Toon posts:

[PIO/DMA] Verschillende waarden voor dezelfde config?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een wazig probleem. Volgens mij draaien mijn HD's / CD-rom speler niet in optimale configuratie. Dus ik de 'help, mijn IDE-config is brak' FAQ gelezen, en Intel Application Accelerator geïnstalleerd. Alleen, nu heb ik met twee verschillende tooltjes twee verschillende uitkomsten.

Nero Infotool
Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/~s555022/dma_nero_infotool.gif
Primary Master: DMA 'aan'
Primary Slave: DMA 'uit'
Secondary Master: DMA 'aan'
Secondary Slave: DMA 'uit'

Intel Application Accelerator
Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/~s555022/dma_iaa.gif
Afbeeldingslocatie: http://stuwww.uvt.nl/~s555022/dma_iaa_maxtor.gif
Primary Master: U-DMA5
Primary Slave: U-DMA2
Secondary Master: U-DMA5
Secondary Slave: U-DMA5

De kabels heb ik nog niet vervangen - screenshots gemaakt via remote administrator sessie, dus gaat a.t.m. ff lastig - maar dat kan ik nog doen. Maar hoe komt het dat twee verschillende programma's heel iets anders aangeven? En, belangrijker: welke moet ik vertrouwen en welke niet? Want ik heb eerlijk gezegd het idee dat IAA betrouwbaarder is dan NI, maar aan de andere kant merk ik het veel meer als er schijfactiviteit is @ m'n Maxtor HD dan dat er schijfactiviteit is @ m'n Western Digital HD's....

Specs:
Windows 2000 Professional, SP3 + Pre-SP4 fixes
Hardware van m'n PC

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 15:14 . Reden: typo's ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
wat zie je als je via apparaatbeheer de eigenschappen opvraagt van de primaire en secundaire ide controller ?

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

aangezien ik ook zo'n probleem heb en bij apparatenbeheer geeft mijne PIO aan (dus [no dma]) en bij nero infotool geeft tie ook aan bij mij [no dma] zal nero infotool wel goed zijn.

dan is het bij jou waarschijnlijk ook zo als je bestanden kopieerd van je Secundairy slave de 80GB WD naar een andere partitie/schijf dat het behoorlijk traag gaat... heb ik teminste wel :/

edit:
check dit

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 22:25 ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-03 20:34
nee want TS heeft een hele andere chipset dan jij hebt. Je kunt er van uitgaan dat het apparaatbeheer gelijk heeft. Ik ben dus reuze benieuwd wat die aangeeft.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik de Intel drivers heb [van Intel's Application Accelerator], zijn daar die 'Advanced' tabbladen weg, waar je normaal gesproken de DMA instellingen kon kiezen.

Even een kleine update: ik heb nu kabels vervangen, en al m'n HD's op 'Cable Select' gezet. Intel's Application Accelerator programma geeft aan:

Alles UDMA5 [m'n CD-rom speler @ Primary Slave heb ik nog niet aangesloten], m.a.w.: niks anders
Nero Infotool: Hetzelfde als bovenstaande, maar dan ook zonder CD-Rom speler. Dus ook Pri-Master: DMA aan, Sec-Master: DMA aan, Sec-Slave: DMA uit

Ik zal zo m'n CD-romspeler eens aansluiten, maar het vreemde vind ik die secondary slave. Die blijft maar op DMA uit staan. Of moet ik dat hele Nero Infotool gewoon niet vertrouwen?

Edit @ Erik:

Ja, dat klopt. Vreemd genoeg gaat het tussen bijde WD's perfect, maar tussen Maxtor -> WD een stuk langzamer.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2003 00:00 ]