Toon posts:

IBM Deskstar/Seagate Barracuda gaar door Fans?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister een aantal fans bijgebouwd in mijn kast. Sindsdien doet mijn hd het niet meer.(bios herkent de hd niet meer) Dus vandaag heb ik ff een andere genomen. Er in gezet en getest. Ook deze doet het niet meer.... :'( Dus nu zit ik hier waarschijnlijk met 2 kapotte schijven ;(

Hoe kan dit vraag ik me dan af? De fans zitten niet doorgelust aan het stroom van de hd maar zitten direct vanaf de voeding op 1 draad. De voeding is 300W dus dat zou voldoende moeten zijn. Ik ga niet het risico nemen nog een hd eraan te hangen met die fans want dan heb ik nix meer...zou het aan de fans liggen?

Hoe lang zit er trouwens garantie op die IBM? En de Seagate want dan ga ik gewoon proberen via de garantie nieuwe te krijgen. (op de website van IBM en Seagate heb ik me suf gezocht maar geen info kunnen vinden...)

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-03 08:40
Uit je verhaal kan ik niet opmaken of je de fans al uitgeschakeld hebt en daarna de hd's weer hebt aangesloten. Werken de hd's dan weer wel?

Waarschijnlijk heb je nog 3 jaar garantie. Als je deze hd's begin dit jaar gekocht hebt, is de garantie 2 jaar.

Verwijderd

wat zijn je volledige systeem specs ala je namenlijk een dikke videokaart erin hebt zitten kan het namenlijk best wel de voeding zijn

Verwijderd

Ik denk niet zo zeer dat 't de hoeveelheid stroom is die de fans trekken.

De meeste casefans trekken zo gemiddeld 300-400mA of minder. En dat doen ze ook nog eens van de +12V lijn.

De HDD gebruikt de +12V lijn in feite alleen voor de aandrijving van de spindle. De +5V lijn is veel crucialer voor 't correcte functioneren van de HDD, aangezien de electronica daarmee wordt gevoed.

Wat ook mogelijk is, is dat de fans een dermate grote hoeveelheid storende interferentie uitzenden, dat de 't de electronica en de dataoverdracht van de schijf gaat storen.

Ik ben 't al met oa Enermax fans tegengekomen, en met fans die dmv PWM worden aangestuurd. 't is überhaupt aan te raden de snoeren niet te dicht langs de HDD, en de IDE kabels te laten lopen.

Kijk eens of 't loshalen van de fans wat oplost.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

om de garantie te checken gewoon even het RMA form op de site invullen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ja, zijn het enermaxen? want die maakten mijn pc zo onwijs instabiel, niet normaal meer...

specs

Verwijderd

Topicstarter
nee het zijn geen enermaxen. Maar het maakt niet uit of ik de fans in of uitschakel ik heb de hd's inmiddels ook al op een andere pc aangesloten en ze doen niets meer...de bios herkent ze de ene keer wel de andere keer niet. En als ie ze niet herkent dan blijven ze allerlei enge geluiden maken. De IBM schijf gaat vandaag weg. Dus hopelijk snel een nieuwe. Bij die andere moet ik nog kijken of ik nog garantie heb... Maar de oorzaak is me nog steeds niet duidelijk.

Ik heb er nu zolang een 2GB inzitten met dezelfde fans als bij de 20GB en de 40GB...die dus gesloopt zijn...Nu werkt het nog steeds.
De systeemspecs zijn AMD 1,2gHz, 256mb ram, leadtek geforce 4 128mb....300W voeding
Pagina: 1