Access database verbinden

Pagina: 1
Acties:

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
Hoi ik heb een probleempje met access al een tijdje heb ik het geprobeerd en de handleiding gelezen maar ik kom er niet uit mede omdat ik ook niet precies weet wat de terminology is binnen access en dus beperkt ben in mijn zoek mogelijkheden naar een oplossing.

de velden zijn het volgende.

Naam/Pt nummer /geboorte datum/ aantal onderzochte plekken

hans ... .. 63372 . . . . . 17-7-2000............ 5

tweede lijst is

onderzochte plek / Pt nummer/ Naam/ histology

1
2
3
4

Ik wil deze 2 verschillende tabellen in 1 database zetten! dus als ik bij de eerste op Pt nummer in tabel 1 druk zie ik alle spots 1 2 3 4 en bijbehorende histology uit tabel 2 of nog beter als ik bij "aantalonderzochte plekken bij onderzoek" bijvoorbeeld op het aantal druk in tabel 1 dat ik tabel 2 zie als ik daar bijvoorbeeld 5 plekken heb onderzocht dat ik dan krijg.

[ Voor 4% gewijzigd door Chadi op 25-05-2003 16:49 ]

Verwijderd

Misschien zou je wat punten en komma's kunnen gebruiken, want ik heb echt geen idee wat je nu wilt weten. :?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:02

Outerspace

Admin General Chat
zou je misschien het iets duidelijker kunnen uitleggen. Ik snap dat je 2 verschillende tabellen in 1 db wilt hebben. Kan je er geen groot formulier van maken???? Dat je alles in het formulier gaat uitwerken.???

Wauw, een sig!

• Chadi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 16:47
jah sorry dat het zo onoverzichtelijk is.
Maar wat ik wil is in principe een soort link leggen tussen de eerste en tweede database of tabel In de eerste tabel. In de eerste tabel heb ik bijvoorbeeld ;

Naam|Id persoon|HOE VEEL BALLEN

hans |id=54erwre|6
kees|id=ttttttttttt| 4

tweede tabel wil ik de kleur ballen dus voor iedere bal de kleur appart beschrijven.Dus als persoon1 ,in dit geval Hans, 6 ballen heeft wil ik in de tabel eronder van alle 6 ballen de klleur beschrijven. De persoon zelf krijgt een appart nummer die hij ter identificatie mee draagt in dit geval id=54erwre. ieder bal krijgt ook een nummer dus als ik zes peronen heb met samen 30 ballen heb ik nummer 1 t/m 30 voor de ballen.

Dus krijg ik;

balnummer |Id persoon | kleur bal

balnummer1|id=54erwre | kGroen

balnummer2|id=54erwre |geel
........
balnummer6|id=54erwre|paars

en dit zo door voor alle ballen tot en met balnummer30

Ik wil dus in tabel 1 het getal 6 (of "HOE VEEL BALLEN") aanklikken en dan de onderste tabel automatisch krijgen met de 30 ballen en bij behorende kleur.

Hoop dat dit wat duidelijker is.

Verwijderd

dan moet je relatie leggen. zoek maar eens in de access help of vie google en je vint er wel wat voorbeeldjes van

• weppe
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je moet een relatie leggen tussen de volgende 2 tabellen:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=131079

Dus zodra je een naam kiest uit tabel 'namen' wordt de informatie weergegeven van de desbetreffende naam uit tabel 'info'

Ik kan je wel een voorbeeldje sturen (mits je acces 2000 hebt)

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je weet dat je met query`s moet werken?

• weppe
  • Niet online
Maiar schreef op 27 May 2003 @ 09:09:
Ik neem aan dat je weet dat je met query`s moet werken?
heeft ie niet persé nodig in deze database

Verwijderd

weppe schreef op 27 May 2003 @ 08:58:
Je moet een relatie leggen tussen de volgende 2 tabellen:

[afbeelding]

Dus zodra je een naam kiest uit tabel 'namen' wordt de informatie weergegeven van de desbetreffende naam uit tabel 'info'

Ik kan je wel een voorbeeldje sturen (mits je acces 2000 hebt)
Maak een 1 op veel relatie , wat dat inhoud is dat je vanuit die eerste tabel , de hele andere tabel kan selecteren.
doe je een 1 op 1 relatie dan kan je maar 1 veld uit die andere tabel gebruiken en moet je dus voor elk gedeelde veld die relatie maken , houd er rekening mee dat je eerst een primaire sleutel moet hebben gedefinieerd B)

• weppe
  • Niet online
Verwijderd schreef op 27 mei 2003 @ 09:20:
[...]

Maak een 1 op veel relatie , wat dat inhoud is dat je vanuit die eerste tabel , de hele andere tabel kan selecteren.
doe je een 1 op 1 relatie dan kan je maar 1 veld uit die andere tabel gebruiken en moet je dus voor elk gedeelde veld die relatie maken , houd er rekening mee dat je eerst een primaire sleutel moet hebben gedefinieerd B)
Dit is een een-op-veel relatie hoor! En de primaire sleutel is ook al gedefineerd zoals je op de afbeelding ziet!
Pagina: 1