Toon posts:

[WLAN] in bestaand netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een van mijn computers via Wireless aan te sluiten op een bestaand netwerk.

Ik heb gelezen dat de snelheid via Wireless behoorlijk traag kan zijn.

Nu weet ik niet of het verstandig is om Wireless te gaan, daar ik tot nu toe alleen maar slechte ervaringen lees.

Zijn er ook mensen met goede ervaringen hiermee??

Even wat specs:

Ik heb een sitecom router die verdeeld mijn internet op dit moment voor 3 computers. Nu wil ik een 4de erop aansluiten maar daar ik geen kabel meer wil trekken wil ik deze via Wireless laten communiceren.

het ziet er dus als volgt uit:

Modem ------>Router ------> Computer 1 (via bekabeling)
------> Computer 2 (via bekabeling)
------> Computer 3 (via bekabeling)

Naar mijn weten heb ik dan alleen een Access point nodig en een WIreless Pci Card.

Dan komt het er dus zo uit te zien :

Modem ------>Router ------> Computer 1
------> Computer 2
------> Computer 3
------> Access point -----> Computer 4

De router is by the way geen Wireless router.

Het enige wat die 4de computer moet doen is online zijn en af en toe wat aan Data transfer doen, zoals downloaden e.d.

En dan nog een vraag daar ik nog niet zo goed ben in netwerken:

kan ik ieder willekeurige IR USB adapter op die Access point laten communiceren.

Ik wil een Benq Access point gebruiken maar die is niet USB. Kan deze combinatie van een USB met een NIET USB?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ehm, IR = infra rood != WLAN ;)

een AP sluit je aan op je switch/hub en niet op USB ;)

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op 25 mei 2003 @ 10:58:
ehm, IR = infra rood != WLAN ;)

een AP sluit je aan op je switch/hub en niet op USB ;)
Mij is verteld dat ik het Access point gewoon kan aansluiten op mijn Sitecom router.

in de 4de pc een WLAN Pci card en klaar is kees, toch?

Waarom zou ik een heb nodig hebben? Op de router zit nl een switch voor uplink.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:03:
[...]

Mij is verteld dat ik het Access point gewoon kan aansluiten op mijn Sitecom router.

in de 4de pc een WLAN Pci card en klaar is kees, toch?

Waarom zou ik een heb nodig hebben? Op de router zit nl een switch voor uplink.
je router is in dit geval je switch/hub :/
dus sluit je je AP daarop aan, wlan nicje in je pc en klaar is johan1973 ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ok dat is nu duidelijk, maar hoe zit dat dan met de snelheid van die 4de pc?

is dit dan echt te traag om als servertje te gebruiken of valt dat wel mee?

het is toch een redelijke uitgave zo'n accees point met PCi card.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:11:
Ok dat is nu duidelijk, maar hoe zit dat dan met de snelheid van die 4de pc?

is dit dan echt te traag om als servertje te gebruiken of valt dat wel mee?

het is toch een redelijke uitgave zo'n accees point met PCi card.
er is ook 54mbit wlan :)
maar een server zou ik persoonlijk gewoon een kabeltje geven, krijg je een veel stabielere verbinding ;)

Verwijderd

Topicstarter
normaal gesproken zou ik dat ook doen maar ware het niet dat ik, zoals al eerder vermeld, geen zin heb in kabels trekken dwars door 3 kamers.

het wordt ook niet echt een Server maar meer een soort verzamel pc waar ik af en toe mijn gegevens vanaf haal en waarop gedownload zal worden :):)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Mijn ervaring is, dat het traag is. 11 mbit is effectief 600 KB/s. Is leuk voor een Webserver, echter als fileserver is het 3x niks. Als je eenmaal 100 mbit gewend ben, ga je niet gelukkig worden met een 11 mbit (dat is de MAXIMALE snelheid, haal je waarschijnlijk niet eens met 3 kamers doorkruizen) verbinding.

This footer is intentionally left blank

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ga er van uit dat 802.11b (11mbit) in de praktijk 5mbit (625kb/s)zal zijn.

802.11g (54mbit) doet gemiddeld in de praktijk 20 - 25 mbit (+-2.7mb/s)

Dus met 802.11g zou je veel sneller uit zijn omdat je al aangaf een server te gaan draaien op WLAN.

Als je snel bent kun je nog zo'n 54mbit AP scoren voordat ie terug geschroefd wordt naar 20mbit. :)

Verwijderd

Topicstarter
waarom zou die teruggeschroefd gaan worden dan?

Verwijderd

Topicstarter
ok dus nu is de vraag: hoe snel gaat het downloaden als ik dat via we wireless pc wil gaan doen.

dit wil ik gaan doen zodat ik geen last heb van de herrie en de warmte die de pc afgeeft :)

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 11:02:
ok dus nu is de vraag: hoe snel gaat het downloaden als ik dat via we wireless pc wil gaan doen.

dit wil ik gaan doen zodat ik geen last heb van de herrie en de warmte die de pc afgeeft :)
11 mbit of 54?
ligt aan je adapter en de afstand tussen je server en ap en wat er tussen zit, dus met de "info" die je geeft kunnen we leuk gaan gokken maar daar bereik je niet mee :)

Verwijderd

acces points zijn wel behoorlijk duur.

als je het niet zeker weet kun je ook in pc 1 (of 2 of 3) een pci wifi kaartje zetten, en in pc 4 ook één. (bij een wifi verbinding tussen 2 pc's heb je geen acces point nodig)

dat is geen ideale situatie (om met 4 te internetten zal 1 aan moeten staan) maar het kost je 2 x 30 euro, daar kun je je dus geen buil aan vallen

vind je het niets, kan je altijd nog een acces point kopen

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 11:10:
acces points zijn wel behoorlijk duur.

als je het niet zeker weet kun je ook in pc 1 (of 2 of 3) een pci wifi kaartje zetten, en in pc 4 ook één. (bij een wifi verbinding tussen 2 pc's heb je geen acces point nodig)

dat is geen ideale situatie (om met 4 te internetten zal 1 aan moeten staan) maar het kost je 2 x 30 euro, daar kun je je dus geen buil aan vallen

vind je het niets, kan je altijd nog een acces point kopen
mja, maar als je je server wireless wilt hebben lijkt het me niet handig als de verbinding wegvalt omdat een pc gereboot moet worden :X

Verwijderd

Erkens schreef op 01 juni 2003 @ 11:12:
[...]

mja, maar als je je server wireless wilt hebben lijkt het me niet handig als de verbinding wegvalt omdat een pc gereboot moet worden :X
ik zeg toch dat het niet ideaal is. alleen kun je op deze manier relatief goedkoop uitvinden of het niet toch tegenvalt.

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 10:11
Verder nog iets: wat bedoel je met downloaden? Intern, in je eigen netwerk zal het downloaden relatief traag gaan, maar vanuit internet zal het ook afhangen van je internetconnectie:
Ik bedoel: als je een 1 Mbit internetverbinding hebt, dan maakt het dus niets uit dat je 'maar' 11 Mbit (5 Mbit effectief) thuis hebt: in dit geval is namelijk je internetverbinding de snelheidsbepalende factor.

Verwijderd

Topicstarter
wel, ik zit via kabel op internet en wil op pc 4 wireless gaan "werken". In theorie zal die pc weinig gaan doen behalve wat data transfer van de ene pc naar de andere en vooral bestanden downloaden. Ik ben ook van plan om deze pc via Pc Anywhere te gaan bedienen. maar dat is bijzaak.

mij is verteld koop een accees point om later te gaan uitbreiden en 1 pci wireless netwerk kaart.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 June 2003 @ 14:55:
wel, ik zit via kabel op internet en wil op pc 4 wireless gaan "werken". In theorie zal die pc weinig gaan doen behalve wat data transfer van de ene pc naar de andere en vooral bestanden downloaden. Ik ben ook van plan om deze pc via Pc Anywhere te gaan bedienen. maar dat is bijzaak.

mij is verteld koop een accees point om later te gaan uitbreiden en 1 pci wireless netwerk kaart.
als je dat acces point puur koopt om uit te breiden moet je het niet doen:

stel dat je dat doet, dan koop je dus een pci kaart en een accespoint. wil je uitbreiden dan moet je nog een pci kaart kopen

begin je echter met 2 pci kaarten en wil je uitbreiden, moet je dan nog een accespoint kopen.

extra pci kaarten voor extra pc's kun je in beide voorbeelden tegen elkaar wegstrepen. het is dus lood om oud ijzer, met het risico dat je voor niets een accespoint koopt.

let wel: dit verhaal gaat dus alleen maar op als beide pc's de hele dag aan staan.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:49
Aangezien dit topic vrij veel lijkt op wat ik wil weten, post ik dit ook maar ff hier(anders sluit een van de moderators het weer >_<).
Ik heb nu 1 pc met internet(usb adsl modem), en een 2de pc die via een proxy en crosslink kabel verbinding maakt met de andere pc.
Nu komt er dus straks mischien een laptop bij, wat is dan het makkelijkst om te doen?
Ik pomp weleens wat over via beide desktop's, rond de 20 gig per maand denk ik.De snelheid maakt me niet veel uit, zolang ik mijn internet max van 80kb/sec maar blijf halen.

[ Voor 3% gewijzigd door Eddos op 03-06-2003 21:37 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Eddos schreef op 03 June 2003 @ 21:36:
Aangezien dit topic vrij veel lijkt op wat ik wil weten, post ik dit ook maar ff hier(anders sluit een van de moderators het weer >_<).
Ik heb nu 1 pc met internet(usb adsl modem), en een 2de pc die via een proxy en crosslink kabel verbinding maakt met de andere pc.
Nu komt er dus straks mischien een laptop bij, wat is dan het makkelijkst om te doen?
Ik pomp weleens wat over via beide desktop's, rond de 20 gig per maand denk ik.De snelheid maakt me niet veel uit, zolang ik mijn internet max van 80kb/sec maar blijf halen.
wat wil je zelf? wat is je budget etc etc
aangezien je het in dit topic post neem ik maar aan dat je wireless wil ;)
ik zou een AP kopen een een pc-card voor je laptop
Aangezien je nu een crosscable gebruikt zou ik een AP nemen met ingebouwde switch, zodat je je pc's hierop aansluit (met een straigth cable)
Eventueel zou je dan je laptop altijd nog op de switch kunnen aansluiten als je enorme load aan data wilt overpompen zodat dat niet wireless hoeft ;)

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42
Ik zal ook nog even mijn licht op deze zaken laten schijnen ... (klein lampje)

Voor i'net en bestanden downloaden is 802.11b voldoende (5.9 mbit/s DATA overdracht). In verband met net wat vlotter werken zou ik persoonlijk voor 802.11g gaan (20 mbit/s, compatible met evt. 802.11b apparatuur die je tegen komt)
Pc Anywhere
Dat is dus geen bijzaak, of tenminste, in het geval dat je deze wil bedienen vanuit je interne netwerk. Waarschijnlijk zal de info die PC anywhere verstuurd gemakkelijk boven de snelheid uitkomen die je kabel KAN bieden. Oftewel: vanuit interne netwerk bedienen, dan zeker voor 802.11g gaan !!
PCI netwerk kaart
PCI WLAN kaarten zijn niet echt de beste optie als je voor 802.11b kiest. De antenne die je dan gebruikt zit IN (of tegan ~ aan) je computer behuizing, daardoor verlies je standaard al
een gedeelte van je snelheid.
Laptop erbij
Idd, een Access Point of WL router. En als je dan veel data over moet sturen, even een kabeltje in je laptop duwen.

Happy Blessings <3

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 10:11
Ik denk dat alles van budget afhangt:

Als je weinig geld hebt, dan is waarschijnlijk 802.11b de goedkoopste oplossing.
Heb je wat meer geld te besteden, en let je ook een beetje op de toekomst, dan zou ik voor 802.11g gaan: dit protocol heeft waarschijnlijk de toekomst. En is toch weer net wat sneller.
En verder is dit protocol natuurlijk compatible met 802.11b...
Verwijderd schreef op 01 juni 2003 @ 14:55:
Data-transfer is in mijn ogen een beetje een vaag begrip: als je echt veel bestanden gaat uitwisselen binnen je eigen netwerk, dan kan 802.11b traag zijn (maar dan is 802.11g ook al wat traag). Voor gebruik op internet zijn allebei meer dan voldoende (zie mijn vorige post).

Ik heb nu al een klein jaar hier een 802.11b-netwerk liggen, en dat werkt in mijn ogen perfect: zo af en toe verplaatst ik wat mp3's op en neer tussen computers, en voor de rest wordt de verbinding het meeste gebruik voor internet. Als ik echt veel moet uitwisselen, dan sluit ik wel even een 100Mbit kabeltje aan.
Verder gebruik ik de verbinding ook redelijk vaak voor VNC, en ik moet zeggen dat dat ook perfect werkt...

Dus kortom: heb je geld: koop 802.11g! heb je weinig geld, dan volstaat 80211b ook wel ;).
Pagina: 1