbeeld Film duurt 2 uur = 120 min = 7200 (s)
je wilt het op een cd van 700MB stoppen = 700 * 1024 * 1024 * 8 = 5872025600 bits
5872025600/7200 = 815559 bits/s = 815.56 Kbits
En dan nog eventueel het het aantal kilobits/s aan geluid eraf trekken en dan heb je het aantal beschikbare bits voor het beeld.
Dit geldt dan als je gebruik maakt van CBR, of 2-pass encoding.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat bestanden groter worden of kleiner zijn geworden door het beeldformaat. Als het goed is moet er niks veranderen, of er zit anders een bug oid in het programma ofzo
Ehmmm ja, dat kan misschien zo zijn, maar een film met een beeldformaat van 4:3 heeft toch meer pixels dan eentje van 2,35:1 ? Als ik daar een divx van heb vult dat mijn hele scherm (logisch), en dat andere dus niet. Hier heb ik het dus wel over het bewegende gedeelte van het beeld (de zwarte balken bewegen niet).
Blue_White_Army schreef op 25 mei 2003 @ 18:53:
Ik gebruik altijd Gordian Knot voor het back uppen van dvd's. www.doom9.net.

Alles in één programma, makkelijker kan het niet. Hoef je ook niet zitten te hannissen met die calculator.:)
No offence, maar dat programma "G-Knot" heb ik ook al eens geprobeerd, en de handleiding is bijzonder omslachtig, en de hoeveelheid instellingen zijn daar 10x
zo veel als bij FlaskMpeg. Instellingen maken voor het maken van een divx kost
bij mij nog geen 2 minuten met Flaskmpeg. Divx maken kost alleen meer tijd :9 :z :Z

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 21:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 21:02:
[...]

Ehmmm ja, dat kan misschien zo zijn, maar een film met een beeldformaat van 4:3 heeft toch meer pixels dan eentje van 2,35:1 ? Als ik daar een divx van heb vult dat mijn hele scherm (logisch), en dat andere dus niet. Hier heb ik het dus wel over het bewegende gedeelte van het beeld (de zwarte balken bewegen niet).
Ja klopt, maar de datarate waar je hem op insteld moet nu verdeeld worden over een groter oppervlakte(bewegend beel) door de 4:3 verhouding (tenzij je hem natuurlijk zodanig verkleind). Dus de kwalitiet van de DivX zal dan wel iets slechter zijn dan bij een film met een verhouding van 2.35:1. Maar voor de totale bestandsgroote maakt die echter niet uit omdat je die datarate limit hebt ingesteld.

Maar goed, ik heb dit probleem dus nooit gehad bij het encoden van films van verschillende verhoudingen. Ik kan je helaas ook niet verder helpen.
Ja of dus op de handmatige manier berekenen, maar dat is ook niet echt snel.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Waarom gebruik je niet XviD ? Daar kun je exact instellen hoe groot je je uiteindelijke .AVI wil hebben, echt op de kilobyte nauwkeurig, en de afwijking is te verwaarlozen (50kilobyte op een 700mb avi ofzo) ...

edit Vreemde vraag voor iemand met 'Divx-je of Ftp-server server maken, klik hier' ...

XviD heeft trouwens ook een veel betere compressie dan DivX en zal dus een mooier resultaat leveren !

[ Voor 34% gewijzigd door TheLunatic op 26-05-2003 00:04 ]

Mother, will they like this song?

Pagina: 1