Toon posts:

Radeon 8500LE passief koelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd ben ik in bezit van een Hercules Radeon 8500LE 128Mb, en ik erger mij behoorlijk aan het lawaai van de fan die erop zit. Dit deed mij besluiten om een Zalman HP-80 passieve VGA koeler aan te schaffen, maar deze pastte niet omdat er geen gaten in de videoplank zitten... |:(

Vandaar mijn vraag: wie heeft zijn Hercules 8500LE passief weten te koelen en hoe hebben jullie dat gedaan?

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

nb 32 j misschien met adhesive koelprut erop
je krijgt het dan alleen nooit meer los

denk dat dat wel zou moeten gaan, hij is alleeen een beetje hoog dna

Verwijderd

Topicstarter
die NB32J is wel een stuk kleiner dan een HP80, koelt dat dan wel goed genoeg?

Verwijderd

Speel je veel spellen? Als je ze nooit speelt zal het wel lukken om hem passief te koelen zonder artifacts, als je veel gamed betwijfel ik het.

Verwijderd

Topicstarter
ik speel zo nu en dan een spel, laten we zeggen 1 à 2 keer per week...

ik zag trouwens ook een chipset koeler van Spire, de BF2A01 RamCool (zie plaatje). Is dat niet een betere (want groter oppervlak)?

Afbeeldingslocatie: http://www.spire.nl/pics/products/BF2A01.gif

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
Das geen chipsetkoeler, das voor het geheugen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 11:45:
ik speel zo nu en dan een spel, laten we zeggen 1 à 2 keer per week...

ik zag trouwens ook een chipset koeler van Spire, de BF2A01 RamCool (zie plaatje). Is dat niet een betere (want groter oppervlak)?

[afbeelding]
Dat is dus voor het geheugen, en die kan best zonder. Maar hoe groot is de heatsink die er nu op zit? Anders ruk je gewoon dat stekkertje van het koelertje er eens uit en probeer je eens normaal in Windows te surfen.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 17:23

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Je kan het met die oranje northbridge koeling van Zalman proberen. Omdat je geen gaten hebt zal je het wel moeten vastlijmen. Je kan ook een oud pentium koelblok gebruike, maar zorg er wel voor dat het oppervlak groot genoeg is.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22

Wallie

Herr

Ik heb ook een Hecules 8500LE, heb de koeler eraf geschroefd, en naast de pci sloten een 80cm fan op 5volt gehangen, koelt hem prima (en nog wat andere pci kaarten), prima stil :).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Gebruik een big-motha P2 sink. Heeft meestal een lekker groot oppervlakte met veel bevestigingspunten. Wat je ook kunt doen is een stuk koelprofiel van een eindversterker. Ik had mijne doorgebrand, en had toen zo'n lekker asociaal groot blok over. In twee stukken gezaagd en toen paste het er precies op :) beetje zalmann adhesive erop en het zat vast.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Had een Hercules 3D Prophet 4500, zo'n rommelding met Kyro2 chipset en ook zo'n klote-orb erop.
Die orb kon het met de warme zomerdag dus NIET aan en dat ding sloeg dan na 5 minuten ook gewoon keer op keer vast.

Uiteindelijk een coolermaster socket7 heatsink gepakt, welke ik met kabelbindertjes door de gaten heb vastgemaakt. Paste precies :)

Zonder fan deed deze beter zijn werk dan de standaardorb die Hercules erbij levert. Ik zou zeggen: plak er een redelijk grote heatsink op en je bent klaar. Deze was 5.5x5.5x2.5cm, niet de allergrootste heatsink als je het mij vraagt (wie aan komt zetten met een Spire Bigrock aan zn VGA plank ga ik slaan :P)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist een NB32J besteld. ;)

Bedankt voor jullie advies, en ik zal laten weten hoe het bevalt, want naar mijn weten heeft nog niemand dit op zn 8500LE geplakt...

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 21:58 ]

• Macabre
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 11:39

Macabre

Euhh...

Hmm......ik heb zelf ook een Hercules 8500LE die heb ik passief gekoeld met een koelblok van deze koeler (kost nog geen € 10,-). Moest er wel een klein hoekje van af zagen.
Eerst de kaart in de vriezer gelegd om de originele koeler er makkelijk vanaf te halen.....vastgeplakt met thermal prut van zalman en werkt perfect....

Kan em nu zelfs verder overclocken dan met de originele koeler en lekker geen lawaai meer...
En het enige wat ik doe met de pc is gamen :)

Misschien heb je hier iets aan ...

..:: Specs ::..

Verwijderd

Ik had mijn 8500le met de zalman "ZM-17CU" passief gekoeld gekregen
en zelfs overgeklokt tot 275/275 @- r9100
Afbeeldingslocatie: http://zalman.co.kr/images/pbimages/17cu.gif

Afbeeldingslocatie: http://zalman.co.kr/images/pbimages/17cu2.gif
Features
- ZM17-CU does not require a fan, thus it does not need to be powered, nor does it create noise or vibration.
-The video card can be cooled down to an optimal temperature without generation of noise.
- More stable operation of the video card is ensured in overclocking environment.

(Zalman is not responsible for any damage to system and/or the video card caused by overclocking)

Parts
1) One ZM17-CU FHS
2) Two Thermal Adhesives(Type A, B )

HeatSink Specification
1) Model : ZM17-CU
2) Dimensions : 125W X 52L X 17H mm
3) Fin Length : 65mm
4) No. of Fins : 14
5) Fin Thickness : 0.3mm
6) Base Material : Pure Copper
7) Mass : 120g
8 ) Surface Area: 510cm2
9) Thermal Resistance : 2.2deg C/W

Compatible Video Cards
Usable on all brands of video cards

Notes)
1)For GeForce 256 DDR, RADEON DDR, and higher classes of video cards, the ZM17-CU must be used with Zalman's FB165(www.zalman.co.kr/english/product/ cnpsvga3.htm).
2) If the heatsink(ZM17-CU) interferes with some components on the video card, do not attach.
3) The ZM17-CU attached with the adhesive cannot be removed afterwards.
4) Attach in well ventilated place.
5) If the adhesive gets on your skin, promptly clean off with water.

* CNPS stands for Computer Noise Prevention System. It is a registered trademark of Zalman, who developed this concept (a world first).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2003 22:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Macabre schreef op 25 mei 2003 @ 22:47:
Hmm......ik heb zelf ook een Hercules 8500LE die heb ik passief gekoeld met een koelblok van deze koeler (kost nog geen € 10,-). Moest er wel een klein hoekje van af zagen.
Eerst de kaart in de vriezer gelegd om de originele koeler er makkelijk vanaf te halen.....vastgeplakt met thermal prut van zalman en werkt perfect....

Kan em nu zelfs verder overclocken dan met de originele koeler en lekker geen lawaai meer...
En het enige wat ik doe met de pc is gamen :)

Misschien heb je hier iets aan ...
En die heb ik nu als CPU koeler met een fan convertor + Papst fan... :)

Ik probeer nu mn bestelling te veranderen om een ZM17U te krijgen ipv die NB32J... hopelijk lukt me dat nog...
edit:
gelukt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2003 21:02 ]

• JaWa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 20:42

JaWa

zie hier een icon

koelen jullie je HS echt passive of hebben jullie toch iets van een airflow? want het lijkt me toch sterk als je geen airflow hebt en een proccesor hebt die zn hitte niet naar buiten kan afvoeren dat je je ati goed gekoelt houdt.
Ik zelf heb ook een ati 8500le met standaard fan... maar volgens mij hoor ik hem niet..
( wel een stil systeem.. silverado @ 6volt, 2x papst @12dba, 1 80mm in voeding @ 7volt en een seagate cuda V)

Ik zet morgen mn fan van de 8500 uit en kijk of ik het alleen trek met standaard hs en airflow.

Switched to the Dark Side 2005. Occasional dabbling in photography and coding

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05-2025
Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 21:57:
Ik heb zojuist een NB32J besteld. ;)

Bedankt voor jullie advies, en ik zal laten weten hoe het bevalt, want naar mijn weten heeft nog niemand dit op zn 8500LE geplakt...
had je dan niet beter de zalman hp80 kunnen kopen zal een stuk beter koelen of zie ik dat verkeerd.
want de zalman kan je dan toch ook gewoon dan opplakken.
ken je hem nog een stuk verder overclokken dan met zo'n northbridge koeler.

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-08 22:23
ZyCo DaMiaN schreef op 27 mei 2003 @ 02:05:
[...]

had je dan niet beter de zalman hp80 kunnen kopen zal een stuk beter koelen of zie ik dat verkeerd.
want de zalman kan je dan toch ook gewoon dan opplakken.
ken je hem nog een stuk verder overclokken dan met zo'n northbridge koeler.
misschien openingpost lezen:
Sinds enige tijd ben ik in bezit van een Hercules Radeon 8500LE 128Mb, en ik erger mij behoorlijk aan het lawaai van de fan die erop zit. Dit deed mij besluiten om een Zalman HP-80 passieve VGA koeler aan te schaffen, maar deze pastte niet omdat er geen gaten in de videoplank zitten...

Vandaar mijn vraag: wie heeft zijn Hercules 8500LE passief weten te koelen en hoe hebben jullie dat gedaan?

Een beetje verlies heb je altijd...

Verwijderd

Topicstarter
JaWa schreef op 27 May 2003 @ 01:55:
koelen jullie je HS echt passive of hebben jullie toch iets van een airflow? want het lijkt me toch sterk als je geen airflow hebt en een proccesor hebt die zn hitte niet naar buiten kan afvoeren dat je je ati goed gekoelt houdt.
Ik zelf heb ook een ati 8500le met standaard fan... maar volgens mij hoor ik hem niet..
( wel een stil systeem.. silverado @ 6volt, 2x papst @12dba, 1 80mm in voeding @ 7volt en een seagate cuda V)

Ik zet morgen mn fan van de 8500 uit en kijk of ik het alleen trek met standaard hs en airflow.
Het waait redelijk lekker in mn kast :*) en met 2x papst@12db en 2x papst@19db in mn voeding en op mn cpu is het nog redelijk stil ook. Die fan op de 8500le veroorzaakt echter veel resonantie.

Maar ik zou niet zomaar die fan van de standaard heatsink uitzetten, die is imho echt veels te klein

• ZyCo DaMiaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-05-2025
PeGys schreef op 27 May 2003 @ 02:12:
[...]

misschien openingpost lezen:

[...]
ja ik weet, ik denk soms dat iedereen op GOT een beetje tweaker is, dus veronderstelde ik dat hij wel zou weten hoe je een zalman toch kan gebruiken voor een kaart zonder gaatjes.
door het te plakken en een steun te maken voor de onderste gedeelte van de koelblok of gewoon een stuk schuim ertussen leggen.

---------- koelblok
----------schuim
----------vgakaart
-- core
-----------koelblok

wahahha dit is een tekening van een vga kaart met een zalman hp80 :+
Pagina: 1