Laptop HD draagbaar maken

Pagina: 1
Acties:
  • 169 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:47
Ik heb binnenkort de beschikking over een oud laptop harde schijfje van 2 GB.
Nu leek het me wel een leuk idee om die draagbaar te maken door middel van een behuizing, zodat het ding op USB(2) aan te sluiten is.

Er zijn echter 2 voorwaarden:

- Het moet onder windows 2000 en XP werken zonder dat ik drivers hoef te installeren (moet dus als 'mass storage device' oid gezien worden).
- Er moet geen adapter vereist zijn om het zaakie te laten werken (hij moet de stroom via usb kunnen krijgen).

Nu las ik laatst een test hierover in ComputerTotaal, waar me de Digiwonders wel van beviel, ongeveer 40 euro.

Wie kent er nog alternatieven voor rond die prijs (of iets duurder) en kan me vertellen waar die te koop zijn, ik zie ze namelijk nergens in de winkel liggen.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een 2,5 inch schijf, geen normale grootte.

Verwijderd

DeadMetal schreef op 24 May 2003 @ 22:10:
Ik heb binnenkort de beschikking over een oud laptop harde schijfje van 2 GB.
Nu leek het me wel een leuk idee om die draagbaar te maken door middel van een behuizing, zodat het ding op USB(2) aan te sluiten is.

Er zijn echter 2 voorwaarden:

- Het moet onder windows 2000 en XP werken zonder dat ik drivers hoef te installeren (moet dus als 'mass storage device' oid gezien worden).
- Er moet geen adapter vereist zijn om het zaakie te laten werken (hij moet de stroom via usb kunnen krijgen).

Nu las ik laatst een test hierover in ComputerTotaal, waar me de Digiwonders wel van beviel, ongeveer 40 euro.

Wie kent er nog alternatieven voor rond die prijs (of iets duurder) en kan me vertellen waar die te koop zijn, ik zie ze namelijk nergens in de winkel liggen.

Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus om een 2,5 inch schijf, geen normale grootte.
een hd zal nooit stroom uit USB krijgen, USB levert daar gewoon niet genoeg voor :)

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Kijk hiervoor eens bij diverse webwinkels, er zijn er genoeg te koop hoor. ;)

Wanbeleid is ook beleid.

Verwijderd

Helaas moet ik je tegen spreken, ik heb hier drie verschillende behuizingen (dynalink, argosy en conceptronics) en ze werken allemaal via de USB (1.1 en 2) zonder extra power.

Ook met de drivers verder geen probleem, Win 2K en XP herkennen ze gewoon zonder problemen.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik heb laatst zo'n ding besteld bij een webwinkel in Hongkong: usb.brando.com.hk. Iets van 30 $ US plus $3 verzendkosten, en in een goede week thuisbezorgd. Veel goedkoper dan ik in Nederland heb kunnen vinden. USB 1.1 was dacht ik nog goedkoper, maar dat wil je niet wegend de veel te lage snelheid.

Oh, en ook deze heeft voor voeding genoeg aan de USB-voedingsspanning op alle PC's die ik getest heb, en heeft geen drivers nodig bij de meeste moderne OS'en. Een 4200 rpm laptop hdd trekt maximaal 500mA; de snellere exemplaren trekken iets meer en daar zul je dus misschien niet uitkomen met de 500mA die geleverd wordt door de USB-poort.

Zoef

Verwijderd

Hoe werkt het bestellen bij usb.brando.com.hk ?

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 22:49:
Hoe werkt het bestellen bij usb.brando.com.hk ?
Prima, maar je moet wel een creditcard hebben en die durven gebruiken. De betaling werd overigens afgehandeld door een Brits bedrijf, als ik het me goed herinner.

Zoef

• DeadMetal
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 22:20:
Helaas moet ik je tegen spreken, ik heb hier drie verschillende behuizingen (dynalink, argosy en conceptronics) en ze werken allemaal via de USB (1.1 en 2) zonder extra power.

Ook met de drivers verder geen probleem, Win 2K en XP herkennen ze gewoon zonder problemen.
Dat gaat al de goede kant op, de conceptronics stond ook in die test, wel de goedkoopste, maar met usb2 ook de langzaamste. //edit: Ik vergis me, de Conceptronics is best snel, ik ben in de war met de digiwonders)
Waar kan ik die dynalink (over het algemeen duur) en die argosy kopen?
En waar heb je de conceptronics gekocht? (misschien dat ik verkeerd gekeken heb, maar in de pricewatch zie ik hem niet)

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 24-05-2003 23:42 ]

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12-2025
agent327 schreef op 24 May 2003 @ 22:20:
Kijk hiervoor eens bij diverse webwinkels, er zijn er genoeg te koop hoor. ;)
Bij ComptechWorld:

HDD 2,5:
External USB 2.0 Case 2,5 Inch Case EURO 27,00
Q-Tec 751H USB2.0 HDD CASE 2.5Inch EURO 70,00
Sitecom 2,5 HDD Case Firewire IEEE 1394 EURO 79,00
Sitecom 2,5 HDD Case USB 2.0 EURO 79,00

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• DeadMetal
Die van 27 euro is wel erg goedkoop :)
Ik ga daar eens wat meer informatie over vragen.

Heeft iemand een idee waar de Conceptronic (CHDU20) of de Digiwonders (HDC04) te koop is?

• Xfile
DeadMetal schreef op 25 May 2003 @ 16:24:

Heeft iemand een idee waar de Conceptronic (CHDU20) of de Digiwonders (HDC04) te koop is?
Met Google eenvoudig gevonden: http://www.bbsnederland.nl/default.htm

• Xfile
DeadMetal schreef op 25 May 2003 @ 16:24:

http://www.conceptronic.net/dealinfo.asp
wederom met Google

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 mei 2003 @ 22:17:
[...]

een hd zal nooit stroom uit USB krijgen, USB levert daar gewoon niet genoeg voor :)
mij 13 gb 3.5 inch normale ide schijf wil maar 400 mA hebben bij 5 volt hoor :) en 280 bij 12 :/ tis net hoeveel wil die laptop schijf gaan zuipen :)

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 15:52
Verwijderd schreef op 24 May 2003 @ 22:17:
[...]
Mijn USB harddisk transportable heeft een dubbele USB aansluiting.
Kan je (qua spec) toch 2*500mA trekken wat voor de meeste laptop hd's echt wel voldoende is.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• JF_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 20:17

JF_

Verwijderd schreef op 26 mei 2003 @ 00:17:
[...]

mij 13 gb 3.5 inch normale ide schijf wil maar 400 mA hebben bij 5 volt hoor :) en 280 bij 12 :/ tis net hoeveel wil die laptop schijf gaan zuipen :)
Da's dus 0.4x5+.28x12=5.36W... USB levert 500mA bij 5V, als ik me goed herinner, dus da's 2.5W. Geeft toch een klein probleempje.

Overigens lijkt me dat wel ernstig weinig.... Mijn Seagate Cuda IV (7200rpm, 80G) lust 2.8A@12V, en 1.2A@5V. Oftewel een kleine 40W. Uiteraard piek, maar dat moet 'ie wel kunnen krijgen.
Misschien heb ik een wat erg onzuinige desktopschijf gekozen, echte laptopschijven zijn echt een enorm stuk zuiniger:
IBM travelstar 40GN (4200rpm): 4.7W piek, 2.3W average seek
IBM travelstar 60GH (5400rpm): 5.0W/2.6W
Hitachi travelstar 5k80 (5400rpm): 5.0W/2.6W
Hitachi travelstar 7k60 (7200rpm!): 5.5W peak, 2.6W avg seeg

Maar nog steeds teveel voor de 2.5W die USB maximaal kan leveren.

• DeadMetal
De Conceptronic heeft een driver nodig onder 2000 en XP, dat is zonde. (aldus computer!totaal). Dan kan ik hem namelijk niet aan de praat krijgen onder 2000, waar ik geen administrator ben.

Duckman 1987, je zei dat dat niet het geval is?

Dan maar eens kijken naar de Digiwonders, weet iemand waar die te koop is?
(beide links van xfile waren voor de conceptronic)

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 26-05-2003 23:22 ]

Verwijderd

nou heb ik nog een laptop schijfje dus dit is zeker leuk om te maken

deze vond ik ook nog , er staan hier verschillende externe behuizingen voor 2.5 inch schijfjes

http://www.computer-parts.../se=Harddisk%20Cases.html

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen waar ik een goedkope USB 2.0 behuizing voor een 3,5" kan krijgen ?

• DeadMetal
Bedankt Rwesselius voor de link: http://www.eynstein.nl/a/2545.html

Dat apparaat ziet er goed uit, en werkt standaard onder 2000 en XP zonder driver. Ook de prijs is erg netjes. Ik ga Eynstein even mailen met de vraag of hij al z'n stroom via de USB poort kan krijgen, want ik zie nog een extra kabeltje op de foto, zie bovenaan:
Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/26074.jpg

Ook heb ik informatie gevraagd bij Comptechworld over de "6212031 External USB 2.0 Case 2,5 Inch case € 27,00", maar hij was niet op voorraad, dus ik krijg pas info als dat wel het geval is.

Verwijderd

Laat het ff weten hier als ie de power via de usb krijg (dan bestel ik hem ook ;-)

• DeadMetal
Ik heb die vraag net gesteld aan Eynstein, dus zodra ik het antwoord heb laat ik het hier weten.

Verwijderd

ok thanx!

is blijkbaar ook nog een andere

Afbeeldingslocatie: http://www.target-int.nl/photo/26074.jpg

• DeadMetal
Ja op de site van Target staan er zelfs 2, beide met andere foto dan die Eynstein verkoopt.
(die 2e is overigens alleen USB1)

[ Voor 17% gewijzigd door DeadMetal op 27-05-2003 16:14 ]

• palmpaul
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03 19:57
Ik heb die van Comptechworld besteld. Voor die 27 euro wil ik wel wat expirementeren ;) Ik hou jullie op de hoogte qua power en performance. Omdat ik via een machtiging betaald heb kan het wel langer duren voordat ik hem binnen heb (zondagnacht besteld).

Overigens heb ik hier thuis momenteel niets hoger liggen dan een 720mb IBM-schijfje. Moet nog even op zoek naar een goedkope 20GB of 30GB schijf. Iemand suggesties? Goedkoopste wat ik kan vinden is zo rond de 99 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door palmpaul op 28-05-2003 00:21 ]

-always ill, but highly intelligent

• DeadMetal
Ok, ik twijfel namelijk tussen de Comptechworld en de Target. (wacht nog op informatie over beide apparaten).

• apereet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2021

apereet

Jajaja, stelletje prutsers

Kijk eens bij www.progames.nl
Daar hebben ze een externe kit voor 2,5 inch met USB 2.0
Nog een mooi ding om te zien ook

http://www.progames.nl/pr...oleId=15&intMerkCounter=0

Afbeeldingslocatie: http://www.progames.nl/images//ProductPlaatjes/pc_usb2_enclosure.jpg

Omschrijving
Deze mooie metalen behuizing is geschikt voor 2,5'' IDE Harddisks en kan aangesloten worden op de USB1 (lagere snelheid) of USB2 poort van de PC

zeer klein, dun en licht

geen externe voeding nodig. Wordt geleverd inclusief kunstlederen houder (tasje) en schroevendraaier!

PC/Mac/Unix compatible
Inhoud verpakking
behuizing, tasje, schroevendraaier, USB kabel, driver

€ 39,50

• DeadMetal
Informatie binnen over de Target bij Eynstein!
Ze zeggen dat de USB poort alleen voor de aansturing zorgt, en dat de PS/2 vereist is voor de stroom.
Zelf betwijfel ik dit! Wat ik tot nu toe gelezen heb is namelijk dat USB ook voor de stroom zorgt, maar mocht dit niet genoeg zijn (usb 2.0 snelheid bijvoorbeeld), dan is PS/2 nodig/
Ik zal ook een mailtje naar Target zelf sturen, dus de fabrikant, misschien dat die er wat meer over kan zeggen.

Verwijderd

apereet schreef op 28 mei 2003 @ 10:39:
Kijk eens bij www.progames.nl
Daar hebben ze een externe kit voor 2,5 inch met USB 2.0
Nog een mooi ding om te zien ook

http://www.progames.nl/pr...oleId=15&intMerkCounter=0

[afbeelding]

Omschrijving
Deze mooie metalen behuizing is geschikt voor 2,5'' IDE Harddisks en kan aangesloten worden op de USB1 (lagere snelheid) of USB2 poort van de PC

zeer klein, dun en licht

geen externe voeding nodig. Wordt geleverd inclusief kunstlederen houder (tasje) en schroevendraaier!

PC/Mac/Unix compatible
Inhoud verpakking
behuizing, tasje, schroevendraaier, USB kabel, driver

€ 39,50
Deze werkt goed! Aan de USB kabel zit een PS/2 stekker voor als de USB poort niet genoeg stroom levert. Bij direct aansluiten op usb 1.1 of 2.0 heb je die niet meestal nodig, die leveren genoeg. Alleen als je via een hub werkt heb ik de Ps/2 poort moeten gebruiken. Mooie set.

• DeadMetal
Dankjewel voor de informatie. Hoe zit het met drivers, werkt het standaard onder Windows 2000, of moest er eest nog een driver geïnstalleerd worden? Dat is namelijk een vereiste voor mij (waar ik het ga gebruiken ben ik geen Administrator, dus kan geen drivers installeren).

• DJSmiley
  • Laatst online: 16:59
palmpaul schreef op 28 May 2003 @ 00:20:
Overigens heb ik hier thuis momenteel niets hoger liggen dan een 720mb IBM-schijfje. Moet nog even op zoek naar een goedkope 20GB of 30GB schijf. Iemand suggesties? Goedkoopste wat ik kan vinden is zo rond de 99 euro.
www.powerinnumbers.com.au

20 Gb : 78 EUR
30 Gb : 89 EUR

Naast HD's kost CF geheugen daar ook geen drol ;)

Verwijderd

Computer.2dehands.nl :
5Gb 40 pleuro
of verschillende : hier
Makkelijk dat internet :+

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2003 23:07 ]

Verwijderd

Zpottr schreef op 24 May 2003 @ 23:24:
[...]

Prima, maar je moet wel een creditcard hebben en die durven gebruiken. De betaling werd overigens afgehandeld door een Brits bedrijf, als ik het me goed herinner.
Wat heeft hij totaal gekost met verzendkosten en alles erbij?

• palmpaul
Zo, vandaag mijn laptop hdd case afgehaald, die van € 27,- van Comptechworld.

Alles werkte bij mij out of the box (zie foto's voor what's in the box ;)). In het doosje vind je een 1mtr lange kabel met aan een kant de USB- en PS/2-stekker (1mtr lang), aan de andere kant een mini-USB stekker voor in de aansluiting in de case. De case zelf is van metaal, met aan één uiteinde een platte plastic afsluiting en aan de andere kant een plastic afsluiting met de HDD-connector en de mini-USB aansluiting. Verder zitten er nog vier schroefjes bij.
HDD werd onder XP Pro gelijk herkend: eerst als USB to IDE, daarna de HDD zelf en vervolgens de Mass Storage Device. Kopieren via USB2 ging snel (heb verder niet gemeten, maar vier 4mp3 albums in 1,5 minuut ofzo). De case is getest met een IBM DBOA-2720 (OEM) 720mb HDD (helaas past die niet).

De laptop hdd-case werd gewoon gevoed vanuit de USB-poort, en ook aangesloten op een self-powered USB1-hub werkte ie prima.
Op de bijgeleverde CD-ROM vind je drivers voor Windows 98/WinME en MacOS en een engelstalige handleiding.

Tot slot nog wat (donkere) fotootjes.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~handheld/tweakers/tweakers_groot1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~handheld/tweakers/tweakers_groot2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~handheld/tweakers/tweakers_groot3.jpg

- jp

[ Voor 3% gewijzigd door palmpaul op 30-05-2003 22:07 . Reden: tikfout ]

• DeadMetal
Bedankt voor de informatie! Nog wat vraagjes:

- De ps/2 aansluiting heb je dus helemaal niet hoeven gebruiken

- Je zegt dat het onder XP standaard werkt, en dat er drivers voor 98,ME en Mac bij zitten. Werkt hij standaard onder 2000?

- HD past helaas niet? Hoe bedoel je? :?

• palmpaul
Nee, de PS/2 was niet nodig. Niet rechtstreeks op de USB-poort en niet in de (self-powered) USB-hub

Windows 2000, uit de handleiding:
7. Driver Installation (WIN2000/XP)

No driver program is necessary. Connect the USB hard-disc to computer. Click ‘My computer’ and USB hard-disc will appear. An icon for online plug should appear on the lower right corner of the status bar (new hard-disc should be divided into sections with FDISK first, then its icon will appear and normal operation can start after formatting).
- de laptop hd die ik hier heb liggen is net zo hoog als het doosje zelf. In centimeters 12mm hoog. Die krijg ik er met geen mogelijkheid in. Ik meende dat nieuwere laptop HDD's minder hoog waren. Anders moet ik gewoon harder vrotten :)

• DeadMetal
Thanks, ziet er dus goed uit.
Ik zal eens navragen van welk merk de HD is die ik van een kennis krijg.
Als hij past koop ik deze behuizing :)

• DeadMetal
Ik heb ook informatie ontvangen over de Blaze bij ProGames
Afbeeldingslocatie: http://www.progames.nl/images//ProductPlaatjes/pc_usb2_enclosure.jpg

Hij werkt standaard onder 2000 en XP, en gebruikt de USB poort voor voeding, eventueel PS/2 extra. Hetzelfde dus als de Comptechworld, maar dan wat duurder, en ook wat mooier (maar dat is natuurlijk persoonlijk).

Ik ga even navragen hoe hoog de laptop HD is die ik krijg, en daarna wordt het dus 1 van beide :)

[ Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 31-05-2003 22:19 ]

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Die Blaze heb ik (sinds vandaag) ziet er allemaal erg oke uit, max dikte van de schijf is 9,5 mm Ik kad er ook een van 12mm en die past dus niet!

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

• DeadMetal
Lekker is dat :(
Ik heb vandaag mijn schijf gekregen, en als ik hem opmeet op het dikste punt kom ik op 11mm uit.

Kunnen we dus weer overnieuw beginnen, welke behuizing past voor mijn schijf?

• DeadMetal
Ik heb vandaag de Jewel gekocht bij Computerland voor 59 euro. Helaas wel wat duurder, maar bevalt prima. Heeft een schakelaar voor de keuze tussen voeding uit USB poort of adapter (adapter is alleen nodig bij USB2 snelheid). Werkt standaard onder 98, 2000/Xp etc. Bevalt dus goed!

Helaas alleen geen hoesje om hem in te vervoeren.

Ik zie net ook dat deze als beste uit de test van Computer!Totaal gekomen is, ook al heet ie daar Conceptronic (maar hij ziet er precies hetzelfde uit), en beweren ze dat hij niet standaard werkt onder xp (wat mijne dus wel doet, net als 2000).

Ben er blij mee :)

[ Voor 51% gewijzigd door DeadMetal op 12-06-2003 20:56 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

DeadMetal schreef op 31 May 2003 @ 17:33:
Ik heb ook informatie ontvangen over de Blaze bij ProGames
[afbeelding]

Hij werkt standaard onder 2000 en XP, en gebruikt de USB poort voor voeding, eventueel PS/2 extra. Hetzelfde dus als de Comptechworld, maar dan wat duurder, en ook wat mooier (maar dat is natuurlijk persoonlijk).
Dit is volgens mij exact hetzelfde ding als de "IBM"(1) die ik bij brando.com.hk gekocht heb. Bevalt best, alleen zit er -in tegenstelling tot wat er op de site staat- geen extra PS/2 stekker bij voor voeding, maar een extra USB-stekker. Gelukkig is die tweede stekker niet nodig op de PC's (3*desktop, 2* laptop) waar ik 'm getest heb. Werkt vlekkeloos. Nog een keer testen of ik een standaard USB -> PS/2 verloopje van een intellimuis kan gebruiken mocht het ooit nodig zijn.

(1) tussen aanhalingstekens omdat het ding volgens mij niet echt van Big Blue komt. Ach, who cares, 't werkt goed.

[ Voor 23% gewijzigd door Zpottr op 12-06-2003 20:05 ]

Zoef

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-01 10:40

Henning

Hoogvlieger...

Weet iemand een Case waar wel 12 mm HDD's inpassen (2.5") ??

Henning

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Pagina: 1