Toon posts:

[3,3 volt lijn] veranderde na aandrukken molex

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het (wazige) probleem:
Gisteren checkte ik in mn Award Bios de spanningen.
Het viel mij op dat de 3,3 volt lijn vrij laag was. Deze stond normaal gesproken op 3,2 volt. Omdat dit natuurlijk "idle" is , maakte ik mij er geen zorgen om. Maar de 3,3 volt lijn stond dus niet op 3,2 volt maar deze was gedaald naar 3 volt :s.
Ik snapte er effe helemaal niets van. Vervolgens ben ik via de search weten gekomen dat de 3,3 volt lijn dient voor de chipset en het geheugen van mn mobo.

Wat heb ik gedaan:
Via de search ben ik er dus achter gekomen dat 3,0 op de 3,3 volt lijn veels de laag was volgens de 5% normering. Deze dient dus voor de chipset van de pc en voor het geheugen.
Ik heb vervolgens de stroom van mn PC afgehaald en de computer uit elkaar gehaald en weer opnieuw in elkaar gezet.

Ik heb de molex connector op mn mobo (extra) hard aangedukt.

Daarna heb ik de volt lijnen weer in mn BIOS gechecked en de 3,3 volt lijn stond gewoon weer op 3,2 volt (zoals eerst dus)

Vraag: Iemand enig idee wat hier aan de hand is geweest?

Specs:
Intel BX mobo.
Pentium 3 450 slot 1 processor.
256 SDram @ pc 100
WD 40 Gb 7200 RPM 2 MB cache
gf 2 MX 400 64 Mb ram.

Verwijderd

wat voor voeding????

Verwijderd

Topicstarter
Een Q-tec 300 watt voeding gebruikt mn pc.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Zolang als je geen vastlopers heb zou ik mij nergens druk om maken :)

sommige biossen (vooral oude zoals die van jou) kunnen zulke waardes wel eens verkeerd doorgeven :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 May 2003 @ 10:04:
Een Q-tec 300 watt voeding gebruikt mn pc.
Dat ligt dan waarschijnlijk (maar niet zeker) aan die voeding. Die is op zich wel sterk genoeg voor jouw config, maar van niet al te hoge kwaliteit.

Ik zou me er maar niet te druk om maken. Hou het gewoon een tijdje af en toe in de gaten, vooral als je PC wat langer aan heeft gestaan. Liefst met een tooltje vanuit Windows.

En als het erger wordt en ook daadwerkelijk probs veroorzaakt, dan pas moet je een nieuwe voeding. Maar die moet je toch sowieso als je een nieuwe compu gaat kopen, daar is deze te zwak voor.

En niet meteen naar de winkel rennen voor een nieuwe, dure voeding, je weet niet eens zeker dat dat het probleem is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb op aanraden van jullie met Motherboard Monitor de spanningen van mn PC bekeken.

3,3 Volt lijn loopt volgens Motherboard Monitor @ 3,37
+5 volt=4,90
+12 volt = 12,44

M'n pc staat 24/7 aan en geen last van stabiliteitsproblemen. Deze spanningen zijn gemeten na ongeveer 10 uur uit te zijn geweest en alles is gestressed.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Oftewel, je hoeft je nergens druk om te maken :)

Denk ook niet dat je hemel en aarde moet willen verzetten om er achter te komen waarom de spanning in eens lager werd: het zijn geen precisie instrumenten waar dit mee wordt gemeten ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
vaag hoor! :P

Ik ga het ook maar even proberen als ik tijd heb, heb nl ook een erg lage 3.3 volt lijn.
lage 3.3 volt lijn
Pagina: 1