Toon posts:

[XP] DOS simulator?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Bestaat er zo'n proggie voor WinXP dat zowat een perfecte DOS omgeving simuleert? Ik wil nl wel nog es al die oude games spelen, zoals Settlers II ed :)

En als het nog ff kan ook free/shareware

Ik heb de search gebruikt, maar kon geen oplossing vinden, google gaf me ook al niet echt veel resultaat

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 08:51
Je kunt ook gewoon een '98 opstartdiskette maken :P.

tvw

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 21:01

CAP-Team

XBL: CAPTeam

misschien is dit iets voor je?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40
(jarig!)

-

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Probeer deze eens: VDMSound http://ntvdm.cjb.net/
tiz voornamelijk gedoelt om geluid voor DOS games/progs te laten werken en de meeste games werken er ook perfect onder!!!

--

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Rival24

I'll Be Back

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 13:21:
Bestaat er zo'n proggie voor WinXP dat zowat een perfecte DOS omgeving simuleert?
[...]

Ik heb de search gebruikt, maar kon geen oplossing vinden, google gaf me ook al niet echt veel resultaat
Er is ook niet echt een goede oplossing hiervoor. Het beste wat je nog kunt doen is een oude pc op de kop tikken en die gebruiken.

(voor mij persoonlijk is dat niet de moeite voor die paar oude spelletjes...)

• Magic
  • Niet online
dosbox emuleert een dos-omgeving, ik weet dat bepaalde spelletjes vrij traag zijn, maar ik heb geen idee in wat voor mate.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Probeer Connectix Virtual PC eens. http://www.connectix.com
Of VMWare Workstation http://www.vmware.com/
Deze emuleren een 'volledige' pc in een venster binnen je Windows omgeving.
Installeer hier dan DOS op en voilla
Succes

• potatox
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Probeer eerst ff VDMSound http://ntvdm.cjb.net/ die werkte perfect voor mijn oude dos programma's!

--

Verwijderd

Topicstarter
_PoTaToX_ schreef op 25 May 2003 @ 13:37:
Probeer eerst ff VDMSound http://ntvdm.cjb.net/ die werkte perfect voor mijn oude dos programma's!
Als ik die probeer te installeren krijg ik incorrect command line parameters :/

Ik heb die Connextix virtual machine geinstalleert, maar hoe krijg ik daar nu een DOS op?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 13:54 ]

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
de VM booten vanaf flop :)

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CAP-Team schreef op 25 May 2003 @ 13:24:
misschien is dit iets voor je?
Inderdaad. DosBox moet je hebben. Werkt erg snel :)

Verwijderd

Topicstarter
Milly schreef op 25 mei 2003 @ 14:08:
[...]

Inderdaad. DosBox moet je hebben. Werkt erg snel :)
Dosbox sluit gewoonweg af als ik probeer de setup van The Settlers II te runnen

Hoe kan ik de files van Settlers II in die virtuele drive die Connectix virtual machine aanmaakt krijgen?

kan ik dat van buiten de virtuele machine?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 14:37 ]

Verwijderd

Mijn SBLive werkt niet goed met VDMSound, of met FXSound 2002. Er zit namelijk geen hardwarematige ADLIB/MIDI ondersteuning op. Die programma's moeten dan de MIDI zelf emuleren, wat zelfs op mijn P4 @ 2.66 veel kracht kost. Daar komt nog bij dat sommige spellen gewoon asociaal met het geheugen omgaan, waardoor Win2k ze gewoon afsluit.

Ik heb het zó opgelost: DOS geïnstalleerd op mijn PC. Ik heb een extra primaire partitie van 300 MB aangemaakt, en daar staat dus ECHT DOS 6.22 op. Ik kan tussen Win2k en DOS kiezen door middel van een bootmanager. Misschien probeer ik Virtual PC of VMWare ook eens... wel een leuke tip.

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 15:33:
Ik heb het zó opgelost: DOS geïnstalleerd op mijn PC. Ik heb een extra primaire partitie van 300 MB aangemaakt, en daar staat dus ECHT DOS 6.22 op.
Ik heb m'n oude 486 hier gewoon in het netwerk hangen, met DOS v6.22 erop :) Wel zo makkelijk voor oude DOS-games.

Verwijderd

Milly schreef op 25 May 2003 @ 21:22:
[...]

Ik heb m'n oude 486 hier gewoon in het netwerk hangen, met DOS v6.22 erop :) Wel zo makkelijk voor oude DOS-games.
Misschien moet ik inderdaad ergens maar eens een P60 uithalen voor een euro of 10... :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 08:51
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 21:52:
[...]

Misschien moet ik inderdaad ergens maar eens een P60 uithalen voor een euro of 10... :)
Compleet met moni + meuk zul je ze denk ik niet onder de 60 euro vinden hoor :o.

tvw

Verwijderd

VDMSound werkt hier niet... VESA ondersteuning werkt niet... Transport Tycoon geeft hier: "Unable to set up SVGA Display"... terwijl Basic VESA support = AAN.

edit:
VDMSound is het nog atijd...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2003 10:50 ]

• Gerwin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06-2025

Gerwin

Ik ben er klaar voor!

Verwijderd schreef op 25 mei 2003 @ 13:21:
Bestaat er zo'n proggie voor WinXP dat zowat een perfecte DOS omgeving simuleert? Ik wil nl wel nog es al die oude games spelen, zoals Settlers II ed :)

In XP zit toch een DOS omgeving. Je kunt als je rechtklikt op het programmabestand kiezen in welke format of omgeving je 'm wilt openen. Windows 98, Windows 95 en ook DOS dacht ik.

edit:
Nu ik het zie heb ik inderdaad geen DOS optie

[ Voor 7% gewijzigd door Gerwin op 02-06-2003 11:03 ]

Station van Gerwin Prins op Apple Music

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:21
De DOS-ondersteuning van XP is verre van optimaal:
(alhoewel logisch onder een 32-bit OS is het toch een tekortkoming)

* VMware is soms te traag en crashed bij sommige DOS-games.

* Bootdisk is een oplossing maar is incompatible met NTFS en moderne soundcards.

* VDMsound werkt op zich goed als audio-simulatie maar bepaalde DOS-games crashen vanwege problemen met XMS of EMS geheugen toewijzing. Voornamelijk omdat XP bepaalde gebieden afschermt van gebruik voor non 32-bit apps.
Bovendien heb je idd problemen met VESA-ondersteuning.

* DosBox ken ik niet en zal ik eens proberen.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
@Gerwin: Dûh. XP is (net als alle NT en 2000) volledig 32 bits en draait dus geen 16 bits apps.

Ik heb met deze laatste versie van DosBox nog geprobeerd om Liero te draaien met geluid, maar het ging echt ONGELOFELIJK traag (op een Athlon XP 1800+@1700 MHz). Ik hoorde wel wat geluid, maar het was dus niet speelbaar. Liero werkt nu dus alleen zonder geluid onder XP (zonder emulators dus).

Edit: moderne geluidskaarten zoals de SBLive/Audigy moeten toch ook gewoon goed geluid geven onder DOS? Daar heb je toch ISA-legacy oid voor (ben de term ff kwijt)?

[ Voor 21% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2003 11:15 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
Aham brahmasmi schreef op 02 June 2003 @ 11:12:
@Gerwin: Dûh. XP is (net als alle NT en 2000) volledig 32 bits en draait dus geen 16 bits apps.
Haal jij 'ns ff die klok en die klepel uit je oor!

NT/2000/XP ondersteunen wel degelijk 16-bit dos applicaties, maar software die direct naar de hardware (video/audio/muis etc) schrijft wordt niet ondersteund.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Misschien is het wel handig om gewoon een klein fat-16 partitietje aan te maken. En dan gewoon opstarten met een bootmanager. Dan kun je ook nog een beetje stunten met dos 6 en windows 3.11.

Verwijderd

http://dosbox.sourceforge.net

Should do the trick..

Verwijderd

Wat mij opvalt; als je in WXP onder z'n eigen ingebouwde DOS emulator in het spel "general midi" of een andere MPU401 achtige midi, filtert hij het door naar de wavetable/directsound MIDI. Voor wave geluid kies ik Soundblaster (gewoon, niet 16).

Dit heb ik getest met:
Warcraft 1
Warcraft 2: Beyond the dark Portal
The Incredible Machine

Werkt vrij flex. Maar in m'n dos tijd dee ik eigenlijk niet zo veel spelletjes die problemen zouden kunnen geven. Voornamelijk keen en warcraft (over KALI :P )

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:06

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Je zou de compatibiliteitsmodus kunnen proberen. Kies Win98, of Win95 ofzo, sommige DOS spellen dat eerst niet wilden werkten hier weer door.
Als je echt heel ver wilt gaan, een aparte DOS Box zou een beter optie zijn. Ik heb ook een DOS Box (Nog niet af). ;)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• ScuL
Het grootste obstakel is imho nog de geluidskaart. Niet alle games willen werken met VDMsound en voor moderne soundkaarten zijn vaak geen DOS-drivers meer verkrijgbaar. Ook als je met een bootdisk opstart omdat het in een window niet werkt heb je dan geen sound.

En dan moet je ook nog eens een USB->PS/2 plug aansluiten voor je USB muis :{
't wordt er allemaal niet makkelijker op.

• Aham brahmasmi
Nooit gehoord van USB legacy? Zit op vrijwel alle mobo's van minder dan 2 jaar oud volgens mij.

Verwijderd

Aham brahmasmi schreef op 02 June 2003 @ 13:34:
Nooit gehoord van USB legacy? Zit op vrijwel alle mobo's van minder dan 2 jaar oud volgens mij.
Dat zat zelfs al op mijn vorige GA6BA van Gigabyte, en die is nu 5 jaar oud.

• ScuL
als ik mouse.com vanaf een bootflop probeer te laden wordt er mooi geen muis gedetecteerd. (MS Intellimouse Explorer USB)

Verwijderd

USB wordt naar mijn weten niet ondersteund in DOS.

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Rival24

I'll Be Back

-ScuL- schreef op 02 juni 2003 @ 14:27:
als ik mouse.com vanaf een bootflop probeer te laden wordt er mooi geen muis gedetecteerd. (MS Intellimouse Explorer USB)
Hier staan een aantal oplossingen in:
http://www.freedos.org/freedos/news/technote/179.html

Verwijderd

DosBox werkt wel, maar protected mode spellen geeft nog probs. Iemand een alternatief? Mijn sound werkt namelijk niet onder blanco W2K.

Verwijderd

Is er niet toevallig een progje te krijgen dat alleen de legacy audio drivers emuleert en niet alle DOS mechanismen... Dus zo'n driver die je ook bij de SBPCI128/64/16 Vibra krijgt... maar dan dat ie doorgelust wordt naar de WaveOut of de DS drivers...

Verwijderd

Dat doen VDMSound en FXSound 2002 dus. Je hebt dan echter het probleem dat sommige spellen direct de hardware aanspreken in plaats van de drivers, en dan werkt het nog niet.

• Aham brahmasmi
-ScuL- schreef op 02 juni 2003 @ 14:27:
Moet je de optie "USB Legacy mouse" (is er ook voor keyboard) wel aanzetten hè. Bij een optische muis (Logitech iig) kun je ook makkelijk zien of de muis herkend wordt: zodra dat gebeurd gaat het rode lichtje van je muis branden.

[ Voor 22% gewijzigd door Aham brahmasmi op 02-06-2003 16:18 ]

• ScuL
Aham brahmasmi schreef op 02 juni 2003 @ 16:17:
[...]
Moet je de optie "USB Legacy mouse" (is er ook voor keyboard) wel aanzetten hè. Bij een optische muis (Logitech iig) kun je ook makkelijk zien of de muis herkend wordt: zodra dat gebeurd gaat het rode lichtje van je muis branden.
dat heb ik. als ik opstart met een bootflop gaat het lampje van de muis ook branden maar in DOS werken ho maar.
en dat ligt zeker niet aan mijn moederbord want ik heb er in de tussentijd al 3 verschillende gehad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 June 2003 @ 16:07:
Dat doen VDMSound en FXSound 2002 dus. Je hebt dan echter het probleem dat sommige spellen direct de hardware aanspreken in plaats van de drivers, en dan werkt het nog niet.
Niet helemaal. VDMSound maakt een eigen DOS-VM in Windhoos aan, ipv de gewone DOS VM die er al was. Ik heb nog geen VDMSound Legacy Audio Driver in mijn Device Manager gezien die de bekende Sound Blaster bronnen (220/7/1/330/388) gebruikt (en emuleert). Dat heeft de C-Media en SB AudioPCI drivers wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 June 2003 @ 11:31:
[...]

Niet helemaal. VDMSound maakt een eigen DOS-VM in Windhoos aan, ipv de gewone DOS VM die er al was. Ik heb nog geen VDMSound Legacy Audio Driver in mijn Device Manager gezien die de bekende Sound Blaster bronnen (220/7/1/330/388) gebruikt (en emuleert). Dat heeft de C-Media en SB AudioPCI drivers wel.
Hebben ze dat ook in Windows 2000?

Verwijderd

Hiermee kun je een complete PC simuleren. Ook met DOS dus: http://www.connectix.com/products/vpc5w.html

Werkt perfect!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 juni 2003 @ 11:36:
Hiermee kun je een complete PC simuleren. Ook met DOS dus: http://www.connectix.com/products/vpc5w.html

Werkt perfect!
Dit heb ik geprobeerd, en het werkt inderdaad goed. De MIDI in DOS-spellen heeft echter last van een timing probleem, waardoor dit totaal niet klinkt. Onder sommige spellen hebben de waves ook problemen.

Voor de waves en qua snelheid is VMware beter, maar die ondersteunt helemaal geen MIDI...

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook voor 10 euro een 386 kopen in de kringloopwinkel :)
Pagina: 1