Toon posts:

Welke aders worden niet gebruikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk en wil binnenkort een router met ingebouwd modem kopen.
Ik heb een netwerkkabel naar boven liggen. Ik wil nu boven het routermodem neer zetten, echter ik kan geen telefoonkabel voor ADSL meer naar boven leggen vanwege tekort aan leidingen.
Nou heb ik begrepen dat er een aantal aders niet gebruikt worden voor LAN. Welke zijn dat en zou ik over 2 daarvan de datalijn van ADSL kunnen laten lopen?
Mijn netwerkkabel is nu nog cross-over maar verander ik dan in straight.

Welke aders kan ik gebruiken?
volgorde:
Wit/Groen - Groen - Wit/Oranje - Blauw - Wit/Blauw - Oranje - Wit/Bruin - Bruin

Indeling thuis: netwerkkabel loopt van beneden studeerhoek via de meterkast naar boven
In de meterkast komt mijn datalijn binnen voor aDSL (splitter) welke nu via telefoondraad naar werkhoek loopt

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
zie de NT FAQ staat alles in over netwerkkabels...

FAQ Network Troubleshooting

[ Voor 38% gewijzigd door Fludizz op 25-05-2003 14:31 . Reden: linkje ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb idd gevonden dat blauw, wit/blauw, bruin en wit/bruin niet gebruikt worden maar wel verplicht in de kabel aanwezig moeten zijn.... kan ik deze nou wel ergens doorknippen voor een telefoonlijn (2 aders) of niet?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ja
edit:

:P

zolang je maar een aderpaar voor pin 1-2 en een voor 3-6 overhoud kan het prima ;)

[ Voor 97% gewijzigd door Erkens op 25-05-2003 14:47 ]

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Lipje naar beneden en kabel nar je toe. Kijk op je RJ45 plug en begin van links naar rechts te tellen. Je mag aders 1,2,3 en 6 niet gebruiken. Dit is veiliger omdat niet alle kabels op dezelfde manier zijn gefabriceert. Meestal zijn het wel aderparen die je ziet maar ik heb inmiddels ook al diverse variatie's gezien met andere kleuren.

Meh ...

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Twarp schreef op 25 May 2003 @ 14:50:
Lipje naar beneden en kabel nar je toe. Kijk op je RJ45 plug en begin van links naar rechts te tellen. Je mag aders 1,2,3 en 6 niet gebruiken. Dit is veiliger omdat niet alle kabels op dezelfde manier zijn gefabriceert. Meestal zijn het wel aderparen die je ziet maar ik heb inmiddels ook al diverse variatie's gezien met andere kleuren.
1 en 2 MOETEN een ader paar zijn, alsmede 3 EN 6 de rest boeit niet tot 100mbit ;)

offtopic:
ik vraag me af hoe vaak dit nog langs komt :/

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:56

Predator

Suffers from split brain

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3

Zie ook het schema voor kabel splitten (iets naar beneden scrollen)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.