Verdacht hoge noordbrug temperatuur!

Pagina: 1
Acties:

• de.maarschalk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 16:00
Zozo,

De laatste tijd val ik meer en meer weg in spelletjes zonder reden en krijg ik BSODs allerhande in Windows XP. Na even de temperaturen na te kijken had ik al een vermoeden in welke richting ik de oorzaak van deze crashes zou moeten zoeken.
De temperatuur van mijn AOpen AK77-333 actief gekoelde chipset bedraagt maar liefst 63°C idle, terwijl m'n 2000+(palomino core) met boxed cooler idle 59°C haalt. In een poging deze temperaturen te drukken heb ik m'n case opengezet en een casefan aangesloten en nog ns nagekeken of alle fans wel draaiden.... tevergeefs ;(

'k Heb al meerdere searches gedaan, maar belijkbaar heeft nog niemand dit soort extreme opwarming eerder tegengekomen! :/ Nochtans zijn de temperaturen in mijn kamer niet overdreven warm (rond de 22°C - bereikt wel 30°C op hete zomerdagen maar dat is nu niet van toepassing).

Iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen? Brakke VIA chip misschien ofzo! :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

En had je zelf al gecontroleerd of deze temperaturen kloppen? Bijvoorbeeld even met vingers eraan voelen, thermometer erin, achterkant van mobo, etc :)

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

The Third Man

The Third Jellyfish

Dus als ik het goed begrijp wordt de actief gekoelde northbridge 59°C idle? Dat is zeer mysterieus... Is de verbinding tussen de northbridge en de koeler wel ok (qua thermal paste enzo)? En kloppen die temps wel (wat BalusC ook al vraagt)?

• de.maarschalk
Jah, 'k heb m'n vingers al meerdere malen bijna verbrand bij het aanraken van de heatsink en m'n multimeter wijst ook temperaturen aan rond de 50° ('t is er wel eentje voor hoge temperaturen dus die is daar niet echt nauwkeurig). Het rotte is dat die heatsink ook alle omringende dingen "aantast". M'n videokaart enzo wordt ook veel te warm (GeForce 2 GTS), die heb ik dan maar vervangen met een oude GeForce DDR die ik nog had liggen... is iets beter, maar wordt ook nog altijd te warm.

Morgen heatsink er eens afhalen en wat zilverprut tussen kleven... hopelijk helpt dat.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

de.maarschalk schreef op 25 May 2003 @ 00:43:
Jah, 'k heb m'n vingers al meerdere malen bijna verbrand bij het aanraken van de heatsink en m'n multimeter wijst ook temperaturen aan rond de 50° (
.........
Morgen heatsink er eens afhalen en wat zilverprut tussen kleven... hopelijk helpt dat.
Maar als je heatsink bloedheet is, zal het wel goed zitten met de geleiding van NB naar heatsink, toch?

Wat je kan doen is voor een euro of 4 een Zalman Chipset Heatsinkje (goudkleurig) aanschaffen (zit bij mij op de NB van een KT333CE die op 167 ipv 133 mHz draait en zonder fan). Deze heatsink is vrij hoog en kan zo redelijk wat warmte opnemen. Het oppervlak is ook redelijk groot, dus afstaan is ook ok. Aks je hier dan op de een of andere wijze een fan op monteert of boven hangt (groot en @ weinig rpm, dus niet een 4cm fannetje, anders is t veel herrie voor weinig flow :P ) zou het toch echt wel genoeg meoten zijn.

Hoe jouw NB zo warm kan worden is me een raadsel. Eerste revisie van t mobo ofzo?

[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 25-05-2003 00:49 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• de.maarschalk
Hmm, slechts € 4,-
Klinkt lekker, snel es ff zien of dat hier in de omstreken op fietsafstand te vinden is...
NB staat vlak naast de processor dus die kan mss nog wat airflow meeritsen! :o

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Deze of deze bijvoorbeeld..
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/nb32jb1.gif

Het is niets ingewikkelds, hoor, en slechts een voorbeeldd :)
Er zijn genoeg andere NB heatsinkjes :)

Je zou zelfs (als je een bit de ruimte hebt) een CPU-heatsink kunnen plaatsen >:) )

Maar op sommige mobo's zitten heatsinkjes die eik weinig heatsink hebben en enkel een fannetje zijn met een plakje metaal. Dan is zoiets met een fannetje een stuk beter.

[ Voor 7% gewijzigd door Okyah op 25-05-2003 01:01 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Okyah schreef op 25 May 2003 @ 00:49:
Maar als je heatsink bloedheet is, zal het wel goed zitten met de geleiding van NB naar heatsink, toch?
Dit kan je niet zo makkelijk zeggen. Je kan het ook zo zien; de heatsink is heet, dus als de warmtegeleding slecht is zal de chip eronder nóg heter zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

dual-zip schreef op 25 May 2003 @ 01:00:
[...]

Dit kan je niet zo makkelijk zeggen. Je kan het ook zo zien; de heatsink is heet, dus als de warmtegeleding slecht is zal de chip eronder nóg heter zijn.
Maar het probleem zal niet opgelost worden door AS3 er tussen te smeren. De sink neemt nu al veel warmte op (want de TS verbrandt er bijna z'n handen aan) dus t contact tussen NB en heatsink kan wel matig zijn, maar dat is blijkbaar beter dan de afvoer van warmte van de heatsink/warmtecapaciteit van de heatsink.

Dat neemt niet weg dat een beetje polijsten en AS3 beter is natuurlijk ;)

Alone at last
Just nostalgia and I

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Okyah schreef op 25 mei 2003 @ 00:49:
[...]

Volgens mij zou je dan ook dit kunnen krijgen:
Afbeeldingslocatie: http://4ict.nl/~bastiaan/tempsgrafiek.gif

Hier staat rood voor de werkelijke northbridge temp en groen voor de heatsink temp. Het bovenste grafiekje voor de situatie met slechte geleiding en de onderste met goede geleiding. Beide grafiekjes als de functie temperatuur (T) tegenover de tijd (t). Blauw staat voor de max(T) volgens de chipsetspecz en oranje voor de max(T) waar TS zijn vinger niet verbrandt.

(ik weet dat de grafiekjes niet helemaal vloeiend zijn maar je begrijpt wat ik bedoel)

EDIT
Grafiekje uitgebreid met 2 max'en en vloeiender gemaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door The Third Man op 25-05-2003 01:19 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Lekkere Kwal schreef op 25 May 2003 @ 01:04:
[...]
Volgens mij zou je dan ook dit kunnen krijgen:
[afbeelding]

Hier staat rood voor de werkelijke northbridge temp en groen voor de heatsink temp. Het bovenste grafiekje voor de situatie met slechte geleiding en de onderste met goede geleiding. Beide grafiekjes als de functie temperatuur (T) tegenover de tijd (t).

(ik weet dat de grafiekjes niet helemaal vloeiend zijn maar je begrijpt wat ik bedoel)
Ik begrijp jullie punt wel, maar ik denk toch dat die hitteoverdracht niet de bottleneck is. Want er wordt wel hitte overgedragen naar de heatsink. Maar er kan pas weer meer warmte overgegeven worden aan de heatsink als die weer wat koeler is (om t knullig te zeggen). Ik denk dus dat het afkoelen van de heatsink of het vergroten van de heatsink bij dit probleem een groter resultaat zal opleveren dan de heatink polijsten en er AS3 tussen doen.

Leuke grafiekjes btw :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Okyah schreef op 25 mei 2003 @ 01:07:
[...]

Ik begrijp jullie punt wel, maar ik denk toch dat die hitteoverdracht niet de bottleneck is. Want er wordt wel hitte overgedragen naar de heatsink. Maar er kan pas weer meer warmte overgegeven worden aan de heatsink als die weer wat koeler is (om t knullig te zeggen). Ik denk dus dat het afkoelen van de heatsink of het vergroten van de heatsink bij dit probleem een groter resultaat zal opleveren dan de heatink polijsten en er AS3 tussen doen.

Leuke grafiekjes btw :)
Ja, maar het heatsink is al erg koel door de actieve koeling, en als je je voorstelt dat veel mobo's het zelfs stabiel zonder actieve koeling kunnen doen zou dit helemaal moeten werken. Er wordt idd wel hitte overgedragen naar de heatsink maar de verbinding heeft teveel warmteweerstand om een laag genoeg temperatuurevenwicht te krijgen.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Lekkere Kwal schreef op 25 May 2003 @ 01:12:
[...]
Ja, maar het heatsink is al erg koel door de actieve koeling, en als je je voorstelt dat veel mobo's het zelfs stabiel zonder actieve koeling kunnen doen zou dit helemaal moeten werken. Er wordt idd wel hitte overgedragen naar de heatsink maar de verbinding heeft teveel warmteweerstand om een laag genoeg temperatuurevenwicht te krijgen.
Maar de TS zei dat z'n heatsinkje heel heet was.
Jah, 'k heb m'n vingers al meerdere malen bijna verbrand bij het aanraken van de heatsink
Erg koel valt dit niet te noemen ;)
Ja, ik werk ook zonder actieve koeling en mn sink raakt de NB niet eens voor 90 procent (de NB is zo hol als een soepkom :/ ), En dit werkt zonder problemen, terwijl de bus ge-oc-ed is.

Maar meten is weten (icm proberen in dit geval :P )
Dus als de TS z'n sink er even aftrekt, de boel lapt, er iets redelijks tussen smeert (nadat gecontroleerd is of er eik wel een beetje redelijk contact is tussen de 2 oppervlakken) en dan de temps meet, weten we meer :)

Alone at last
Just nostalgia and I

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Okyah schreef op 25 May 2003 @ 01:17:
[...]

Maar de TS zei dat z'n heatsinkje heel heet was.

[...]

Erg koel valt dit niet te noemen ;)
Ja, ik werk ook zonder actieve koeling en mn sink raakt de NB niet eens voor 90 procent (de NB is zo hol als een soepkom :/ ), En dit werkt zonder problemen, terwijl de bus ge-oc-ed is.

Maar meten is weten (icm proberen in dit geval :P )
Dus als de TS z'n sink er even aftrekt, de boel lapt, er iets redelijks tussen smeert (nadat gecontroleerd is of er eik wel een beetje redelijk contact is tussen de 2 oppervlakken) en dan de temps meet, weten we meer :)
Ja sorry, mijn taalgebruik was verkeerd, ik bedoelde met 'het heatsink is al heel koel' dat hij al goed kan koelen (dus lage graden/watt waarde), dus dat de heatsink op zich meer dan voldoende zou moeten zijn en dus de aanschaf van een NB32J of iets dergelijks niet nodig is. Ik heb overigens de grafiekjes nu ook aangepast.

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Lekkere Kwal schreef op 25 May 2003 @ 01:22:
[...]
Ja sorry, mijn taalgebruik was verkeerd, ik bedoelde met 'het heatsink is al heel koel' dat hij al goed kan koelen (dus lage graden/watt waarde), dus dat de heatsink op zich meer dan voldoende zou moeten zijn en dus de aanschaf van een NB32J of iets dergelijks niet nodig is.
Ja, het lijkt mij wel vreemd dat de door de producent van het mobo geplaatste NB-koeler de NB niet koel kan houden, maar er zijn al vreemdere dingen gebeurd :P

Maar we zien het vanzelf :)
Ik begrijp je punt maar ben nog niet overtuigd van je gelijk :P (Noch van het mijne btw ;) )

Ik heb btw m'n eigen NB-heatsink-fan-combo vervangen (door een groter blokje, dus) omdat die een vervelend snerpend geluid maakte na een paar maanden :X
Kunnen ze niet een beetje redelijke fannetjes gebruiken voor dat soort koelers :?
(nee, dus :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Okyah op 25-05-2003 01:31 ]

Alone at last
Just nostalgia and I

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

de NB32J zal best goed kunnen werken in dit geval

ALS er ook aan de AIRFLOW nagedacht wordt natuurlijk, leuk om de warmte van de NB naar de Heatsink te krijgen maar als die het niet actief aan de lucht kwijt kan schiet je er nog niets mee op.

Een koeler op zo'n NB32J bijvoorbeeld wil wel eens werken, dat versnelt airflow, warmte afname..bla..bla..bla! Dat verhaal kennen we wel!

Zelf heb ik om mijn NB inderdaad met AS3 zo'n NB32J gezet en ik had opzich nooit echt een warmte probleem hoor, alleen een probleem dat bij activiteit..zoals Vice City de NB met zo'n 8 a' 9 graden steeg :-(

Na mijn NB32J erop en een Airtunnel ( 2 fans onderaan voorin, 2 fans achterin ) bleef gelukkig dat beperkt to maar 1 graden celsius

Simpel gezegd....een NB32J kan alleen maar werken als er een goede Airflow is! Dus dit probleem ligt aan een aantal dingen.

Maar in het geval van TS. Een NB32J van zalman erop zitten....een 60 x 60 mm fannetje...of een airtunnel bouwen in je pc. En...natuurlijk de AS3 niet vergeten!

There is no place like ::1

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Okyah schreef op 25 May 2003 @ 01:00:
Deze of deze bijvoorbeeld..
[afbeelding]

Het is niets ingewikkelds, hoor, en slechts een voorbeeldd :)
Er zijn genoeg andere NB heatsinkjes :)

Je zou zelfs (als je een bit de ruimte hebt) een CPU-heatsink kunnen plaatsen >:) )

Maar op sommige mobo's zitten heatsinkjes die eik weinig heatsink hebben en enkel een fannetje zijn met een plakje metaal. Dan is zoiets met een fannetje een stuk beter.
SIGH, I love that North Bridge Heatsink....Zalman weet wat passief koelen betekent..GROOT!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08 04:53

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zou gewoon dat MOBO terug naar de winkel brengen...

Warmte geleiding is gewoon goed, dus aan het koelprut kan het niet liggen... en een groter koellichaam... tja misschien dat er 10C vanaf gaat... maar dan nog is dit niet normaal. En waarom moet jij voor de kosten van een fout product opdraaien?

• de.maarschalk
Yow, bedankt voor de talrijke replies!

Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb! Wanneer ik een uit mijn oudehardware kast gehaalde 486 heatsink op de northrbridge wou monteren merkte ik bij het verwijderen van de fan een vette laag stof op (wel 0,5 cm dik). Nadat ik deze met de stofzuiger te lijf ben gegaan, alsook de HSF van de processor verkreeg ik volgende iets normalere systeemtemperaturen:
Afbeeldingslocatie: http://www.strat3go.com/pic/eeps.PNG

(Temp2 = NB)
(Temp1 = Processor)

Nog altijd wel vrij hoog maar toch al een dikke 20°C minder! :P Wat een stofmat allemaal niet kan uithalen! Afbeeldingslocatie: Http://www.strat3go.com/modules/coppermine/images/smiles/icon_rolleyes.gif

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Het belangrijkste: Is hij nu wel stabiel? Ik mag aannemen van wel. Dan is het een kwestie van elke twee maanden even stofzuigen in je PC :D

You can't have everything. Where would you put it?

• de.maarschalk
Inderdaad, weer zo stabiel als een rots! Dat wordt inderdaad een zware onderhoudsbeurt elke 2 maanden! :Z

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

...yep...had ik ook met mijn video kaart, na zo'n 2 maanden kon ik een lief 5 mm laagje stof van de 2 fans afhalen. Ach....ok moet hoe dan ook om de zoveel tijd de stofnesten verwijderen.

Helaas met goede airflow komt ook goede stof flow!

Pagina: 1